bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۸۸۱۶۴

کودک ٥ ساله قربانی آوار مدرسه

تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
این در حالی است که هنوز حادثه تلخ درگذشت معلم فداکار خاشی تازگی دارد، تا این‌که دست روزگار اتفاقی دیگر را مجددا در روستایی از استان سیستان و بلوچستان و با همان حال و هوا رقم زد؛ با این تفاوت که این‌بار معلم فداکاری وجود نداشت تا برای نجات جان کودکان جانفشانی کند. با این حال ٦ ماه پیش نیز مدرسه‌ای دیگر در چابهار فروریخت اما کشته یا مصدومی بر جای نگذاشت.

صبح دیروز مدرسه‌ای در چابهار که دیواری قدیمی و بدون حصار داشت، روی سر بچه‌ها فرو ریخت و این بار با یک حادثه مرگبار پایان یافت. درست وقتی که بچه‌ها در حال بازی بودند، ناگهان دیوار فرو ریخت و چند نفر زیر آوار ماندند. وقتی اورژانس و امدادگران به محل حادثه رسیدند، مأموریت خود را آغاز کردند و قربانیان این حادثه را از زیر آوار بیرون کشیدند. ولی این حادثه پایانی تلخ داشت؛ چرا که کودکی ٥ساله نتوانست زیر آوار دوام بیاورد و بر اثر این حادثه جان خود را از دست داد. در این حادثه یک کودک به نام فریبا چاردیواری در محل حادثه فوت کرد و ٣ نفر دیگر مجروح شدند که حال یک نفر دیگر وخیم گزارش شده است.

علیرضا راشکی، مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس سیستان‌ و بلوچستان درباره این حادثه گفت: «این مدرسه یکی از مدارس قدیمی و بدون حصار این شهرستان بوده که به کمک مردم دیوار و دری برای حفاظت از آن ساخته شده بود. روز حادثه در مدرسه هنگام بازی بچه‌ها بخش از دیوار جدا و به همراه پایه دیوار فرو می‌ریزد که در این حادثه یک کودک ٥‌ساله فوت مي‌كند و ٣ نفر دیگر زخمی
می‌شوند.» وی با اشاره بر این‌که دو‌هزار و ٦٠٠ سقف کلاس ناایمن در سیستان ‌و بلوچستان وجود دارد، ادامه داد: «سالیانه حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ کلاس درس در استان ساخته می‌شود و تا زمانی که تمام مدارس نوسازی نشوند، دانش‌آموزان از این حوادث ایمن نخواهند بود.»

راشکی در مورد این‌که ایجاد عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان درخور توجه است، گفت: «ظرف سه ‌سال قرار است ٦٠٠‌میلیارد تومان که سه برابر اعتبارات سال‌های اخیر است در بحث فضاهای آموزشی استان هزینه شود.»

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس با بیان این‌که در حال حاضر یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار مترمربع با فضای متوسط کشوری که پنج و ٣٤ صدم به ازای هر دانش‌آموز است، فاصله داریم، گفت: «پیش‌بینی می‌شود در طول برنامه ششم توسعه فضاهای آموزشی استان به سرانه آموزشی کشور نزدیک شود.»

همچنین محمدعلی عسکری، معاون اداره‌کل آموزش و پرورش سیستان‌ و بلوچستان جزییات مرگ کودک ٥ساله زیر آوار مدرسه‌ای در منطقه دشتیاری را تشریح کرد و گفت: «متأسفانه روز ١٣ شهریور در روستای بجار بازار منطقه دشتیاری، جمعی از کودکان خردسال در حوالی مدرسه‌ای در روستای بجار بازار با استفاده از در آموزشگاه که حصار آن به صورت خودجوش و با مشارکت اهالی ساخته شده، مشغول بازی بودند که بر اثر ریزش ستون به همراه در متصل به آن، حادثه دلخراش جان‌باختن کودک خردسال ٥ساله‌ای رخ داد و ٣ کودک دیگر نیز مجروح شده‌اند که به مراکز درمانی منتقل و به صورت سرپایی درمان شده‌اند. به محض اطلاع از حادثه مراتب به اشکال مختلف به منظور کمک‌رسانی پیگیری شده است. برخلاف تحقق ردیف توسعه عدالت آموزشی که مصداق ضرورت توسعه فرهنگی به‌ویژه در عرصه فضاهای آموزشی مورد نیاز است، اما تعداد ٢‌هزار و ٦٨٢ فضای آموزشی غیراستاندارد در این استان وجود دارد که از این میزان ٢‌هزار و ٢٠٣ فضای آموزشی فاقد حصار است.» وی با اشاره به رشد ١١٣‌درصدی مشارکت خیرین در سه ‌سال اخیر اظهار کرد: با بهره‌گیری از تمامی امکانات و فرصت‌های ایجاد‌شده تلاش شده با اقدامات پیشگیرانه، مبنی بر شناسایی نقاط آسیب‌زا تا حد امکان از بروز حوادث احتمالی پیشگیری شود.

این در حالی است که روز ٢٧ فروردین امسال نیز زمانی که دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان سمیه شهرستان چابهار که در مراسم صبحگاهی حضور داشتند، شاهد فرو ریختن دیوار یکی از کلاس‌های درس شدند که این حادثه با ترس و وحشت شدید دانش‌آموزان همراه بود. با این حال این حادثه صدمه جانی برای کسی در بر نداشت؛ ولی اگر فقط چند دقیقه بعد زمانی که دانش‌آموزان در کلاس درس می‌رفتند، این اتفاق می‌افتاد، معلوم نبود که چه بر سر این دانش‌آموزان معصوم و معلمان می‌آمد. طبق گزارش‌های رسیده این مدرسه از قدیمی‌ترین مدارس چابهار است که می‌توان به‌عنوان آثار باستانی از آن یاد کرد؛ یک مدرسه قدیمی در قدیمی‌ترین محله چابهار با دیوارهایی گلی و ترک‌خورده که فقط چند‌بار مرمت و بازسازی شده ولی خشت‌های آن را توان قامت‌آرایی به‌عنوان دیوار و سقف نیست و مثل این حادثه باز هم ممکن است حوادثی از این دست پیش بیاید.

طبق گفته اولیای بعضی از دانش‌آموزان و همچنین معلمان بارها درباره فرو ریختن دیوارها و سقف گزارش‌هایی به آموزش و پرورش ارایه شده است؛ ولی رسیدگی جدی صورت نگرفته است.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو