bato-adv
کد خبر: ۲۹۴۴۲۹
پاسخی به خسرو معتضد

چند نکته درباب داستان "معتضد" و "صدف طاهریان"‌!

وقتی کتاب خانوم اثر ماندگار مسعود بهنود را می‌خوانید به درستی درمی‌یابید که چگونه خانواده‌ی سلطنتی ایران در عصر محمدعلی‌شاه و احمدشاه قاجار، آنگاه که در وانفسای مشروطه‌خواهی از مملکت آواره و گاهی در عثمانی و گاهِ دگر در فرانسه رحل اقامت می‌افکنند؛ فی‌المثل درمیان کادین‌ها و سلطانه‌های عثمانی سخت‌شان است که چادروچاقچور را کنار نهاده و با سربرهنه ظاهر شوند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
فرارو- آرمان شهرکی؛ وقتی کتاب خانوم اثر مسعود بهنود را می‌خوانید به درستی درمی‌یابید که چگونه خانواده‌ی سلطنتی ایران در عصر محمدعلی‌شاه و احمدشاه قاجار، آنگاه که در وانفسای مشروطه‌خواهی از مملکت آواره و گاهی در عثمانی و گاهِ دگر در فرانسه رحل اقامت می‌افکنند؛ فی‌المثل درمیان کادین‌ها و سلطانه‌های عثمانی سخت‌شان است که چادروچاقچور را کنار نهاده و با سربرهنه ظاهر شوند.

خانوم، شخصیت اصلی داستان، نوه‌ی مظفرالدین شاه، خود همواره حجاب دارد اما بی‌میل به نزهت‌السلطنه، خاله‌اش، هم نیست که تمایلات غربی و مشروطه‌خواهی داشته و از همین روست که معلم زبان فرانسه دارد و پیانو می‌نوازد.

غرض اینکه از زمره‌ی تناقضات ما ایرانی‌ها در گفتار، پندار و کردار، یکی همین مساله‌ی پوشش است که این‌روزها دامنه‌ی این تناقض به بدن نیز کشیده شده آن‌سان که زنان و مردان ایرانی نمی‌دانند با این بدن چه کنند؛ بپوشانند؛ عریان کنند؛ سوراخ‌سوراخ‌اش کنند یا بدل‌اش کنند به بوم نقاشی.

عریان‌گری و به‌طور اعم تجربیات بدنیِ نوظهور مختص به ایران هم نیست و در تمام دنیا و به‌خصوص کشورهای مسلمان خاورمیانه به‌شدت رواج یافته است.

در خصوص این موضوع، ترجمه‌‌ها و تالیف‌های متعددی در سایت انسان‌شناسی و فرهنگ موجود است که خواننده‌ی علاقه‌مند می‌تواند بدان‌ها رجوع کند.

این مقدمه را گفتم تا بپردازم به نقد نگاشته‌ی تاریخ‌دان عزیز آقای خسرو معتضد درباره‌ی بازیگری با نام صدف طاهریان. فرازهای داخل گیومه از معتضد است که عینا نقل قول شده. به شماره‌ می‌نویسم که از طول‌وتفصیل ممانعت شود:

بخوانید > خسرو معتضد: خانم طاهریان کاش به جای برهنگی، کلاس بازیگری می‌رفتی!


1- آقای معتضد با چه متر و خط‌کشی حکم به "بی‌استعدادیِ" طاهریان در حرفه‌ی بازیگری می‌دهند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت چنین حکمِ جسارت‌آمیزی را شاید بتوان از سوی یک منتقد فیلم و سینما، بازیگر، کارگردان، سینماگر و یا یک استاد دانشکده‌‌ی تاتر و سینما پذیرفت اما از سوی یک مورخ خیر.

2- "زیباییِ صوری نسبی"؟ این دیگر چه تعبیری است! بد نبود که نویسنده‌ی محترم چند مصداق از زیباییِ مطلق یا نازیبایی مطلقِ زنان بازیگر ارایه می‌دادند تا همه‌چیز ار هاله‌ی ابهام بیرون آید. زیبایی مطلق کدام است آقای معتضد؟ نیکول کیدمن؟ آنجلینا جولی؟ پنه‌لوپه کروز چطور است؟ حکم به زیبایی و زشتیِ رخساره و چهره‌ی یک فرد را عملی  اخلاقی نمی‌دانم. حرف شاقّیست. نوعی دست‌درازی به حریم شخصیِ یک فرد خاصه آنکه از صفت "نسبی" هم استفاده شده یعنی اینکه فرد را بر روی یک طیفِ زیبایی قضاوت کرده‌اید. شما که هستید؟ ممتحن زیباییِ اشخاص؟ زیبایی و حالت چهره و به‌طور کل نمود ظاهر (Physical appearance) امری است که امروزه در جامعه‌شناسی بدن بسیار بدان پرداخته شده. امری که به‌طور مسلم در حیطه‌ی تخصصی آقای معتضد نیست.

3- "تصور می‌کند همین که جلوی دوربین عکاسی ایستاد......درهای استودیوهای هالیوودی به رویش گشوده می‌شود" تاریخ‌دانِ عزیز ما چگونه روان‌کاو شده؟ چگونه به ذهنیت و تصورات طاهریان پی‌برده است؟ باید مکانیزم چنین چیزی را توضیح دهند یا در نوشته‌شان از الفاظی همچون "گمان می‌کنم" یا "فکر می‌کنم" یا "استنباط من این است" بهره برند.

4- "من در فضای مجازی دیدم این خانم ....... 400 -300 تا عکس در حالت نیمه‌برهنه بسیار زشت و کریه و خلاف اخلاق گرفت". کاش بنده هم وقت و فراغ‌بال و اشتیاق آقای معتضد را داشتم که سری به سایت‌ها و عکس‌ها و این‌جورچیزها می‌زدم!

5- "ایشان به هیچ‌وجه در زمره مدل‌های زیبا که بعضی تلویزیون‌های اروپایی مانند «مدا» می‌گذارند که به نمایش لباس بپردازند نیستند." مبتذل‌ترین بخش نوشته همین است. باور بفرمایید برای نخستین‌بار است که به نام این کانال تلویزیونی برمی‌خورم. ولی حالا کنجکاو شدم؛ به محض اتمام این سیاهه، به مکافات هم که شده جایی سری به چنین کانالهایی بزنم تا ببینم  کدام مدل‌ها حس چهره و بدن‌شناسیِ مورخ عزیز کشور را روسفید کرده‌اند کاری که صدف طاهریان نکرده!

6- "این خانم که با این تصاویر زننده و پورنو" کار بیخ پیدا کرد. اروتیسم و پورنو مقوله‌ی پیچیده‌ایست. ‌کاش آقای معتضد به‌عنوان یک مورخ وارد این مقولات نشوند. کازاتزاکیس، نویسنده‌ی شهیر یونانی در شاهکار خودش مسیح بازمصلوب، در بسیاری  از فرازها و صفحات کتاب، بدن را آنچنان توصیف می‌کند که یقین دارم از دیدگاه آقای معتضد به‌طور قطع‌ویقین متهم به وقاحت‌نگاری خواهند شد. یک مورخ علاقه‌مند به تاریخ یونان شک دارم که این کتاب با ترجمه‌ی درخشان محمد قاضی از آن را، نخوانده باشند. آقای معتضد! پورنوگرافی برای خودش تعریف و اصولی دارد. شاید که پیچیده‌ترین آسیب اجتماعی همه‌ی تواریخ باشد؛ به همین سادگی که نمی‌شود به شخصی اتهام پورنوگرافی زد. حساب تبعات سنگین چنین اتهامی، حتی اگر از سوی شما باشد را برای فرد کرده‌اید؟

7- آقای معتضد! چرا پای خانم لیلا حاتمیِ بنده‌ی خدا را میان می‌کشید. خانم حاتمی چه گناهی کرده که باید تاوان نظرهای فخرفروشانه‌ی امثال شما و بهروز افخمی را بدهد؟ رودررو قرار دادن خانم حاتمی و صدف طاهریان بی‌آنکه روح‌شان هم از چنین چیزی خبردار باشد سیاست نادرستی است. هیچ ضرورتی ندارد که شما خود را در مقام وکالت از "حرمت خانم‌های ایرانی" قرار دهید. خانم‌های ایرانی طیف های مختلفی هستند و اگر افکار عجیب‌وغریب امثال شما نباشد خود به راحتی خواهند توانست پاسدار حرمت خویش باشند. واژه‌هایی همچون "شرم"، "غیرت"، "حرمت" تاریخچه و ریشه‌هایی دارد و حال نیز در گفتمان‌های گوناگون با نیات مختلف به‌کار می روند. مردم و به‌خصوص زنان ایران آگاه‌تر از آنند که از اغراض پس‌پشت کاربرد چنین واژه‌هایی و گفتمان‌های خاص‌شان بی‌خبر باشند؛ آنها به‌راحتی تحلیل می‌کنند.

8- تاکنون از خود پرسیده‌اید که مصطفی عقاد را چه کسانی، با چه  تیپ فکری و چه روایتی از اسلام با چه ویژگی‌هایی کشتند. شما که به تاریخ یونان علاقه‌مندید کمی بی‌خیال پهلوی‌ها شوید  و برای مای بی‌سواد حکومت سرهنگ‌های‌ یونانی را منصفانه بشکافید و توضیح دهید یا اینکه زحمت کشیده صفحه‌ی ایرنه پاپاس (Irene Papas) را در همان ویکی‌پدیا ببینید لطفن! عکس‌اش چطور است! خط کش خود را دوباره به کار بیاندازید! پاپاس یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم مصطفی عقاد است در اوج دوره‌ی بازیگری خویش. تصویرش خیلی ایراد دارد نه؟ نظرتان را بفرمایید!

9- "به هر بهانه‌ای دست‌ها و پاهای استخوانی را نشان دادن برای چه؟......تکان دادن‌های عمدی بدن". عمق دقت و تمرکز بالای شما هنگامی که به قول خودتان طاهریان بدن‌اش را تکان می‌داده البته درخور تحسین است. اما این خوب است که طاهریان یا ما نیز فیزیک بدنیِ شما را به سُخره بگیریم؟ شما به خود اجازه می‌دهید که مثل آب‌خوردن ا ظاهر بدنی فردی را قضاوت کنید. وقتی راجع به شخصی که زنده و حاضر است اینگونه سخن می‌گویید بفرمایید که از من خواننده چگونه انتظار دارید که حرف‌ها و روایت شما از تاریخ سرزمینم  و شخصیت‌هایی که شاید هزارسال است که از روزگارشان سپری می‌شود را بپذیرم و به چنین روایتی اعتماد کنم؟ سخت است؛ دیگر حتی به روایت شما از تاریخ معاصر و یا همین چند دهه پیش نیز اعتمادی نیست.

10- من هم هنرپیشه‌ای ایرانی را می‌شناسم که ترک وطن کرده و حالا هم بسیار معروف و تاثیرگذار است و اصلن هم فراموش نشده. آخرین فیلم‌اش هم اصلن تولید هالیوود نیست. زن هم هست و عکسهایی هم در همین مایه‌های عکس‌های طاهریان دارد. به قول کرمانشاهی‌‌ها خُب که چه؟ یکی معروف می‌شود یکی نمی‌شود؟ اینقدر دغدغه‌ی توفیق یا عدم توفیق کسی را نداشته و لاجرم در پوستین خلق نیافتید! بیایید اگر با به‌غربت رفتن هنرمندی مشکل داریم زمینه‌ای فراهم کنیم که ترجیحا بماند و نرود. مضافا به اینکه اگرهم کسی خواست برود با هزار مشکل سد راهش نشویم. این زمین برای همگان است و مرزها قراردادی انسانی و گاها ظالمانه بیش نیستند.

11- "در مرور زمان ثابت شده است زنی که لباس بر تن دارد جذابیت، رمزآلودگی، متانت و فریبندگی بسیار بیشتری بر مدل‌های برهنه دارد".  مصداق بیاورید تا ماهم بدانیم که فریبندگی در ذات خود چیست و چگونه رخ می‌دهد. شما که ظاهرا ماموریت اصلی زنان در هستی را فریفتنِ جنس مرد می‌دانید برایتان چه فرقی دارد با پوشش یا بی‌پوشش؟شما را گوگل کردم؛ و کتابی دیدم با عنوان زنان و حرم‌سرا. سرانه‌ی کتابخوانی در ایران وضعش اصلن خوب نیست؛ معصیت دارد یک ایرانی همچین قولی بدهد اما به شما قول می‌دهم که این کتاب را هیچ‌وقت نخواهم خواند؛ می‌ترسم از خواندنش.

12- "نودیست‌ها..... همچون اجساد برهنه مردگان در کنار کوره‌های آدمسوزی زشت و دست‌کم عادی به نظر می‌رسند". ثقیل می‌نویسید. کمی سبکتر که مغز ماهم بکشد. یعنی چه؟ چه ربطی میان ... و شقیقه است؟

13- "چگونه است که دختری پرورده شده در کشوری اسلامی و در جامعه‌ای مسلمان و سنتی که احتمالا خانواده‌ای متوسط و حتی پایین‌تر از متوسط دارد (زیرا خانواده‌های سنتی بالا تن به هنرپیشه شدن دختران خود نمی‌دهند)".یحتمل بوی تند و زننده‌ی این جملات، خود شما را نیز آزار داده که در جمله‌ی آخر توهین‌نامه‌تان آدرس غلط داده‌اید و اشارت فرموده‌اید که قشری، تندخو و کینه‌توز نیستید. مگر شما مورخ نیستید و تاریخ به فرزندان ایران یاد نمی‌دهید؟! پس چرا جای گیردادن به طاهریان به تجمع اخیر اطراف آرامگاه کوروش نمی‌پردازید؟ تاریخی‌تر نیست؟ همه منتظرند تا بدوبیراههای شما به تجمع‌کنندگان نیز به کوروش را بشنوند و ببینند؛مدام هم که در رسانه هستید با زمان کافی، تاخیر دارید آقای معتضد! بسم‌الله!

14- در مقام پدری بودن برای کسی، با بسیاری از جملاتی از شما که پیشتر ذکرشان آمد نمی‌خواند. آخر کدام پدری راجع به فرزندش این‌چنین سخن می‌گوید خودتان انصاف بدهید.

15- این شما هستید که فردای این سرزمین در روایت و کتاب تاریخی که  منصفانه‌ و جامع‌الاطراف نگاشته شده همچون صفحه‌ای زاید و سیاه، پاره و دور انداخته خواهید شد. وجود اصطلاح و مکانی به نام "زباله‌دان تاریخ" را به شما یادآوری می‌کنم.

16- بابت املای صحیح هلیم جای حلیم از شما سپاسگذارم.

17- ختم کلام اینکه در شرایطی که جرائم و بزه‌های جنسی در ایران روزبه‌روز درحال افزایش است؛ و به ‌حالتی بحرانی رسیده؛ از یک مورخ با انبانی از کتابهای ریز و درشت انتظار می رود که چیزی بنویسد که مرهمی باشد نه اینکه هیزمی  در تنور و آتش‌بیار معرکه. انتظار نمی‌رودها را که پیشتر گفتم.

بختیار باشید!
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
چون این فرد به قضاوت دیگران پرداخته بنده را مجاز کرد تا به قضاوت خودش بپردازم. صفت " چلوکبابی" برازنده ایشان است به این مناسبت که برای خوشایند دیگران در ازای یک وعده غذا به افاضاتی دست می زنند که کمترین تخصصی در آن ندارن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
تعجب میکنم از این همه تعریف و تمجید خوانندگان عزیز. نقد این اقا به معتضد بیشتر شبیه دفاع از برهنگی طاهریان هست. اینکه حریم شخصی ش هست و از این قبیل حرفها. یعنی برهنگی اون هم در این حد سخیف و بی ارزشش از نظر همه شما اینقدر قابل دفاعه؟
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
این مقاله نشانه حقد و کینه نویسنده مقاله ازآقای معتضداست ولاغیر.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
برای سلامتی آرمان شهرکی دعا کنید...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
خیلی با الفاظ بازی کرده ولی کلا بعضی از نقدهاش به معتضد وارده
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
احسن. دمت گرم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
ايشان از اساس وقت خودشان را تلف كرده اند كه مطلب نوشته اند براي اوشان. اصلا حيف وقت! شأن فردي كه در حوزه هاي پژوهشي كار ميكند پرداختن به اين مسأله نبود. واقعا حيف وقت.
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
]چقدر مشکل دارد با معتضد خخخ
در واقع این مقاله تایید رفتار صدف طاهریان بود.. من هم اعتقاد دارم رفتار و عکس طاهریان به خودش ربط داره ولی این مقاله فرصت را غنیمت شمرده برای کوبیدن آقای زباله دان تاریخ !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
عجب زمانه جالبی شده که اگر فساد یک فرد مفسد رو بگی خیلیها به دفاع از اون مفسد بلند میشن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
فرارو چرا نظرات مردم را زیر مطلب معتضد انتشار ندادی چقدر محافظه کار شده اید؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جناب شهركي دست مريزاد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
اقاى شهركى عزيز
بسيار سپاسگزار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
اینها برای مدعیان ازادی و برهنگی به به و چه چه داره.
اونهایی که تا نام حجاب رو می شنوند به یاد فساد اقتصادی و بیکاری می افتند،از بد روزگار وقتی با فساد اخلاقی مواجه می شوند به تحسین می پردازند.خدایی تا کجا داریم سقوط می کنیم که یک نویسنده بیاد از یه فرد انچنانی دفاع کنه و برخی هم سپاس گزاری کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
خود آقاي شهركي چه كسي هستند و چه تخصصي دارند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
کلا همه کاره شدیم و در هر موردی باید اظهار نظر کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بجای چرخیدن توی این سایتها یکم تاریخ بخون که دائم در حال دروغ و درم گویی نباشی آغا خسرو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
18-ی ذره هم ورزش کن ثواب داره
عفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آقاي معتضد اوصيكم بالمطالعه...ولا تجسسوا..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
ایضا علیکم بالمطالعه
نور
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بسیار عالی . اما این اقا که مورخ نیست .انشا می کنه همین جوری.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
من در فضای مجازی دیدم این خانم ....... 400 -300 تا عکس در حالت نیمه‌برهنه بسیار زشت و کریه و خلاف اخلاق گرفت". کاش بنده هم وقت و فراغ‌بال و اشتیاق آقای معتضد را داشتم که سری به سایت‌ها و عکس‌ها و این‌جورچیزها می‌زدم! خيلي با حال بودضمناچرا شما نظرات مردم رادرپاسخ به اقاي معتضدمنتشرنميكنيد
پرتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
اصلا به های اقای معتضد اهمیت ندهید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
کلا شما مدعیان ازادی بیان دروغین،چشم دیدن منتقدین خودتون رو ندارید.دم خروسی شما بدجوری زده بیرون این رو به کله گنده هاتون هم ارجاع بدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
اﻳﺸﻮﻥ اﻧﮕﺎر ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺗﺎﺭﻳﺨﺪاﻧﻲ ﺗﺨﺻﺼﻬﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ. ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﻢ ﺩاﺭﻧﺪ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
که در واقع هیچکدام را ندارد.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جناب معتضد !
با این تفاسیر که ایشان را اینگونه زشت و کریه می بینید ، باید درباره رویدادهای تاریخی نقل شده از حضرتعالی بسیار بسیار شک و تردید کرد
منصف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
مگه تا حالا باور داشتي؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آفرین قلمت طلاست باید جواب عده ای را که خود را وصی و قیم مردم میدانند و اجازه دخالت در مسایل شخصی افراد را میدهند اینگونه داد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
ممنون -زیبا بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
خيليم زيبا بود
فريد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
چنانچه تحليل ها و منويات جناب اقاي معتضد رو در زمينه هاي تاريخي واكاوي فرموده باشين،ابداً از اين دستنوشت سخيف و بي مايه ايشون متعجب و سرافكنده نخواهيد شد
رضا افتخار
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
ويكي پديا :



خسرو معتضد در گفتاری در باب مفهوم «شاه» و رابطه آن با توده ملت در شمارهٔ ۳۴ روزنامه جشن شاهنشاهی مورخ چهارشنبه ۱۰ شهریور سال ۵۰ چنین نگاشته است.

تأثیر گذاری شاهنشاهان هخامنشی در یکپارچگی و عظمت قوم ایرانی (روزنامه جشن شاهنشاهی ایران، شماره ۳۴، چهارشنبه دهم شهریور ماه ۱۳۵۰) چندی پیش شاهنشاه آریامهر در طی مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه نگاران خارجی اشاره فرمودند که: کلمه شاه جاذبه سحرآمیزی در قاموس ایرانی دارد و بسیاری از مسائل و مشکلات در برابر نفوذ معنوی این کلمه از میان می‌رود». نظر به این که اشاره موشکافانه و دقیق شاهنشاه آریامهر به جاذبه سحرآمیز کلمه شاه شاه مفاهیم و معانی شگرف و مهمی در بر دارد در اینجا ضمن بررسی و تحقیق پیرامون تأثیر گذاری شاهنشاهان بر موقعیت و اتحاد پیروزی و عظمت ملت ایران به تفصیل در این باب سخن می‌گوییم. پیمان وفاداری و هم بستگی میان شاهنشاهان و توده ایرانی از قدیم‌ترین دوران‌های تاریخی به طور ضمنی و قلبی به امضاء رسیده است و با خون و شرف ایرانیان عجین گشته است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
دمت گرم
چهره آدمهای چند رو و حزب بادی رو نشون دادی
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
به نظرم تنها گفته صحیح این آقا خسرو معتضد همین پاراگراف فوق است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بنده خدا مي خواد نون بخوره
اونم به نرخ روز خوب چيكار كنه ؟؟!!!
منصف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
عجب عجب عجب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
وقتی تو کشور خودتی تا حرکتی ازت سر میزنه میگن اینجا ایران اسلامیه برید از این مملکت بیرون(انگار کشور ارث باباشونه) حالا هم که مردم میرن خارج از کشور بازم برات خط ونشون میکشن اخه به شما چه که تو اونسر دنیا یارو چی میپوشه...چرا اینقد تو کار ملت دخالت میکنید؟؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
خوب بود
فقط کاش در نقل قول 15 خود شما هم از عبارت « همچون صفحه‌ای زاید و سیاه، پاره و دور انداخته خواهید شد » استفاده نمی کردی ...
چون دعوت به منطق و ادب و احترام کردی ، کاش از این لفظ استفاده نمی کردی ...
ولی کلا خوب و بجا بود
ستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
استاد در یکی از برنامه های تلویزیونی گفتند: این آقا (رضا شاه) از قند و شکر مردم زندند و راه آهن کشیدند و بعدا حسابی این عمل را نکوهش کردند. من همین امروز آماده ام تا آخر عمر قند و شکر استفاده نکنم ولی هواپیمایی که سوار می شوم احساس امنیت بکنم.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جالب بود...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بسیار عالی و زیبا پاسخ ایشون رو دادید
ممنونم
barbod
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
سپاسگزارم صحیح مجید دلبندم :)
درست ایشون از کلمات مناسبی شاید استفاده نکرده ولی اصل حرفشون کاملا صحیح ...ولی ایشون این مدل از زندگی وبرای دیده شدن انتخاب کرده مام بهش احترام میذاریم:)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بیخیال آقای معتضد بشید با احترام کامل به عزیزان سالمند ، ایشان مشاعرشان مشکل دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
دمت گرم
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
حال کردم . دلم خنک شد . از این به بعد مطالبت را دنبال میکنم. بر قرار باشی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
هنر بايد زيبا باشد . زماني كه كثيف شد اصل هنر را هم از اعتبار مي اندازد . زناني بودند كه آمدند و رفتند و هنر آفريني كردند بدون اينكه كشف حجاب كنند . بد حجاب شوند ، با نامحرم دست بدهند ، روبوسي كنند ، . . . . براي بدست آوردن اسب از اصل نيافتيم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
همین که مخالف زیاد داری معلومه حرفت درسته.
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
عااااالی
عظیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
با سلام

ضمن تشکر از نویسنده گرامی .

اگر در کشور عزیزمان هر کس به تخصص خودش میپرداخت ، بالطبع اکنون شاهد اینهمه حجم بالای ناهنجاری نبودیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جالب بود اما متوجه نشدم که ماجرای هلیم و حلیم طنز بود یا اشتباه یکی از طرفین به هر حال، حلیم به معنای بردبار و هلیم به معنای همان غذای معروف درست است. اما سپاس گزار فقط با ز درست است نه ذ!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
با ز درسته مثل نمازگزار
گزاردن یعنی به جای آوردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
متعضد تاريخ برگردان هست نه تاريخ نگار. ايشان نتوانسته جاي يك مورخ بي طرف راداشته باشد. ودربين مردم نيزجايگاهي ندارد. خواسته يك چيزي بفرمايند تا چندتاسايت اسمي ازاون ببرندكه يعني ما هستيم.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
فکر کنم خسرو از این کار صدف دلش شکسته! دلِ دیگه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
دمت گرم منم همین نظرو دارم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
دقیقین همین رو در نقد مقاله دیروز که چاپ شد از قوا آقای معتضد نوشتم که آقایی به عریض و طویلی معتضد چطوره که خودشو به زحکت میندازه و مقاله ای طولانی در نکوهش یک هنرپیشه بی مایه،برهنه و ..... می نویسه؟ مگه نه اینکه این خانوم هیچی برای عرضه نداشته پس چیش نظر شما رو جلب کرده که این جور قلم فرسایی بکنید در موردش و از معصومیت لیلا حاتمی هم مایه بزارید تا این یکی رو بی حیا و .... جلوه بدید؟
اقای محترم ی نگاه سرسری به صفحات اینستاگرام دخترای خیلی خیلی معمولی تر ایرانی شما رو با عکسهای بسیار عریانتر با دست و رانهایی استخوانی تر و یا بر عکس پرگوشت تر مواجه می کنه
چه جور در قامت یک منتقد بدن استخوانی ایشون رو به نقد می کشید؟
ر یک کلام اگر با ما نبودش هیچ میلی
چرا جام صدف بشکست لیلی(بخوانید خسرو!!)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
صحبت از املای صحیح شد:
سپاسگذار غلطه
سپاسگزار درسته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
دوست عزیز شما هم با این متنی که نوشتی و توهینهای آشکاری که به جناب معتضد کردی نشان دادی که در اهانت و تندروی چیزی کمتر از ایشان نداری. من نه طرفدار آقای معتضد و نه صدف طاهریان هستم ولی تند روی تندروی است از طرف هر که می خواهد باشد.
لردگان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
16- بابت املای صحیح هلیم جای حلیم از شما سپاسگذارم.

سپاسگزارم صحیح است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
امیدوارم معتضد بخونه و کمی فکر کنه و دنبال جواب دادن به هرشکل نباشه چه اشکال داره بگه معذرت می خوام ۱.
ahoora
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بختیارتان باد جناب شهرکی
کنجکاو شدم کتاب "خانوم "
اثر مسعود بهنود را مطالعه کنم
شاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
این اقای مورخ برای همان پاورقی نوشتن برای مجله کهکشان به درد می خورد و بس . و نه بیشتر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
good
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
عالی بود....احسنت
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
خسرو خان به همون کودتای 28 مرداد و داستان سازی ها و شعبون بی مخ ها و نوحه خون ها بپردازه بهتر از تفسیر افراد زنده و حاضر هست که احتیاجی به راوی تاریخی ندارند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جناب معتضد ، اصلا" به این خزعبلات اهمیت ندهید .

وقت تنگ است و صدا و سیما منتظر تشریف فرمائی شما !!!!
سریعا" تشریف ببرید و با صلابت همیشگی پهلوی ها را بکوبید . . .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
نوشته ى عالي. دست نويسنده درد نكند.از اين بهتر نميشد جواب اين مثلا مورخ را داد.
وطن دار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
معتضد مدافع دین وحجاب و.....فراموش کرد ه در مقاله اش اعلی حضرت همایونی را نعمت خداوند در روی زمین ووووووتلقی کرده بود آن اعلی حضرتی که در دوران حکومتش کشور پر بود از این عکسها وخیابانها مملو از زنانی که پاهای استخوانی خودر ا نشان مردم میدادند و ایشان صدایش در نمی آمد که هیچ در مورد سیاستهای حکیمانه شاهنشاه آریامهر ونقش او در اتحاد ملت قلم فرسایی میکرد ولی حالا با چشم چرانی در سایتهای مجازی ورویت چند عکس از هن پیشه جوانی که البته رفتارش مورد تائید هیچکس نیست این چنین بر آشفته است
عجب چرخش حیرت انگیزی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
چه تعداد نفر عکسها را ندیده بودند و مقاله معتضد انگیزه اشان داد ؟
على
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
از كوزه همان برون تراود كه دراوست٠ من هم از اين نوشته بى مايه آقاى معتضد تعجب نكردم٠
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
فکر کنم خسرو از این کار صدف دلش شکسته! دلِ دیگه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بسیار عالی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بسیار خوب و تاثیر گذار از این جهت که نباید در مورد خیلی چیزها اظهار نظر کنیم هر کسی حق انتخاب دارد بیایم و در تاریخ ثبت کنیم سیر تحولات تفکری ایرانیان را که در ستیز با کهنه اندیشی برخواسته اند نه به سخرم بگیرم آنها را
بیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
حالا چی شده خسرو معتضد گیر داده به طاهریان؟ گلشیفته هم که از این کارا کرده بود.به این آقا چه ربطی داره؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
شهرت بلای جان حق گویی افرادی شبیه معتضد شده . ایشون برای اینکه در سطح اذهان جامعه حضور داشته باشه سعی میکنه حرفهای خوشایند صاحبان قدرت را واگویه کند اگرچه احتمالا" خودش هم اعتقادی به این حرفها ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بسیار عالی بود. از این معتضد واقعا بیشتر از این انتظار نمی رفت.
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
من تنها چیزی که می توانم به این نگارنده عزیزفرارو بگویم احسنت و دستت مریزاد می باشد . خدا توفیقت بده ، خدا کنه این آقای به ظاهر مورخ (معتضد)، بفهمه وکمی به فکر آخرت باشه که من گمان نمی کنم.
kia
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
حرف حق همین است. بالاخره یکی پیدا شد انتقادی به خود منتقدان بی تخصص در حوطه خود (دکتر معتضد) بدهد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جناب شهرکی عزیز، از تحلیل و نقد عالمانه شما بنده خیلی بهره بردم. با آرزوی موفقیت جنابعالی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
فکر کنم خسرو از این کار صدف دلش شکسته! دلِ دیگه!
شيدا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بنظر ميرسد جناب خسرو معتضد بعنوان يك تاريخ دان يا يك زيبايي شناس و ... به بررسي مساله صدف طاهريان نپرداخته بلكه او در مقام يك مرد غيرتمند ايراني سعي كرده آزردگي خود را از اعمال وقيحانه دختري كه آبروي ايران و ايراني برده، اعلام نمايد و در واقع نصايحي پدرانه براي دختري نادان داشته كه متاسفانه خود محروم از داشتن پدري باشعور و غيرتمند است وگرنه دست به چنين اعمالي نميزد.

بنده بعنوان يك دختر نجيب، تحصيل كرده و مستقل ايراني از استاد معتضد بخاطر مرقومه غيورانه شان تشكر ميكنم و اميدوارم ساير مردان ايراني هم از اين پدر غيرتمند درس بگيرند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
منم به عنوان یک زن متعهد،نجیب تحصیل کرده و مستقل از ایشاو و نگارش اون مقاله ابراز انزجار می کنم
چاپ کن فرارو
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
مردان غیرتمند ایرانی چرا وقتی روی صورت دختران اسید پاشیدند پیدایشان نبود؟ حالا یک خانمی با هر انگیزه ای از ایران رفته و در صفحه اینستاگرامش عکس منتشر می کند. گویا همه زنان ایرانی در همه جای جهان ناموس اقایان ایرانی هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
15:24
مشک ان است که خود ببوید..
17:56
مردان غیرتمند به دنبال همون اشغال ها بودن تو چشمت بسته بود و خواب بودی
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
اصولا جناب آقای خسرو معتضد که 300-400 تا از عکس های خانم طاهریان را دیده و در مورد صنعت پورنو و مدلینگ تبحر دارد و از نظر ایشان دست های خانم طاهریان استخوانی است و برای مدلینگ مناسب نیست و در واقع در مقابل اون مدل هایی که ایشان دیده اند خانم طاهریان اصلا چیزی برای گفتن ندارد، نمی تواند نقش یک غیرتمند ملی را ایفا کند.

در ضمن بسیاری از دروغ های تاریخی ایشان برداشت دیگری نسبت به ایشان دارند که با این مقاله ایشان نشان داد که نظر ایشان به نظر حکومت نزدیکتر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
اقای معتضد بد نیست یک گوشه نگاهی به گذشته خود بیندازید !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
درود بر شما،محظوظ شدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
الحمد لله مملکت هیچ مشکل دیگه ای نداره. شکر خدای بزرگ. الحمدلله
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جناب شهرکی،آقای معتضد نظرش رو بیان کرده!! فکر کنم هر کسی اختیار داره که نظرش رو بیان بکنه، درسته؟ چرا فکر می کنید این آقا چون تاریخ نگار هست نباید در سایر مباحث نظر بده؟ خوبه به نظرات همدیگه احتارم بگذاریم. در ضمن خوبه کمی محترمانه تر بنویسیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
معتضد در زمينه تخصصش خودش بي كفايت است پس بهتر است در ساير زمينه ها صحبت نكند
ناشناس
Italy
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آرمان جان دمت گرم
اگر تو این مملکت هر کس به کار خودش مشغول بود اوضاعمون اینی نبود که هست
به امید روزهای بهتر
علیرضاART
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آقای شهرکی
خواستم به نگارش زیبا و دقیقتان احسنت بگویم
تا بحال به متنهایی که نوشته بودید توجه نکرده بودم، بعد این مشتاقانه پیگیر خواهم بود
ایام به کام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
منم همينطور
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
عجب یعنی هر توجیهی میکنیم که اشتباه ادمهایی مثل طاهریان را تبرئه کنیم درست که ما مردم از اختلاس وفساد دلمون پرهست ولی این دلیلی نمیشه که با دفاع از فساد های اخلاقی خودمان را به چاه اندازیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
جناب معتضد حتی تن فروشی هزار برابر بر تحریف تاریخ به خاطر پول شرف دارد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
هزار و سيصد بار صحيح
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بعضی از حرف های نویسنده محترم درسته...
ولی مثل اینکه خیلی بهش فشار اومده که معتضد از یه دختره فاسد و وطن فروش انتقاد کرده ...

