bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۱۰۸
واکنش‌ها و روایت‌ها از حضور روحانی در معدن یورت

اعتراض کارگران به رییس جمهور نشانه چیست؟

سفر روز گذشته رییس جمهور به آزاد شهر در استان گلستان و دیدار با معدنچیان و خانواده های داغدار معدنچیان معدن زمستان یورت با حاشیه هایی همراه شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های کشور و فضای مجازی داشت. اعتراض تند معدنچیان به روحانی در این سفر تفسیر های مختلفی را در پی داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- سفر رییس جمهور به آزاد شهر در استان گلستان و دیدار با معدنچیان و خانواده های داغدار معدنچیان معدن زمستان یورت با حاشیه هایی همراه شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های کشور و فضای مجازی داشت. اعتراض تند معدنچیان به روحانی در این سفر تفسیر های مختلفی را در پی داشته است.

به گزارش فرارو، رسانه های منتقد دولت با انتشار گسترده فیلم حواشی این سفر، اجتماع و اعتراض کارگران مقابل خودرو روحانی و سخنان اعتراضی یکی از کارگران در مقابل رییس جمهور تلاش کردند موجی علیه دولت راه اندازی کنند. آنها می گویند که اعتراض کارگران در آزاد شهر نشان دهنده شکست سیاست های دولت روحانی است.
 
اعتراض کارگران به رییس جمهور نشانه چیست؟ 
روایت ماجرا یکی است. اما برداشت از روایت دو تاست.

رسانه های اصلاح طلب و میانه رو حضور رییس جمهور در آزاد شهر را اقدامی در راستای توجه به مردم و حقوق کارگران و معدنچیان تفسیر کرده اند.

روزنامه کیهان از منتقدان جدی دولت درباره اتفاقات آزاد شهر نوشت: «معدنچیان که از وضعیت پیگیری مطالبتشان توسط دولت گله‌مند بودند با شعارهای انتقادی اعتراض خود را به رئیس جمهور نشان دادند. اعتراضات به حدی بود که روحانی مجبور به ترک معدن شد و متاسفانه صحنه‌های تلخی رقم خورد.»

روزنامه صبح نو وابسته به محمد باقر قالیباف از نامزدهای انتخابات ریاست جمهور هم در گزارش خود از واقعه نوشت: «اتفاق ناگواری است اینکه رئیس‌جمهور در میان مردم و معدنچیان زجرکشیده گلستانی حاضر شود اما به‌جای اینکه مردم او را ملجاء خود بدانند او را آماج انتقادها و حملات تند قرار دهند و بر سر او داد بزنند: آقای رئیس‌جمهور، تا به حال کجا بودی؟»

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم گزارشی از سخنان معدنچی معترض مقابل حسن روحانی منتشر کرد.

در فضای مجازی نیز رسانه های اینترنتی وابسته به جریان اصولگرا با انتشار گسترده ویدئوهای سفر روحانی به آزاد شهر تلاش کردند، از اعتراض کارگران به رییس جمهور بهره برداری سیاسی  کنند.

اما رسانه های اصلاح طلب و میانه رو تفسیر متفاوتی از اتفاقات آزاد شهر داده اند. آن ها ضمن اینکه ماجرا را گزارش کرده اند معتقدند که سفر به آزاد شهر سفری تبلیغاتی نبوده است اما به نفع حسن روحانی تمام شده است.

روزنامه شهروند نوشته است: «حسن روحانی نه به‌عنوان یک نامزد انتخاباتی که به‌عنوان یک رئیس‌جمهوری به میان معدنچیان رفت، بر سرش فریاد کشیدند و بازداشت نشدند، ناسزا گفتند و کسی بازخواستشان نکرد. به نظر می‌رسد این رویداد را باید ورای التهاب انتخابات و روزهای تبلیغات تحلیل کرد. آن هم به دلیل فاجعه درمعدنی که یک نهاد مشخص اداره آن را برعهده دارد.»

عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گویی با روزنامه اعتماد به تجلیلی از اقدام روحانی پرداخته است. او گفت: «كاری كه آقای روحانی ديروز انجام دادند و به ميان كارگران داغدار معدن زغال سنگ يورت رفتند در نوع خود كاری بديع و بسيار مهم بود. ما می‌توانيم ديروز را در تاريخ سياست ايران ثبت كنيم، روزی كه سياست از مفهوم سنتی و اقتدارگرايانش عبور كرده و وارد عرصه مدرن و دموكراتيك می‌شود.»

به گفته عبدی "اتفاق گلستان كاملا به نفع آقای روحاني خواهد بود و فضا را به نفع ايشان تغيير خواهد داد و كسانی كه سعی كردند با اين سناريوی اقتدار رييس‌جمهور را بشكنند نه تنها موفق نبودند بلكه نتيجه هم برايشان برعكس خواهد شد."
 
اعتراض کارگران به رییس جمهور نشانه چیست؟
این واکنش و نگاه رسانه های دو جناح سیاسی کشور به اتفاق رخ داده در آزاد شهر بود. اما روز گذشه پس از انتشار تصاویر فیلم های واقعا حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در توئیت هایی جزییاتی از پشت پرده سفر روحانی به آزاد شهر را منتشر کرد.

حمید ابوطالبی از مخالفت استاندار گلستان با سفر رئیس‌جمهور به محل معدن حادثه دیده نوشت و اضافه کرد که رئیس‌جمهور در پاسخ به این مخالفت تاکید کرده‌است: «من رئیس‌جمهور زمان درد مردم و التهاب آنان هستم و اگر فریاد آنان در برابر من سبب آرامش ملی خواهد شد، من باید بروم.» ابوطالبی اضافه کرد: «من تنها به معدن می‌روم تا معدنچیان با فریاد کشیدن بر سر بالاترین مقام اجرایی کشور احساس آرامش و راحتی کنند، این افتخار من است.»

واکنش ها در فضای مجازی
اما اتفاقات معدن زمستان یورت در فضای مجازی نیز بازتاب وسیعی داشته است. بیشتر توئیت ها در روز گذشته به این ماجرا اختصاص داشت.

یکی از کاربران نوشته است: «مستند تبلیغاتی روحانی باید همین باشه که کارگرها جلوش بد و بیراه میگن. اگه این چهار سال همین دستاورد رو داشته باشه بسه.»

اما کاربری دیگر به نام امیر به تمجید از اقدام روحانی واکنش نشان داده و  نوشته است "من حتی اگه به روحانی هم رای بدم (که بهترین گزینه هم هست بی شک) هیچوقت مطالبات کارگران رو ساده لوحانه به "داد زدن سر رییس جمهور" تقلیل نمیدم."

سامان نیز توئیت کرده است: «اینکه یک کارگر به رئیس‌جمهور فحش می‌ده و فریاد می‌کنه؛ گام رو به جلوست. شما هم یاشار سلطانی را بنداز زندان.»

زهرا احمدی پور نوشته است: «هم می توان شهامت داشت و در جمع مردم داغ ديده گزينش نشده حضور يافت هم می توان با محرومان عكس آتليه ای گرفت. انتخابش با مردم.»

بیشتر واکنش ها در فضای مجازی در تمجید از  اقدام رییس جمهور است اما برخی مخالفان نیز آن را نشان دهنده شکست دولت دانسته اند. از طرفی دیگر حامیان قالیباف آن را شورش 96 درصدی ها خوانده اند.

یکی از کاربران منتقد دولت نوشته است: «هم می توان غیر از زمان انتخابات نیز ازاین شهامت‌های  گزینش نشده ازخود نشان داد تا نمک برزخمهای کارگران ستمدیده نپاشید.»
 
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
شخصاً فكر ميكنم در اين 4 سال، روز به روز اوضاع مديران دولت با حقوق هاي نجومي بهتر شد و در آن سر معادله در حق قشر كارگر و كارمندان پيمانكار و ... اجحاف شد. نگاه تبليغاتي رو كنار بگذاريم. مردم راست گفتند. مطمئناً اگر به خوزستان هم سفر كنند جملات مشابه اي خواهند شنيد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
عادت داریم هر اتفاقی میفته میندازیم گردن روحانی. من امروز صبح زانوم به سختی با مبل برخورد کرد. آقای روحانی جوابگو باش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
نه تقصیر دولت قبله!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
آقا من ساکن قم هستم
چون ما مردم فراموشکاری هستیم یادآوری می کنم که آقای احمدی نژاد این اواخر قم نمی اومد! اگر هم میومد با هلی کوپتر و یواشکی. بخاطر اینکه بابت قهر یازده روزه و ... هواداران سابقش ازش شاکی بودن!
اصلا اینطور که ما دیدیم ایشون جاهای خطرناک نمی رفت؛ کلا آدم باحالی بود!!!
خودتون دیگه از حرفم نتیجه بگیرید ببینید کی آدم حسابیه کی نیست
مشنگ الدوله
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
نشانه اینکه روحانی خیلی خوبه که کارگران نترسیدن و اعتراض کردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
نشانه عصبانیت از بی عدالتی و دروغ
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰
حسین
Poland
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
وضع خیلی‌ خوبه ! همه چیز عالیه! روحانی قطعاً رای میرد و اصلا جای نگرانی نیست!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
منم بیکارم ولی به روحانی رای می دم تا مملکت با آرامش و اعتدال رو به جلو حرکت بکنه
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
نشانه این جمله : تو از جنس ما نیستی برو!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
کارگر ها آسیب دیده و عصبانی بودند و همه افکار عمومی طرفدار این قشر زحمت کش هستند. حضور آقای روحانی با وجود اینکه می دونستند مورد پرخاش آنها قرار می گیرند نشانه شجاعت ایشون و ابراز همدردی با آنهاست. درود بر شرف و شجاعتت
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین