bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۰۵۲

واکنش رسانه‌های خارجی به کناره‌گیری قالیباف

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

فرارو- کناره‌گیری قالیباف به امید افزایش آرای رئیسی صورت گرفت. برخی معتقدند قالیباف در دولت رئیسی در سمت معاون رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت.

BBC: کناره‌گیری با فشار اصولگرایان

بنا به گزارش‌ها، گویا محافظه‌کاران ایران هراس داشتند حضور قالیباف آرای جبهه اصولگرا را بشکند. شهردار تهران از انتخابات کناره‌گیری کرد و از حامیان خود خواست از ابراهیم رئیسی حمایت کنند.

آقای قالیباف از سوی محافظه‌کاران تحت‌فشار بود تا از میدان رقابت کناره‌گیری کند. او در بیانیه خود نوشت برای پایان دادن به دولت "ناکارآمد و ناتوان" روحانی کنار می‌رود.

نظرسنجی‌های غیررسمی نشان می‌دهند آقای روحانی در انتخابات پیروز خواهد شد، اما مشخص نیست انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود یا خیر.

پیش‌بینی می‌شود "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس‌جمهور و دو نامزد دیگر "مصطفی هاشمی طبا" و "مصطفی میرسلیم" نیز کناره‌گیری کنند.

واکنش رسانه‌های خارجی به کناره‌گیری قالیباف


Abcnews: کناره‌گیری شهردار تهران در حمایت از رئیسی

روز دوشنبه شهردار تهران به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کنار رفت. هدف او متحد کردن مخالفان رئیس‌جمهور ایران "حسن روحانی" بود.

اقدام قالیباف مسیر رسیدن روحانی به پیروزی را باریک‌تر می‌کند. انتخابات روز جمعه درواقع یک همه‌پرسی در مورد توافق هسته‌ای باقدرت های جهان است.

ابراهیم رئیسی آرای قالیباف را به دست می‌آورد، اما برای شکستِ روحانی کافی نخواهد بود. از سال 1981، تمام روسای جمهور ایران در دور دوم نیز پیروز شده‌اند.

روحانی هیچ واکنش فوری‌ای به این کناره‌گیری نشان نداد.

احتمال دارد دیگر نامزدها نیز به حمایت از روحانی و رئیسی کنار بروند. مشخص نیست امروزه آقای قالیباف از چه میزان رأی برخوردار است. پس از آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که سبب کشته شدن 26 نفر ازجمله 16 آتش‌نشان شد، محبوبیت قالیباف در میان ساکنان تهران کمتر شد.

واکنش رسانه‌های خارجی به کناره‌گیری قالیباف


Guardian: کناره‌گیری "قالیباف" برای افزایش آرای "ابراهیم رئیسی"

شهردار تهران با کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری، اجازه داد اصول‌گرایان در مبارزه با رئیس‌جمهور وقت "حسن روحانی" متحد شوند. محمدباقر قالیباف که قبلاً دو بار در انتخابات ریاست جمهوری شکست‌خورده، روز دوشنبه با صدور بیانیه برای تقویت آرای ابراهیم رئیسی کنار رفت. میزان محبوبیت آقای رئیسی در سراسر ایران مشخص نیست، به‌ویژه که تاکنون برای ریاست جمهوری کاندید نشده بود.

حسن روحانی توانست اقتصاد ایران را تثبیت و نرخ تورم را پایین بیاورد. اما نرخ بیکاری همچنان بالا است و موردانتقاد مخالفان قرار گرفت. او برای پیروزی در انتخابات به مشارکت نزدیک به بیست میلیون نفری امید بسته که برای شرکت در انتخابات مردد هستند. در روزهای اخیر با حمایت چهره‌های فرهنگی و سیاسی بانفوذ از ستاد روحانی، بر میزان حامیان او افزوده‌شده است.

پنج نامزد برای انتخابات جمعه باقی‌مانده‌اند. اما انتظار می‌رود "اسحاق جهانگیری" معاون حسن روحانی به‌زودی به نفع او کنار برود.

واکنش رسانه‌های خارجی به کناره‌گیری قالیباف


Latimes: کناره‌گیری نامزد محافظه‌کار در انتخابات ریاست جمهوری ایران

روز دوشنبه شهردار تهران به نفع کاندید تندرو "ابراهیم رئیسی" کنار رفت. اصولگرایان امیدوارند با این کار در شکستِ حسن روحانی شانس بیشتری پیدا کنند.

انصراف قالیباف تعداد نامزدهای حاضر را به پنج نفر رساند و هرچند، انتظار می‌رود در روزهای پیش رو کاندیدهای بیشتری از رقابت کناره‌گیری کنند.

این انتخابات، سومین دوره حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری بود. او در سال 2005 به "محمود احمدی‌نژاد" و در سال 2013 به "حسن روحانی" باخت. بسیاری از ساکنان تهران به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو از او خشمگین هستند.

"ابراهیم رئیسی" دادستان کل سابق، به‌عنوان رئیس آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند که مدیریت شرکت‌های خیریه و اوقاف زیادی را بر عهده دارد. کناره‌گیری قالیباف به امید افزایش آرای رئیسی صورت گرفت. برخی نیز معتقدند قالیباف در دولت رئیسی در سمت معاون رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت.

از سال 1981 تاکنون، تمام روسای جمهور ایران دو دوره برگزیده‌شده‌اند. بااین‌حال بسیاری از ایرانی‌ها هنوز مزایای توافق هسته‌ای را حس نکرده‌اند. رئیسی روی این مسئله دست گذاشته و وعده داده یارانه نقدی برای فقرا که در دولت پوپولیست محمود احمدی‌نژاد آغاز شد را افزایش دهد.

ترجمه: وب‌سایت فرارو


bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
انتخابات روز جمعه درواقع یک همه‌پرسی در مورد توافق هسته‌ای باقدرت های جهان است."
انگار بی بی سی فیلم میتینگ های روحانی رو ندیده. خیلی از طرفدارای روحانی از برجام سردر نمیارن تنها چیزی که مثل طوطی تکرار می کنن اینه ازادی. ا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
درود به روح پر فتوح آتش نشانان شهید در ساختمان پلاسکو
درود به ارواح طیببه تمامی جوانمردان تاریخ این سرزمین که حرفشان حرف بود.
خواهش می کنم کلمه سردار را با اسم آقای قالیباف به کار نبرید چون این کلمه با اسم مردان مردی همراه است که حرمت حرف و کلام خود را داشتند.
و این ائتلاف !!آقای رییسی نسب شما به عنوان سید به مقدسین و بزرگوارانی بر می گردد که برای راستی و آزادگی خود و خانواده خود را فدا کردند.خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.
مهم نیست
United States
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
لطفا در مورد اجتماع امروز اقای روحانی در اهواز مطلب بنویسید چون تا کنون هیچ خبری اعلام نشده به جز چند عکس اعتراضی مردم انجا .
مهم نیست
United States
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
طبق اعلام اقای جهانگیری کناره گیری کرده است .
دانشجوی اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
کمی فقط کمی تحقیق کنید......این کشور ی بار برای همیشه باید اصلاح بشه...
رای ما روحانی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵
مجله فرارو