کاش از این قلم فرسایی ها برای رفتار زشت اون دختره فاسد هم میکردید....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
خداييش فاسد اون دختره است به قول شما يا خسرو معتضد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بنده اصلا این خانم طاهریان را نمی شناختم و کنجکاو هم نبودم که عکسهای ایشان را ببنم ولی ظاهرا مورخ عزیز تمام عکسها و فیلمهای خانم طاهریان را با این فیلترهای شدید که وجود دارد شکسته که موفق به جمع آوری این اطلاعات ذی قیمت از ایشان شده اند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آقای معتضد درست گفته اند . آقای شهرکی چرا از حرف حق روی بر می تابید؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
رو برنتابيده پاسخي داده كه اگر فقط كمي سواد داشتي جسارت نوشتن اين پاسخ رو به خودت نمي دادي
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
با تشكر از جناب شهركي و جواب بسيار بجا و مستدل
متاسفانه در اين مملكت امثال معتضدها كه تعداشان كم هم نيست وبعضا منحرف هم هستند به نان و نوايي رسيده اند واي بر ما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آقای معتضد فیلترشکن شما چیه ما که نمیتونیم سایت ها را باز کنیم و عکس تاریخی نگاه کنیم
مائده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بنده بعد از اون توهین بسیار زشت آقای تاریخدان به مجری برنامه کودک چند سال پیش هرجا اسم این آدم میاد تا چند روز سردرد دارم
ناشناس
Canada
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
در کل آقای معتضد جعل تاریخ را مهارت دارند نه تاریخ نگاری.
ناشناس
United Kingdom
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
مرسی اقا عالی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
عالی بود. البته بنده نیز همین جملات فوق را به صورت مختصر ذیل خبر نامه آقای معتضد نوشتم که متاسفانه فرارو منتشر نکرد.
ناشناس
Canada
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
هر "پرهیزکاری" گذشته ای دارد
و هر "گناه کاری" آینده ای
ناشناس
Canada
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
هر "پرهیزکاری" گذشته ای دارد
و هر "گناه کاری" آینده ای
Behzad
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
ممنون از فرارو بابت انتشار نوشته آقای شهرکی
آقای شهرکی عزیز دستخوش
خیلی از مطالبی که مطرح فرمودید از روزی که نوشته آقای معتضد رو خوندم تو دلم مونده بود
به قول ما طبقه متوسط و حتی پایین تر دمت گرم دادا
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بهترین مقاله ( تو دهنی) که در فرارو خواندم....
زنده باد آقای شهرکی
omid
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
الان این مطلب در نقد و نکوهش آقای معتضده یا در دفاع و ستایش صدف طاهریان ؟!
یعنی یک خانمی که زیاد نمیشناختیمش از اینجا رفته اونور آب یه کارایی کرده، بعد با اون کارا معروف شد، اینجا یکی که اصلا ربطی به اون خانم نداره دربارش اظهارنظر کرده.
بعد چقدر ما باید بیکار باشیم یا برامون اهمیت داشته باشه که بیاییم درباره اظهارنظر این شخص راجع به کار اون خانم که واقعا ته تهش هیچ دردی از زندگی واقعی ما دوا نمیکنه بنویسیم ؟!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
مخالف معتضد هستم و ايشان را مورخ نان به نرخ روز خوری می دانم
اما
به عنوان يک شهروند ايرانی آزادانه نظر داده و اتفاقا خيلی هم درست نظر داده.
بی جنبه ايم ديگه.
+ و - ها هم از روی عقده ای بودنمان هست و نه منطق.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
کاش شما هم به جای تحریف تاریخ یکم تاریخ میخواندی اعمال و گفتار افراد در پیشگاه ملت سنجیده میشود همیشه امروز نیست که به خودتان اجازه تعدی کردن به افراد را میدهید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
معتضد: وارونه جلوه دادن و تحریف تاریخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
چرا همه از صدف طاهریان حمایت می کنند در حالی که جرم اخلاقی اون کاملا واضحه هرچند که در مرحله اول به خودش مربوطه ولی همه علیه سعید طوسی موضع می گیرند در حالی که هنوز جرمش اثبات نشده ! یعنی طوسی آدم نیست یا صدف آدم تره !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
این دو مورد قیاس مع الفارقه این خانم تو یک کشور دیگه عکس از خودش گذاشته اون آقا عکس از خودش گذاشته بوده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
اقا خسرو سفارشي مي نويسد و مي گويد ، از حوزه اي نوشته كه هيچ نمي دانسته ، انتظار اخلاق هم از سفارشي نويس ،انتظار زيادي است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
علیرغم اینکه افکار آقای معتضد را موجه نمی دانم ولی حرکت خانم طاهریان حرکتی در جهت تعالی انسانی و ایرانی نیست.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
خسته نباشی آقای شهرکی
والله اینجور که شما نوشتی انگار صدف طاهریان فامیلتونه!
ظاهرا حضرتتان متخصص علوم! مختلفی چون پورنو و.... هستید...دم شما گرم
ساده ترین کار در ضایع کردن یک سخن..احمقانه و سطحی جلوه دادن اون حرفه...که شما به بهترین شکل ممکن انجام فرمودید!
امثال صدف طاهریان مایه ننگ و نکبت ملت شریف و با حیا ایرانی است...کاش حداقل میشد ملیتش رو تغییر بده تا حداقل ننگ ایرانی بودن رو به ما نمی چسبوند
چه خوشتان بیاید چه نیاید... چه فلسفه بافی های آبکی بکنید و چه نکنید جامعه ابرانی همچین نکبتی رو نمی پذیرند و اعمالش را تایید نمیکنن
کافیه عکس نامیمون ایشون رو در گوشی مبارکتون بریزید(البته اگه ندارین) و توی کوچه و محله تون به دو سه نفر نشون بدین و نظرشون رو بپرسین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
برای شما ملت غرب زده واقعا متاسفم با تمام وجود...
جالبه که تا کسی با حجاب میشه همه دخالت میکنن و گیر میدن، اون زمان حتما زندگی شخصیش به ما ربط داره!!
اما تا کسی کشف حجاب میکنه و جار میزنه میشه زندگی شخصی!هه!!
بیچاره ها!! شما قوم یاجوج و ماجوج امام زمان عج هم اگه حکومت رو به دست بگیره بازم شورش میکنین و ناراضین
قبل از انقلاب اونطور مرگ بر شاه میگفتین، الان همه خوبی های شاهو میگین..! شما درست بشو نیستین!
واقعا جهان سوم یعنی همین! یعنی جابیکه انسانها بیشتر از اینکه به فکر آزادی ذهن خودشون باشند به فکر آزادی تنشون هستن!
چطور زندگی شخصی الهام چرخنده به همه مربوط بود؟؟
فقط مایه ی تاسف
خواهش برای کمی تعقل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
آقای معتضد چند سال پیش از خاله شادونه هم انتقاد کردند اون زمان من گفتم چون شادونه "شا" داره شاید با کلمه شاه اشتباهی گرفته ولی امروز می بینم نه کلا با زن جماعت زیاد مساعد نیست خخخخخ
kobi
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
به نظر من اثای معتضد خوب نامه ای نوشتن اسلامامر بمعروف و نهی از منکره. چرا همیشه طرفدار فساد و بی بند باری هستین. شما که ایراد نامه ی اون آقا رو میگیری شک نکن تو گناه صدف هم شریکی....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
صدف طاهریان آزاده که هر جور میخواد رفتار کنه به من و شما ربطی نداره.اقای معتضد هم حق داره نظرش را بگه.بازم بمن و شما ربطی نداره.یادبگیریم که نقد کردن بمعنی امر و نهی نیست.نه شما میتونی به معتضد امر کنی که در مورد طاهریان حرف نزنه و نه معتضد میتونه به طاهریان امر کنه که چی بپوشه یا نپوشه.امر کردن با نقد کردن فرق داره.بفهمیم
کیو
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
در باره نکته 16.باید بگم ایشون تازه حلیم رو اشتباه معنی کردند .حلیم صفت است به معنای بردبار.نه صبوری آنچنان که ایشون معنی کردند.صبوری حاصل مصدر برای حلم است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
فرارو فلان فلان شده حالا جایت به جایی رسیده که کسانی از صدف طاهریان حمایت می کنند . حمایت می کنید . این اقای الندگ که این نقد را برنقد معتضد نوشته نمی بینید که نظرشان درموردحجاب چگونه است راستی این مرد حرقهای مجری که باصدف طاهریان مصاحبه کرده گوش داده که این حرفها را می زند . این مجری بهش می گه توکه نه صدا داری نه بازیگر خوبی هستی توی ک بی استعداد هستی وبا زبان بی زبانی بهش میگه که توفقط استعدادت همین برهنگی شماست. بعد هم به اسم کامنت وتایید این رفتارهای هتاکانه این بازیگر معلوم الحال مشتی بی دین وبی حیا نسبت به چادر و حجاب از او دفاع می کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
به نظر من حیف از وقتی که اقای تارخ دان گذاشتن حیف از وقتی که اقای شهرکی گذاشتن وحیف از وقتی که کامنت گذارن عزیز وهمچنین بنده گذاشتیم
saeed
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
یه مشت خزعبلات.......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
آفرين بسيارعالى بوداگراين جوابهانباشدعده اى خيالاتي ميشوند
احسنت برشهامت شما
دختر ایرانی مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
حرفای ایشون خیلی هم خوب بودن من موندم شما چرا از برهنگی و جلف بازی یک هنرپیشه درجه ۵ حمایت میکنید مسلمان بودن یادتون رفته یا شرافت انسانیتون!
مروارید
Switzerland
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
متاسفم آقای شهرکی هفده گشایی کردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
آقای معتضد بس نیست از اینکه هر حرفی می زنید به بیراهه می نماید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
حمله فرارو به معتضد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
عالی بود
حورا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بحث در مورد زشت بودن يا نبودن رفتار خانم طاهريان نيست
بحث در مورد اينه كه متن معتضد خيلي زشت و با ذكر جزييات جنسي فراوان نوشته شده است مثل متن يالثارات.
بعدم اينكه ما هيچ كدوم اين عكسا رو نديده بوديم و با توصيفات جناب معتضد مشتاق شديم بريم ببينيم يعني به نوعي اين كار معتضد تبليغ خانم طاهريان بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بابا این بنده خدا مورخ هم نیست فقط اشتباه بوده #مردهزارچهره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
فرارو جانبدارانه نظرات را پخش میکند.
فضای حاکم بر نوشته اقای شهرکی بیش از انی که انتقاد باشد انتقام جویانه است. از چه نمیدانم . دلیلی نمیشود که ادم به دلیل داشتن زاویه فکری با کسی منکری را که در حال انجام است را نادیده بگیرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
احیاناً آقای شهرکی با دارودسته خانم صدفیان و امثالهم نسبتی ندارند؟
چطوره جور آقای معتضد رو هم بکشید و در باب مراسم آرامگاه کوروش هم مدیحه سرایی کنید.
پاسخ هایشان هم درمجموع قانع کننده نیست!
مثلاً در آخر به آقای معتضد گفتند آتش‌بیار معرکه نباشید. ولی درواقع خودشان دارند به لودگی، ناامیدی و هنجارشکنی در بین جوانان دامن می زنند بعد هم فریاد می زنند کاری به کار آنها نداشته باشیم و به اندازه یک بزرگتر هم نصیحت نکنیم!
خودتی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بیانات یک ذهن بیمار
فرید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بی کمالیهای انسان از سخن پیدا شود، پسته بی مغز چون لب وا کند رسوا شود.
سعدی.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
مرحمی باشید نه هیزم آور .
ریشه درد را بشناسید درمان پیدا خواهد شد
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
فقط می توانم بگویم احسنت بر شما
Si Ma
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
عااالی بود. واقعا لذت بردم از انتقادتون. بعید میدونم بهتر از این میشد نقدی بر صحبتهای جناب معتضد (که ظاهرا علاوه بر اینکه تاریخدانی بی طرف و دانشمند هستند!!!!!!!!!، هنرشناس هم هستند،) نوشت
پاینده باشید
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
همه انسان ها در خسران و زیان هستند، مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می دهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بند 15 در مورد خيلي ها صادق است ايا ما ان روز را به چشم خواهيم ديد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
با این مقاله ای که آقای شهرکی نوشت منتشر نشدن نظرهای خوانندگان فرارو در نکوهش آقای معتضد تا حدودی جبران شد ولی بهتر بود اونها هم منتشر می شد تا آقای معتضد که خودشون رو چنین و چنان می دانند بفهمند سطح درک و فهم مردم معمولی از ایشان خیلی جلوتر است.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
این معتضد اصلا از تاریخ چیزی نمیداند جدی میگم.
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
کاش سردار علم قلم و حرم در حیطه تخصص خود نظر دهند
دکتر قاضی زاده هاشمی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
مقاله بسیار ضعیف و فارغ از غیرت بود،طاهریان باید برخورد شود،استاد معتضد عالمانه فرموده بودند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
این کلمه برخورد یعنی چی؟ چیکاره ای که با مردم برخورد میخوای کنی؟ معمولا ممکنه برخورد با خیل عظیمی از جمعیت با عث پارگی هاله مقدس دورتان شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
جناب خانم طاهریان در ایران ساکن نیستند حالا شما بفرما با ایشان برخورد کن
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
عاالی بود. ممنون آقای شهرکی و فرارو
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
سلام : انعکاس این همه نظریات خوانندگان ذیل پاسخ آقای شهرکی نشاندهنده قبیح دانستن مطلب آقای تاریخ دان است . ولی سوال اصلی اینست که چرا چنین افرادی به خود اجازه میدهند در رشته هایی غیر تخصصی خود وارد شده اینقدر راحت به افراد افترا بزنند ؟ چرا تعداد این افراد اینقدر زیاد شده ؟پاسخ به این سوال هدف این افراد را از اینگونه اظهارات مشخص خواهد کرد .
نیکان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
نام نویسنده این متن را ندیدم . متن مناسبی بود .
خواننده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
واقعا متاسفم برا نوسنده مقاله،تمام قد از تفکر برهنگی و هرزگی دفاع کردن،حیف قلم که صرف نگاشتن مطالب بیهوده و ترویج بی بند باری و با دلائل سخیف و نا معتبر و غیر منطقی...... متاسفم برای فرارو با این مقاله نویسش با تفکر ......
مرندی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
صدا وسیما این اقا را بعنوان تاریخ نگار مشهور کرد وایشان در خیلی موارد طوری وارد جزییات شدند انگاردر اتاق خواب یا درخلوت یا در اتاق دربسته شخصیتهای داستانهایش حضور داشته. گذشتگان که زیر خاکند و نمی توانند ازخودشان دفاع کنند ایشان در جریانات دهه اخیر تأثیرگزار بودند. اما درمورد صدف بنده شناختی ندارم
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین