bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۰۴۲

همه واکنش‌ها به کناره‌گیری قالیباف

«محمد باقر قالیباف» روز گذشته و در فاصله 4 روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای به نفع حجت الاسلام رئیسی و در جهت پیروزی جبهه انقلاب اسلامی کناره گیری کرد که این مساله با واکنش های مختلف چهره های اصولگرا و اصلاح طلب مواجه شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
«محمد باقر قالیباف» روز گذشته و در فاصله 4 روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای به نفع حجت الاسلام رئیسی و در جهت پیروزی جبهه انقلاب اسلامی کناره گیری کرد که این مساله با واکنش های مختلف چهره های اصولگرا و اصلاح طلب مواجه شد.
 
به گزارش تابناک، کاندیداهای جبهه انقلاب با بیان آنچه از آن به عنوان "برای کنار زدن دولت ناکارآمد"یاد شده، اتحاد کردند. بر این اساس «محمدباقر قالیباف» با انتشار بیانیه ای به نفع «سید ابراهیم رئیسی» از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کناره‌گیری کرد  تا با کناره گیری خود بتواند به ایجاد اتحاد در جریان اصولگرایی و بهره گیری از آخرین شانس ها برای پیروزی کمک کند.
 
همانطور که خود او در بیانیه اش آورده است که آنچه که در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است، حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است و اکنون که این آرمان بزرگ، جز با تغییر وضع موجود محقق نمی شود، باید به منظور وحدت در جبهه ى انقلاب، تصمیمى اساسی و خطیر گرفت. لذا براى حفظ این آرمان بزرگ، از همه ى حامیان مردمى خویش در سراسر کشور مى خواهم، که تمام ظرفیت و حمایت خود را براى موفقیتِ برادر ارجمندمان حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسى و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند .
 
او همچنین در این بیانیه متذکر شده است که مبارزه تازه آغاز شده و تا ریشه کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی چشمداشت فدا کرد.
 
کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی واکنش های مختلفی در بین چهره های سیاسی، فرهنگی و رسانه ای به همراه داشت که در ادامه به آن اشاره می شود.
 
محسن رضایی: حمایت قالیباف از رئیسی علامت پایان تفرقه در جبهه انقلاب است
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حمایت از کناره گیری قالیباف نوشت:حمایت آقای قالیباف از آقای رئیسی علامت پایان تفرقه در جبهه انقلاب اسلامی است.درود بر ایثار و برادری.
 
تشکر حجت الاسلام رئیسی از اقدام انقلابی قالیباف
حجت الاسلام رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از انتشار بیانیه اقای قالیباف که در جمع مردم شیراز سخنرانی می کرد، گفت: از آقای قالیباف تشکر می کنم. ایشان حرکت انقلابی انجام دادند. وضعیت کشور را بنده و آقای قالیباف می بینیم. شما می‌گویید از رکود عبور کرده ایم اما رکود رکورد زده است.
 
او همچنین شب گذشته در مورد کناره گیری قالیباف در اصفهان گفته، لازم است از برادر مجاهد محمد باقر قالیباف که با زمان شناسی اقدام مناسب انجام داد تشکر کنم؛ ما در دولت کار و کرامت از ظرفیت شخصی و فردی و مدیریتی و ظرفیت هایی که آقای قالیباف و سایر عزیزان به عنوان خدمتگزار دارند استفاده خواهیم کرد.
 
آشنا: عمل انقلابي يعني يا معاون اولي يا نايب توليتي
دیری نپایید که حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی به عنوان اولین چهره مخالف قالیباف نسبت به کناره گیریش واکنش نشان داد. آشنا در پیام توئیتری خود نوشت: شمع ريخته اي نذر امام زاده اي شد. آبروي رفته اي فداي آينده اي مبهم شد ولي معادله اي چند مجهولي حل شد عمل انقلابي يعني يا معاون اولي يا نايب توليتي.
 
حداد عادل: قالیباف یک ایثارگر و راهگشا است
غلامعلی حدادعادل نائب رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی طی پیامی در صفحه شخصی توییتر خود نسبت به اعلام حمایت محمدباقر قالیباف به نفع حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد.
 
وی نوشت: آقای قالیباف با انصراف خود به نفع آقای رئیسی نشان داد که در میدان سیاست نیز همچون میدان جنگ یک ایثارگر و راهگشاست.
 
حدادعادل افزود: اکنون از همه ملت شریف ایران و همه کسانی که در آرزوی فردای بهتری برای ایران هستند، درخواست می‌کنم با رأی به "حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی"، به اتحاد "رئیسی ـ قالیباف" پاسخ مثبت دهند.
 
واکنش اینستاگرامی جهانگیری به کناره‌گیری قالیباف
اسحاق جهانگیری پس از انصراف قالیباف به نفع جهانگیری ٤٥ثانیه از فیلم این گفته های قالیباف را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: بدون شرح  
 
در مناظره دوم میان کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: ای کاش خود شما اخلاق را رعایت می کردید، این از پدیدهای عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون اول رئیس جمهور نامزد شده اید.
 
البته حق شهروندی شما هست ،شما هم می گویید رقیب هستیم اما مردم باید قضاوت کنند. صداقت شما را مردم چند روز آینده مشخص خواهد شد که واقعا شما هستید یا نیستید.
 
در ادامه قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: آمدن شما به عرصه انتخابات با توجه به پوششی بودن شما برای حمایت از روحانی وقت مردم را تلف می کند.
 
توکلی: اقدام «قالیباف» نشانه عقلانیت و در خور تجلیل است
احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران در مجلس ، درباره کناره‌گیری محمدباقر قالیباف به نفع حجت‌الاسلام رئیسی، اظهار داشت: این اقدام آقای قالیباف نشانه عقلانیت و هدف‌گرایی است و در خور تجلیل است، امید است دولت جدیدی با انگیزه‌ها و رفتار متفاوت برای تغییر وضع موجود و به اراده مردم سر کار بیاید.
 
باهنر: باعث انسجام جمنا می‌شود
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه قالیباف از نظر قانونی و شرعی هیچ تکلیفی نداشت که از رقابت‌ها کنار برود، گفت: این آزمون بزرگی بود که قالیباف از پس آن برآمد و باعث وحدت شد.
 
«محمدرضا باهنر» با اشاره به کناره گیری قالیباف از رقابت های انتخاباتی به نفع حجت الاسلام رئیسی گفت: این آزمون بزرگی بود که قالیباف از پس آن برآمد و باعث انسجام بیشتر نیروهای انقلاب می شود و وحدت آفرین است.
 
وی ادامه داد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب از اول این قول را داده بود که ما نهایتا از میان نامزدهایمان یک نفر بیشتر نمی ماند و جناب آقای قالیباف داوطلبانه به این مساله عمل کردند. انشاءالله ایشان ماجور باشند و امیدوارم ستادهای پرقدرت ایشان دو، سه روز آینده با حضرت آیت الله رئیسی همکاری جدی داشته باشند. با این همکاری امید داریم در اردیبهشت ماه چهار سال آینده خوبی براي مردم رقم بخورد.
 
ابوطالبی: قسمت عمده حامیان به برنامه اعتدال می پیوندند
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور طی بیانیه‌ای به کناره‌گیری قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد.
 
حمید ابوطالبی در این بیانیه نوشت: آقای قالیباف آخرین نماد سیاست ورزی ویژه از کاندیداتوری انصراف داد؛تا رهاشدگی سرمایه اجتماعی، درشکافهای ساختگی و انشقاق و تقسیم های صوری را نبیند.
 
حامیان وهواداران ایشان نیزکه وی را "سردار برنامه و کارنامه" می خواندند، اکنون در گیرودار این التهاب سیاسی در آستانه تصمیمی بزرگ ایستاده اند؛.
 
گروهی ازایشان که درمیان جناح اصولگرایی کسی را هم رده وی ازمنظربرنامه وکارنامه اجرایی نمی بینند، مردد خواهند ماند که چگونه سرنوشت کشور و آرمانهای انقلابی خویش را به دست اصولگرایی بسپرند که "بی برنامه وبی کارنامه اجرایی"راهی این دیار پرمسئولیت در این شرایط خطیرشده است.
 
گروه دیگر که قسمت عمده حامیان وی بوده وجذب برنامه می شوند، به برنامه وکارنامه اعتدال می پیوندند؛ تا درخصوص کشورو آینده خود، گامهای استوار بردارند.
 
گروه سوم که اصولگرایان سنتی اند،به نماینده آن خط مشی -اگرانصراف ندهد- خواهندپیوست،تاحداقل امیدوار بازسازی خویش به دوراز تندروی تا۱۴۰۰ باشند.
 
این اقدام قابل پیش بینی، درشرائطی انجام شد که جامعه هوادار جناح مذکور، درالتهابی عمیق نسبت به توانایی رهبران خود و انشقاق اجتماعی فرورفته است. این انتخابات، تحولی مهم درسیاست ورزی بوده و حاصل آن، تغییرات وسیع درعرصه سیاست، درجناح های سیاسی است؛ این گذر بایدهشیارانه صورت پذیرد.
 
قاضی‌پور:اقدام ارزشمند قالیباف نشان‌دهنده ولایتمداری اوست
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به کناره‌گیری محمدباقر قالیباف از انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای قالیباف از نیروهای متعهد، ولایتمدار و از فرماندهان عالی‌رتبه زمان جنگ در این مقطع احساس کرد که به نفع یک برادر ارزشی و دلسوز دیگر از صحنه انتخابات کناره‌گیری کند.
 
وی افزود: این اقدام نشان‌دهنده درایت، ولایتمداری و احساس وظیفه آقای قالیباف است که با درک شرایط دست به این اقدام می‌زند.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: امیدواریم در روز انتخابات نتیجه‌ای رقم بخورد که نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کند و گام دیگری در راستای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.  
 
واکنش عارف به کناره گیری قالیباف
محمدرضا عارف در حاشیه همایش دانشگاهیان حزب اعتدال و توسعه در جمع خبرنگاران گفت از اول هم مشخص بود قالیباف کنار می‌کشد.
 
عارف گفت: این انتظار می رفت که قالیباف کناره‌گیری کند و در زمان مشخص خودش هم کنار رفت.
 
رنجبرزاده: حمایت قالیباف از «رئیسی» اقدامی شجاعانه بود
«اکبر رنجبرزاده» نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام حمایت محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست  جمهوری از حجت‌الاسلام رئیسی، اظهار داشت: حمایت آقای قالیباف به از آقای رئیسی اقدامی شجاعانه، توأم با بصیرت و همراه با ایثار و فداکاری بود.
 
وی افزود: همه اقدامات، عملکردها و جهت‌گیری‌های آقای قالیباف در کارنامه کاری‌شان از گذشته تا به امروز نشان‌دهنده از خودگذشتگی و فداکاری ایشان بوده است.
 
حق شناس: از قالیباف متشکرم؛ رای وی به سبد روحانی می‌رود
«محمد جواد حق شناس» هم با اشاره به کناره گیری قالیباف گفت: بخش اعظمی از آرای قالیباف قطعا راهی سبد رای رییسی نخواهد شد بلکه به سمت روحانی خواهد رفت.
 
عضو موسس حزب اعتماد ملی تصریح کرد: قالیباف از روند حمایت اصولگرایان و به ویژه جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) از خود ناراضی بود. ولی وقتی با مقاومت و مقابله اصولگرایان با انتخاب وی به عنوان نامزد اصلی جمنا روبرو شد با دلخوری از انتخابات کناره گیری کرد.
 
خجسته: او هنوز خون جهاد در رگ دارد
حسن خجسته از فعالان فرهنگی کشور و معاون سابق سازمان صدا و سیما هم در پیامی نوشت: قالیباف ازگردنه سخت احد حب مقام به يمن و بركت سال ها مجاهداتش به آسانى گذشت هنوز خون جهاددر رگ دارد الحمدالله  
 
آذر منصوری: همه رای قالیباف به سبد رای رئیسی نخواهد رفت
آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب هم در واکنش به خبر کناره گیری قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری به نفع حجت الاسلام رئیسی گفت: انصراف قالیباف فقط یک دلیل داشت پرهیز از سومین شکست البته مفتضحانه تر ، همه رای او هم به سبد رای رئیسی نخواهد رفت.
 
بذرپاش: تصمیم «قالیباف» فداکارانه بود
مهرداد بذرپاش نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، درباره کناره‌گیری محمدباقر قالیباف به‌نفع حجت‌الاسلام رئیسی، اظهار داشت: امروز جریان انقلاب و کارآمد نشان داد که هیچ چیز برایش الّا خدمت به مردم مهم نیست و برای این موضوع تمام همت خود را به کار خواهد بست.
 
بذرپاش تأکید کرد: اقدام در خور تحسین جناب دکتر قالیباف علی‌رغم ظرفیت‌های خوبی که ایشان داشت، همه گواه این مدعاست؛ همه برای نه به وضع موجود که مردم را خسته و دلزده کرده، اتفاق نظر دارند.
 
دلیری: کناره گیری قالیباف خبر خوبی نیست
از سوی دیگر دلیری سردبیر روزنامه اصلاح طلب اعتماد در پیامی در توئیتر نسبت به کناره گیری قالیباف واکنش نشان داد و نوشت: کناره گیری قالیباف خبر خوبی نیست و اصلا نباید خیلی خوشحال بود.
 
زاکانی: حرکت بسیار زیبا و دقیق قالیباف حکایت از یک خودگذشتگی داشت
علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس با اشاره به  کناره‌گیری محمدباقر قالیباف از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به نفع آقای رئیسی اظهار داشت: تجربه گذشته نشان داد که هر زمانی با یکدیگر وحدت داشتیم و کنار یکدیگر بودیم و با انسجام به ارزش‌های انقلاب تأکید می‌کردیم موفق و پیروز بودیم و هرکجا که شکاف در بین جبهه انقلاب حاکم بود ما ضربه خوردیم.
 
وی در ادامه تأکید کرد: این حرکت بسیار زیبا و دقیق آقای دکتر قالیباف حکایت از یک خودگذشتگی داشت که ماحصل آن در یک بصیرت و دقت و تیزبینی استوار بود.
 
نماینده سابق مجلس افزود: با توجه به تجربه گذشته و با دقت نظر بر ضرورت تغییر وضع موجود و خطراتی که از جانب آن ملت رشید ایران و انقلاب اسلامی را در معرض خطر قرار می‌دهد این راه اتحاد برای تغییر را انتخاب کردند که راه بسیار شایسته و خوبی است.
 
تتلو: به نظر قالیباف احترام می گذارم و به رئیسی رای می دهم
امیر تتلو خواننده رپ هم  از حجت‌الاسلام رئیسی حمایت کرد و در صفحه خود در یکی از شبکه های مجاز نوشت: من به نظر قالیباف احترام می گذارم و رای من هم سیدابراهیم رئیسی است.
 
پیرهادی: نام او به عنوان بزرگمرد تاریخ خواهد ماند
محسن پیرهادی عضور شورای شهر تهران هم نوشت: نام او به عنوان بزرگمرد تغییر خواهد ماند ائتلاف قالیباف در 100 ساعت پایانی او را ستاره اخلاق انتخابات کرد.
 
آیت الله قرهی: سلام بر مردی که جانانه در مقابل تهمت ها ایثارگری کرد و ایثارگرانه کنار کشید
 
آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) در پیامی به محمدباقر قالیباف گفت: خبر بسیار مسرت بخش اتحاد بین نیروهای انقلابی و میهن اسلامی که با ایثارگری شما جلوه گر شد، باعث خشنودی همه ی اقشار ملت شجاع ایران و همچنین نیروهای دلسوز انقلاب اسلامی گردید.  
 
اینجانب ایثارگری شما برادر عزیز و رزمنده ی دوران دفاع مقدس و رزمنده ی دوران سازندگی را می ستایم.سلام بر مردی که جانانه در مقابل تهمت ها ایثارگری کرد و ایثارگرانه برای رضای خدا و اتّحاد به نفع ملّت و تغییر برای مردم، گام جلو نهاد و از صحنه ی انتخابات به نفع عزیزی دیگر،  جناب آیت الله رئیسی دامت برکاته، کنار کشید.
 
محمود کریمی: حرکت انقلابی قالیباف نشان از شجاعت و بصیرت ایشان است
محمود کریمی مداح اهل بیت  هم با انتشار پیامی کناره گیری قالیباف را حرکت انقلابی توصیف کرد و آن را نشان دهنده شجاعت و بصیرت قالیباف دانست. متن ایت ÷یام به شرح ذیل است:  
 
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
 
برادر عزيز جناب آقاي دكتر قاليباف بين دو فـرد صـالح و دلسوز مانده بودم كه به شما رأي بدهم يا آقاي رئيسي.حـركت جوانمردانه ي شما با توجه به اقبالي كه به شـما بود به نفع حجـت الاسـلام رئيسي نشـان از شجاعت و بصيرت شما دارد.
 
بديهي است با توجه به حمايت همه جانبه شما از آقــاي رئيسـي و بالطبع حمـايت حاميان شــما از ايشان دولت كار و كرامت مردم ايجاد خواهد شد.
 
منصور ارضی: کناره گیری قالیباف نشان دهنده مردانگی،غیرت و از خودگذشتگی اش بود
حاج منصور ارضی از مداحان بنام کشور هم در پیامی  پس از کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی نوشت: آنچه امروز روی داد یعنی کناره گیری جناب آقای محمد باقر قالیباف به نفع حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی نشان دهنده مردانگی ، غیرت و از خود گذشتگی ایشان بود.
 
بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از این اقدام انقلابی و ائتلاف خجسته اعلام می دارم و امید دارم همه نیروهای انقلاب از جمله آقای قالیباف در دولت کار و کرامت به کارگیری شوند . سعادت مردم عزیز ایران را از خداوند مسئلت دارم.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین