bato-adv
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با فرارو وعده‌های انتخاباتی را بررسی کردند

آب پاکی مجلس روی دست پوپولیست‌ها

با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها ه رکدام وعده‌هایی را مطرح کردند که برخی از آنها واکنش‌های کارشناسان حوزه مربوطه به همراه داشته است. افزایش سه برابری یارانه ها و پرداخت کارانه از این موارد بود. اما گویا کاندیداها فراموش کرده‌اند که هرگونه هزینه دولت باید در بهارستان به تصویب نمایندگان برسد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
 آب پاکی مجلس روی دست پوپولیست‌ها
فرارو- با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها ه رکدام وعده‌هایی را مطرح کردند که برخی از آنها واکنش‌های کارشناسان حوزه مربوطه به همراه داشته است. افزایش سه برابری یارانه ها و پرداخت کارانه از این موارد بود. اما گویا کاندیداها فراموش کرده‌اند که هرگونه هزینه دولت باید در بهارستان به تصویب نمایندگان برسد.

به گزارش فرارو؛ در زمان نام نویسی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر کدام که پا به داخل وزارت کشور می‌گذاشتند، در برابر دوربین خبرنگاران وعده‌هایی را مطرح می کردند و قول می دادند که در صورت تائید صلاحیت و موفقیت در انتخابات آنها را عملی کنند.

در این میان دوکاندیدای جریان اصولگرایی که موفق شدند تائید شورای نگهبان را هم بدست بیاورند، از همان ابتدا مدعی شدند که می توانند یارانه را دو برابر کنند البته این وعده یکی از آنها بود و دیگری قول سه برابر کردن یارانه ها را در زمان نام نویسی به مردم داده بود. اما بعد از تائید صلاحیت و ورود کاندیداها به فضای تبلیغاتی این وعده ها روز به روز پررنگ‌تر و بیشتر تکرار شد.

همین مسئله موجب شد که کارشناسان اقتصادی این افراد را متهم به پوپولیستی و عوام فریبی کنند کارشناسان بر این باور هستند که این کار نیازمند منابع مالی است که از چند طریق می توان آن را تامین کرد که یا خوش آیند نیستند و یا امکان پذیر نیستند. زیرا یا دولت باید با افزایش نرخ حامل‌های انرژی کسب درآمد کند که به هیچ وجه خوشایند نیست و یا اینکه درآمدهای نفتی و مالیاتی را خرج یارانه کند که امکان پذیر نیست. بنابراین بارها و بارها از این کاندیداها سوال پرسیده شد که چگونه می خواهند منابع مالی این هزینه را تامین کنند اما پاسخی به پرسش‌ها داده نشد.

با این حال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز آب پاکی را روی دست این نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ریخت و گفت: سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت افزایش آن امکان پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد. با وجود اینکه پس از برجام فضای اقتصادی کشور بهتر شده و درآمد کشور افزایش یافته ولی این علاج کار نیست و علاج کار افزایش کارآفرینی و تولید در کشور است.
 
لاریجانی تاکید کرد: حقیقت این است که تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا نشود و ثروت ایجاد نشود امکان افزایش وام های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد چرا که دولت پولی برای پرداخت ندارد.

اما نکته دیگری که گویا کاندیداهای انتخابات فراموش کرده اند این است که تمامی این وعده‌ها نیازمند تصویب مجلس است و اگر نمایندگان با آنها موافقت نکنند امکان اجرایی شدنشان وجود ندارد. 

کاندیداها قبل از وعده دادن برنامه ششم را مطالعه کنند

فریده اولاد قباد نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فرارو بابیان اینکه نامزدهای انتخابات باید متناسب با واقعیت و امکانات وعده دهند گفت: کاندیداها باید به جای وعده های پوپولیستی و عوام فریبانه که باعث می شود به شعور ملت ایران توهین شود، به ارائه برنامه بپردازند. اینکه عده‌ای به عنوان کاندیدا مدعی می شوند که می توانند 250 هزار تومان کارانه پرداخت کنند و یا یارانه را سه برابر کنند، به هیچ وجه صحت ندارد و صرفا برای فریب افکار عمومی مطرح می شود. 

او ادامه داد: قاعدتا هر طرحی مانند افزایش یارانه، پرداخت کارانه باید منابع مالی مشخصی داشته باشد. یعنی این افراد بعد از اینکه در انتخابات پیروز شدند باید لایحه ای را تحویل مجلس دهند و در آن توضیح دهند که از کدام منابع قرار است این هزینه‌ها پرداخت شود. اما واضح است که آنها نه برنامه مشخصی در این باره دارند و نه منابعی. در غیر اینصورت در مناظره‌ها یا برنامه های تبلیغی خود آنها را مطرح می کردند.

وی تاکید کرد: هدف دولت‌ها باید فقرزدایی باشد نه فقیر پروری. نمایندگان مجلس و کابینه دولت‌ تلاش دارند که میزان فقر در کشور را کاهش دهند و این مسئله با پرداخت کارانه یا افزایش یارانه امکان پذیر نیست آنچه که موجب کاهش فقر در کشور می‌شود، ایجاد اشتغال است. بنابراین یک کاندیدا اگر قصد فریب مردم را نداشته باشد، اعلام می کند که چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال دارد.

نماینده مردم تهران گفت: من به کاندیداهایی که وعده‌های اینچنینی مطرح کرد‌اند پیشنهاد می کنم برنامه ششم توسعه را مطالعه کنند تا متوجه شوند که وعده‌های آنها تا چه حد با این برنامه فاصله دارند.

اولاد قباد عنوان کرد: بطورکلی طرح های مختلفی وارد مجلس می‌شوند اما به همراه آنها اطلاعات مشخص و مفصلی از منابع تامین مالی هم ارائه می‌شود و اگر این طرح‌ها فاقد منابع مالی باشند یا منابع مناسبی نداشته باشند تصویب نمی‌شوند. تا این جای کار هم کاندیداها صحبتی نکرده اند که ما متوجه شویم منابع مالی مناسبی برای وعده‌های خود در نظر دارند.

با وعده‌های پوپولیستی و بعید به دنبال کسب رای هستند

همچنین قاسم میرزایی نکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس نیز در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: به اندازه کافی همه ملت ایران می دانند که هرگونه پرداختی از سوی دولت باید در بودجه تعریف شود و منبع بودجه برنامه 5ساله است. اینکه می گویند ما یارانه را سه برابر می کنیم یا کارانه پرداخت می کنیم به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. حتی اگر بر فرض محال بتوان این را محقق کرد باید توجه داشت که همین پرداخت یارانه 45هزار تومانی چندین سال طول کشید تا بررسی ها انجام شود و آخر هم با این وضعیت نامناسب اجرا شد.

وی افزود: افرادی که وعده وعید می دهند صرفا یک عده پوپولیست هستند که قصد دارند با شعارهای این چنینی برای خود رای دست و پا کنند. هیچ فردی مخالف حمایت از قشر ضعیف جامعه نیست همه در این مورد اتفاق نظر دارند که باید به این اقشار کمک کرد و تقویت شوند اما پرداخت چنین مبالغی کمک محسوب نمی‌شود و تاثیرات فاجعه باری بر اقتصاد ایران دارد و هیچگاه مجلس دهم با آن موافقت نخواهد کرد.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان مثال شما یک شهرستان 250هزار نفری را در نظر بگیرید. به این شهرستان ماهانه حدود 12میلیارد یارانه پرداخت می‌شود در حالی که بودجه عمرانی آنجا تنها 5میلیارد تومان است. چگونه می خواهند این افزایش یارانه و پرداخت کارانه را انجام دهند؟ شاید بهترین کار این باشد که مبلغ یارانه را در اختیار مردم بگذارند تا هزینه ساخت زیربناها شود. اما سه برابر کردن این یارانه بعید است و هیچ کجای دنیا انجام نشده و مورد تائید نیست.

میرزایی نکو در پایان تاکید کرد: این افراد اگر به دنبال کمک به اقشار ضعیف هستند باید ایجاد شغل کنند. مثلا هر گردشگری باعث می شود 260 نفر موقعیت شغلی پیدا کنند و این بسیار در کاهش نرخ بیکاری کمک خواهد کرد. وگرنه اینکه بخواهند 43هزار میلیاردی که بابت یارانه هزینه می کنند افزایش دهند بسیار مصیبت بار خواهد بود.

مجلس طرح‌های پوپولیستی را تصویب نمی کند

شهاب‌الدین بی مقدار دیگر نماینده مجلس در گفت‌گو با فرارو با اشاره به برنامه ششم گفت: مجلس دهم برنامه ششم را تصویب کرده است که با توجه به آن به هیچ عنوان امکان افزایش یارانه‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه در این برنامه بر هدفمندتر شدن یارانه‌ها تاکید شده است.

وی تصریح کرد: در این برنامه آمده است که در راستای ارتقا عدالت اجتماعی، افزایش بهره وری در مصرف آب و انرژی و هدفمند کردن یارانه ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده می شود که قیمت آب و حامل های انرژی و سایر کالاهای و خدمات یارانه ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال ۱۳۹۹ با رعایت مفاد مواد ۱، ۲ و ۳ قانون هدفمندی کردن یارانه ها اصلاح و از منابع حاصل به صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیر نفتی، بهره وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی و حمایت های اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تامین هزینه های جاری و سرمایه گذاری شرکت های ذیربط در چارچوب بودجه های سالانه اقدام لازم را به عمل آورد.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: بنابراین وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری نه تنها پوپولیستی و عوام فریبانه است بلکه با برنامه ششم توسعه در تضاد هستند و قطعا در صورت موفقیت این افراد در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس با چنین طرح‌هایی موافقت نخواهد کرد و آنها را تصویب نمی کند.

او ادامه داد: مردم باید بدانند که اگر قرار باشد یارانه‌ها افزایش پیدا کند، آنها مجبورند پول حامل‌های انرژی را چند برابر بیشتر پرداخت کنند. یعنی بنزین که امروز 1000تومان است را باید 3هزارتومان یا بیشتر خریداری کنند. آب، برق، گاز و... هم همین طور افزایش نرخ پیدا می کنند.

بی‌مقدار در پایان افزود: ضمن اینکه هیچ فرد تحصیل‌کرده ای علاقه به صدقه گرفتن ندارد که حالا یکی از کاندیداها می آید و می‌گوید قصد دارد به کارانه پرداخت کند. جوان تحصیل کرده ما نیاز به کار دارد نه صدقه شما بیاید و برنامه ارائه کنید که مشخص شود برای ایجاد اشتغال چه طرح‌هایی دارید. واقعیت این است که این افراد صرفا قصد فریب مردم را دارند تا بتوانند خود را محبوب کنند. 

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
باتحقیق رای دهیم نه با تعصب
متن کامل پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران چیست ؟
(از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد)
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
پرداخت يارانه‌ها متأسفانه به نوعي قيمت گذاري آحاد مردم در رابطه با محيط و توانمندي اقتصاد عمومي كشور بود. افراد بسياري نيز با رفتار خود، اين ارزشگذاري را پذيرا شده و تأييد كردند. و اين دكاني شد براي امثال آنهايي كه دنبال رأي‌هاي توهمي و بدون كارنامه هستند. سؤال اينجاست كه در صورت ارزشگذاري اقتصادي مردم با مبالغ به مراتب بيشتر و تضمين شده‌تر از سوي كشورهاي ديگر! امنيت ملي به خطر نخواهد افتاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
آقاي رئيس جمهور
ما يارانه نمي خواهيم
ولي شما هم
1- هزينه ها جاري مدرسه ها را تامين كن و هزينه مدارس دولتي را به بهانه هاي مختلف زمان ثبت نام و گرفتن كارنامه و ... از خانواده ها نگير
2- كتاب دانش آموزان و دانشجويان را بصورت رايگان در اختيار آنان قرار بده
3- حمل و نقل عمومي را گسترش بده و قيمت ان را در راستاي حفظ محيط زيست و آلوده نشدن هوا تعديل كن
4- قاچاق كالا كه توسط خواص و آقازاده ها انجام مي گيرد را ريشه كن كن و واردات كه در دست صاحبان ثروت و قدرت است را سر و سامان بده
5- ماليات كه مي تواند تنها منبع درآمد غير نفتي كشور باشد را فقط از كارگران و كارمندان نگيريد از صاحبان صنايع و صاحبان ثروت و قدرت هم ماليات درست بگيريد و به آنها معافيت ندهيد.
6- بانك ها و صندوق هاي قرض الحسنه؟ را سرو سامان دهيد و تسهيلات ميلياردي را در اختيار خواص قرا نده و مادم بگوئيد بانك ها منابع ندارند.
7- ورزش همگاني و بطور كلي ورزش را حمايت كنيد تا مردم و كشور از مصرف دارو بي نياز و واردات دارو كمتر انجام شود و جامعه سلامت شود.
و ...
كانديداها رياست جمهوري با اين پيشنهادات يارانه اي به شعور مردم توهين مي كنند ما كه عرب نيستيم ما مرد كارو غيرت و عمل هستيم و پس سعي نكنيد مردم را به مفت خوري عادت دهيد خودتان و نظراتتان و برنامه هايتان در خصوص اشتغال بيكاري عزت مندي پيشرفت را ارئه كنيد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
آقای لاریجانی چرا 4سال پیش مه وعده 100روزه یا ایجاد 4 میلیون شغل یا وعده(آنقدر وضع مردم خوب میشود که مبلغ یارا نه ها به چشم نمی آید) اظهار نظر نکردند وامروز در مقابل برخی کاندیدا های انقلابی وارزشی که میگویند میشود سالی یک میلیون شغل ایجاد کرد میشود وضعیت اقتادی را بهبود بخشد و... موضع گیری میکند؟‌!! از سخنان آقای رئیس مجلس بوی نفاق وخیانت می آید.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
یادمه کروبی سال 84 می خواست ماهی 50 بده ... اتفاقا اولین طرح ، همین طرح اقای کروبی بود. احمدی نژاد 88 اومد 45 داد. اصلاح طلبان 50 می دادند پوپولیست نبودند ؟؟!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۶
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
برای اولین بار پس از 14 سال سابقه کار حقوق فروردین را با اضافات حدود 22 درصد دریافت کردیم همچنین امروز 300000 تومان دریافتی جدید گرفتیم که اصلا نمی دانیم چیست هر چه هست مشغول ذمه شدیم به دولت پوپولیست اصلاح طلبان رای بدهیم لیکن برای آنکه بدانید پو پو لیست یعنی سو استتفاده از زنان بی حجاب برای تحریک جنسی جوانان به رای دادن یعنی برای کنسرت و ساز وآواز خودتان را جر بدهید و برای زندگی مردم فقط هنگام انتخابات پول واریز کنید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
از کجا بدانیم تو راست میگی.ما هم کارمند دولتیم اما چنین پولی به ما ندادند.
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
اب پاکی؟؟؟؟؟اولا که پوپولیسم یعنی کسی که قول تحول اقتصادی در مدت کوتاه را داد و کدخدا را فرشته نجات معرفی کرد.دوما اقای لاریجانی یعنی کل مجلس؟؟؟؟سوما اگر یارانه چند دهک بالا را قطع کنید و به دهک های پایین اضافه کنید اتفاقی میافتد؟؟؟؟چهارما اگر بودجه جاری دولت که 3برابر شده و حقوق نجومی و رانت 4درصدی ها را قطع کنید چندصد برابر پول این یارانه ها را میشود تامین کرد
طاها
-
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
سلام. احسنت! جریان لیبرال فقط انگ میزنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
جناب آسمانی اولا پوپولیسم یعنی با وعده های نقدی و دلفریب بدون قید و شرط رای جمع کردن. ثانیا شما ظاهرا تو این متن همونجایی رو میخونی که دوست داری فقط لاریجانی در این مورد نظر داده؟ ترکیب مجلس فعلی را نمیدونی؟ اکثریت این مجلس هم مثل لاریجانی فکر و عمل میکنند ثالثا افزایش یارانه دهک های پایین موجب افزایش تورم و پایین آوردن قدرت خرید دهک های بالا و عمومی کردن فقر در جامعه خواهد شد این حرف بنده نیست حرف اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان کشوره رابعا سوال بنده از شما و همفکرانتان اینه که چرا آقای قالیباف سال 92 از این شعارها نمیداد؟ غیر از اینه که اون موقع پولی در کشور نبود تا وعده های پوپولیستی داده بشه؟ ولی الان پول تو کشور آمده و حضرات بوی پول به مشامشان خورده این پول به مدد برجام و دولت روحانی به خزانه ریخته شده پس نامزدهای شما بدون اینکه فکر کنند و بدانند در حال تبلیغ دولت روحانی هستند. و یک سوال مهمتر این 4 درصد از کی تا حالا بوجود آمده؟ از چهار سال پیش یا چهل سال پیش؟
arya
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
دوست عزیز یا خیلی نادونی یا خیلی متعصب. واقع بین باش و از ای وضع فلاکت بار تفکرت بیا بیرون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
قالیباف رییس جمهوره
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
به روحانی رای میدیم تا پراید 60 ملیون نشود.همین
آریا
United Kingdom
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
برادر اتفاقا چون میدونن مجلس هرگز همچین لایحه ایی رو تصویب نخواهد کرد با بی‌ پروایی چنین وعدهٔ‌های عوام فریبانه ایی رو به مردم میدن، چون بر فرض محال اگر رای بیارن میتون همه چی‌ رو بندازن گردن مجلس که ما میخواستیم به قولمون عمل کنیم و مجلس نزاشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
مجلس بهترین خدمت رابه مردم کردعده ای برای گرفتن یارانه رای میدهندبااینکه قلبن بااون کاندیداموافق نیستن درودبه نماینده گان وظیفه شناس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
آره شما با این انگ پوپولیست! دلتونو خوش کنید ... رئیس جمهور روشنفکرتون امروز آبرویی در بین مردم نداره که بخواهید به زور این واژه های بی فروغ ، خودتونو نجات بدید ... وعده های غیر پوپولیستی تون روهم داریم میبینم چقدر درد مردم رو دوا کرد!
می رزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
لاریجانی چون خودش مورد اقبال اصول گرایان نبوده سعی می کند با یاران گذشته لجاجت کند . البته قدری هم با باد هم مسیر است
ناشناس
United States
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
ميبايست نمايندكانى كه مخالف اين تبليغات بوبو ليستى كه بعضى ازكانديدا مطرح ميكنند طى اعلاميه اى علنا مخالفت خود رااعلام وياد اور شوند جنانجه دولت بعدى بخواهد لايحه اى را براى افزايش يارانه هاى غير واقعى به مجلس اورده شود با ان مخالفت خواهند كرد
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
وقتی 8 سال مردم را با افکار پوپولیسمی تربیت کردیم حالا این شده نتیجه اش
8سالیکه یه دویانه سنگی انداختتو چاه و 80 سال صد تا عاقل نمیتونن بیرون بیارنش
طاها
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
سلام
فراروی عزیز! کار جریان لیبرال تمومه. حالا شما به اراده و برنمه کاندیداهای انقلابی بگو پوپولیستی. پوپولیست کسیه که وعده صد روزه میده بعدش میگه نگفتم.
رزمنده وجانباز دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
به نظر حقیر باید کاندیداها در زمان ثبت نام تعهد بدهند که از وعده های عوام فر یبانه مانند سه برابر کردن یا رانه وپرداختهای با عناوین کارانه و... که در ید قدرت رئیس قوه مجریه نیست اجتناب نما یند ودادگاهی در قوه قضائیه تشکیل شود واین تخلفات که موجب وهن انتخا بات وتهی کردن انتخابات از برنامه محوری کاندیداها می با شد بر خورد وشورای محترم نگهبان نیز طبق رای داد گاه صلا حیت کاندیدای متخلف وعوام فر یب رارد کند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
لطفا بروید و کلیپ های انتخاباتی سال 92 جناب روحانی ببینید ، ایشان اون سال فرمودند که من اینکار خواهم کرد ، من چنین و چنان خواهم کرد من با کلد تدبیر و امید قفل ها را باز میکنیم و از این حرفها که در حوزه اقتصاد 5 درصدش هم محقق نشد . حالا زدن زیرش که من که نگفتم این گفتم آن ، گفتم اگر ، گفتم اما ، جمع کنید سفره را
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
لاريجاني هم بطور مستقيم و نه غير مستقيم بدنبال پيروزي روحاني در انتخابات است . مهندسي مدرن
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
موافقم وگرنه برجام رو بدون بررسی در صحن علنی رای گیری نمی کرد
ای خدااا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
شما پول همون اختلاسهای هزار میلیاردی رو بدین به مردم، بعد ببینین هر نفری چقدر گیرش میاد. بعد ببینین بودجتون میرسه یا نه
شما خیلی اگه وظیفه شناس بودین، برای خودتون حقوق و مزایای ویژه تصویب نمیکردین
همونو بدین دیگه اصلا نیازی به یارانه نیست
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
پرطرفدارترین عناوین