bato-adv
کد خبر: ۲۲۳۹۹۶

۷۰ درصد تولید کشور تعطیل است

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
رئیس سابق دانشگاه تهران در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اعلام اینکه امروز تولید کمتر از ۳۰درصد فعال است گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد پویا است که هم افزایش اشتغال و هم افزایش تولید را در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد رهبر، رئیس سابق دانشگاه تهران افزود: مولفه های برای اقتصاد مقاومتی متصور هستیم که از آن جمله می توان به آینده ساز بودن، جهادی بودن، مردمی بودن واتکا به علوم دانش بنیان بودن را نام ببریم که اینها همگی جزو مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

رهبر با اشاره به ضرورت تعامل در بحث اقتصاد مقاومتی با دنیا افزود: در اقتصاد کنونی نمی توان درب کشور را بر روی اقتصادهای دیگر بست و باید اقتصادی داشته باشیم که مبتنی بر جهان بینی باشد و در یک فرایند عزت مدارانه با دنیا تعامل برقرار کنیم.

وی به تعریف اقتصاد مستحکم و مقاومتی پرداخت و عنوان کرد: اقتصاد مستحکم اقتصادی است که خود ترمیم باشد و خودکفا و شرایط آینده سازی و بسترسازی برای یک اقتصاد قوی را فراهم کند.این اقتصاد باید طوری تحلیل شود که شرایط آینده کشور با بسازد.

وی به ضرورت اجرای کامل اصل 44 در عملیاتی کردن سیاست های مقاومتی اشاره کرد و افزود: بدون اجرای کامل اصل 44 اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمی شود در این بین باید اقتصاد بخش خصوصی را کامل شناخت و مسئولیت ها را به او سپرد البته اقتصاد بخش خصوصی امروز این ظرفیت را ندارد و باید این اقتصاد را آماده سازی کرد باید به بخش خصوصی این وظیفه محول شود تا در اقتصاد نقش فعال تری داشته باشد.

رهبر ادامه داد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد غیر متکی به نفت و فارغ از فساد است دولتی فراگیر نیست و به معنای کامل مردمی است این اقتصاد احیا کننده و مطابق با آمایش سرزمینی است این اقتصاد توانمند است و در مقابل رکود داخلی و خارجی منعطف می باشد.

رئیس سابق دانشگاه تهران به راهبردهای کلان و تفصیلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: راهبردهای تشکیل اقتصاد کلان و تفصیلی متشکل از اقتصاد مردمی به معنای واقعی نه به شکل خصوصی کردن اقتصاد کنونی است ما اقتصاد را خصوصی نکرده ایم فقط یک جابه جای خیلی ساده بوده است.

وی ادامه داد: رهایی از وابستگی بودجه دولت و درآمدهای نفتی از ویژگی های این اقتصاد است براساس اقتصاد مقاومتی باید نفت را به طور واقعی از بودجه حذف کرد و هزینه های دولت را کاهش دهیم و کاهش هزینه های دولت و ارزان اداره کردن دولت فقط فقط بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید را می طلبد.

رهبر در ادامه اذعان کرد: در این اقتصاد باید یک تعامل شرافتمندانه با دنیا داشته باشیم.

وی به مشکلات بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: بزرگ ترین مشکل بخش خصوصی کشور تغییر قوانین حوزه اقتصادی است که این بخش را در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای آینده خود عاجز کرده است.

رهبر همچنین به لزوم استفاده از ظرفیت های بیکار و منفعل کشور اشاره کرد و گفت: منابع راکد باید با بخش تولید تلفیق شود امروز تولید کمتر از 30درصد فعال است منابع مالی باید مابقی ظرفیت های خالی را تجهیز کند ما باید از موقعیت ژئوپولتیک خود به نفع احسن استفاده کنیم امروزه ایران را صلیب طلائی کمیاب دنیا می نماند ایران در منطقه ای قرار دارد که به لطف وجود ذخایر استراتژیک توانایی پیشرفت های فوق العاده بیشتری را دارد.

وی در پایان به عوامل کمک کننده به اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: خوشه های تولیدی، تعامل با جهان، افزایش نظم بودجه دولت، اجرای سیاست های تمرکززای و اجرای مدیریت ریسک می تواند ما را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو