bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۵۴۹
انتقاد چهره های باسابقه اصولگرا از وعده های نامزدهای انتخابات

فرار راست سنتی از "احمدی‌نژادیسم"

اسدالله عسگراولادی افزود: «مردم می‌فهمند که حرف‌های برخی نامزدها همه شعار است و آنها حتی برنامه هم ندارند، از کجا می‌خواهند یارانه را سه برابر کنند یا 250 هزار تومان کارانه بدهند.»
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- انتخابات دوازدهم چهره جدیدی از آرایش نیروهای سیاسی در جناح اصولگرا ایجاد کرده است. در این انتخابات در حالیکه محمود احمدی نژاد حذف شده است، اما به اعتقاد بسیاری از ناظران "احمدی نژادیسم" در میان نامزدهای اصولگرا ریشه دوانده است. دو نامزد اصلی این جریان می خواهند با استفاده از میراث احمدی نژاد در انتخابات ماهی گیری کنند.

به گزارش فرارو، این دو نامزد انتخاباتی با شعارهایی همچون افزایش سه برابری یارانه نقدی، پرداخت کارانه 250 هزار تومانی به بیکاران، ایجاد 5 تا 6 میلیون شغل و مقابله و مبارزه با رانتخواری و فساد به دنبال آنند تا بتوانند سبد رای بخشی از جامعه که پیشتر محمود احمدی نژاد آن را به دست آورده بود در اختیار بگیرند.

ناظران و تحلیلگران سیاسی روش های این دو نامزد را پوپولیستی تفسیر می کنند. آن ها معتقدند این وعده ها تحقق پذیر نیست و با واقعیت های اقتصادی ایران همخوانی ندارد.

ارائه این وعده ها و رویکرد تبلیغاتی این دو نامزد در میان اصولگرایان نیز منتقدان جدی دارد. آن ها نیز معتقدند این شعار ها و وعده ها تحقق ناپذیر و حرکت در مدار احمدی نژادیسم است.

این رویکرد بیشتر در میان اصولگرایان سنتی دیده می شود. همان گروهی که پیش از شکل گیری آرایش سیاسی اصولگرا- اصلاح طلب به "راست سنتی" مشهور شده بود.

آنها که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد هم دلخوشی از عملکرد او نداشته اند اکنون نمی خواهند فضای شبیه به دولت احمدی نژاد را تجربه کنند.

چهره های شاخص و استخوان دار این جریان در روزهای اخیر یکی پس از دیگری از رویکرد دو نامزد اصولگرا در تخطئه عملکرد دولت روحانی و همچنین وعده های نجومی آن ها انتقاد می کنند.

محمدرضا باهنر یکی از چهره های شاخص این جریان چند روز پیش در گفت و گویی به دفاع از عملکرد دولت حسن روحانی پرداخت. او گفت: «دولت روحانی در بخش اقتصاد وعده داد تورم را کاهش می‌دهد و اشتغال و چرخ اقتصادی را راه می‌اندازد، تورم 44 درصد بود و واقعیت این است که 30 درصد کاهش پیدا کرده اما در سیاست رکود تورمی هدف‌گذاری تورم تک‌رقمی اشتباه است.»

او درباره بحث برجام نیز به دفاع از دولت پرداخت و افزود: «قرار بود 10 گل بزنیم و هیچ گل نخوریم ولی توانستیم 7 گل بزنیم و 3 گل هم خوردیم.»

او در حالی که همیشه در فصل های انتخابات از مخالفان و منتقدان جدی نامزدهای مورد حمایت اصلاح طلبان بوده است در این دوره نه تنها حرفی جدی در نقد دولت نمی زند بلکه می گوید: «ان‌شاءالله در قوه مجریه یک تحول اتفاق بیفتد و یک کابینه سرحال، قوی و باتدبیر سر کار بیاید.»

به نظر نمی رسد او اوضاع کشور را بحرانی بداند، حتی به تغییرات در کابینه نیز رضایت می دهد.

در کنار اظهارات باهنر، علی لاریجانی نیز چند روز پیش در دو نوبت به وعده های نجومی نامزدها واکنش نشان داد. لاریجانی به طور ویژه وعده افزایش یارانه نقدی را زیر سوال برد. او گفت: «سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه های دولت افزایش آن امکان پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد.»

رییس مجلس باز هم در سخنرانی دیگری تاکید کرد "شعارهای گفته شده در خصوص افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست زیرا منابع آن وجود ندارد."

علی لاریجانی به عنوان رییس قوه مقننه در حالی ادعای افزایش یارانه نقدی را به چالش کشید که کارشناسان می گویند افزایش سه برابری یارانه نقدی باعث افزایش چند برابری قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی می شود.

اینگونه سران اصولگرایان مرز بندی خود را با وعده های نجومی نامزدهای اصولگرا مشخص می کنند. در این بین ستادی نیز به عنوان ستاد اصولگرایان حامی روحانی در تهران راه اندازی شده است. رییس این ستاد بهروز نعمتی نماینده مردم تهران است. او از نمایندگان نزدیک به طیف علی لاریجانی است.

با تشکیل این ستاد مشخص می شود که علی لاریجانی با وجود اینکه در حمایت از یک نامزد سکوت کرده است اما اطرافیانش راه شان را کاملا از جریان اصلی اصولگرایان جدا کرده اند.
 
به نظر می رسد حامیان لاریجانی بزرگترین چالش شان با احمدی نژادیسم موجود در جریان اصلی اصولگرایان است.

اما این تنها شکاف موجود نیست. منسجم ترین حزب سیاسی اصولگرایان نیز از مدت ها پیش راه خود را جدا کرده است. حزب موتلفه که پیشتر سعی می کرد در ایام انتخابات ها به صورت منسجم و تمام قد از نامزد مورد حمایت اکثریت اصولگرایان حمایت کند، این بار به تنهایی وارد میدان شده است. با نامزدی با تجربه سیاسی بالا و متفاوت از دیگر نامزدهای اصولگرا.

مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه در تبلیغات انتخاباتی خود نشان داده است راه ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف را نمی رود. او سعی می کند با متانت و آرامش به بیان برنامه ها و دیدگاه های خود بپردازد. موتلفه با معرفی نامزد مستقل از دیگر اصولگرایان نشان داده است که می خواهد راه خود را از این روند جداکند.

آن ها هم نمی خواهند درگیر احمدی نژادیسم شوند. نامزد این حزب پس از برگزاری مناظره اول و حملات بی امان قالیباف به دولت و ارائه وعده های نجومی توسط او و ابراهیم رئیسی با نگارش نامه ای به رقبای خود درخواست کرد که از بیان وعده های خود احتیاط به خرج دهند، همچنین آن ها را به حفظ و رعایت اخلاق دعوت کرد.

امروز نیز اسدالله بادامچیان عضو ارشد موتلفه به دستاوردهای دولت روحانی و درگیری قوا در دوران احمدی نژاد اشاره کرد و افزود: «در این چهار سال آیا دعوایی بین سه قوا به وجود آمده است؟ اگر هم آمده است نه به این شدت و در حد اختلاف جزئی بوده است که آن اختلاف جزئی هم تا جایی که شده رسانه‌ای نشده است. همین امر باعث می‌شود جامعه به سمت آرامش برود و همین آرامش روی خیلی از موضوعات از جمله سیاست بین‌المللی ما تأثیر دارد.»

در کنار بادامچیان اسدالله عسگر اولادی عضو شورای مرکزی موتلفه هم به انتقاد شدید از وعده های نجومی نامزدهای انتخابات پرداخته است.

او درسخنانی درباره وعده اشتغالزایی 5 میلیونی اظهار کرد: «اینها همه شعار است، اگر این افراد بتوانند سالی 500 هزار شغل جدید ایجاد کنند شاید بشود کاری کرد اما باید برای به وجود آوردن شغل مقدماتی ایجاد کرد.»

اسدالله عسگراولادی افزود: «مردم می‌فهمند که حرف‌های برخی نامزدها همه شعار است و آنها حتی برنامه هم ندارند، از کجا می‌خواهند یارانه را سه برابر کنند یا 250 هزار تومان کارانه بدهند.»
 
با این تفاسیر به نظر می رسد اصولگرایان میانه‌رو در تلاش هستند مرز بندی خود را با بازگشت رویکرد احمدی نژادی به این جریان مقابله کنند. به نظر می رسد آن ها به دنبال بازگشت به خویشتن هستند. آن ها که در زمانی از راست سنتی به احمدی نژاد اکنون به دنبال رجعت به راست هستند.
 
این رویکرد ابتدا توسط علی اکبر ناطق نوری و در دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شد. او با کنار کشیدن از رهبری اصولگرایان و تجربه سال های انزوای سیاسی و پس از ان حمایت از حسن روحانی در انتخابات سال 92 مسیر خود را از احمدی نژادیسم جدا کرد. 
 
پس از او علی لاریجانی در این باره و نزدیکانش گلیم خود را از این آب بیرون کشید و حالا حزب موتلفه با معرفی کاندیدای مستقل وحمایت قاطع از او راه خود را از "احمدی نژآد گرایی" در میان اصولگرایان جدا کرده است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین