bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۷۲۳
مروری بر خبرهای انتخاباتی روزنامه‌ها

از غوغای روحانی تا یخچال‌های نجومی!

ديروز آزادي به تسخير حاميان روحاني درآمد. سه ساعت پيش از آغاز بزرگ‌ترين ميتينگ انتخاباتي رييس‌جمهور جمعيت به سمت استاديوم ١٢ هزار نفري آزادي سرازير شده بود. عقربه‌هاي ساعت ٤ را كه نشانه گرفته بود نه تنها جايگاه كه زمين ميانه استاديوم هم به‌طور كامل پر شده بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- امروز تمامی روزنامه‌های طرفدار دولت به همایش بزرگ حامیان روحانی در مجموعه 12هزار نفری آزادی پرداختند. همایشی که با حضور ورزشکاران، بانوان، هنرمندان، و اقشار مختلف جامعه دیروز در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. در مقابل روزنامه‌های مخالف دولت نیز همچنان درگیر جنجال‌های مناظره سوم هستند.
 
روزنامه اعتماد با گزارشی با عنوان "خیزش تهران" نوشت: ديروز آزادي به تسخير حاميان روحاني درآمد. سه ساعت پيش از آغاز بزرگ‌ترين ميتينگ انتخاباتي رييس‌جمهور جمعيت به سمت استاديوم ١٢ هزار نفري آزادي سرازير شده بود. عقربه‌هاي ساعت ٤ را كه نشانه گرفته بود نه تنها جايگاه كه زمين ميانه استاديوم هم به‌طور كامل پر شده بود.
 
استاديوم ١٢ هزار نفري آزادي ديگر گنجايش نداشت اما خارج از استاديوم هنوز جمعيت زيادي ايستاده بودند. در ميان سيل جمعيت و در هر سو يك داستان در جريان بود.  روحاني سن و سال داري كه كمك كرد تا در ميان ازدحام جمعيت دختري را كه روي ويلچر نشسته بود در جايي مطمئن قرار دهد و دختر جوان به رسم تشكر روباني را به دستش داد، زن و مرد مسني كه در يك دست عكس‌هاي حسن روحاني را داشتند و با دست ديگرشان علامت پيروزي را به سوي جوانان نشانه مي‌گرفتند و مي‌خنديدند.
 
در يك كلام همه آمده بودند تا بزرگ‌ترين ميتينگ انتخاباتي حسن روحاني، يكي از پر شورترين و پر نشاط‌ترين روزهاي پيش از انتخابات را در پايتخت رقم بزنند.
 
همچنین اعتماد، در مطلب دیگری با عنوان "در «يخچال‌‌ها» و « املاك نجومي» كارگران شهرداري چه خبر است؟" نوشت: ميان گرماي ظهر ارديبهشتي تهران، كارگران فضاي سبز شهرداري همين كه مي‌شنوند يكي از نامزدها در آخرين مناظره انتخاباتي، عصر جمعه گفته« ما املاك نجومي داديم؟ ما داديم به كارگران رفتگر»، لبخندي تلخ مي‌زنند كه به زهرخند مي‌رسد.
 
خيلي‌هاي‌شان مناظره را نديده‌اند و باور نمي‌كنند چنين چيزي گفته شده باشد، جوان‌ترهايي كه روي گوشي‌هاي‌شان تلگرام دارند و خبرهاي مناظره را شنيده‌اند هم طاقت شنيدن دوباره آن را ندارند و گاهي جواب مي‌دهند و گاهي هم سكوت مي‌كنند.
 
اين در حالي است كه قبل‌تر از  اين همان نامزد  در يكي از مصاحبه‌هاي انتخاباتي‌اش گفته بود «من قول مي‌دهم در دولتم بازنشسته‌ها هيچ‌وقت نگران يخچال‌هاي‌شان نباشند. يعني هر وقت در يخچال‌شان را باز كردند پر باشد.» جمله‌اي كه خيلي از كارگران پارك واكنش متفاوتي در مقابلش دارند. لبخند، تكان دادن سر، سكوت، خشم و... (ادامه گزارش را اینجا بخوانید.)
 
روزنامه شرق با عنوان "دوباره سلام آزادی" به سخنرانی روحانی در تجمع بزرگ حامیان دولت در آزادی پرداخت و نوشت: روز گذشته همایش «سلام آزادی» در ورزشگاه ١٢ هزار نفری آزادی برگزار شد؛ اما با ظرفیتی بیشتر از گنجایش صندلی‌ها؛ جمعیتی حدود ٢٠ هزار نفر.
 
در این مراسم «اسحاق جهانگیری»، «حسن روحانی» را همراهی کرد و پیش از آغاز سخنرانی رئيس‌جمهوری، به ایراد سخنان و دیدگاه‌هایش پرداخت. «حسن روحانی» در این همایش گفت: «ما راهی را در سال ۹۲ انتخاب کردیم که علی‌رغم میل یک اقلیت بود و این راه را تا به امروز ادامه دادیم و می‌خواهیم آن را تا چهار سال دیگر نیز ادامه دهیم».
 
حسن روحانی در همایش «سلام آزادی» ‌با بیان اینکه در آستانه یک تصمیم بزرگ تاریخی هستیم، گفت: «ملت ما در این هفته می‌خواهد اعلام کند که آیا به سال ۹۱ برمی‌گردیم یا به سال ۱۴۰۰ می‌رویم. ملت ما در روز جمعه این هفته می‌خواهند اعلام کنند که آیا مسیر آرامش را ادامه می‌دهند یا می‌خواهند مسیر تنش را انتخاب کنند».
 
او افزود: «ما می‌خواهیم با صراحت بگوییم صاحب این کشور مردم ایران و رأی ملت ایران است». روحانی با بیان اینکه خواست جوانان ما امروز فقط این نیست که به آنها احترام گذاشته شود، افزود: «خواست جوانان ما این است که کشور با فکر آنها اداره شود، در همین زمینه من در مقدمه کتاب «برنامه دولت دوازدهم» نوشته‌ام که نسل‌های گذشته ما سالیان درازی طفره رفتند تا تسلیم فکر جوانان شوند؛ اما جوانان ما امروز مصمم هستند که سبک فکری آنها راه آینده کشور باشد».
 
روزنامه آرمان نیز با تیتر "غوغای روحانی" درباره بزرگترین همایش جوانان، ورزشکاران و هنرمندان طرفدار روحانی در استادیوم آزادی نوشت:  دیروز ورزشگاه آزادی مزین به نام اعتدال بود؛ دیروز بسیاری آمدند و امید را فریاد زدند، چرا که می‌دانستند کلید آن در دستان روحانی است.
 
همه بودند، از بازیکن فوتبال تا بازیگر سینما و بخشی از جامعه که برای تداوم اعتدال تلاش می‌کنند. دیروز هیچ فردی از ترافیک و جمعیت زیاد گلایه نکرد و همگان لبخند بر چهره داشتند، چرا که می‌دانستند نقش آنها در انتخابات 29اردیبهشت مهم است پس باید صبور باشند و نگذارند به عقب برگردیم.
 
همایش١٢هزار نفری حامیان روحانی روز گذشته در ورزشگاه آزادی در حالی برگزار شد که سالن محل همایش ساعت‌ها قبل از آغاز مراسم، مملو از جمعیت حامی روحانی بود. حامیان روحانی ساعت‌های باقی‌مانده تا باز شدن درهای ورزشگاه آزادی را با خواندن سرود یار دبستانی و سر دادن شعارهایی در حمایت از روحانی سپری و حاضران با استفاده از شال‌ها و دستبندهای بنفش حمایت خود را از روحانی اعلام کردند.
 
جمعیت حاضر در پشت در‌های ورزشگاه آزادی از ساعت ۱۵ وارد سالن ۱۲ هزار نفری شدند. ظرفیت سالن تکمیل شد و هزاران نفر مشتاق بیرون از سالن ماندند. شعارهایی مانند «درود بر روحانی»، «روحانی زنده‌باد، اصلاحات پاینده‌باد» و «روحانی، روحانی حمایتت می‌کنیم»، «سلام بر هاشمی درود بر روحانی»، از سوی حاضران در سالن سر داده می‌شد.
 
ربنای شجریان در سالن آزادی پخش شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. دیروز بسیاری با اشاره به درخواست یکی از کاندیداها برای اعلام دارایی روسای قوا می‌گفتند که جمعیت حاضر در ورزشگاه دارایی روحانی است. رئیس‌ جمهور راس ساعت ۱۸ در استقبال فراوان حامیانش وارد سالن ۱۲ هزار نفری آزادی شد، در حالی که اسحاق جهانگیری نیز روحانی را همراهی می‌کرد.
 
همچنین آرمان در مطلبی دیگر با عنوان "روایت باهنر از کنار رفتن قالیباف و رئیسی به نفع هم" به بررسی رقیبان روحانی پرداخته است: رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: در مناظرات اخیر احساس حامیان انقلاب تا حدود زیادی جریحه‌دار شد و اخلاق زیر سوال رفت و این دو اردوگاه را که سه به سه روبه‌روی هم صف کشیدند را به دقت رصد کردند.
 
محمدرضا باهنر در همایش احزاب و تشکل‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی افزود:‌ در قدیم الایام فکر می‌کردم بر کشور ما سیاستی حاکم می‌شود که می‌توانیم امورات کشور را به درستی صورت بدهیم و البته توانستیم چندین منزل از این راه طی کنیم، اما با نگاه به پشت سر می‌فهمیم که تا حدودی این امر محقق نشده است. البته باید توجه کرد که رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌تواند این راه را برای ما روشن سازد.
 
باهنر اظهارکرد:‌ اگر یکی از کاندیداهای مورد نظر کنار برود تکلیف تا حدودی مشخص می‌شود، چراکه مجموع آرای قالیباف و رئیسی تا به امروز از روحانی بالاتر است و اگر یکی از این دو به نفع دیگری کنار برود، در دور دوم اتفاقات خاصی می‌افتد. از این جهت اینکه آیا یکی از این دو نامزد کنار می‌روند یا خیر همچنان تحت مدیریت است. اما باید دانست که آرای منفی روحانی با مثبتش برابری می‌کند. اما تاکنون بنابر این است که ۳ نامزد در رقابت‌ها بمانند.
 
روزنامه آفتاب یزد نیز ضمن بررسی همایش حامیان روحانی در آزادی در مطلبی دیگر که درخواست مناظره روحانی از رئیسی بود با تیتر "آقای رئیسی! بفرمایید مناظره" نوشت: سید ابراهیم رئیسی از جهت حواله دادن دولت احمدی‌نژاد به کسی غیراز خود و غیر مسئول دانستن خویش و همراهانش در خرابی‌های هشت ساله دولت نهم و دهم و البته کنایه زدن به حسن روحانی چندی است که به طور مرتب یک درخواست را مطرح می‌کند: "مناظره حسن روحانی با رئیس دولت سابق"... آن هم به این دلیل که دیگر حسن روحانی در میتینگ‌های انتخاباتی و مناظره‌ها از دولت سابق سخن نگوید و در این باره سنگ‌ها‌یش را با رئیس دولت سابق وا بکند.

درخواستی که رئیسی در آخرین مناظره باز هم تکرار کرد، با پاسخ رندانه‌ای از سوی حسن روحانی همراه بود. روحانی به این نکته اشاره کرد که اکثریت کابینه دولت نهم و دهم در ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی هستند و ازاین رو به جای مناظره وی با رئیس دولت قبل بهتر است مناظره دونفره‌ای بین او (روحانی ) با رئیسی صورت بگیرد. چرا که رئیسی آینه تمام نمای احمدی نژاد و دولت سابق است و همه بانیان و مسببان آن هشت ساله حالا در ستادهای رئیسی جای خوش کرده‌اند.
 
 
روزنامه کیهان به بازتاب‌های مناظره سوم پرداخت و در مقاله‌ای تحلیلی با عنوان "دولت با دروغ‌های شاخدار، در صداقت و پاسخگویی هم رفوزه شد" نوشت: کافی است به لیستی از وعده‌ها و اظهارات دو نامزد دولت در مناظره روز جمعه نگاهی بیندازیم تا مشخص شود که چرا روحانی و جهانگیری در امتحان پاسخگویی و صداقت رفوزه شده اند: «ما برنامه داریم 10 کالای اصلی که سهم عمده در قاچاق دارند را با آن مقابله کنیم، در دو سال گذشته تراز صادرات کالا نسبت به واردات بیشتر است، قیمت ارز را مناسب نگاه داشتیم، نظام بانکی در سال گذشته در راه‌اندازی تولید سهم مهمی داشت، ما منابع را به سمت تولید بردیم، ما اقتصاد کشور را راه انداختیم و ماشین اقتصاد کشور راه افتاده، از اول امسال طوری عمل کردیم که هیچ ایرانی نخواهد بود که برای تامین نیازهای خود مشکل داشته باشد، ما از تحریم‌ها عبور کردیم، دولت افتخارش این است که بازار صادرات را با برجام باز کرد، در سال 95 نیز به 24 هزار واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شد که این تسهیلات باعث شد که این بنگاه‌های کوچک و متوسط که برخی از آنها تعطیل شده بود و یا بخشی از آنها از نصف توان بهره‌مند بودند امروز بطور کامل فعال شوند، ملت ایران ما با یکدیگر عهد بستیم که از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد و...»
 
روزنامه وطن امروز با مقاله‌ای با عنوان "توپولیسم"به انتقاد از روحانی پرداخت و نوشت: برخی اعضای کابینه حسن روحانی و همچنین نیروهای سیاسی هوادار این دولت می‌گویند برنامه‌های کاندیداهای رقیب روحانی برای بهبود وضعیت معیشت مردم فرودست و طبقات محروم جامعه مصداق پوپولیسم است.
 
آنها می‌گویند وعده‌ها و قرارهای سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف برای ایجاد اشتغال و کمک‌هزینه‌های جاری برای 3 دهک پایین جامعه یک رفتار پوپولیستی و برای فریب افکار عمومی است. 
 
این البته نخستین‌بار نیست که اصطلاح پوپولیسم وارد ادبیات سیاسی کشور شده است. پیش از این در دولت‌های نهم و دهم نیز مخالفان دولت، تمرکز مدیریت اجرایی بر تقویت بنیه اقتصادی طبقات پایین را بر نتابیده و برای تخریب این شیوه، از اصطلاح پوپولیسم استفاده کردند.
 
غربگرایان طرفدار اقتصاد لیبرال البته هرگز تعریف خود از پوپولیسم و مرزبندی آن با اصل عدالت اسلامی را ارائه نکردند. از سوی دیگر این رفتار لیبرال‌های داخلی با مبانی و اصول انقلاب و جمهوری اسلامی ایران در توجه به طبقات محروم و مستضعفان نیز در تضاد است.

با این حال اما آنها و جریان سیاسی آنها یعنی جریان اصلاح‌طلبی، به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط با محرومان و مستضعفان، به جای شناخت مرزهای عقیدتی عدالت اسلامی و تفکیک آن با پوپولیسم، ترجیح دادند در مقابل سیاست محروم‌نوازی و مستضعف‌پروری، صرفا به نقد پوپولیسم بپردازند.
 
این ناتوانی در فهم عدالت اسلامی از سوی جریان اصلاح‌طلبی و جریان اشرافی کارگزاران اکنون در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری نیز نمودار شده است. دولت حسن روحانی طی 4 سال گذشته نشان داده توجه جدی به فرودستان و مستضعفان ندارد.
 
اعلام نارضایتی از پرداخت یارانه نقدی و عدم ارائه راهکار جایگزین بدون آسیب دیدن محرومان، تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌داری و بهره بردن یک درصد محدود جامعه از این سیاست‌ها و... نشان داد دولت روحانی در حوزه اقتصاد وابسته به همان تفکر اقتصادی دولت‌های بازسازی و اصلاحات است.
 
این سیاست‌های اقتصادی البته باعث شده نارضایتی طبقات ضعیف از دولت، در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه باشد به گونه‌ای که به اعتقاد کارشناسان، حمله کارگران معدن زمستان یورت گلستان به حسن روحانی نشانه سرریز شدن آستانه تحمل آنها نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت مستقر است.
 
روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« هلال احمر يا ستاد بنفش؟! » مدعی شده است که پول ذخيره شده در هلال‌احمر در حال خرج شدن براي تبليغات دولت است.
 
جوان در بخشی از این گزارش نوشته است:« جمعيت هلال احمر اگرچه طبق اساسنامه سازماني غير‌سياسي است، اما در طول تاريخ فعاليتش بارها از اين تعهد بي‌طرفي و بي‌غرضي خارج شده است. اوج اين سياسي‌كاري‌ها را مي‌توان در دولت يازدهم شاهد بود.
 
حالا هم در آستانه انتخابات رياست جمهوري با نگاهي به روزنامه شهروند نه فقط حس نمي‌كنيد كه با رسانه رسمي جمعيت هلال‌احمر و انعكاس فعاليت‌هاي اين جمعيت به همراه اهداف آموزشي مواجه‌ايد، بلكه تيترها، عكس‌ها و مطالب اين رسانه كه از بودجه عمومي و بيت‌المال اداره مي‌شود، درست شبيه بولتن‌‌هاي انتخاباتي ستاد انتخابات دولت يازدهم است.

اگر اهل روزنامه‌خواني و پيگيري جريان‌هاي سياسي باشيد، تصديق مي‌كنيد كه روزنامه شهروند وابسته به جمعيت هلال‌احمر تنها در بخش بودجه به اين جمعيت وابسته است و خط و ربط مطالب و جريان‌سازي‌هاي اين رسانه به طور كامل از سوي اتاق‌فكر جريان اصلاحات هدايت مي‌شود، اما طي روزهاي اخير اتاق فرمان اين رسانه به جايي رسيده است كه تيترها، عكس‌ها و مطالب روزنامه شهروند به بولتن ستاد انتخاباتي دكتر روحاني تبديل شده و از اهداف رسمي جمعيت هلال احمر كيلومترها فاصله گرفته است.
 
اين ماجرا به جايي رسيده كه صداي داوطلبان و امدادگران جمعيت هلال‌احمر را هم در آورده است. رفتار غير‌حرفه‌اي و غير‌قانوني روزنامه رسمي جمعيت هلال احمر در حالي است كه معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد پيش از اين با صدور اطلاعيه‌اي فعاليت‌هاي رسانه‌اي روزنامه‌هايي كه با بودجه عمومي و بيت‌المال ارتزاق مي‌كنند له يا عليه كانديداهاي انتخابات را ممنوع اعلام كرده است.»
 
 
bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
خروش ملت علیه خروش یک ورزشگاه/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
روحانی اقتصاد کشور را فلج کرد وکدخدا کلید را از گرفته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
ظاهراً اصولگرایان هنوز هم از ته دل نسبت به عملکرد دو دوره دولت احمدی نژاد پشیمان نیستند و از روی سیاسی کاری برای جلب آرای اقشار فرودست جامعه گاه گداری از آن انتقاد می کنند ولی با نامزدی رئیسی و تجمع وزرا و حامیان احمدی نژاد در ستادهای رئیسی آنها بنوعی سعی دارند تفکر و راه احمدی نژاد را اینبار با نام رئیس ادامه دهند. ملت باید خیلی آگاه و هوشیار باشند و دوباره به دام این ها نیافتند!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳
مجله فرارو