bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۲۱۱

میرسلیم: با فداکاری دنبال حل مشکلات هستیم

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بیکاری، رکود، مشکلات تولید و فساد موجب نگرانی شدید نسبت به آینده شده است، گفت: نمی‌شد بیش از این صبر کرد.

به گزارش ایسنا، سید مصطفی میرسلیم امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه علت اصلی آمدن من احقاق حقوق بر زمین مانده مردم و حل مشکلات جامعه است، اظهار کرد: دولت یازدهم کمتر به این حقوق توجه کرد و صرفا به شعار بسنده کرد. فساد و بیکاری و رکود موجب نگرانی شده است و ما با کمک مردم و فداکاری،‌ دنبال حل این مشکلات هستیم.

وی در ادامه افزود: ریشه اصلی مفاسد به قوه مجریه برمی‌گردد و از آنجا به قوه قضاییه و مقننه نفوذ می‌کند. باید با همکاری قوای قضاییه و مقننه جلوی این فسادها را گرفت. در این دولت بدعتی ایجاد شده که از بیت‌المال استفاده ابزاری می‌شود. دولت سه سال است یارانه نقدی عده‌ی زیادی را پرداخت نمی‌کند اما در روزهای آخر یارانه را به همه می‌دهد.

میرسلیم ادامه داد: وزرا درگیر کارهای شخصی خود هستند و در کنار وزارتخانه‌ها، برای خود شرکت دارند و هم وزیر هستند و هم کاسب. برخی وزرا حتی برای منافع خود به خانه سفرای خارجی می‌روند. این اقدامات در حالی است که رییس جمهور می‌گوید لایحه تضاد منافع را تهیه کرده است. اما اگر رییس جمهور با این وزرا برخورد می‌کرد دیگر نیازی به تهیه این لایحه هم نبود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار نمی‌دهد و از آن به نفع خود بهره می‌برد، تصریح کرد: چرا دولت اطلاعات قراردادهایی که انعقاد می‌کند را برای مردم بیان نمی‌کند؟ چرا سند 2030 به مردم اطلاع داده نشده بود. هنوز اطلاعات بندهایی از برجام به مردم داده نشده است. ادامه این روند موجب بحران برای کشور می‌شود. دولت اگر می‌خواست می‌توانست با مفاسد برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور، وزرا و معاونان باید دارایی‌های خود را اعلام کنند، گفت: برخی وزرا در 38 سال گذشته حقوق دولتی گرفته‌اند، اما سرمایه آن‌ها به هزار میلیارد تومان رسیده است. معلوم می‌شود ویژه خواری انجام گرفته است. معاملات برای مردم شفاف نمی‌شود. از بابک زنجانی برای فروش نفت وثیقه گرفته شد اما اکنون نمی‌دانیم آیا پول نفت فروخته شده در این سال‌ها بازگشته است یا اصلا بابت نفتی که فروخته شده وثیقه‌ای گرفته شده است؟ وقتی نظارت عمومی نباشد، فساد زیاد می‌شود.

وی در مورد قاچاق کالا در کشور نیز تصریح کرد: دولت اعتراف کرده که با قاچاق 25 میلیارد دلاری در سال مواجه بوده که اکنون این رقم به 12 میلیارد رسیده است. از این رقم یک میلیارد آن توسط کوله‌بران انجام می‌شود و اصل آن بوسیله دست‌اندرکاران حکومتی انجام می‌شود. برخی وزرا و فرماندهان ممکن است درگیر قاچاق باشند. در مبارزه با قاچاق سهل‌انگاری شده است. دولت از فروردین‌ماه تازه به فکر مبارزه با قاچاق افتاده است حال اینکه نمی‌تواند با قاچاق مبارزه کند چون برخی از خویشاوندان مسئولان درگیر مسئله قاچاق هستند.

وی ادامه داد: اکنون قاچاق گازوئیل از طریق لوله‌کشی انجام می‌شود در حالی که اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها درست انجام می‌شد و قیمت سوخت به فوب خلیج فارس می‌رسید، از کشور قاچاق سوخت انجام نمی‌شد. البته اگر اراده قوی وجود داشته باشد با اصلاح قوانین، می‌توان با قاچاق مقابله کرد.

میرسلیم در مورد معایب نظام بانکی کشور نیز خاطرنشان کرد: رباخواری یکی از مشکلات نظام بانکداری ماست و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به این دلیل با آن برخورد نمی‌کند که خودش ذی‌نفع است. قانون بانکداری بدون ربا باید اجرایی شود. از سویی اگر تورم 8 درصد شده است چرا بهره بانکی باید 15 درصد باشد؟ چون دولت در این مسئله ذی‌نفع است.

به گفته وی وام‌های 300 میلیاردی به این دلیل داده می‌شود که رییس و کارمندان شعبه آن بانک از این مبلغ بهره می‌برند و نتیجه این می‌شود که این وام به بانک بازگردانده نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد حجم نقدینگی کشور نیز گفت: 1.2 میلیون میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور است که در این دولت این حجم دو و نیم برابر شده است. از سویی گردش پول به صورت درست در کشور انجام نمی‌شود و این نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی‌شود. در حالی که با رونق دادن به کسب و کار می‌توان نقدینگی را به سمت تولید برد. الان نقدینگی به سمت کارهای غیر تولیدی و واسطه‌گری رفته است.

وی با اشاره به مشکل رکود تورمی در کشور گفت: حل رکود خیلی مهم‌تر از تولید است. قاچاق و صرف نکردن تولید موجب رکود شده است. ابتدا باید  مشکل رکود را حل کرد سپس تورم را. تورم تا حدودی کنترل شده که البته بخش مهم آن ناشی از مسائل اقتصاد جهانی است نه هنر ما. ولی باید مشکل رکود در درجه اول حل می‌شد.

میرسلیم راهکار تامین مسکن ارزان را در نظر گرفتن زمین مجانی، استفاده از مصالح خوب، مهندسی صحیح و اجاره به شرط تملیک دانست و گفت: باید در سال 500 هزار مسکن ارزان ساخته شود. البته مسکن ارزان با مسکن بی‌کیفیت فرق می‌کند. دولت گذشته با نیت خوبی مسکن مهر را ایجاد کرد اما در این زمینه مشکلاتی داشت اما دولت فعلی فقط مسکن مهر را نقد کرد و هیچ کار اجرایی در این زمینه انجام نداد.

وی در مورد جذب سرمایه برای ایجاد اشتغال گفت: باید سالی یک میلیون شغل درست کنیم. دولت برای ایجاد شغل چشمش را به خارج دوخته انگار در داخل امکاناتی وجود ندارد. دولت از سرمایه‌های داخلی استفاده نمی‌کند. قرار بود 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنند که فقط کمتر از یک میلیارد دلار جذب کرده‌اند. ما باید به درون‌زایی هم توجه کنیم. یعنی بر امکانات داخلی تاکید کنیم اما برون گرایی را هم فراموش نکنیم در حالی که دولت به لبخند آمریکا چشم دوخته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: مرحوم هاشمی در آخرین روز عمر خود در مجمع تشخیص مصلحت گفت که ما از پس مشکلات برنمی‌آییم مگر آنکه بین قوه مجریه و آنچه رهبری ابلاغ کرده است یکپارچگی وجود داشته باشد.

میرسلیم در پایان تصریح کرد:‌ دولت آینده باید با آنچه رهبری ابلاغ کرده از جمله سیاست اقتصاد مقاومتی هماهنگ باشد. الان رییس ستاد اقتصاد مقاومتی معاون رییس جمهور است که دو سال وقت خود را برای کارهای نظری تلف کرده و اقدامات عملی انجام نداده و حتی خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل شده است.
برچسب ها: میرسلیم انتخابات
مجله خواندنی ها
مجله فرارو