bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۸۰۱

چه کسانی به ابراهیم رئیسی رأی می‏‎دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تشریح سیاست خارجی خود درخصوص روابط با کشورهای عربی، چشم انداز اجرای توافق هسته ای، دولت ترامپ و دیگر مسائل مهم منطقه ای و خارجی و داخلی ایران پرداخت. 
 
 
به گزارش یونیوز، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تشریح سیاست خارجی خود درخصوص روابط با کشورهای عربی، چشم انداز اجرای توافق هسته ای، دولت ترامپ و دیگر مسائل مهم منطقه ای و خارجی و داخلی ایران پرداخت.
 
بخشی از گفت و گوي حجت الاسلام رئيسي را در ادامه بخوانيد:
 
درصورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران چه تغییراتی در زمینه سیاست داخلی و خارجی انجام خواهید داد؟
 سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است و همه مناسبات با کشورها بر این سه اصل تنظیم می شود.
 
ما برای ارتباط با کشورهای همسایه اولویت قائل بوده و روابط با کشورهای همسایه بر دو محور اساسی استوار است یکی به دلیل نزدیکی اقلیمی و دیگری به دلیل نزدیکی فرهنگی و فکری می باشد و این دو امر ایجاب می کند ما منافع مشترک خود را با آنها دنبال کنیم.
 
تصمیم ما در دولت کار و کرامت ایجاد ارتباط خوبی با همسایگان در زمینه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و منافع مشترک دو جانبه است و این ارتباط در هر سطحی که باشد می تواند بهتر شده و ما خواهان ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه و منطقه هستیم و روابط با کشورهای منطقه برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است.
 
دولت های عربی از کشورهای دوست وهمسایه ایران هستند؛ در صورت پیروزی در انتخابات آیا چشم اندازی در روابط با این دولتها دارید؟
ما برای کشورهای عربی به دلیل ارتباط همسایگی و جغرافیایی اهمیت خاصی قائل هستیم و حتما به تعامل خوب با آنها می اندیشیم وتصور ما این است که کشور های عربی نباید در ارتباطات بین ایران و کشورهای عربی به شیطنت های برخی که می خواهند روابط با ایران را دچار آسیب کنند، فکر کنند.
 
امروز ارتباط با کشورهای اسلامی و ارتباط با ایران می تواند به عنوان قلعه مهمی از مردم منطقه در برابر تهدیدهای کشورهای دیگر محافظت کرده و ما هیچ گونه فتنه گری، دشمنی و برهم زدن امنیت را نمی پسندیم.
 
با همکاری با کشورهای اسلامی امنیت کل کشورهای اسلامی را حفظ خواهیم کرد و در شرایط کنونی همکاری تناتنگ کشورهای اسلامی با یکدیگر احساس می شود.
 
نیروهای عراقی که از طرف حشد الشعبی حمایت می شوند از پاکسازی قریب الوقوع موصل از گروه داعش خبر می دهند. با این رویداد، به نظر شما خطر تروریسم از ایران و عراق دور شده است؟
مساله جریان تکفیری را جریان خودجوش و خود ساخته گروههای تکفیری ندانسته و آن را دست پرورده جریان استکبار می دانیم که برای اختلاف انداختن در بین کشورهای اسلامی، قتل و کشتار مردم منطقه و منحرف کردن توجهات از فلسطین به دیگر مسائل ایجاد شده تا مردم به جای فلسطین به چیزهای دیگر متوجه شوند که منظور از مسائل دیگر همان مسائل داخلی کشورها می باشد.
 
ارزیابی تان از موضع گیری رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران چیست؟ ترامپ مواضع مختلفی در مورد ایران داشته به نظر شما کدام موضع گیری مناسب است؟
ما با کشورهای غربی و آمریکا در مورد موضوع اتمی به توافق برجام دست یافتیم وبه آن پایبند بوده ایم و سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات را تائید کرده اند. پس چرا نباید آمریکا وغربی ها به تعهدات خود عمل کنند؟ ما امروزه قراردادی داریم که همه باید به آن پایبند باشند و دولت کار و کرامت ما دنبال پایبندی طرف مقابلمان به تعهد موجود می باشد و برای اجرای این تعهدات ابتدا باید تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو شود زیرا واقعا نمی توانند ملت ایران را متوقف کنند و گمان می کنم همگان این پیام را دریافت کرده باشند ملت ایران حسن نیت خود را نشان داده، در جلسه مذاکره حاضر شده و تیم مذاکره کننده ما نیز با حساسیت کامل موضوع را دنبال کرده تادر نهایت به یک قرارداد رسیدیم که همگان باید به آن وفادار باشند واین از اصول سیاست بین المللی است.
 
اگر طرف مقابلمان قرارداد را نقض کند ما هم گزینه های دیگر را انتخاب می کنیم و به عنوان یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و شهروند ایرانی به غربی ها و امریکایی ها تاکید می کنم به تعهدات با ما پایبند باشند زیرا مصلحت همگان در آن است و نقض آن از نظر جمهوری اسلامی ایران غیر قابل قبول است و به نظر من سازمانهای بین المللی نیز نقض آن را نمی پذیرند زیرا مخالف قوانین و میثاق های بین المللی است این موضع ربطی فقط به قراداد اتمی ندارد بلکه ما میثاق های بین المللی داریم که سازمان ملل تمام کشورهای را ملتزم به پایبندی به آن می کند و اجازه نمی دهد یک طرف آن را اجرا وطرف دیگر آن را نقض کند.
 
به عنوان رئیس جمهور اگر اسرائیل به کشور ایران حمله کرد با این کشور چگونه برخورد می کنید؟
از اول پیروزی انقلاب ما موضع مان را در قبال رژیم صهیونیستی واضح اعلام کرده ایم و این کشور را غاصب دانسته و حل مسئله فلسطین را از یک طریق دمکراتیک که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده، می دانیم.
 
به نظر شما چه کسانی به سید ابراهیم رئیسی رای می دهند؟
در انتخابات ایران یک سازوکار اطمینان بخش وجود دارد بخش اجرا و نظارت بر انتخابات وجود داشته وکاندیداها با تبلیغات انتخاباتی به بیان برنامه های خود می پردازند و انتخاب با مردم است و همانند نظر امام خمینی ما نیز می گوییم میزان رای ملت است. هرچه که مردم انتخاب کنند مورد قبول نامزدها می باشد.
 
نظام انتخاباتی ایران بسیار آزاد است و کشورهای مدعی دموکراسی باید بدانند ما از ابتدای انقلاب انتخابات برگزار کرده ایم.
 
مردم ما به نظام انتخابات به خوبی آگاهی داشته و در این انتخابات مشارکت مردمی به حداکثر رسیده است. هر نتیجه اي روی دهد هیچ کاندیدايي نباید خود را خسارت دیده بداند. زیرا رای مردم و گرم کردن فضای انتخابات و مشارکت مردم برای نظام ما پیروزی است و هر کاندیدایی که انتخاب شود، مورد احترام مردم است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو