bato-adv
کد خبر: ۲۹۸۹۳۹

وزیر راه هم استعفای خود را آماده کرده بود

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
 ديروز سرانجام آخوندي به انتقاداتي كه درباره سانحه دو قطار گفته شده بود، پاسخ داد. وزير راه‌وشهرسازي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل راه‌آهن علاوه بر تأكيد ويژه‌اي كه بر حوزه حمل‌و‌نقل ريلي در زيرمجموعه خود داشت، گفت: هر لحظه ممکن است اتفاقی در کشور رخ دهد اما نباید باعث شود یک سازمان بزرگ از کار بیفتد بلکه باید با هوشیاری و تدبیر حافظ حقوق شهروندی باشیم. 

به گزارش شرق در اين مراسم، پورسيدآقايي، مديرعامل مستعفي راه‌آهن، نيز پرده از ماجرايي برداشت كه در گير‌ودار انتقادات به وزارت ‌راه‌وشهرسازي رخ داده بود. به گفته او، اين ماجرا به اين سو مي‌رفت كه وزير راه‌ استعفا دهد، اما او پيشدستي و استعفاي خود را تقديم وزير كرد.

عباس آخوندي در اين مراسم با بیان اینکه بخش راه‌آهن در صدر برنامه‌های این وزارتخانه در دولت یازدهم قرار دارد، گفت: با وجود دشواری‌های اقتصادی سال‌های اخیر، در بخش راه‌آهن اتفاق‌های مثبت بسیاری رخ داده است. وي گفت: بحث نوسازی ناوگان، بهبود زیرساخت‌های ریلی و ایجاد مشوق‌ها برای جذب حداکثر سرمایه‌گذاری‌ بخشی از اقدام‌هایی است که در این سال‌ها در این عرصه رقم خورده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هریک از اتفاق‌های مثبت می‌تواند تأثیر درخور‌توجهی بر صنعت ریلی کشور داشته باشد، اما تقدیر این بود که تلاش‌ راه‌آهن در این سال‌ها با یک حادثه تلخ همراه شود. آخوندی اظهار کرد: در دو هفته گذشته روزگار سختی داشتیم؛ چه در سطح ملی و چه در سطح استان آذربایجان و هموطنان آذربایجانی و همه کسانی‌ که در این سانحه غم‌بار جان باختند یا مصدوم شدند.

‌ همه  فشار  برخورد قطار  بر  وزارت راه بود
وزير راه‌وشهرسازي با بیان اینکه تمام فشار این شرایط بر همکاران ما در راه‌آهن و وزارت راه بود، تصریح کرد: همیشه بر این باور هستم که مسئولان باید در برابر مردم متواضع باشند و در برابر قصورهای خودشان از مردم پوزش بخواهند. به همین خاطر این کار را کردم و فکر می‌کنم این وظیفه هر مسئولی است که در برابر هر کاستی پوزش بخواهد. آخوندي با اشاره به اقدام‌های صورت‌گرفته در حوزه ریلی کشور گفت: در سه سال گذشته در حوزه بهسازی خطوط ریلی، توسعه خطوط، توسعه ناوگان، اتصال شبکه ریلی ایران به آسیا و قطارهای حومه‌ای فعالیت‌های مطلوبی انجام شد.

‌ آخوندی تا پای استعفا هم پیش رفته بود
مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن اعلام کرد قبل از اینکه وی استعفای خود را اعلام کند، آخوندی وزیر راه و شهرسازی متن استعفای خود را نیز آماده کرده بود. آن‌طور که محسن پورسیدآقایی عنوان کرد: با توجه به جریان پیش‌آمده در حادثه تصادف قطار ایستگاه هفت‌خوان سمنان که منجر به کشته‌‌شدن تعدادی از هموطنان شد، وزیر راه و شهرسازی متن استعفای خود را آماده کرده بود که به رئیس‌جمهوری تقدیم کند، اما با توجه به اینکه مسئولیت اصلی و مستقیم این حادثه به پورسیدآقایی مربوط می‌شد، در نتیجه از وزیر خواسته‌ تا وی از اعلام استعفا خودداری و مدیرعامل راه‌آهن دراین‌باره اقدام کند. 

ه گزارش خبرگزاري‌ها، پورسیدآقایی ادامه داد: در چنین چارچوبی قطعا باید ریسک به‌کارگیری سیاست‌های جدید را پذیرفت. ما اگر می‌خواستیم طبق روال سال‌های گذشته عمل کنیم و همچنان حرکت قطارها براساس نگاه سنتی انجام شود، قطعا شدت حادثه اخیر کاهش می‌یافت، اما توسعه راه‌آهن نیز بار دیگر با تعویق روبه‌رو می‌شد. مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن با انتقاد از نادیده‌گرفته‌شدن اخلاق در انتقادهایی که نسبت به عملکرد راه‌آهن صورت گرفته، عنوان کرد: قطعا مدیران، مسئول عملکرد کارکنان خود هستند و وقتی یک سیستم با اشتباه مواجه می‌شود، حداقل پاسخ‌گویی یک مدیر، پذیرش این اتفاق و کناررفتن از سمت خود خواهد بود، اما سؤال من اینجاست که چرا جامعه ما تا این حد سیاست‌زده شده و از اخلاق اسلامی فاصله گرفته است. 

اینکه عده‌ای سعی کرده‌اند با زیرسؤال‌بردن سیستم، کل عملکرد راه‌آهن را با اما و اگر مواجه کنند، قطعا درست نیست. پورسیدآقایی با اشاره به استعفای خود توضیح داد: ادامه حضور من در راه‌آهن می‌توانست هجمه‌ها نسبت به این مجموعه را افزایش دهد و در شرایطی که حمل‌ونقل ریلی خود را آماده کرده تا مسیر توسعه را با سرعت و قدرت بیشتری دنبال کند، قطعا فشارهایی که علیه من به وجود می‌آمد، مانع از برخی از کارها می‌شد. از این‌رو من کنار رفتم تا راه‌آهن به وظایف و مسئولیت‌های خود بدون هجمه عمل کند.

‌ اعلام ۴ هزار خطای صحیح توسط ATC در ۸ ماه اخیر
مدیرعامل راه‌آهن نيز در اين مراسم با اعلام اینکه سیستم ATC از ابتدای امسال تا پایان آبان چهار هزار اعلام خطای واقعی داشته است، گفت: سلامت سیستم کنترل اتوماتیک قطار ۹۹.۸ درصد است. 

سعید محمدزاده درباره اينكه سیستم کنترل اتوماتیک قطار موسوم به ATC چه تعداد اعلام خطای واقعی و غیرواقعی داشته است، تصریح کرد: بر اساس آمار این سیستم در هشت ماه ابتدایی امسال از مجموع یک‌میلیون‌و ١٥٠ هزار بار عملیات انجام‌شده،‌ چهار هزار بار هشدار داده که نشان از سلامت آن است. وی با تأکید بر اینکه این مسئله نشان می دهد پکیچ ATC راه‌آهن ایمن است، ‌یادآور شد: این سیستم هرگونه آسیب به خطوط ریلی از جمله سرقت علائم، شکستن ریل، آمدن سیل روی ریل، ‌وجود سنگ در سوزن‌ها و... را هشدار داده که نشان‌دهنده قوت بسیار زیاد سیستم کنترل اتوماتیک قطار است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین