bato-adv
bato-adv
علی ترکمانی در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

مزایا و معایب ورود کمیته امداد به عرصه بانکداری

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
فرارو- پرویز فتاح، ریس کمیته امداد امام خمینی(ره) از افتتاح صندوق قرض‌الحسنه وابسته به این کمیته امداد تحت عنوان «امداد ولایت» خبر داد. وی در همین رابطه گفت: «مدت‌ها بود انتظار می‌کشیدیم تا به صورت رسمی این صندوق را افتتاح کنیم و حقیقتا جای چنین صندوقی در کمیته امداد خالی بود.»

2 هزار میلیارد تومان کمک مردمی‌ به کمیته امداد

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنان خود اعلام کرد: «مردم سالانه 2 هزار میلیارد تومان در قالب صدقه، زکات و طرح‌های مختلف به مددجویان کمیته امداد کمک می‌کنند اما با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه این کمک‌ها مستمر خواهد شد».

چرا که در همین رابطه حمیدرضا ترقی، یکی از اعضای هیت امنا در کمیته امداد گفته بود: «عملکرد کمیته امداد هم توسط معاونت نظارت و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری کاملا مورد دقت و بررسی قرار می گیرد و هم موسسه مفید راهبر که حسابرسی مستقل زیر نظر رهبری است تا به حال در طول این سال ها مطلوبیت حساب های کمیته امداد را بارها اعلام کرده و هم دیوان محاسبات و هم بازرسی کل کشور به طور مستمر بر فعالیت های کمیته امداد نظارت دارند.»

کمیته امداد پیش از این روزانه به هزار نفر وام می‌داده است
نورمحمدی، مدیر عامل این صندوق با بیان اینکه پیش از تشکیل صندوق قرض‌الحسنه امداد، روزانه به هزار نفر وام می‌دادند گفت: «سعی داریم با توجه به تشکیل صندوق، روزانه به دو هزار نفر از مددجویان امداد و نیازمند، وام قرض‌الحسنه بدهیم.» به گفته وی هم اکنون یک هزار و 500 میلیارد تومان از منابع کمیته امداد در قالب وام قرض‌الحسنه در اختیار یک میلیون و 200 هزار نفر از مددجویان و نیازمندان قرار دارد و خوشبختانه کمترین معوقه را نسبت به سایر بانک‌ها و صندوق‌ها داریم.

کارشناسان اقتصادی از آسیب‌زایی صندوق‌ها نگران هستند

علی دینی ترکمانی در گفتگو با فرارو به گفته مسئولان ارشد بانک مرکزی اشاره می‌کند می‌گوید: «واقعیت این است که به گفته مسئولان 6 الی 7 هزار موسسه مالی خارج از شمول بانک مرکزی فعالیت دارند.» وی همچنین با یادآوری صحبت‌های یک شنبه پورمحمدی وزیر دادگستری مبنی بر وجود 50 میلیون حساب بانکی مجهول الهویه گفت: «این آمارها و اعداد نشان می‌دهد در کشور ما فعالیت‌های مالی به شدت گسسته هستند.»

علی دینی ترکمانی در این باره توضیح می‌دهد: «سیستم اقتصادی ما دچار تو در تویی نهادی گردیده است و همین وضعیت این اجازه را می‌دهد موسسه‌ای مالی شکل بگیرد و زیر بار قواعد بانک مرکزی نرود.» وی در رابطه با اینکه چگونه این موسسات ظهور و بروز پیدا می‌کنند توضیح داد: «این موسسات به دلیل ارتباطات نهادی و دسترسی‌ای که مراکز تصمیم‌گیری دارند ظهور و بروز پیدا می‌کنند.»

قرض الحسنه «امداد ولایت» مجوز بانک مرکزی دارد
فتاح، وزیر دولت احمدی نژاد با بیان اینکه بانک مرکزی در شرایطی که اعطای مجوز به صندوق‌های قرض‌الحسنه را کاهش داده، به صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد مجوز فعالیت داده است، گفت: «تا قبل از این نمی‌توانستیم از مردم بخواهیم سپرده قرض‌الحسنه کنند زیرا سازوکار آن فراهم نبود اما از این پس، سازوکار لازم ایجاد شده است.»

علی دینی ترکمان، مجوز بانک مرکزی ضرورتی جدی برای وجود یک موسسه مالی می‌داند. وی در همین رابطه به فرارو گفت: «اگر این قبیل موسسات در چارچوب قواعد بانک مرزی عمل نکنند حتی با وجود نیت خیری هم که دارند در نهایت بازار پولی و مالی کشور را دچار مشکل می‌کنند و به این بازار صدمه می‌زنند»

فتاح، وزیر دولت احمدی نژاد اما خبر از جلوگیری از اتلاف منابع مالی این صندوق و ممانعت از شلختگی در صرف سرمایه‌های این صندوق می‌دهد. در همین باره با بیان اینکه قصد داریم به مفهوم واقعی کلمه مانند یک صندوق قرض‌الحسنه فعالیت کنیم، گفت: «به مردم اطمینان می‌دهیم صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد مانند صندوق‌های دیگر برای پرداخت جایزه و تبلیغات هزینه نخواهد کرد.»

علی دینی ترکمان کارشناس مسائل اقتصادی اما از وجه دیگری به این ماجرا نگاه می‌کند. وی معتقد است: «این موسسه می‌تواند وام قرض الحسنه بدهد و حتی بخشی از منابع خود را با کمک‌های دولت تامین کند و به سرمایه خود بیافزاید و این مسئله در کلیت مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مسئله در نحوه سازماندهی این سرمایه است که در نهایت مفسده ایجاد نکند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو اما به تجربیات موفق این چنین در جهان نیز اشاره می‌کند. وی به تجربه «گرامین بانک » که در سال  1976 توسط محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، پایه ریزی و در نهایت در سال 1983 تاسیس شده است. بانکی که هدفش اعطای وام‌های ارزان و کوچک است. هدفی که به نظر می‌رسد مشابه آن را صندوق قرض الحسنه کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز برای خود تعریف کرده است.

تسهیلات ارزان قیمت
سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه کارمزد این صندوق بسیار پایین است افزود: «سقف اعطای وام در ابتدای کار در صندوق کمیته امداد امام خمینی (ره) 5 میلیون تومان برای کارگشایی درنظر گرفته شده است. ضمن اینکه خیرین می‌توانند پس از سپرده‌گذاری خودشان فردی را که می‌خواهند به او وام داده شود را معرفی کنند و صندوق کمیته امداد فقط به عنوان یک کارگزار عمل می‌کند.

وی همچنین افزود: «همچنین سپرده‌گذاران می‌توانند به صندوق اعتماد کنند تا تسهیلات به تشخیص این صندوق به افراد نیازمند پرداخت شود.» علی دینی ترکمان نیز در همین رابطه معتقد است: «کسب مجوز این صندوق از سوی کمیته امداد علاوه بر آنکه موجب جلب اعتماد بیشتر مردم خواهد شد زمینه برای کمک‌های دولت به این صندوق را نیز فراهم خواهد آورد.»

فتاح سرمایه اولیه این صندوق را 100 میلیارد تومان خواند و گفت: «صندوق امداد ولایت، کار خود را با هزار میلیارد تومان آغاز می‌کند و انشاءالله در آینده از محل فروش ساختمان سوهانک نیز به ظرفیت‌های این صندوق اضافه می‌شود.»

اشاره فتاح به ساختمان سوهانک به یکی از املاک کمیته امداد است که به گفته خودش سه هزار میلیارد تومان ارزش دارد. رئیس کمیته امداد چندی پیش گفته بود: «سه کارشناس خبره ملی سرشناس نسبت به قیمت گذاری این ساختمان اقدام کردند و قیمت هزار میلیارد تومان را برای آن عنوان کرده‌اند که ما به خریداران و متقاضیان نیز عنوان کردیم که به هیچ وجه حاضر نیستیم ساختمان سوهانک را به‌ازای مبلغی پایین‌تر از رقم کارشناسی شده واگذار کنیم.»

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
فقط كميته امداد به وادي نزول خوري وارد نشده بود كه بحمدالله داره محقق ميشه اين هم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
باید مواظب بود سرنوشت این بانک هم به سرنوشت سایر بانکها و نهادها که متولی رشد اقتصادی و کمک به مردم تاسیس گردیدند دچار نشود.
ضمنا به نظر بنده به منظور حفظ شئونات اسلامی و پیشگیری از سوء استفاده اشخاص و نیز با توجه به وقایع گذشته ( صندوق قرض الحسنه خضرت رسول اصفهان و ثامن الحجج و ...) اسم بانک را اصلاح نمایند .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
باکدام عقل وعلم اقتصادی کمیته ای که براساس پول صدقات مردم بناشده بانک ایجاد کند؟این همه بانک در کشور یعنی اقتصاد دلالی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
حیف ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
هی میگن بانکها مث قارچ رشد کردند و در افزایش فساد ها هم بی تاثیر نبود چرا هی مجوز میدید ... هر کی با ننه اش قهر میکنه ی بانک میزنه ... حالا همون n تا بانکی داریم ی کار مثبت کنن ..
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
الله اعلم !
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین