bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۹۲۷۴

ترکیه 1.5 میلیارد دلار استقراض کرد

تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴

ترکیه که با کمبود جدی پس اندازهای داخلی روبروست، برای تأمین بخشی از کسری تراز ارزی خود معادل 1.5 میلیارد دلار از بازارهای جهانی استقراض کرد.

به گزارش ایرنا، با این استقراض، ترکیه یک سوم برنامه استقراض خود در سال جاری میلادی از بازارهای جهانی را عملی کرد. 

ترکیه در سال جاری میلادی در نظر دارد در مجموع 4.5 میلیارد دلار از بازارهای جهانی استقراض کند. 

خزانه داری ترکیه روز پنجشنبه در تارنمای رسمی خود در اینترنت اعلام کرد که وجوه اوراق فروخته شده هفته آینده به حساب خزانه داری واریز خواهد شد. 

مدت اوراق قرضه دولتی ترکیه که در بازارهای سرمایه اروپا به فروش رسید، سال 2026 میلادی و سود سالانه آن برای سرمایه گذاران افزون بر 4.4 درصد عنوان شده است. 

خزانه داری ترکیه اعلام کرده است؛ دویچه بانک، گلدمن ساچ و اچ.اس.بی.سی سه بانک بین المللی هستند که عهده دار عرضه اوراق قرضه دولتی با بازارهای سرمایه جهان بودند، قریب به هشت میلیارد دلار تقاضای خرید، جمع آوری کرده اند که طبق برنامه فقط یک و نیم میلیارد دلار اوراق به فروش رسید. 

این اوراق به دلیل داشتن ضمانت دولتی و معافیت از مالیات، جاذبه زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است. 

نسبت پس اندازهای داخلی در ترکیه حدود 12 درصد است که رقم بسیار ناچیزی برای اقتصاد این کشور محسوب می شود؛ لذا آنکارا برای به حرکت درآوردن چرخهای اقتصادی خود مجبور است همواره از منابع داخلی و خارجی استقراض کند که البته هزینه سنگینی بر دوش اقتصاد می گذارد. 

ترکیه همه ساله برای پرداخت سررسید بهره بدهی های داخلی و خارجی خود میلیاردها دلار هزینه می کند. 

این کشور در سالهای اخیر حدود 50 میلیارد دلار بهره سالانه پرداخت می کرد که با تأمین ثبات نسبی در اقتصاد و پایین آمدن نسبت بهره ها، این هزینه ها کاهش یافته است. 

ترکیه براساس آمارهای رسمی در حدود 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد. 
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو