bato-adv

فانی: ترک تحصیل 76 هزار دانش آموز 6 تا هشت ساله

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گفت: 76 هزار دانش آموز در سنین 6 تا 8 سالگی ترک تحصیل کرده و حتی خانواده‌ها اسم آنها را در مدرسه ثبت نام نمی‌کردند. در استان سیستان و بلوچستان به درب منازل مراجعه کرده و دانش آموزان را شناسایی و تک به تک به کلاس درس آورده‌ایم که این موضوع بی سابقه بوده و در گذشته چنین کاری صورت نمی‌گرفت یعنی به درب منازل دانش آموزان مراجعه نمی‌شد.

به گزارش تسینم وی در گفتگو با این خبرگزاری افزود: می‌توان این موارد را هم منعکس کرد تا امید در مردم ایجاد شود. در استان سیستان و بلوچستان استاندار، فرماندار، بخشدار، دهدار و مولوی‌ها را گردهم جمع کردیم و در رابطه با ضرورت بحث سوادآموزی دراستان صحبت کردیم چرا که سیستان در این رابطه عقب‌ترین استان کشور است پس از این موضوع خیزشی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شد.

ریشه‌کنی بی‌سوادی اولیای دانش‌آموزان تا پایان امسال
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی در افراد زیر 50 سال مطرح کرد: طی دو سال گذشته اعلام کردیم هر دانش آموزی که در مدرسه حضور دارد اگر پدر و مادر بی‌سواد دارد، والدینش باید در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کنند و اگر امسال این روش ادامه یابد تقریباً تمام اولیای بی‌سواد، با سواد خواهند شد و تا سه سال آینده در جمعیت زیر 50 سال بی‌سواد نخواهیم داشت.

فانی ادامه داد:  4 استان محروم سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب کرمان را شناسایی کردیم چرا که وضعیت شاخص‌های آموزشی در این استان‌ها ضعیف است و در دو سال گذشته شورای مناطق محروم را ایجاد کردیم و اقدامات خوبی برای این 4 استان انجام دادیم.

500کلاس خشت‌وگلی سیستان‌وبلوچستان تا پایان 96جمع می‌شود

وی افزود: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان در بحث توسعه فضاهای آموزشی، توسعه نیروی انسانی، ردیف‌های استخدامی و کلاس‌های خشت و گلی اقداماتی را انجام دادیم؛ 500 کلاس خشت و گلی در این استان وجود دارد که تا پایان سال 96 باید جمع شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیرکل آموزش و پرورش یکی از استان‌ها اعلام می‌کرد که به نهادهایی که هلی‌کوپتر در اختیار دارند اعلام کرده‌ایم تا کانکس‌هایی پیش ساخته را به مناطق صعب العبور برای تحصیل دانش‌آموزان منتقل کنند که آنها برای انتقال هر کانکس 50 میلیون هزینه درخواست کرده‌اند، اعلام کردیم که با استاندار صحبت کنند و اگر آنها قبول نکردند مجبوریم خودمان آن را پرداخت کنیم چراکه چاره دیگری نداریم؛ آموزش و پرورش به دلیل آنکه خیلی بزگ است دیده نمی‌شود و کار هم که می‌کنیم  می‌گویند خوب یک کاری انجام داده‌اند.

فانی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته 4 میلیون و 700 مترمربع مدرسه ساخته شده است، بیان کرد:این رقم بسیار زیاد است و ساخت 20 بیمارستان یا حتی 100 بیمارستان قابل مقایسه با 4 میلیون و 700 هزار مترمربع مدرسه نیست، از این میزان25 درصد توسط خیران ساخته شده و بقیه را نیز دولت تقبل کرده است. این حجم کار تنها یک قلم از اقدامات عمرانی آموزش و پرورش است.

اعزام 700 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور

وی با اشاره به برگزاری اردوی راهیان نور عنوان کرد: زمانی که بنده به وزارت آموزش و پرورش آمدم 300 هزار نفر به این اردوها اعزام می‌شدند و سال گذشته 700 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور اعزام شدند. در جلسه با سردار فضلی مطرح کردیم که امنیت و سلامت سفر دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است چرا که اگر حادثه و تصادفی رخ دهد این اردوها افت می‌کند چرا که در سالهای گذشته شاهد تصادفاتی بودیم به همین دلیل به دوستان گفتیم تا بر روی کمیت تأکید نداشته باشند و کار را از کیفیت آغاز کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته دانش‌آموزانی که به راهیان نور اعزام شدند نفری 50 هزار تومان پرداخت کردند که سرجمع 5 میلیارد تومان شد، رقم آن به هیچ عنوان مهم نیست و آنچه برای ما مهم است این است که دانش‌آموزان برای این سفر هزینه پرداخت می‌کنند بنابراین قدر آن را می‌دانند و در هنگام بازگشت از اردوی راهیان نور به سفیری برای خانواده، مدرسه و محله تبدیل می‌شوند.

فانی با اشاره به تشکل‌های دانش‌آموزی اظهار کرد: در گذشته شاهد بودیم تشکل‌ها یکدیگر را خنثی می‌کردند اما هم‌اکنون در این رابطه شورای هماهنگی ایجاد کرده‌ایم تا کارهای داخل مدارس میان آنها تقسیم شود. به عنوان مثال برگزاری نماز جماعت با بسیج، صبحگاه مدارس با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و اردوها با سازمان دانش‌آموزی است و براین اساس کارها بین تشکل‌ها تقسیم شد که این موضوع مؤثر بود و هم‌افزایی فعالیت‌ها را شاهد بودیم.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین