bato-adv

اشتغال زندانیان یک تیر و چند نشان! ‌

اشتغال زندانیان، یا به قول بهتر مهارت‌آموزی به زندانیان یکی از راهکارهای مهم کاهش آسیب در جوامع است و همگان بر این اعتقادند که از آنجا که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و البته فقدان هرگونه مهارت اشتغال است آموزش مهارت به زندانیان علاوه بر تأمین مالی آنان و حتی خانواده‌هایشان در دوران گذران محکومیت، امید به اشتغال و پذیرش مجدد در جامعه و عدم بازگشت آنان را فراهم می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳
اشتغال زندانیان، یا به قول بهتر مهارت‌آموزی به زندانیان یکی از راهکارهای مهم کاهش آسیب در جوامع است و همگان بر این اعتقادند که از آنجا که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و البته فقدان هرگونه مهارت اشتغال است آموزش مهارت به زندانیان علاوه بر تأمین مالی آنان و حتی خانواده‌هایشان در دوران گذران محکومیت، امید به اشتغال و پذیرش مجدد در جامعه و عدم بازگشت آنان را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، این شرایط در قالب فعالیت‌های بنیاد تعاون زندانیان ایجاد می‌شود و مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه یکی از واحدهای فعال در این زمینه است که با آموزش و بکارگیری زندانیان در حوزه‌های مختلف شغلی شرایط مهارت‌آموزی و درآمدزایی را برای آنان فراهم می‌کند و تولید بیش از 50 درصد پسته ساوه در این مجتمع از دستاوردهای این واحد عنوان شده است.

عباس اصغری‌مقدم مدیر مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه در اینباره اظهار کرد: این مجتمع یکی از واحدهای بنیاد تعاون زندانیان کشور و یکی از بازوهای اقتصادی این سازمان در جهت اشتغال و حرفه‌آموزی برای زندانیان است.

وی ادامه داد: زندانیانی که به تشخیص قاضی می‌توانند دوران محکومیت را خارج از زندان سپری کنند با اشتغال در این مجتمع علاوه بر گذراندن این دوران، شرایط کسب درآمد برای تأمین هزینه خانواده را پیدا می‌کنند.

اصغری‌مقدم از اشتغال و حرفه‌آموزی به عنوان راهکاری مهم در اصلاح و تربیت مددجویان یاد کرد و افزود: بنیاد تعاون زندانیان کشور با ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان سالانه اشتغال 48 هزار نفر و اعطای مدارک فنی و حرفه‌ای بیش از 70 هزار نفر مددجو را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان در این مجتمع مهمترین راهکاری است که موجب می‌شود زندانی چه در دوران محکومیت و چه پس از آن با حداقل درآمدزایی بتواند بخشی از نیاز معیشتی خود و خانواده را برطرف کند تا خانواده در نبود وی به دلیل مشکلات مالی دچار آسیب‌های اجتماعی احتمالی نشود.

اصغری‌مقدم گفت: در این مجتمع روزانه بیش از 80 زندانی رأی باز مشغول به کار و حرفه‌آموزی هستند که به آنها گواهینامه فنی و حرفه‌ای نیز داده می‌شود.

به گفته‌ی وی، مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه دارای 350 هکتار اراضی کشاورزی به همراه 6 حلقه چاه آب است که 240 هکتار آن به باغ پسته به ارقام فندوقی، احمدآقایی، اکبری و کله قوچی اختصاص دارد و مابقی نیز به طور متناوب زیر کشت محصولات زراعی گندم، جو و ذرت است.

وی با اشاره به اینکه در این مجتمع در هر هکتار هفت تن پسته تولید می‌شود، افزود: هم‌اکنون با آغاز برداشت پسته در این مجتمع زمینه اشتغال حدود 100 نفر فراهم شده است.

اصغری‌مقدم گفت: کار برداشت پسته در این مجتمع از اواخر شهریور آغاز می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال رشد قابل ملاحظه‌ای در میزان برداشت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این مجتمع توسط بنیاد تعاون زندانیان کشور با هدف ایجاد اشتغال و حرفه‌آموزی برای زندانیان احداث شده است، اضافه کرد: این مجموعه توانسته به طور میانگین زمینه اشتغال حدود 80 زندانی را فراهم کند.

مدیر مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه در ادامه با اشاره به تولید نهال پسته در این مجتمع گفت: سالانه 150 هزار تن نهال در این مجتمع تولید و در بین کشاورزان منطقه توزیع می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری و ضبط پسته این مجتمع نیز افزود: این ترمینال فرآوری در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع برای میدان پسته و 400 مترمربع بتن‌ریزی برای محل نصب دستگاه‌های فرآوری و احداث سوله مددجویان احداث شده است.

اصغری‌مقدم با اشاره به اینکه توجه به فرآوری پسته، موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر خواهد شد، اظهار کرد: در کارگاه فرآوری پسته مجتمع کشت و صنعت کوثر روزانه 30 تن پسته فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: این کارگاه شامل بخش‌های پوست‌کن، پوک‌گیر، شست‌وشو، نم‌گیر، نوار تست و خشک‌کن درجه‌بند و بسته‌بندی است که در این پروسه پوست تازه و رویی پسته جدا می‌شود و پس از جداکردن پسته‌های پوک، پسته‌های مرغوب شست‌وشو می‌شود.

اصغری‌مقدم با بیان اینکه در این مرکز پس از پوست‌گیری اولیه از پسته رطوبت آن نیز گرفته می‌شود، اضافه کرد: درجه‌بندی پسته‌ها در قالب خندان یا بسته بودن و نیز بسته‌بندی از دیگر مراحل فرآوری پسته در این کارگاه است.

علی رحیمی مسئول فنی و اجرایی و مربی آموزش فنی و حرفه‌ای مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه نیز تجهیز کارگاه فرآوری و بسته‌بندی پسته، ورود به عرصه دامپروری، کارگاه گلابگیری و راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی را از جمله فعالیت‌های این مجتمع دانست.

وی همچنین از تولید کود ورمی‌کمپوست نیز خبر داد و افزود: در این مجتمع سالانه 500 تن کود ورمی‌کمپوست تولید و ضمن استفاده از کود تولید شده در باغات و مزارع موجود، مابقی آن روانه بازار مصرف می‌شود.

به گفته رحیمی، پرورش ماهی گرمابی نیز از دیگر طرح‌های این مجتمع است که با هدف استفاده بهینه از منابع آبی موجود، ایجاد شغل برای مددجویان و افزایش تولید آبزیان شهرستان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون چهار هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از نوع کپور در استخرهای دو منظوره این مجتمع رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین با هدف ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مددجویان، فعالیت 40 کلنی زنبور عسل در این مجتمع در زمینه تولید عسل نیز در حال اجراست.

وی تصریح کرد: به بار نشاندن 240 هکتار باغات پسته، احداث ترمینال فرآوری ضبط پسته، فعالیت به عنوان مرکز آموزش فنی و حرفه ای کوثر در رشته‌های هرس، پیوند، زراعت کار، پسته کار و باغبانی، تشکیل دوره‌های آموزشی کشاورزی و پسته‌کاری در این مرکز برای کشاورزان و کارشناسان، احداث باغ گل محمدی و کارگاه گلاب‌گیری، احداث کارگاه تولید تابلوفرش در بند زنان زندان، کارگاه معرق‌کاری، تولید قارچ، تولید صنایع‌دستی و بسته‌بندی در زندان مرکزی، عضویت کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان، ارتباط و تعامل با ادارات و ارائه خدمات و پرورش گوسفند و حرفه دامداری از مهمترین فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجتمع است.

مجتمع کشت و صنعت کوثر در حدود 40 کیلومتری جاده ساوه - همدان در دشت لویین ساوه واقع شده است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین