bato-adv

جایگاه تخم‌مرغ در بازار جهانی

گرایش روزافزون مصرف‌کنندگان به این ماده غذایی، باعث سریع‌تر شدن روند عرضه و تقاضا در بازار این محصول شده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
گرایش روزافزون مصرف‌کنندگان به این ماده غذایی، باعث سریع‌تر شدن روند عرضه و تقاضا در بازار این محصول شده است.

به گزارش فرصت امروز، امروزه با توجه به مکانیزه شدن اکثر محصولات جهانی، روند تولید آنها شتاب بیشتری یافته است، در این میان صنعت تخم‌مرغ نیز از این تحولات برکنار نبوده و به‌عنوان یکی از صنایع مدرن امروزی، نقشی حیاتی را در سیستم تغذیه جهانی ایفا می‌کند، چراکه تخم‌مرغ یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی مردم جهان به شمار می‌رود و تقاضای مصرف آن در سطح جهان چشمگیر است. در اینجا سعی می‌شود جایگاه این صنعت با توجه به استفاده آن از تجهیزات دنیای امروز در جهان تبیین شود.

سال‌هاست که تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از وعده‌های غذایی شناخته شده در سطح جهان به شمار می‌رود و نقشی ضروری را در برنامه غذایی مردم جهان ایفا می‌کند.گرایش روزافزون مصرف‌کنندگان به این ماده غذایی، باعث سریع‌تر شدن روند عرضه و تقاضا در بازار این محصول شده است، به‌طوری‌که امروزه صنعت تولید و پرورش تخم‌مرغ، یکی از صنایع مهم مواد‌غذایی جهان محسوب می‌شود.

از طرفی تخم‌مرغ به‌عنوان یک منبع غنی پروتیین در سطح جهان شناخته شده که با داشتن کمترین میزان اثرات مخرب زیست‌محیطی، به‌عنوان یکی از منابع مهم غذایی در سطح جهان مصرف می‌شود. ضمن اینکه پیشرفت‌های نوینی که در زمینه تکنولوژی در جهان اتفاق می‌افتد نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر این صنعت بوده و با توجه با افزایش تقاضا برای این ماده غذایی در سطح جهان، چرخه اقتصادی این بازار با تغییراتی جدی مواجه شده، به‌طوری‌که رشد قابل توجهی در این صنعت طی دهه اخیر صورت گرفته است.

چین، مهم‌ترین بازار مصرف تخم‌مرغ در سطح جهان
با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای تخم‌مرغ و فرآورده‌های آن، بازاری گسترده برای این محصول در سطح جهان شکل گرفته است که خصوصا در مناطق پرجمعیت‌تر دنیا، این بازار گرم‌تر است. در این میان کشورهای آسیایی، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف تخم‌مرغ در جهان به شمار می‌روند که با توجه به جمعیت زیاد آنها، خصوصا در کشورهایی مانند چین و هند، مصرف سرانه این ماده غذایی به طور مداوم در حال افزایش است؛ ضمن اینکه رشد طبقه متوسط جامعه و بالاتر رفتن قدرت خرید نیز در افزایش این مصرف سرانه بی‌تاثیر نبوده است.

امروزه کشورهای آسیایی به‌ویژه دو کشور چین و هند از مهم‌ترین بازارهای مصرف تخم‌مرغ در جهان محسوب می‌شوند، به‌طوری‌که که 40درصد از تولیدات جهانی تخم‌مرغ به‌صورت سالانه در چین مصرف می‌شود و این ماده غذایی بخشی حیاتی از سیستم تغذیه مردم این کشور را تشکیل می‌دهد.

عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده تخم‌مرغ
همان‌گونه که پیشتر نیز ذکر شد، امروزه صنعت تولید و پردازش تخم‌مرغ یکی از مهم‌ترین صنایع غذایی جهان محسوب می‌شود که در شکل‌های مختلف تخم‌مرغ جامد، تخم‌مرغ مایع پاستوریزه، سفیده یا زرده پاستوریزه، زرده خشک، سفیده خشک، تخم‌مرغ آب‌پز و... در بازار جهانی موجود هستند. با این وصف، صنعت تولید تخم‌مرغ در سطح جهان یک صنعت مدرن محسوب شده که تخم‌مرغ معمولی تنها فرآورده آن نبوده و با استفاده از دستگاه‌های مختلف و فناوری‌های جدید در اشکال متفاوتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ جهانی کشورهایی مانند چین، ایالات متحده آمریکا، هند، اندونزی، ژاپن، مکزیک، برزیل و فرانسه هستند، به‌طوری‌که طبق آمارهای موجود، 70درصد از تخم‌مرغ تولید شده در جهان، در کشورهای مذکور تولید می‌شود. جالب است بدانید که از این مقدار 36درصد در چین تولید شده و حدود 11درصد نیز محصول آمریکای لاتین است.

بازار تجهیزات تولید تخم‌مرغ
مکانیزه شدن صنعت تخم‌مرغ از جمله مهم‌ترین تحولاتی است که در سال‌های اخیر در این بازار رخ داده است، ارائه تخم‌مرغ به‌صورت جامد، خشک‌شده، مایع و انجام عملیات مختلف فیلتراسیون، مخلوط کردن، ترکیب کردن، پاستوریزه‌ کردن، انجماد و خشک کردن، بسته‌بندی و. . . نیاز به تجهیزات مدرن و خاصی دارد که باعث شکل‌گیری یک بازار صنعتی قابل توجه برای این ماده غذایی شده است. امروزه تخم‌مرغ‌های پردازش شده در قالب‌های متنوعی به‌عنوان محصولات لبنی کاربرد دارند.

به‌طور کلی می‌توان گفت فرآورده‌های تخم‌مرغ در سه شکل عمده تخم‌مرغ خشک، تخم‌مرغ مایع و تخم‌مرغ یخ زده ارائه می‌شوند و در صنایع مختلفی مانند نانوایی، قنادی، محصولات لبنی، وعده‌های غذایی آماده، سس‌ها و... در بسته‌بندی‌های مناسب در دسترس هستند. طبق آمارهای موجود انتظار می‌رود بازار تجهیزات مربوط به پردازش تخم‌مرغ تا سال 2019 به ارزش 532میلیون دلار برسد.

همچنین مطابق با برآورد تحلیلگران، آمریکای شمالی در سال 2013 از جمله بازارهای بزرگ محصولات پردازش شده تخم‌مرغ و همچنین تجهیزات مربوط به آن بوده است؛ ضمن اینکه کشورهای آسیایی نیز با توجه به رشد جمعیت آنها و آگاهی در مورد فرآورده‌های جدید تخم‌مرغ، از جمله بازارهای مهم و رو به رشد این صنعت به شمار می‌روند.
برچسب ها: تخم مرغ بازار
مجله خواندنی ها
مجله فرارو