bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۹۷۱
مصطفی تاجزاده در گفتگو با فرارو به تحلیل و بررسی مناظرات پرداخت

چه کسی "برنده" می‌شود؟

تاکیدم بر ایران در سال 96 به دلیل تجریباتی است که مردم ما از ادوار گذشته به دست آورده‌اند. البته معلوم است که هنوز هم حتی در کشورهای دموکراتیک عوام فریبی و خرید رای مردم وجود دارد، اما این چیزی نیست که در انتخابات جاری ایران خریدار زیادی داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
 چه کسی
فرارو- مناظرات انتخاباتی بدل به میدان اصلی برای تبلیغات شده است. مواجه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در دور دوم شدت بیشتری گرفت. حمله و انتقاد از دولت در دستور کار سه نامزد اصول‌گرا بود اما پیروز اصلی مناظرات چه کسی خواهد بود؟
 
سیدمصطفی تاجزاده در گفتگو با فرارو در پاسخ به این پرسش که استراتژی اصول‌گرایان در مناظره‌ دوم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: هم در مناظره اول و هم در مناظره دوم هدف نامزدهای اصول‌گرا حمله به دولت و نقد تا حد تخریب آن بود. این نامزدها به جای آنکه از فرصت استفاده کنند و برنامه‌های خود را در زمینه‌های گوناگون شرح دهند، به تخریب دولت پرداختند.
 
تاجزاده افزود: مناظره فرصتی است که نامزدها چگونگی تحقق وعده‌های خود را توضیح می دهند. برای مثال شایسته بود آقایان رییسی و قالیباف به ویژه در خصوص افزایش سه برابری یارانه‌ها و پرداخت ماه 250 هزار تومان کارانه به هر بیکار در کشور راهکار خود را ارائه می دادند.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: همچنین ایشان باید بیان می‌کردند که چه راهکاری برای مهار فساد، این غول خطرناک و مخرب پیشنهاد می‌کنند، به خصوص آنکه عملکردشان نشان نمی‌دهد که به آزادی اطلاع‌رسانی معتقد باشند. در خصوص مسائل فرهنگی و سیاسی و بین المللی نیز همین انتقاد به ایشان وارد است.
 
پاسخ افکار عمومی را بدهند
وی در پاسخ به این پرسش که طرح وعده‌های انتخاباتی توسط نامزد‌ها را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟ ‌گفت: اگر آقایان به جای نشان‌دادن دفترچه برنامه‌ها وتکرار وعده‌های‌شان، چند سوال مشخص را چه در مناظره‌ها و چه در دیگر برنامه‌هایی که در صدا و سیما از ایشان پخش می‌شود، جواب دهند، معلوم می‌شود که این وعده‌ها چقدر خیالی و چقدر زمینی، عینی و واقع‌بینانه است.
 
تاجزاده تصریح کرد: برای مثال امروز افکار عمومی از آقای قالیباف می‌پرسد که چطور ایشان به صراحت در سال 87 اعلام می‌کند اداره کشور با نفت پایین تر از 70 دلار غیر ممکن است و حتی در تامین آب و نان مردم دچار مشکل می‌شویم ولی امروز با وجود اینکه بهای هر بشکه نفت به زیر 50 دلار رسیده است، وعده سه برابر کردن یارانه‌ها و پرداخت 250 هزار تومان کارانه را می‌دهد؟ بنابراین افکار عمومی از ایشان می‌خواهد که راهکار خویش را در خصوص سه برابر کردن پرداختی یارانه‌ها اعلام کند.
 
این فعال اصلاح‌طلب افزود: مناظره برای کسانی که برای اولین بار وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند یا به هر رو رییس‌جمهور نیستند نقش حیاتی دارد، زیرا آنها فرصت می‌یابند خود را معرفی کنند و در درجه دوم به نقد دولت موجود بپردازند.
 
وی ادامه داد: برای این دسته از نامزد‌ها مناظرات اهمیت بیشتری دارد تا رییس جمهور وقت که برای بار دوم نامزد می‌شود و در طور چهار سال کمابیش توانسته است از طریق رسانه‌ها پیام خود را به مردم برساند.
 
سخن ایجابی پیروز مناظرات را مشخص می‌کند
تاجزاده افزود: نامزدی در مناظره پیروز است که بیش از آنکه سلبی سخن بگوید، ایجابی سخن بگوید. این مسئله هم در خصوص رئیس جمهور وقت و هم در خصوص دیگر نامزدها صادق است.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: مردم این مناظره‌ها را می‌بینند و از نقد‌های نامزدها به یکدیگر خوشحال می‌شوند و از نواقص، کمبودها و فسادها و قصور و تقصیر‌ها مطلع می‌شوند، اما باید توجه داشته باشیم که اکثریت قاطع مردم نگاه به آینده دارند و آینده بیشتر برای‌شان اهمیت دارد.
 
وی ادامه داد: اگرچه گذشته برای مردم مهم است، اما تعیین کننده آینده است. پس برنامه نامزدها و اینکه هر کدام چه چشم‌اندازی را برای آینده ترسیم می‌کنند، برایشان اهمیت دارد.
 
تاجزاده افزود:‌ برای مردم این مهم است که کدام نامزد تهدید بین‌المللی علیه ما را افزایش می‌دهد یا کاهش، سایه جنگ بر آسمان میهن را باز می‌گرداند یا نه.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: مردم می‌خواهند بدانند که آیا یک نامزد تنگ نظری و ایجاد محدودیت‌های گوناگون قانونی و غیرقانونی، عاقلانه و غیرعاقلانه را در دستور کار خود  قرار می‌‌دهد یا خیر و از این میان چه میزان زندگی خصوصی شهروندان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
 
تاجزاده با بیان اینکه مردم به لحاظ اقتصادی  به نامزدها توجه ویژه دارند، گفت: این نکته که زمینه رشد و توسعه میهن با کدام نامزد فراهم‌تر خواهد شد و در قلمرو معیشت و رفاه مردم، انتخاب هر نامزد چه آینده‌ای را برای مردم ترسیم می‌کند، مهم است. برای رای‎دهندگان مهم است که با کدام نامزد فضای اقتصادی آرام  و قابل پیش‌بینی خواهد بود و با کدام یک آینده‌ای پر از ابهام و خدای ناکرده با آشفتگی، کارنابلدی و ندانم کاری خواهیم داشت.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: همچنین برای ایرانیان اهمیت دارد که رئیس جمهور ایران کدام چهره از اسلام را نمایندگی می‌کند؛ اسلام رحمانی، عقلانی و متناسب و همسو با خواست جمهور مردم، یا اسلامآمرانه. مردم بر اساس دریافت‌شان از این مسایل رییس جمهور بعدی خود را انتخاب می‌کنند.
 
تخریب دولت به شکست اصول‌گرایان منجر می‌شود
تاجزاده با بیان اینکه مناظره آخر طبعا مهم‌ترین مناظره برای نامزدها خواهد بود، گفت: اگر نامزدی همچنان به روش تخریبی ادامه دهد و از ارائه برنامه‌های خود به صورت مختصر، مفید و قانع کننده، به هر دلیلی خودداری کند، فرصت و شانس خود را درم ناظره البته برای مردم ایران در سال 96 از دست داده است.
 
وی در پایان گفت: تاکیدم بر ایران در سال 96 به دلیل تجریباتی است که مردم ما از ادوار گذشته به دست آورده‌اند. البته معلوم است که هنوز هم حتی در کشورهای دموکراتیک عوام فریبی و  خرید رای مردم وجود دارد، اما این چیزی نیست که در انتخابات جاری ایران خریدار زیادی داشته باشد.

bato-adv
ناشناس آشنا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
فقط اصولگرا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
کاش آقای تاجزاده یک مقدار در باره وعده ها و دروغهای انتخاباتی سال 92 روحانی ؛که هیچ کدام انجام نشد صحبت میکرد
امانت
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
دریغ از مردمی که در بسیاری از زمینه ها نشان دادند که هر کس محکم تر زد توی دهان کسی او پیروز تر است! واین نگاه در میان عده ای درس خوانده ها نیز راه پیدا کرده و نامزد ها هم گاهی با این نگاه همسازی می کنند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
با روحانی تا 29 اردیبهشت
حق بین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
امیدوارم فرارو منشر کنه
این آقای کارشناس که میگه به جای نشان دادن دفترچه بهتر بود از برنانه ها می گفتند باید بگم که خدا خیرش بده حداقل در راستای سوال دفترچه را نشان داد نه مثل بعضی ها که سوال می پرسند د رجواب انشاء می خونه یا از دیگری سوال راجع به ساده زیستی می پرسن صاف , چشم در چشم 80 میلیون نفر حقیقت را کتمان می کنه و حتی وارونه نشون می ده
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
بین این کاندیداها روحانی انصافا دلسوز مردم و نظامه.با درایته.قالیباف بیشتر فکر قدرته.رییسی ولی مشکلش کم اطلاعی از مدیریت کشور و درک نادرست از جایگاهیه که براش کاندیدا شده.

خیلی به روحانی و دولتش توهین میشه تخریب میکنن ، قوه ی قضاییه و سایر نهاد ها علیهش هستن اما انصافا صبرش زیاده که خیلی چیزا رو بخاطر مصلحت جواب نمیده.دولتش بی عیب نیست اما مسیرش درسته البته اگر نهادهای دیگه چوب لای چرخش نذارن!که میذارن!


به نظرم روحانی هم از نظر شخصیتی انسان بهتریه هم عقل گرا و واقع بینه.

با کمال میل به روحانی رای میدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
اگر ساخت وباخت ومعامله نباشد روحانی باحدود 60درصدآراء پیروز خواهد شد
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
اشکال شما و حتی بزرگان جریان مخالف جریان ارزشی این است که هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده اید.هروقت در انتخابات باختید فریاد میزنید تقلب شده و ساخت و پاخت بوده و.... اما جریان ارزشی هروقت انتخابات را باختند در کمال بزرگ منشی به حریف تبریک گفتند یا حتی وقتی رد صلاحیت شدند به قانون تمکین کردند.نمونه ان انتخابات خبرگان در تهران.
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
عجب جوک جالبی.روحانی در سال 92 که کار اجرایی نکرده بود و با همه تخریبی که زنجیره ای ها از دولت قبل کردند و یک دوجین وعده رویایی یه 51 درصد نرسید اکنون که عملکردش را همه دیده اند و همه دیدند که در همه زمینه ها شکست خورده چجوری به 60درصد رسیده؟؟؟؟؟؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
هیچ نظرسنجی ای اینو تایید نمی کنه و کاملا هیجانی هست حرفت
m.r
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
بالاشهر آره
ارای پایین شهر رو باید تو معدن یورت، حرم امام و... دید بعید میدونم انقدر بالا باشه
سید مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
برادر من
آقای روحانی در دوره 4 ساله اولش 51 درصد هم رای نیاورد، جوک میگی که در دور دوم با این همه ریزش رای 60 درصد رای بیاره ؟؟؟؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
برای مثال امروز افکار عمومی از آقای قالیباف می‌پرسد که چطور ایشان به صراحت در سال 87 اعلام می‌کند اداره کشور با نفت پایین تر از 70 دلار غیر ممکن است و حتی در تامین آب و نان مردم دچار مشکل می‌شویم ولی امروز با وجود اینکه بهای هر بشکه نفت به زیر 50 دلار رسیده است، وعده سه برابر کردن یارانه‌ها و پرداخت 250 هزار تومان کارانه را می‌دهد
ایرانی 69
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
آقای محترم
رو چه جامعه آماری حرف از 60 درصد میزنی اصلا شاید با 70 درصد برنده شد.
چرا فکر میکنید خیلی خوب میتونید پیش بینی بکنید
اصلا تابحال چی پیش بینی کردی و درست از آب دراومده
دمه انتخابات همه میشن مفسر و تحلیل گر و پایگاه اماری در مورد نتیجه انتخابات
میزان رای ملت است
میزانی که تا انتخابات برگزار نشه و تک تک شمرده نشه مشخص نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
درود بر دکتر روحانی
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین