bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۲۷۷۱

هشدارهای اصلاح‌طلبان درباره لیست شوراها

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
فرارو- در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری و بحث‌ها پیرامون انتخابات شورای شهر و روستا هم در جریان است. در روزهای گذشته خبرهای غیر رسمی فراوانی پیرامون تائید صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات شورای شهر به گوش می‌رسد، با این حال اسامی منتشر شده را نمی‌توان قطعی تصور کرد. در کنار این مسئله نگرانی هاییهم پیرامون این انتخابات وجود دارد. یکی از مهمترین مسائل چگونگی تنظیم لیست‌های انتخاباتی در شهر تهران توسط جناح‌های ختلف کشور است.

به گزارش فرارو،
دو روز پیش ۹ چهره شاخص جریان اصلاحات طی نامه‌ای سرگشاده به شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان هشدارهایی درباره چگونگی تنظیم لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای شورای شهر منتشر کردند.

مصطفی تاج زاده، حمید رضا جلایی پور، سعید حجاریان، محمد رضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی، فیض‌الله عرب سرخی و محسن میردامادی امضا کنندگان این نامه بودند.

در این نامه خطاب به محمدرضا عارف، رییس شورای و اعضای آن آمده است: «متاسفانه عملکرد برخی از اعضای شوراهای شهر در ادوار گذشته به نحوی بوده که به اعتماد مردم لطمه وارد کرده است و شورای شهر تهران نیز، در دوره اخیر، از این آفت مصون نبوده است»

امضا کنندگان این نامه تاکید کردند: «به خوبی اطلاع دارید و مستمرا شاهد هستید که آنانی که در گذشته از مواهب و رانت‌های نامشروع بهره‌مند بوده‌اند یا برای آینده به آن طمع دارند معمولا بیش از دیگران برای راه‌یابی به مراکزی همچون شورای شهر حرص و ولع نشان می‌دهند و برای رسیدن به آن به هر دری می‌زنند.»

در این نامه هشدار داده شده است که "اگر فرد یا افرادی از مجموعه معرفی شده در گذشته عملکرد شفاف و بی‌شائبه‌ای نداشته باشد یا در صورت انتخاب در آینده انحرافی اقتصادی یا سیاسی پیدا کند، لطمه جدی به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد خواهد شد. "

نویسندگان نامه خطاب به شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان درخواست کرده اند: «باید همواره توجه داشت که روابط و رودربایستی‌ها باعث کم‌رنگ شدن شرط لازم و بی‌چون و چرای پاکدستی و امانت‌داری نگردد.»

به نظر می‌رسد این هشدار چهره‌های شاخص اصلاح طلب برآمده از تجربه شورای شهر کنونی تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور است. در تهران این دوره فعالیت شورای شهر آلوده به بحث هایی همچون املاک نجومی بود، در شهر‌های دیگر نیز وضعیت خیلی بهتر از تهران نبود.
 
در تبریز تعداد کثیری از اعضای شورای شهر به دلیل نقش آفرینی در فساد مالی بازداشت شده اند. در برخی از شهرهای کوچک نیز اعضای شورای شهر به شائبه فساد آلوده شده اند.

این وضعیت فعالان سیاسی اصلاح طلب را وادار کرده است که هشدار جدی به شورای سیاستگذاری دهند تا در تنظیم لیست هایی انتخاباتی بیشترین دقت را مبذول دارند. این حساسیت نیز ناشی از اهمیت لیست‌های انتخاباتی در شورای شهر است.

در انتخابات مجلس در سال ۹۴ رقابت‌های انتخاباتی در شهر‌های بزرگ به جنگ لیست‌ها تبدیل شد. رقابت لیست‌ها آسیب هایی برای گروه‌های سیاسی دارد اگریک لیست پیروز انتخابات شود و اعضای آن لیست در دوران مسئولیتش خطایی مرتکب شود به نام تمام لیست و آن جریان سیاسی نوشته می‌شود. این مسئله می تواند تبعات سیاسی سختی داشته باشد.

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره به فرارو می گوید: «بحث املاک نجومی در این دوره شورای شهر تهران نشان داد که سوء استفاده‌های مالی هنگفتی شده است. اموال عمومی به افراد خاصی واگذار شده بود این اتفاق به نحوی افتاده بود که اگر نظارت درست می‌شد این اتفاق هیچ وقت رخ نمی‌داد.»

به گفته قنبری "در مجموع اتفاقات رخ داده و زدوبندهای صورت گرفته در شوراهای برخی مناطق کشور ضرورت هشیاری در تنظیم لیست‌ها را افزایش داده است این فقط مربوط به تهران نیست در شهر‌ها و روستاهای دیگر هم این نگرانی وجود دارد. "

این نماینده سابق مجلس افزود: "باید افرادی در لیست قرار گیرند که بتوانند نظارت کنند. اولین شرط برای ناظر هم پاکدستی است. "

به گفته او در کنار "پاکدستی"، "تخصص" و "تجربه"، همچنین داشتن "هویت سیاسی" مشخص از ملاک‌های اصلی قرار گرفتن در لیست انتخاباتی شوراهاست. این موارد باید رعایت شود تا افرادی همچون الهه راستگو در لیست گنجانده نشوند.

قنبری درباره تجربه لیست انتخاباتی مجلس و گنجاندن برخی آقازاده‌ها در لیست‌ها براساس رودربایستی و اجبار گفت: «در انتخابات مجلس خیلی از اصلاح طلبان ردصلاحیت شده بودند و نیروی کافی در اختیار نبود، اما برای انتخابات شورا‌ها شرایط تفاوت دارد. بسیاری از افرادی که ثبت نام کرده اند تائید صلاحیت شده اند. اینجا دست تنظیم کنندگان لیست‌ها باز است و هیچ بهانه اید یگر پذیرفته نیست.»

این فعال سیاسی در پایان تاکید کرد که نباید انتخابات این دوره شورا‌ها زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد، این آسیب جدی به شهر‌ها خواهد زد.

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
اصلاح طلبان در هر شهر و روستا باید یک لیست واحد بدهند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین