bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۰۹۶
مروری بر خبرهای انتخاباتی روزنامه‌ها

از سونامی اتوبوسی تا انصراف اسحاق!

مهمترین خبرهای امروز روزنامه‌ها همچنان اخبار انتخابات که شامل سفرهای استانی کاندیداها و انصراف اسحاق جهانگیری و دیگر حاشیه‌ها می‌باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- مهمترین خبرهای امروز روزنامه‌ها همچنان اخبار انتخابات که شامل سفرهای استانی کاندیداها و انصراف اسحاق جهانگیری و دیگر حاشیه‌ها می‌باشد.
 
اعتماد در مطلبی با عنوان "جمعه هوای «تو» را‌ داريم" به سفر روحانی به اهواز پرداخت و نوشت: هوا ندارند اما، هوايش را كه دارند تا ورزشگاه تختي اهواز را در استقبال با شكوهش سراسر بنفش ‌كنند؛ مردماني كه در گرماي ٤٠ درجه‌اي اهواز، لشكري ٤٠ هزار نفره را ساختند و فرياد «هواتو داريم» سر مي‌دادند، تا با همه مشقاتي كه در تمام اين سال‌ها ديدند همزبان با ملت ايران، شعار «به عقب بازنمي‌گرديم» را فرياد بزنند.
 
اهواز ديروز در ميزباني از حسن روحاني سنگ تمام گذاشت؛ براي مردي كه از آن لحظه‌اي كه پشت تريبون قرار گرفت، ديگر تنها كانديداي جريان اعتدال، اصلاحات و اصولگرايان معتدل بود.
 
آن هنگام كه پيام جهانگيري از شيراز به گوش روحاني در اهواز مي‌رسد، او در ستايش معاون اولش، در مدح معرفتش و در ثناي مرامش، مي‌گويد كه «خوب بود كه آمد تا مردم لياقت‌هاي اين سرباز دلير ايران را ببينند».
 
اعتماد در مطلب دیگری با عنوان "بار مسووليت از دوشم برداشته شد" به انصراف اسحاق جهانگیری به نفع روحانی پرداخت و نوشت: از همان روزي كه در آخرين لحظات ثبت نام به وزارت كشور آمد و نامش را به عنوان نامزد براي انتخابات رياست‌جمهوري ثبت كرد با صراحت گفت نماينده جريان اصلاح‌طلب است و در ميدان انتخابات نه روبه‌روي حسن روحاني بلكه در كنار او خواهد بود.
 
اسحاق جهانگيري به حق نماينده شايسته‌اي براي جريان اصلاحات بود، آنجا كه در مناظره سوم در برابر محمد باقر قاليباف كه حضور او را وقت تلف كردن مردم خوانده بود مقتدرانه ايستاد و فرياد زد: من نماينده جريان اصلاح‌طلب هستم كه سال‌هاست آنها را محدود كرده‌ايد، من آمده‌ام بگويم چه بر سر اين كشور آورديد.
 
هر جمله‌اي كه جهانگيري در مناظره‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني بر زبان آورد در واقع صداي جرياني بود كه سال‌ها بود در كشور كنار گذاشته شده بود و بالاخره اين انتخابات فرصتي شد تا بعد از هشت سال محدوديت اين جريان اصلي كشور به ميدان بيايد و صدايش را رساتر به گوش مردم برساند و اكنون براي يك پيروزي دلچسب از ميدان انتخابات كنار كشيد.
 
كاري كه همه دوشنبه شب و در گفت‌وگوي ويژه خبري او منتظرش بودند اما نامزد اصلاح‌طلبان نه در برنامه تلويزيوني و نه از طريق نامه و بيانيه بلكه در جمع پرشور حاميان روحاني در شيراز پس از يك سخنراني پر حرارت و دفاع تمام قد از اصلاح‌طلبان اعلام كرد به نفع حسن روحاني كناره‌گيري خواهد كرد.
 
روزنامه آفتاب یزد در مقاله‌ای با عنوان"رای به تکرار روحانی" به سفر روحانی به استان زنجان و اهواز و انصراف اسحاق جانگیری و راه پر مشقتی که روحانی تا به امروز پیموده پرداخت و نوشت: شاید آیندگان از او به عنوان تنها ترین سردار، نام ببرند. چراکه این روزها در حال پیکار با کسانی است که برای نیل به قدرت از هر ابزاری بهره می‌جویند، اما او تنها سرمایه‌اش مردمانی هستند که به صورت «خودجوش» نه «اتوبوسی» به استقبالش می‌روند و بانگ حمایت از او را سر می‌دهند.
 
همین حضور خالصانه ، تبدیل به نیروی محرکه ای شده است برای نبرد با صورتگری که این روزها به جای بازگویی حقیقت و آنچه که کشور با آن رو به رو است، نقش مار می‌کشد و بر چهره جامعه رنگ سیاه می‌پاشد. از همین روی می‌توان پیش بینی کرد، تاریخ نام حسن روحانی را به عنوان تنهاترین کاردار جمهوری اسلامی در صفحات خود می‌نگارد.
 
پیشتر هم محمدرضا خاتمی، روحانی را تنها ترین رئیس جمهوری ایران خوانده بود که تنها دلگرمی اش مردم کشورش هستند. حال در کمتر از 48 ساعت مانده به روز تعیین سرنوشت سپهر سیاسی ایران، حسن روحانی خود با صدایی رسا اذعان کرد «دلم به هواداری شما مردم خوش است» و گفت که تنها پشتوانه اش ملتی هستند که خرداد 76 پای صندوق‌ها‌ی رای حاضر شدند، در خرداد 92 هم نام او را در برگه‌ها‌ی رای خود نوشتند و امروز هم بدون برخورداری از تریبون‌ها‌ی رسمی و با پرداخت هزینه‌های انسانی به حمایت از او می‌پردازند. درحالی‌که رقیب با سیطره بر سازمان صدا و سیما و با بیان وعده‌ها‌یی چون سه برابر کردن یارانه‌های نقدی، به امید ساندیس و سیب زمینی مردم را گرد خود جمع می‌کند.

آفتاب یزد در گزارشی با عنوان "مرددها این گزارش را بخوانند" به طرح تحول سلامت که توسط روحانی در دولت یازدهم اجرا شد پرداخت و نوشت: آمدن طرح تحول سلامت و توزیع دفترچه‌های بیمه‌ سلامت ایرانیان، بسیاری از بیماران را به ادامه درمان خود امیدوار کرد و آنها را در جاده سلامت قرار داد و آنانی که از حق شهروندی سلامت برخوردار نبودند را به حقوق خودشان رساند.
 
شاید بتوان دولت یازدهم را تنها دولتی دانست که به مهندسی سلامت اعتقاد راسخ داشته و وزیر این وزارتخانه را هم فردی غیرسیاسی انتخاب کردند تا به دور از هیاهوهای سیاسی کار خود را ادامه داده و خانه‌های بهداشتی که در بیشتر شهرها بلااستفاده و مخروبه شده بود را دوباره راه‌اندازی کند و پزشک روستا و متخصصان را در شهرستان‌ها ماندگار کند. بر آن شدیم که با سر زدن به برخی از بیمارستان‌های دولتی با مردم همکلام شده و وضعیت سلامت را زیر ذره‌بین بگیریم.
 
روزنامه‌ شرق در گفتگویی با هاشمی‌طبا درباره "پشت صحنه مناظره‌ها" نوشت: آسانسور خراب بود، سه طبقه را از پله‌ها بالا رفتیم تا به دفتر کوچک، اما شلوغ رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک برسیم. نمازش که تمام شد، ما را به اتاقش دعوت کرد. دوباره پشت میزش نشست، چند نامه را امضا کرد، اما قبل از اینکه پیش ما بنشیند، نگاهی هم به گوشی خود انداخت. مکثی کرد، گوشی را به چشمانش نزدیک‌تر کرد و پرسید: «قالیباف انصراف داد؟!» برای اطمینان بیشتر تلگراممان را چک می‌کنیم، خبر درست است. به شوخی و بدون‌لبخند گفت: «با تبلیغاتش این همه دیوارهای تهران را کثیف کرد و آخرش هم رفت!».
 
مصطفی هاشمی‌طبا دومین‌بار است که برای ریاست‌جمهوری نامزد شده است او یک‌بار در سال ٨٠ با سیدمحمد خاتمی رقابت کرده بود. البته او چندساعتی قبل از مصاحبه با ما، در کنفرانسی خبری اعلام کرد که به حسن روحانی رأی خواهد داد و انصراف هم نمی‌دهد، اما ترجیح ما این بود که درباره حواشی مناظره‌ها با او مصاحبه کنیم. کنار ما نشست، جعبه شکلات روی میز را باز کرد، شکلات‌های به‌هم‌ریخته آن را مرتب کرد و گفت خب شروع کنیم... .
 
برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
 
روزنامه شرق در مقاله‌ای دیگر به تخلفات گسترده صدا و سیما پرداخت و با تیتر "همه در خدمت رئيسی" نوشت: حسن روحاني ديروز در زنجان گفت: «همه کارمندان صداوسیما افراد خوبی هستند و خبرنگاران و تولیدکنندگان آن رسانه نیز زحمتکش هستند و ما آنها را دوست داریم. اما این رسانه گرفتار یک باند سیاسی شده است».
 
صداوسيما هم همگام با ديگر رسانه‌هاي اصولگرا و البته با بهره‌گيري انحصاري از صنعت تصويري عظيم و فراگير مي‌كوشد حاشيه امني براي حجت‌الاسلام رئيسي درست كند.
 
تبليغي كه شايد از دريچه نگاه بيننده غيرحرفه‌اي چندان به چشم نيايد اما متخصصان حوزه رسانه و ارتباطات به راحتي مچ رسانه ملي را گرفته‌اند. نمونه نگاه جانبدارانه رسانه ملي به ابراهيم رئيسي را مي‌توان اين‌گونه توضيح داد كه وقتي نوبت سخنراني‌هاي روحاني و جهانگيري مي‌رسد، هوشمندانه بخش‌هايي از سخنان آنها را انتخاب مي‌كند كه حامل انتقادات صادقانه از وضع‌ موجود هستند يا از برنامه‌ها و قول‌هاي انتخاباتي مي‌گويند.
 
اما در مقابل وقتي قرار به پوشش سخنان رئيسي مي‌رسد، بخش‌هاي تند و تيز انتقادات و حملات به سمت دولت انتخاب مي‌شود.
 
برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
 
 
در مقابل رسانه‌های حامی دولت منتقدان دولت که حامیان رئیسی می‌باشند بیکار ننشسته و برنامه‌ها و سفرها و سخنرانی‌های وی را پوشش دادند.
 
کیهان به همایش حامیان رئیسی در مصلا اشاره کرد و در مقاله‌ای با عنوان "سونامی عظیم مردم تهران در حمایت از سید محرومان" نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی که در بین طرفداران خود به «سید محرومان» شهرت یافته٬ دیروز به بوشهر٬ کرج و سمنان هم رفت و در جمع مردم سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی پس از اینکه به همراه قالیباف وارد مصلی شد، در اقدامی زیبا و به یادماندنی دست قالیباف را مقابل جمعیت بالا برد. حاج منصور ارضی نیز شال سبز سیادت را بر دوش حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی انداخت و قالیباف را در آغوش گرفت.
 
اقدام قابل تقدیر و فداکارانه‌ قالیباف در انصراف به نفع حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی روز دوشنبه خون تازه‌ای را به رگ‌های انتخابات وارد کرد. سعید جلیلی نیز که پیش از آغاز موعد ثبت نام در انتخابات با هدف انسجام و اتحاد نیروهای جبهه انقلاب از کاندیداتوری انصراف داده بود، در این اجتماع حضور یافت.
 
روزنامه جوان نیز با عنوان "سونامی تغيير در تهران " به بررسی همایش حامیان رئیسی در مصلای تهران پرداخت و نوشت: شمارش معكوس براي حضور پرشور و خلق حماسه‌اي ديگر در انتخابات دوازدهم رياست جمهوري با نزديك شدن به 29 ارديبهشت آغاز شده است. اين نشانه‌ها را مي‌توان در اقبال عمومي مردم به نامزدهاي رياست جمهوري در سفرهاي تبليغاتي آنها مشاهده كرد.
 
شايد بتوان استقبال پرشور مردم اصفهان را از سيد ابراهيم رئيسي در روز دوشنبه نقطه عطفي در اين ديدارها تلقي كرد. استقبال بي‌نظير مردم اصفهان از سيد ابراهيم رئيسي در حالي رقم خورد كه محمدباقر قاليباف در بيانيه‌اي رسمي ضمن اعلام انصراف از ادامه رقابت‌ها از مردم و هواداران خود خواست از وي حمايت كنند؛ مسئله‌اي كه با واكنش گسترده فعالان سياسي و رسانه‌اي مواجه شد و تصميم رزمنده جهادي دفاع مقدس را نوعي جهاد سياسي و دعوت به اتحاد و همدلي بيشتر در جبهه انقلاب ارزيابي كردند.
 
در سوي ديگر رقابت‌ها با كناره‌گيري اسحاق جهانگيري از گردونه رقابت‌ها اكنون كانون توجهات به سوي روحاني و رئيسي جلب شده است. در روزي كه روحاني براي تبليغات انتخاباتي خود به زنجان و سپس اهواز رفته بود، حجت‌الاسلام رئيسي نيز پس از ديدار با مردم بوشهر و كرج در مصلاي بزرگ تهران در جمع حاميان چندصدهزار نفري خود حاضر شد، تا از ركورد جمعيت مردم اصفهان در ميدان نقش جهان بار ديگر عبور و آن را به نام خود ثبت نمايد.
 
يكي از ويژگي‌هاي همايش ديروز مصلاي تهران، حضور محمدباقر قاليباف در كنار ابراهيم رئيسي (اين دو يار ديرين 40 ساله) بود. در اين اجتماع باشكوه رئيسي و قاليباف دست در دست هم به ابراز احساسات هواداران خود پاسخ دادند و سپس طي سخناني به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
 
 روزنامه جوان در مطلبی دیگر به نوع آرایش کاندیداهای شورای شهر پرداخت و در مطلبی با عنوان "هفت قلم بزک برای نامزدی شورا! " نوشت: وقتي از خانه بيرون مي‌آييد، تبليغات رنگارنگ پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران نخستين چيزي است كه جلب‌نظر مي‌كند؛ تبليغاتي كه قاعدتاً بايد سوابق و تخصص نامزدهاي حضور در شوراي تخصصي شهر و روستا را به مردمي كه قرار است آنها را انتخاب كنند، ارائه دهد.
 
در عمل اما حجم گسترده‌اي از تبليغاتي كه در اين دوره ديده مي‌شود، فاقد هر گونه اطلاع‌رساني درباره نامزدهاست. در عوض نامزدها با تكيه بر وعده‌هاي بسيار فريبكارانه و بي‌ارتباط با وظايف و اختيارات شوراها، تصاوير روتوش شده و چهره‌هايي با آرايش‌هاي غير متعارف يا تكيه بر موضوعات عوامفريبانه‌اي مانند تشابه اسمي با يك بازيگر فيلمفارسي تلاش دارند براي خودشان رأي جمع كنند، آن هم بدون اينكه كوچك‌ترين توجهي به قوانين و آداب چسباندن پوسترهاي تبليغاتي‌شان داشته باشند.
 
به بيان ديگر از نحوه طراحي و چسباندن پوسترهايشان ناگفته پيداست كه چقدر دغدغه شهر را دارند.
 
نوع و نحوه تبليغات انتخابات پنجمين دوره شوراهاي شهر و روستا از طراحي پوستر و بنرهاي تبليغاتي گرفته تا شعارهاي فريبكارنه‌اي كه از حيطه وظايف و اختيارات اعضاي شوراي شهر و روستا خارج است، همگي حكايت از بروز تخلفات گسترده‌اي در اين حوزه دارد.
 
روزنامه وطن امروز با مطلبی با عنوان "آخر هفته روحانی رفته" درباره همایش حامیان رئیسی نوشت: تهرانی‌ها یک روز پس از حماسه پرشور میدان نقش جهان اصفهان در حمایت از سیدابراهیم رئیسی، قلب پایتخت را برای چندین ساعت در اختیار گرفتند و یکدل و یکصدا به استقبال کاندیدای جبهه انقلاب رفتند.
 
دیروز سه‌شنبه خیابان‌های منتهی به مصلای تهران از ساعاتی پیش از آغاز مراسم سخنرانی سیدابراهیم رئیسی مملو از جمعیت بود. مردم تهران یک روز پس از ائتلاف کاندیداهای جبهه انقلاب، آمدند تا از اقدام انقلابی محمدباقر قالیباف تقدیر کنند و  حماسه‌ای پرشورتر از آنچه در اصفهان، کرج، یاسوج و... رقم خورد را در تاریخ تثبیت کنند.
 
دوربین رسانه‌ها دیروز ناتوان از به تصویر کشیدن همه آن چیزی بود که تهرانی‌ها برای سیدابراهیم رئیسی به نمایش گذاشتند. رسانه‌ها گزارش دادند علاوه بر پر شدن سالن اصلی مراسم، محوطه بیرونی مصلا نیز مملو از جمعیت بود. رسانه‌ها از حضور بیش از 300 هزار تهرانی در مراسم روز گذشته خبر دادند.
 
پس از آغاز رسمی مراسم، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به اتفاق هم وارد مصلای تهران شدند و این همراهی مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفت و آنان با شعارهایی همچون «سلام بر رئیسی، درود بر قالیباف» و «سید مظلوم ما، رئیس‌جمهور ما» حمایت خود را از رئیسی و قالیباف اعلام کردند.
 
جمعیت همچنین در حمایت از رئیسی با شعار «سونامی اصفهان امروز رسید به تهران»‌ حمایت خود را از کاندیدای نسل انقلاب و کاندیدای جوانان اعلام کردند. 
 
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
میبینم که شما هم به سونامی اعتراف کردید...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
دو روز تا چهاردرصدیها
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین