bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۰۴۳
فعالان سیاسی در گفتگو با فرارو بررسی کردند

بود و نبود "قالیباف" به نفع کیست؟

روزگذشته از پیش از ظهر اخبار ضد و نقیضی در خصوص انصراف محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد اما همچنان اعضای ستاد وی امید داشتند تا این تصمیم صحت نداشته باشد. با اینحال بعد از چند ساعت بیانیه انصراف او منتشر شد و عده را غافلگیر و عده ای را خوشحال کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
 بود و نبود قالیباف به نفع کیست؟
فرارو- روزگذشته از پیش از ظهر اخبار ضد و نقیضی در خصوص انصراف محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد اما همچنان اعضای ستاد وی امید داشتند تا این تصمیم صحت نداشته باشد. با این حال بعد از چند ساعت  بیانیه انصراف او منتشر شد و عده‌ای را غافلگیر و عده‌ای را خوشحال کرد. 

به گزارش فرارو؛ همان زمان نام نویسی شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که قالیباف برای ماندن و پیروز شدن نیامده است. آنها معتقد بودند که این بار او آمده است که ماجرای مناظره سال 92 را جبران کند و به خط بزند برای کاندیدای اصلی.

دلیل آنها برای ادعایشان هم عدم فعالیت منسجم و گسترده ستادهای قالیباف مانند دوره های قبل بود. علاوه بر این تاکید داشتند که کاندیدای اول و نهایی اصولگرایان رئیسی است و با توجه به شکست های دو دوره قبل قالیباف بعید است او را به عنوان کاندیدای نهایی در انتخابات معرفی کنند.

اما برخی دیگر که بیشتر هواداران شهردار بودند، باور داشتند او شان خود را بیشتر از این می‌داند که کاندیدای پوششی فرد دیگری باشد. ضمن اینکه احتمال و امکان حضور دوباره در شهرداری برای او وجود ندارد، بنابراین آمده است که بماند و پیروز شود. با این حال بازار شایعه داغ‌تر از آنچه که انتظار می رفت، بود.

حتی بعضی از شایعه‌ها حاکی از آن بود که توافق‌هایی میان قالیباف و رئیسی انجام شده است و تولیت آستان قدس پیشنهاد معاون اولی در دولت احتمالی را به او داده است. با همه این تفاسیر قالیباف وارد کارزار انتخابات شد در گام نخست بخش اول پیش‌بینی ها درست از آب درآمد.

اما بخش دوم پیشبینی ها دیروز درست از آب در آمد و قالیباف از حضور در انتخابات انصراف داد. ولی این انصراف بسیاری را غافلگیر کرد. این گروه همان‌هایی بودند که تاکید داشتند از انصراف قالیباف به نفع رئیسی، روحانی هم بهرمند می‌شود. به عنوان مثال حسین قربانزاده که از نزدیکان قالیباف به شمار می رود در توئیتر خود نوشت اگر قالیباف انصراف دهد روحانی در دور اول پیروز خواهد شد.

امثال قربانزاده معتقد هستند که با کناره گیری قالیباف از انتخابات بخشی از آرای وی به سبد رای روحانی ریخته می‌شود که بی راه هم نیست. چراکه جنس بخشی از هواداران قالیباف به روحانی نزدیک تر هستند و این افراد در صورت عدم حضور وی ترجیح می دهند نام روحانی را در صندق‌های رای بیاندازند. به همین دلیل بخشی از جریان اصولگرایی تاکید داشتند که نباید او انصراف بدهد و باید بماند تا انتخابات به دور دوم کشیده شود.

با این تحلیل نزدیکان قالیباف پیشنهاد متفاوتی را ارائه کردند. آنها اعلام کردند که یا هیچ کدام انصراف ندهند یا ابراهیم رئیسی به نفع قالیباف کنار برود. زیرا هواداران رئیسی قطعا به روحانی رای نخواهند داد در صورت انصراف وی، تمام آرای او به سبد رای قالیباف خواهد ریخت.
 
اما گویی این پیشنهاد مورد تائید رئیسی یا به عبارت بهتر طرفداران رئیسی قرار نگرفت و بعد از فراز و نشیب های بسیار قالیباف به نفع رئیسی انصراف داد و اعلام کرد که از وی حمایت می کند.

در همین خصوص علی دورانی رئیس ستاد هواداران قالیباف در گفت‌وگو با فرارو گفت: تصمیمی که آقای قالیباف اتخاذ کرد بسیار مهم و بی سابقه بود. ما تا امروز کاندیدایی را نداشتیم که رای بیشتری از رقیب داشته باشد و با اینحال به نفع او انصراف دهد.

او اظهار کرد: اما اگر بخواهیم به لحاظ کارشناسی این تصمیم را مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم که انصراف ایشان تصمیم درستی نبود. زیرا بررسی‌ها نشان می دهد که درصد بالایی از آرای ایشان در سبد رای آقای روحانی ریخته می‌شود و هدف ما که حضور نیروهای انقلابی در قوه مجریه بود حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: البته ما همانطور که آقای قالیباف گفتند تمام تلاش خود را برای موفقیت آقای رئیسی به کار می بندیم اما  قطعا جمع بندی درستی نبود و نمی تواند واقعیت‌ها را نادیده گرفت و به سرازیر شدن آرای آقای قالیباف به سبد روحانی اشاره نکرد و نگران نشد.

این فعال اصولگرا اظهار کرد: در خوش بینانه ترین حالت 30 درصد از آرای قالیباف به سبد روحانی و 30 درصد به سبد رئیسی ریخته می شود و حدود 40درصد سرگردان می شود که به نظر من آقای رئیسی پتانسیل جذب آنها را ندارد و از این 40درصد ممکن است متاسفانه برخی رای ندهند و باقی به سبد رای روحانی ریخته شوند.

داریوش قنبری فعال اصلاحطلب نیز در گفت‌گو با فرارو با بیان این نکته که بیش از 80درصد رای قالیباف به سبد روحانی ریخته می شود، گفت: آقای قالیباف تا امروز دوبار طعم شکست را چشیده است و این بار هم بعد از اینکه شعارهایی که داده بود، مورد استقبال عموم قرار نگرفت و روز جمعه هم به شدت به چالش کشیده شد، وی متوجه شد که آرای هوادارانش به سمت روحانی سرازیر شده است.
 
وی ادامه داد: قالیباف مدعی شده بود که با هر یک میلیون تن تولید پتروشیمی 1میلیون شغل ایجاد خواهد کرد درحالی که آقای روحانی با توضیحات کارشناسی و دقیق مردم را متوجه کرد که این نه تنها صحت ندارد بلکه نشانگر عدم آشنایی قالیباف با پتروشیمی و موضوع اشتغال است و صرفا از یک میلیون تن، 20هزار شغل ایجاد می شود.

این نماینده پیشین مجلس افزود: به همین دلایل بعد از مناظره سوم کار برای قالیباف تمام شد و او هم به ان مسئله پی برد. همچنین مردم متوجه شدند که او با نگاه سلبی می خواهد دولت را در اختیار بگیرد هیچ برنامه ایجابی ندارد. لذا حمایت خودشان از قالیباف را برداشتند و به سمت روحانی رفتند. به همین دلیل هم از اول هفته آرای قالیباف در نظر سنجی ها سیر نزولی به خود گرفت.

او تاکید کرد: قالیباف یا رئیسی گمان نکنند که رای سرمایه شخصی است که هر موقع بخواهند به فرد دیگری منتقل کنند. مردم به این مسائل توجه ندارند و بر اساس سلایق و عقلانیت تصمیم می گیرند. حتی من فکر م کنم بعید نیست آقای رئیسی هم انصراف دهد. ایشان هم نظرسنجی ها را می بینند و دوست ندارند بازنده انتخابات با فاصله خیلی زیاد باشند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین