bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۱۷۲
گفت‌وگو با علی‌ پژهان؛

پژوهشی در باب واقعیت‌های ازدیاد جمعیت

مترجم کتاب «آیا مذهبی‌ها زمین را به ارث خواهند برد؟» معتقد است که داشتن جمعیت بیشتر یکی از عوامل تعیین کننده آینده جهان است. وی معتقد است ضرورت دارد تا جوامع مذهبی جمعیت خود را بیافزایند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

کتاب «آیا مذهبی‌ها زمین را به ارث خواهند برد؟ جمعیت‌شناسی و سیاست در قرن بیست و یکم» نوشته اریک کافمن است که توسط انتشارات جامعه شناسان و در ۵۶۸ صفحه توسط علی پژهان و پروانه افشاری ترجمه و منتشر شده است.
 
علی‌ پژهان، مترجم کتاب «آیا مذهبی‌ها زمین را به ارث خواهندبرد؟» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که این کتاب را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: به عنوان مترجم اولین چیزی که به ذهن بنده خطور می‌کرد، این بود که این کتاب پیام‌های ضد دین داشته باشد اما هر روزی که این کتاب را مطالعه می‌کردم، بیشتر متوجه ‌شدم که چنین نیست و این کتاب می‌خواهد بگوید جمعیت روز به روز به سمت کاهش می‌رود و این مسئله در نسبت با جوامع مذهبی چه پیامد‌هایی می‌تواند داشته باشد.
 
پژهان ادامه داد: این کتاب به جهان و اروپایی‌ها هشدار می‌دهد که جمعیت‌تان به سمت نابودی کشیده می‌شود و از طرف دیگر این امکان وجود دارد که مذهبیون با توجه به آموزه‌هایی که دارند جمعیت بیشتر جهان را در آینده تشکیل دهند. کتاب سپس می‌گوید کاهش جمعیت در تمام دنیا دیده می‌شود و بعد پیش‌بینی می‌کند که خطر کاهش جمعیت دنیا را باید جدی گرفت.
 
مترجم کتاب «آیا مذهبی‌ها زمین را به ارث خواهند برد؟» تصریح کرد: سپس گفته است کسانی که خیلی طرفدار وطن هستند و کشور خود را دوست دارند، به دنبال افزایش جمعیت هستند و وقتی به معادلات جهانی نگاه می‌کنید می‌بینید کشورهای که جمعیت زیادی دارند توانسته‌اند قدرت بیشتری بگیرند، برای مثال می‌توان به استرالیا اشاره کرد که با افزایش جمعیت خود توانست در سازمان‌های جهانی خود را تثبیت کند.
 
پژهان با بیان اینکه نگاه استراتژیک امروز به جمعیت وجود دارد، گفت: مطالبی در این کتاب در خصوص ادیان و اقوام گفته شده است که دال بر این است که این بخش از جمعیت جهانی از رشد برخوردار است. مذهبیون هم چنین هستند و به دنبال افزایش جمعیت خود هستند. امروز یهودیان در سرزمین‌های اشغالی نیز چنین است که سعی کرده‌اند جمعیت خود را اضافه کنند.
 
وی افزود: پیام این کتاب این است که امروزه ما زندگی خود را بسیار دورتر از دین بنا کرده‌ایم، در جامعه امروز خدا ناباوران پرچمدار بی‌خدایی‌ شده‌اند و به نوعی دین را به چالش کشیده‌اند. تحقیقات جدید نشان داده است که افرادی که با ایمان و مذهبی‌تر هستند، امید به زندگی بالایی دارند همچنین این تحقیقات نشان داده است که مذهبی‌ها تعداد سال‌های بیشتری زندگی می‌کنند و هم ازنظر اخلاقی بیشتر زندگی می‌کنند، ریچارد داوکینز گفته است هیچ آدم موفقی وجود ندارد که بی‌مذهب باشد و خود مذهب پیشرفت و تکامل را ایجاد کرده است.
 
پژهان تصریح کرد: این کتاب بحث مسلمانان را مثال زده است و گفته که تعداد مسلمانان روز به روز افزایش می‌یابد. شخصی به نام برژینسکی، سیاستمدار کهنه کار آمریکایی معتقد است که آینده از آن مسلمانان خواهد بود. یکی از نشست‌های بیلدربرگی‌ها حفظ جمعیت در جوامع اروپایی بوده است.
 
وی ادامه داد: مسلمانان روز به روز افزایش می‌یابند و این زنگ خطری در جامعه اروپایی و آمریکایی است. تغییر رنگ چهره در اروپایی‌ها این مسئله را نشان می‌دهد و این نشان از تاثیر جمعیت مسلمانان در این کشور است.
 
مترجم کتاب «آیا مذهبی‌ها زمین را به ارث خواهند برد؟» افزود: این کتاب معتقد است سکولاریسم در مقابل بنیادگرایی شکست خورده است. نکته‌های خوبی در بحث مسلمانان وجود دارد. بیان شده است که کلیساها و مساجد ممکن است کم شود اما بشر خود به خود دنبال آرامش و تامل است و همین مدیتیشن مانند نماز خواندن است و بسیاری معتقد روزی ۱۰ دقیقه باید این کار را انجام دهند. در بحث‌های دیگر این کتاب این است که صهیونیسم فروغ خود را از دست داده است.
 
پژهان با بیان اینکه این کتاب در فصل آخر گفته است که ما در مرحله اولیه این فرایندها هستیم، گفت: مسیر جمعیتی مرموز است و حرکت جمعیت ما را به سوی تولید نسل سوق می‌دهد. فیلیپ لانگمن در کتاب گهواره خالی مدام هشدار می‌دهد آینده متعلق به کسانی خواهد بود که بازارها را نمی‌پذیرند، مدرنیته را انکار می‌کنند و این زمان زمان پیروزی مذهبی خواهد بود.
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شرایط اجتماعی ما تغییر کند و از نظر سیاسی باید به جمعیت‌شناسی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. ما مسلمانان باید بازی برد برد را ادامه دهیم. به نظر داوکینز جنگ بین مذهب و سکولاریسم از زمانی شروع شد که سکولاریسم به مرگ ایمان اشاره کرد و نهضت‌های سقط جنین گسترش یافت. درست است که کلیسا رو به افول می‌رود اما دین اسلام می‌تواند به ماندگاری بیاندیشد.
 
مترجم کتاب «آیا مذهبی‌ها زمین را به ارث خواهند برد؟» افزود: بیشترین نام‌ها را در جهان محمد دانسته‌اند و از زاویه‌ای دیگر نشان‌دهنده گسترش اسلام است. روز به روز در آمریکا جمعیت مسلمانان در حال افزایش است و این صرفا به خاطر بیداری مذهبی نیست بلکه به این خاطر است که آمریکا مهاجرپذیر است.
 
پژهان تصریح کرد: امروز تحقیقات نشان می‌دهد خانواده‌هایی سالم‌تر است که در آن زن و مرد پیش از ازدواج ارتباط جنسی نداشته‌اند و این توصیه دین هم هست. علم هم همین را نشان می‌دهد.
 
پژهان با بیان اینکه پیام این کتاب این است که مذهبی‌ها جهان را به ارث می‌برند، گفت: نویسنده بر این باور است که که مذهبی‌ها چون هم اقلیت هستند و یا سواد سطح خاصی دارند افزایش جمعیت بیشتری دارند. امروزه در اروپا بحث تنظیم خانواده را برداشته‌اند و سیاست‌های مالی کاهش جمعیت حذف شده است. بازی جمعیتی در حال شکل گیری است و کسی می‌تواند این بازی را ببرد که جمعیت بیشتری داشته باشد و بهتر است ما در سیاست‌گذاری‌های خود به این مسئله توجه داشته باشیم.
برچسب ها: ایکنا پژهان
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین