bato-adv
bato-adv
رای گیری زیر سایه تدابیر شدید امنیتی

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد

در انتخابات این دوره به جز امانوئل مکرون و مارین لوپن، ۹ نامزد دیگر حضور دارند اما در نهایت رقابت اصلی میان این دو و نیز فرانسوآ فیون رهبر حزب جمهوری‌خواهان و ژان لوک ملانشون رهبر چپ‌ها و حزب فرانسه تسلیم‌نشدنی خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- انتخابات ریاست جمهوری فرانسه زیر سایه تدابیر شدید امنیتی آغاز شد. این در حالی است که نظرسنجی‌ها از پیشتازی امانوئل مکرون، رهبر حزب میانه‌روی به‌پیش، و مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه، حکایت دارد.

فرانسه در دو سال اخیر هدف اصلی حملات داعش و تروریست ها در اروپا بود و این حملات که بیش از ۲۳۰ کشته برجای گذاشت مناقشات عمده‌ای را درباره باز بودن مرزهای اتحادیه اروپا و مسئله مهاجران در فرانسه و اروپا به دنبال داشت.
انتخابات فرانسه آغاز شد
آخرین این حملات شامگاه پنج‌شنبه گذشته در خیابان شانزه‌لیزه پاریس انجام شد که به مرگ یک پلیس انجامید و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیش‌بینی کرد که این اتفاق به موقعیت مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری کمک ‌کند.

لوپن در برنامه‌های انتخاباتی خود خواهان سخت‌گیری‌های شدید در پذیرش مهاجران و همچنین خروج فرانسه از اتحادیه اروپا شده. از این رو انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به رفراندومی درباره سرنوشت فرانسه در اتحادیه اروپا تعبیر شده است.

در انتخابات این دوره به جز امانوئل مکرون و مارین لوپن، ۹ نامزد دیگر حضور دارند اما در نهایت رقابت اصلی میان این دو و نیز فرانسوآ فیون رهبر حزب جمهوری‌خواهان و ژان لوک ملانشون رهبر چپ‌ها و حزب فرانسه تسلیم‌نشدنی خواهد بود.

انتخابات این دوره تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار می‌شود و حدود ۴۷ میلیون فرانسوی نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.
 
نگاهی به وضعیت نامزدهای اصلی 
 
 «فرانسوا فیون» جمهوری‌خواه، «امانوئل ماکرون» از جنبش پیشرو، «مارین لوپن» از حزب راست افراطی جبهه ملی، «بنوا آمون» سوسیالیست و «ژان لوک ملانشون» از حزب چپ افراطی 5 نامزد معروف این انتخابات و «فیلیپ پوتو» از حزب چپ ضدکاپیتالیسم، «ژان لاسل» با گرایش میانه، «ژاک شومینو» با گرایش میانه، «فرانسوآ اسلینو» با گرایش راست، «نیکلا دوپون اینان» با گرایش راست و «ناتالی آرتو» از حزب چپ کارگری 6 نامزد غیرمعروف حائز صلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه هستند.

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه‌رو و وزیر اقتصاد پیشین فرانسه از بیشترین حمایت‌های مردمی در دور نخست انتخابات برخوردار است و پس از او «مارین لوپن» در جایگاه بعدی قرار دارد و احتمال می‌رود که ماکرون در دور دوم انتخابات با کسب حدود 60 درصد آراء بر مارین لوپن نامزد جبهه ملی با 40 درصد آراء غلبه کرده و پیروز انتخابات شود.
 انتخابات فرانسه آغاز شد
 فرانسوآ فیون نخست‌وزیر سابق فرانسه است که توسط نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور سابق این کشور در 17 مه 2007 به این سمت گمارده شد و تا 15 مه 2012 در این سمت باقی ماند.

فیون از جمله سیاستمداران فرانسوی است که روابط بسیار نزدیکی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دارد و فرهنگ و تاریخ روسیه را بسیار دوست دارد. وی خواهان ائتلاف با ولادیمیر پوتین درباره جنگ داخلی سوریه و مبارزه با داعش است و معتقد است که سیاست 4 سال اخیر فرانسه در قبال سوریه شکست خورده و باعث تشدید جنگ داخلی در این کشور شده‌ و باید به دنبال راهکار دیگری برای توقف جنگ داخلی در سوریه بود.

فیون اخیرا در جریان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که مقابله با تروریسم در دوران ریاست جمهوری وی جزو اولویت‌های اصلی خواهد بود و با بیان اینکه از بین بردن تروریسم نیازمند یک ائتلاف بین‌المللی است گفت که غیرممکن است بتوان تروریسم را بدون همکاری با روسیه و گفت‌وگو با ایران شکست داد.

فیون همچنین در انتقاد از سیاست‌های «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور کنونی فرانسه در قبال روسیه گفته است که این سیاست‌ها مسکو را به تشدید مواضع، انزوا و اقدامات ملی‌گرایانه وامی‌دارد.

اغلب سیاستمداران و کارشناسان سیاسی تا چندی پیش فیون را پیروز نهایی رقابت‌های ریاست جمهوری 2017 فرانسه معرفی می‌کردند اما افشای رسوایی مالی مربوط به پرداخت حقوق از سوی وی به همسرش به خاطر شغلی پارلمانی که ظاهرا وجود خارجی نداشته، افکار عمومی فرانسه را نسبت به وی بدبین کرد و وی هم‌اکنون در نظرسنجی‌های انتخاباتی در جایگاه سوم برخورداری از حمایت‌های مردمی قرار دارد.
 انتخابات فرانسه آغاز شد
 مارین لوپن سیاستمدار فرانسوی و رهبر جبهه ملی این کشور از 16 ژانویه 2011 تاکنون است. حرفه او وکالت است. او دختر «ژان ماری لوپن» بنیانگذار جبهه ملی است و از سال 2004 تاکنون عضو پارلمان اروپاست.

مارین لوپن او از پدر ملی‌گرای خود، بسیار دموکرات‌تر و انعطاف‌پذیرتر توصیف شده و محکم‌ترین مواضع را در قبال مهاجرت و بستن مرزهای فرانسه دارد و می‌خواهد مهاجرت را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

مارین لوپن در آوریل سال 2012 از سوی جبهه ملی فرانسه نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و با کسب 17.90 ٪ از کل آراء در رتبه سوم قرار گرفت که در تاریخ مبارزات سیاسی جبهه ملی فرانسه بی‌نظیر بود.

لوپن از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است که برنامه‌ها و طرح‌های ضداروپایی‌اش موجب انتقاد بسیاری از سیاستمداران از وی شده و کارشناسان نسبت به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور هشدار داده‌اند و پیروزی رهبر حزب جبهه ملی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه را به منزله ضربه‌ای سخت به اروپا ارزیابی کرده و اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی لوپن آینده‌ای فاجعه‌بار در انتظار فرانسه خواهد بود.

وی چندی پیش اعلام کرد که در صورت پیروزی در این انتخابات همه‌پرسی مشابه همه‌پرسی ژوئن گذشته در انگلیس درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد.

مارین لوپن می‌گوید که اتحادیه اروپا کنترل سیاست خارجی خود را به نفع آمریکا از دست داده و در پی آن مرتکب اشتباهات بزرگی در عرصه بین‌المللی شده است.

وی همچنین دیپلماسی اتحادیه اروپا را «فاجعه‌بار» توصیف و اعلام کرده که هیچ صدا و استدلال مستقلی در آن شنیده نمی‌شود. وی که حزب متبوعش یک‌سوم کرسی‌های سهمیه فرانسه در پارلمان اروپا را از آن خود کرده، می‌گوید که سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شکل بدی از سوی آمریکا منحرف شده و ماجرای سوریه و لیبی تنها برخی از مثال‌های آن هستند.

رهبر حزب جبهه ملی فرانسه همچنین خواستار نزدیک شدن این کشور به ایران و روسیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است و معتقد است که پاریس باید برای مبارزه با داعش ائتلاف‌های خود را تغییر دهد.

مارین لوپن نامزد عوامگرای انتخابات ریاست جمهوری که برخی کارشناسان وی را نسخه فرانسوی «دونالد ترامپ» می‌نامند، مخالف حجاب در فضاهای عمومی فرانسه است و به رغم آنکه اسلام دومین دین بزرگ فرانسه به شمار می‌رود و  نزدیک به 10 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، همواره نسبت به حجاب اسلامی موضع گیری می‌کند.

لوپن همچنین در خصوص اسرائیل می‌گوید که علت توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین را نمی‌فهمد و آن را اشتباهی سیاسی توصیف کرده و خواهان داشتن حق نقد اسرائیل بدون متهم شدن به یهودستیزی است.

مارین لوپن همچنین از منتقدان سپرده شدن رهبری ائتلاف نظامی به دست آمریکایی‌ها و پیروی فرانسه از آمریکا است و سیاست کنونی فرانسه در سوریه را نادرست می‌داند و بشار اسد را «تنها گزینه مناسب» در سوریه برای پیشگیری از قدرت گرفتن دولت اسلامی در سوریه می‌داند.

طبق نظرسنجی‌های اخیر صورت گرفته در فرانسه، مارین لوپن از صدرنشینان نظرسنجی‌های انتخاباتی اخیر این کشور است و یکی از دو نامزدی است که احتمالا به دور دوم راه خواهد یافت.

لوپن همچنین در خصوص جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت‌های متوالی در فرانسه می‌گوید که آمریکا دوست و متحد فرانسه نیست و مقامات فرانسوی باید به خوش‌خدمتی‌های خود به آمریکا پایان دهند.

رهبر جبهه ملی فرانسه الحاق مجدد فرانسه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز که «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه تصمیم به تحقق آن گرفت، اشتباه استراتژیکی بزرگ و سنگین می‌داند که باید از آن برگشت و آمریکا را قدرتی هژمونیک و سلطه‌جو می‌داند که برای گسترش سلطه و نفوذ خود دست به هر کاری می‌زند.
 انتخابات فرانسه آغاز شد
 امانوئل ماکرون سیاستمدار فرانسوی است که از سال 2006 تا 2009 عضو حزب سوسیالیست بود و در سال 2014 در کابینه دوم «مانوئل والس» به عنوان وزیر اقتصاد فرانسه منصوب شد و در روز 30 آگوست سال 2016 میلادی به منظور شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2017 از وزارت اقتصاد استعفا داد و در 16 نوامبر 2016 رقابت خود را به عنوان نامزد مستقل در انتخابات اعلام کرد.

شماری از کارشناسان سیاسی ماکرون را فردی لیبرال سوسیال و برخی دیگر او را یک سوسیال دموکرات توصیف کرده‌اند اما او علنا خود را فردی لیبرال توصیف کرده و می‌گوید که راست یا چپ‌گرا نیست و از «یک همبستگی دسته جمعی» حمایت می‌کند.

امانوئل ماکرون معتقد است که حزب او تنها نیروی حامی اروپا در فرانسه است و برخلاف بسیاری از سیاستمداران فرانسوی با پیروی از سیاست مهاجرتی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، از سیاست درهای باز در قبال مهاجران و پناهندگان حمایت می‌کند.

وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بر مخالفت با سیاست‌های احزاب افراطی تأکید و اعلام کرد که در برنامه او هیچ دیواری وجود نخواهد داشت اما فرانسه مرزهای اروپایی خود را خواهد داشت و این مرزها امنیت واقعی آن است.

ماکرون در خصوص موضوع سوریه نیز معتقد است که فرانسه در قبال سوریه نیازمند سیاست متوازن‌تری از جمله گفت‌وگو با بشار اسد است اگر چه در آوریل 2017 از سیاست‌های مداخله‌جویانه همچون اقدام نظامی حمایت کرد.

نامزد مستقل میانه‌روی انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه از حامیان تداوم سیاست‌های ‌اولاند در قبال اسرائیل و از مخالفان جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است و از بیان موضع در قبال دولت فلسطین خودداری کرده است.
 انتخابات فرانسه آغاز شد
 ژان لوک ملانشون سیاستمدار فرانسوی عضو حزب چپ افراطی فرانسه، حامی افزایش حقوق کارگران و گسترش برنامه‌های رفاه اجتماعی فرانسه و حذف نابرابری‌های اقتصاد اجتماعی و از طرفداران تسهیل قوانین مهاجرتی است.

وی از منتقدان بارز اتحادیه اروپاست و مدعیست که سازمان‌های بین‌المللی همچون اتحادیه اروپا صدای مردم را خفه کرده‌اند.

ملانشون همچنین با ناتو مخالف است و از آنجا که ساختار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را مخالف حاکمیت ملی فرانسه می‌داند، خواستار خروج فرانسه از این سازمان است.
 
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین