bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۹۵۶
مروری بر خبرهای انتخاباتی روزنامه‌ها

از شوک بزرگ تا انصراف مشکوک!

مهمترین خبر انتخاباتی امروز روزنامه‌ها بی شک انصراف قالیباف به نفع کاندیدای دیگر اصولگرایان ابراهیم رئیسی بود. روزنامه‌ها و سایت‌های خبری هر کدام تحلیلی از انصراف این کاندیدا داشتند که در زیر به آنها می‌پردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- مهمترین خبر انتخاباتی امروز روزنامه‌ها بی شک انصراف قالیباف به نفع کاندیدای دیگر اصولگرایان ابراهیم رئیسی بود. روزنامه‌ها و سایت‌های خبری هر کدام تحلیلی از انصراف این کاندیدا داشتند که در زیر به آنها می‌پردازیم.
 
به گزارش فرارو، روزنامه اعتماد با تیتر"يك‌ماه تبليغ‌كرد، رفت!" نوشت: قاليباف كه با وجود بيانيه عدم كانديداتوري ثبت‌نام كرد ديروز با وجود تاكيد بر ماندن در انتخابات و انتقاد از كانديداي اصلاح‌طلبان، سرانجام كناره‌گيري كرد.
 
خيز بلند شهردار 12 ساله تهران به سوي رياست‌جمهوري، براي سومين بار ناكام ماند. دو هفته بعد از آنكه قاليباف با چهره‌اي تهاجمي در نخستين مناظره، به اسحاق جهانگيري گفت: «آمدن شما به عرصه انتخابات با توجه به پوششي بودن شما براي حمايت از روحاني وقت مردم را تلف مي‌كند. صداقت شما براي مردم چند روز آينده مشخص خواهد شد كه واقعا هستيد يا نيستيد.» خودش به نفع ابراهيم رييسي كنار رفت؛ آن هم با شعار «براي ايران آمديم، براي مردم ائتلاف كرديم». هرچند تا لحظه تنظيم اين گزارش او انصراف خود را به صورت رسمي به ستاد انتخابات كشور نداده است اما قاليباف بيانيه انصرافش را در كانال تلگرامي ستادش منتشر كرد.
 
برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
 
اعتماد در مطلب دیگری با عنوان "جمعه‌بياييد راي بالاتر مي‌خواهيم" به پوشش سفر روحانی به تبریز و ساری پرداخت و نوشت: در ميان تك تك وعده‌هايي كه تحقق آنها را برمي‌شمارد، خود نيز جاي يكي از آنها را خالي مي‌بيند؛ آن هم در تبريز، در جمع پرشور آذري‌‌زبان‌هايي كه از ابتداي صبح به استقبالش در ورزشگاه شهيد شريفي اين شهر رفتند و طيف زيبايي از رنگ‌هاي سبز و بنفش را ساخته بودند.
 
حسن روحاني در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود وارد تبريز مي‌شود و اين‌بار سخناني مهم‌تر از سخنراني‌هاي قبلي خود ارايه مي‌كند.
 
هرچند او بازهم از دستاوردهاي چهارساله دولت خود مي‌گويد اما، وقتي از سوي حاميان مطالبه‌اي قديمي و البته هميشگي را مي‌شنود، تكرار آن وعده را بر خود لازم مي‌بيند و مي‌گويد: «من در خرداد 92 به مردم قول دادم و گفتم كه گره پرونده هسته‌اي را باز و ديوار تحريم‌هاي آن را خراب و روابط و تعامل با جهان را بهتر خواهم كرد. من گفتم گام‌هايي در اقتصاد، ‌كشاورزي و بهداشت و درمان بر خواهم داشت و شرايط بهتري ايجاد خواهم كرد، اما بازوي من قدرت بعضي چيزها را نداشت».
 
آن چيزي كه روحاني از آن ياد مي‌كند و قدرت بازوي خود را در برابر رفع آن ناچيز مي‌داند، يك راه‌حل بيشتر ندارد و آن رايي بالاتر از آن 51 درصدي است كه چهار سال پيش با آن راهي پاستور شده بود. او از مردم مي‌خواهد كه همه پاي صندوق‌هاي راي بيايند تا شايد ۲۹ ارديبهشت را همچون ۲ خرداد ۷۶ به پايان برسانيم. اين اتفاق اگر بيفتد روحاني مي‌تواند وعده‌هاي به‌جا مانده از 92 را تحقق بخشد.
 
او آنقدر از نتيجه‌‌بخش بودن مشاركت حداكثري مردم اعتماد دارد كه مي‌گويد: «دربسته و سربسته قول مي‌دهم آنچه كه مي‌خواهيد شدني است. ما مي‌توانيم با وحدت، اتحاد، همبستگي و آرامش و با كمك از رهبر عزيز و فرهيخته كه من حاضرم ده‌ها بار دستان ايشان را براي برخي امور ببوسم مشكلات‌مان را حل كنيم، اما شرط اين اتفاق آن است كه روز جمعه هر فردي به همراه 11 نفر ديگر پاي صندوق‌هاي راي بيايد».
 
روزنامه آفتاب یزد نیز انصراف قالیباف را تیتر یک خود قرار داد و با این عنوان "انصراف قالیباف به نام رئیسی به کام روحانی" به تحلیل انصراف قالیباف پرداخت: « No comment»، شاید بهترین توصیفی باشد که می‌توان در وصف حال این روزهای محمدباقر قالیباف بیان کرد. بیست و ششم اردیبهشت ماه سال جاری شناسنامه به دست، در حالی، پای در راه خیابان فاطمی گذاشت و وارد ساختمان وزارت کشور شد که شانزدهم فروردین ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: « نامزد نمی‌شوم اما برای پیروزی گزینه مطلوب تلاش خواهم کرد.»
 
به هر روی، وارد کارزار رقابت‌های انتخاباتی شد و 4درصد از مردم ایران و دولت یازدهم را زالوصفت نامید و 96درصد باقی مانده را فقیر! این درحالی بود که طی مدیریت او در شهرداری تهران، برای همان 4 درصد، بستنی 400 هزار تومانی از جنس طلا تولید می‌شد و رستورانی در برج میلاد وجود داشت که قیمت غذاهایش از 169 هزار تومان آغاز می‌شد. نخستین مناظره تلویزیونی هشتم اردیبهشت ماه 96 برگزار شد.
 
در این مناظره بود که محمدباقر قالیباف با چهره ای در هم کشیده و خشمگین از پاسخ‌های متقن اسحاق جهانگیری، خطاب به او گفت: «ای کاش خود شما اخلاق را رعایت می‌کردید، این از پدیده‌های عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون اول رئیس جمهور نامزد شده‌اید. چند روز آینده مشخص خواهد شد که واقعا شما هستید یا نیستید. آمدن شما به عرصه انتخابات با توجه به پوششی بودن شما برای حمایت از روحانی، وقت مردم را تلف می‌کند.»
 
قالیباف این اظهارات را در حالی بیان کرد که، بیست و پنجم اردیبهشت ماه یعنی روز گذشته، به نفع رئیسی از ادامه راه انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد که البته سه روز پیش از این کناره‌گیری، رضا شیران خراسانی مشاور شهردار تهران عنوان کرد: «قالیباف به هیچ وجه انصراف نمی‌دهد»! یکی از واکنش‌های جالب توجه روز گذشته به ماجرای انصراف قالیباف، پست اینستاگرامی اسحاق جهانگیری بود. او نیز در تبیین مجموعه کنش ها و واکنش های انتخاباتی محمدباقر قالیباف، به گذاشتن پستی با مضمون « بدون شرح» اکتفا کرد.
 
همچنین این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان "انصراف مشکوک" به نوشته علیرضا کریمی سردبیر روزنامه به دیده شک و تردید به  انصراف قالیباف پرداخت و نوشت: انصراف محمد باقر قالیباف از جهاتی مشکوک به نظر می رسد؛اول: رویکرد شهردار تهران در انتخابات و انتحاری عمل کردن او تا پیش از اعلام انصراف نشان می داد که وی بنای خروج از کارزار داغ انتخابات ندارد.قالیباف در مناظره ها و میتینگ های خود مدام دست به انتحار سیاسی می زد تا بتواند آرای خود را افزایش دهد.
 
ضمن آنکه وی در چند نوبت به کنایه و صراحت حضور پوششی اسحاق جهانگیری و اینکه وی در نهایت انصراف خواهد داد را به استهزا گرفت.از سوی دیگر هزینه های مالی هنگفت شهردار تهران نشان می داد که او سرمایه فراوانی را وارد میدان نموده تا به نتیجه مطلوب برسد. اکنون در سطح شهر تهران به جرات می توان گفت هر ده متر یک بنر متری قالیباف نصب شده است. لذا خیلی بعید به نظر می رسید قالیباف با این هزینه سیاسی و اقتصادی از ادامه مسیر انصراف دهد.پس پرسش اصلی اینجاست؛چنین کاندیدایی با این مشخصات چرا باید کنار بکشد؟
 
دوم: نظرسنجی های معتبر گواهی می داد که هرچه به برگزاری انتخابات نزدیک می شویم به همان میزانی که آرای حسن روحانی در حال افزایش است به همان مقدار آرای قالیباف رو به کاهش است.
 
بهرحال تیم تحلیل و ستادی شهردار تهران تصمیماتی را که اتخاذ می نماید عطف به شرایط موجود و واقعیت هاست تا اوهام و خیالاتی که در تریبون ها و علن اعلام می گردد. لذا به نظر می رسد تصمیم نهایی قالیباف بیش از آنکه برگرفته از خواسته ریش سفیدان اصولگرا باشد ناشی از واقعیات تلخ انتخابات است.در واقع شهردار تهران انصراف داد تا به محسن رضایی دوم تبدیل نشود.
 
برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
 
روزنامه شرق نیز به سفر روحانی به آذربایجان و مازندران پرداخت و در مطلبی با تیتر "قاضی يا وكيل؛ مردم انتخاب كنند" نوشت: روز گذشته «حسن روحانی» در ادامه سفرهای انتخاباتی خود صبح در تبریز سخنرانی کرد و عصر در ساری. او در مجموعه ورزشی شهید پورشریفی تبریز با بیان اینکه شما در ۲۹ اردیبهشت، دوم خرداد ۷۶ را زنده می‌کنید، گفت: «ما می‌خواهیم روز جمعه کسی را انتخاب کنیم که تصمیم او می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیندازد یا آنکه تصمیمش می‌تواند به جان میلیون‌ها انسان کمک کند».
 
«من سال ۹۲ به شما قول دادم و گفتم اگر رئیس‌جمهور شوم در اولین جلسه هيئت دولت، اولین تصمیم‌مان درباره دریاچه ارومیه خواهد بود. من می‌خواهم بگویم اگر این تصمیم اجرا نمی‌شد، امروز در آذربایجان شرقی و غربی چه وضعی داشتیم؟ ارومیه به طور کامل خشک شده بود و توفان نمک همه منطقه را فرامی‌گرفت».

روحانی با بیان اینکه ۲۹ اردیبهشت روزی است که می‌خواهیم فردی را انتخاب کنیم که یک تصمیم او می‌تواند بر زندگی ملت ایران اثرگذار باشد، گفت: «ما پای صندوق رأی برای ایران می‌رویم. دلواپسان می‌خواهند دوباره میان ایران و دنیا دیوار بکشند. ما طرفدار صلح هستیم و نه دیوار. ما اتوبان تبریز با بازرگان را به‌عنوان یک پل تکمیل خواهیم کرد. راه‌آهن میانه تا بستان‌آباد را تا پایان همین دولت تکمیل خواهیم کرد. ما آذربایجان را از لحاظ کشاورزی و صنعت و معدن معتدل‌تر خواهیم کرد».
 
شرق در مطلب دیگری در صفحه نخست خود با عنوان "آقای روحانی به شما رأی مي‌دهم چون نگرانم" نوشت: بگویم همین اول که من هم گاهی دلم می‌خواهد فلک را سقف بشکافم و این قضایا... من هم هنوز برای دنیایمان آرزوهای بلندی در سر دارم و این آرزوها را هنوز فراموش نکرده‌ام.
 
سال‌هاست اما به این نتیجه رسیده‌ام که پایم را بر زمین سفت فرو کنم و به قدر بضاعتم بر دوروبر خودم تأثیر بگذارم. ذره‌ای اینجا و ذره‌ای آنجا را اگر توانستم مرهم بگذارم، بهتر کنم و می‌کوشم، هر روز و هر لحظه تا در این زمانه که پاک‌ماندن روزبه‌روز انگار دشوارتر می‌شود و قبح خیلی چیزها روزبه‌روز بیشتر می‌ریزد و تباهی روح انگار سَبیل شده است، پاک بمانم.
 
اما این پاکی هرگز برایم به معنای تنزه‌طلبی نیست یا سر در آرمان‌ها فروبردن که می‌دانم به قول گلشیری «دست پاک برای توی سرزدن خوب است» و می‌دانم همان نگاه به اصلاح ذره‌ذره- بی‌آنکه سهم خود را البته در آن فراموش کنم- راه نجاتمان است. من هم برگه‌های «اصلاحیه» را که از وزارت ارشاد می‌آید دیده‌ام، فشارخونم با دیدنشان به نحوی خطرناک بالا رفته و متأسفانه ادامه برخی از سیاست‌های نادرست را که به تجربه زمینه‌ساز فساد بوده‌اند در حوزه فرهنگ دیده‌ام؛ اما کتاب‌هایی مانده در حبسِ سالیان و گاه دهه‌ها را هم دیده‌ام که از پشت سد بی‌منطق ممیزی بیرون آمدند و...
 
 
اما در مقابل روزنامه‌های حامی دولت که انصراف قالیباف را نوعی فرار از آبروریزی بعد از اعلام تعداد آرای دانسته بودند. روزنامه‌های طرفدار اصولگرایان نیز این حرکت قالیباف را یک حرکت انقلابی نامیدند و به تمجید از این حرکت پرداختند.
 
روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان "شوک بزرگ؛ ائتلاف برای نجات ملت" نوشت: ظهر دیروز و پس از پایان جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که به بررسی آخرین وضعیت رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری اختصاص داشت، محمدباقر قالیباف به رغم اقبال گسترده مردمی به او، اخلاقمدارانه و متعهدانه برای افزایش شانس پیروزی جبهه مستضعفین، به‌نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

در این جلسه با توجه به اعلام آمادگی هر دو کاندیدای جبهه انقلاب (سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف) برای کناره‌گیری به‌نفع دیگری، نهایتاً محمدباقر قالیباف از رقابت‌های ریاست‌جمهوری اعلام کناره‌گیری و تأکید کرد که همه توان خود را برای پیروزی سیدابراهیم رئیسی بر «دولت ناکارآمد و ناتوان» به کار خواهد بست. 
 
کیهان علاوه بر حمایت از رئیسی در مطلبی با عنوان"گزارش کیهان از ثروت افسانه‌ای وزیر دولت یازدهم" ضمن انتقاد از دولت نوشت: بررسی‌های کیهان در اسناد رسمی نشان می‌دهد تنها یک نفر از وزرای دولت یازدهم که در بیشتر سال‌های سه دهه گذشته پست‌های کلیدی دولتی داشته است، ثروت خانوادگی افسانه‌ای کسب کرده است.

بر اساس جستجو در اسناد روزنامه رسمی کشور، تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های صاحب‌نام کشور در کنار انبوهی از شرکت‌های ریز و درشت در تملک خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت روحانی قرار دارد. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد از سال‌های گذشته تا به امروز، خاندان نعمت‌زاده مالکیت بخشی یا تمام سهام حدود 250 شرکت اقتصادی را بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار دارد.
 
این آمار تکان‌دهنده تنها مربوط به نتیجه این بررسی است و احتمال دارد باز هم مواردی وجود داشته باشد که از رصد این تحقیق دور مانده باشد. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد برخی از این شرکت‌ها غول‌های اقتصای کشور در حوزه‌های پتروشیمی، سرمایه‌گذاری، تجهیزات پزشکی، دارویی، نیرو، انرژی و... هستند. نکته جالب در این باره، درهم‌تنیدگی این شرکت‌هاست به طوری که خانواده نعمت‌زاده به جای خود او در حال حاضر سهامدار حقیقی حدود 10 شرکت هستند اما خود این شرکت‌ها بصورت زنجیره‌ای، سهامدار حقوقی ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ دیگر می‌باشند!
 
روزنامه جوان نیز که یکی از حامیان رئیسی می باشد از انصراف قالیباف استقبال کرده و در مطلبی با عنوان "دوباره جهادی" نوشت: در طول رقابت‌هاي گذشته انتخاباتي از سال 84 تاكنون اتحاد نامزدهاي انتخاباتي جبهه انقلابي براي حضور يكپارچه در عرصه رقابت‌ها يكي از مهم ترين اولويت‌هاي نيروهاي انقلابي بوده است. با اين حال تجارب تلخ سال 84 و 92 اين باور را در ذهن بسياري از ناظران تقويت كرده بود كه چنين مسئله‌اي عملاً امكان ناپذير است.
 
با اين حال اقدام ديروز قاليباف به نفع حجت‌الاسلام رئيسي براي رقابت‌هاي انتخاباتي نشان داد كه براي نيروهاي جبهه انقلاب امكان‌ناپذير وجود ندارد. ‌ قاليباف نشان داد كه برخي از خصايص انقلابي به‌رغم اينكه از سوي برخي جناح‌ها به فراموشي سپرده شده، در بين نامزدهاي جبهه انقلاب از موقعيت رفيعي برخوردار است. 
 
اين نكته براي كانديداهاي جبهه انقلاب از همه مهم‌تر است كه اصالت خدمت بر قدرت بايد حفظ شود و انقلابيون همچنان بايد ايثار را به عنوان سرلوحه‌اي براي اقدامات خود قرار دهند، البته در اين بين برخي انتقادها نسبت به كانديداتوري قاليباف و انصراف وي وجود داشت، اما آنچه در اين فرآيند حائز اهميت است، توليد سرمايه‌هاي اجتماعي در جبهه انقلاب بود.
 
روزنامه وطن امروز به استقبال پرشور مردم اصفهان از رئیسی پرداخت و در مطلبی با عنوان "رئیسی‌جمهور" نوشت:  «استقبالی باشکوه، حضوری حماسی و بدرقه‌ای ویژه»؛ این خلاصه آن چیزی بود که روز گذشته در میدان نقش جهان اصفهان برای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی صورت گرفت.

سیدابراهیم رئیسی عصر دیروز دوشنبه به اصفهان سفر کرد تا در میدان امام(ره) و در جمع مردم پرشور این شهر سخنرانی کند اما استقبال بی‌نظیر مردم اصفهان از فرودگاه تا محل سخنرانی و اسکورت حجت‌الاسلام رئیسی از سوی 3 هزار ماشین و موتوسیکلت، این مراسم را با وقفه‌ای نسبتا طولانی مواجه کرد.
 
از دیگر سو میدان امام(ره) از ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی کاندیدای جبهه انقلاب، مملو از جمعیت شده بود و تقریبا فضای خالی در گوشه و کنار میدان باقی نمانده بود. مردم خونگرم اصفهان پس از پایان سخنرانی کاندیدای جبهه انقلاب وی را تا فرودگاه بدرقه کردند تا به ویژه‌ترین شکل حمایت خود را از حجت‌الاسلام رئیسی اعلام کرده باشند.
 
حجم استقبال از سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی در حالی است که روز یکشنبه حسن روحانی نیز در میدان امام(ره) اصفهان سخنرانی کرد اما مسؤولان برگزاری مراسم با توجه به عدم استقبال مردم، ناچار شدند کناره‌ها و میانه میدان امام را برای تجمیع جمعیت، مسدود کنند و جمعیت را در حدود 30 تا 40 درصد میدان امام(ره) جای دهند.
 
روزنامه وطن امروز نیز از انصراف قالیباف تمجید کرد و در مطلبی با تیتر"اتحاد به نفع مردم "نوشت: حمایت محمدباقر قالیباف، مدیر جهادی برجسته و با اعتبار ایران از حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی خبری است که احتمالا برترین تحلیلگران سیاسی نیز تصورش را نمی‌کردند.
 
قالیباف 12 سال برای تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور به نفع مردم، برنامه‌ریزی کرد و برای تک‌تک شعارهایش سرفصل‌های جهادی-عملیاتی تهیه و تدارک دید. با این وجود زمانی که احساس کرد «اتحاد استراتژیک» با دیگر نامزد جریان انقلاب، تامین منافع مردم را تسریع می‌کند، ایثارگری را برگزید.
 
 
bato-adv
صغری ریشدار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
انصرافوندنش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
متاسفانه شرایط برای روحانی خوب نیست.
ناشناس
France
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
لطفا اسم اصول گرا رو اینا نگزارید بگید منفعت طلبان یا همون جمنا خودشون. ابروی اصول هم بردید. یا بگید پایداری ها با قیافه ای جدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
شارلاتانيسم مدرنه ، شما سخت نگير ، مردم به اين شامورتي بازي ها عادت كردند و گول نمي خورند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴
مجله فرارو