bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۳۰۶

بازتاب انتخابات در رسانه‌های خارجی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
رسانه های مهم جهان که هفته هاست نگاه ویژه‌ای به انتخابات ایران دارند، امروز جمعه حماسه حضور پرشور و گسترده ایرانیان را در انتخابات به تصویر کشیدند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از 570 خبرنگار از 42 کشور جهان از نزدیک این انتخابات را پوشش خبری و تصویری می دهند.

اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است: تاکنون برای 252 خبرنگار و عوامل خبری از 119 رسانه مختلف وابسته به 29 کشور جهان روادید صادر شده که در مقایسه با آمار روادید صادره برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال 1392، 35 درصد رشد داشته است.

این گزارش می افزاید: 318 خبرنگار و عوامل خبری مقیم رسانه های خارجی وابسته به 156 رسانه از 31 کشور جهان به همراه 252 خبرنگار و عوامل غیر مقیم خبری از 119 رسانه و از 29 کشور جهان و در مجموع با «حذف رسانه ها و کشورهای مشترک»، 570 خبرنگار و عوامل خبری، از 245 رسانه وابسته به 42 کشور جهان از نزدیک به ثبت اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا می پردازند.

همچنین براساس این گزارش، نمایندگان خبری 44 خبرگزاری، 144 شبکه رادیو و تلویزیونی، 71 روزنامه و مجله، 14 موسسه عکس و تصویر و 2 پایگاه خبری از کشورهای آذربایجان، آلبانی، اتریش، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، امریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، پاکستان، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، ‌عمان، فرانسه، ‌فلسطین، قطر، کره شمالی، کره جنوبی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لهستان، لوگزامبورگ، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هند انتخابات 29 اردیبهشت ماه را پوشش می دهند.

در ادامه گزارش های بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی را بخوانید:

سی ان ان: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا است
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط خبرنگار خود، از تهران گزارش داد: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا است.

«فردریک پلتن» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان با حضور در یکی از حوزه های رای گیری در تهران توضیحی درباره چگونگی روند رای گیری در این انتخابات داد و گفت: درحالی که در ساعات اولیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران هستیم و زمان زیادی تا پایان آن باقی است، حضور مردم بسیار بالا است و صف طولانی در بیرون از این حوزه رای گیری وجود دارد.

خبرنگار سی ان ان مساله اقتصاد در این دور از انتخابات ایران را برای رای دهندگان ایرانی بسیار پراهمیت خواند و گفت: رقابت نزدیکی بین دو نامزد اصلی حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی و ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصول گرا) در جریان است و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود و یا در همین دور مشخص شود.

شبکه تلویزیونی سی ان ان پیشتر انتخابات ریاست جمهوری ایران را در صدر خبرهای خود قرار داده و گزارش داده بود که رهبر معظم انقلاب جز نخستین نفرات در کشور بودند که رای خود را به صندوق انداختند.

سی ان ان به کرات این خبر را برای مخاطبان خود پخش کرد.

فرانس24: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد
شبکه تلویزیونی فرانس24 با قرار دادن خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر خبرهای امروز (جمعه) خود گفت: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد.

یورونیوز نیز به پوشش خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت.

رویترز: حضور پررنگ ایرانی ها در انتخابات
خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) در گزارشی اختصاصی از شروع انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور پررنگ ایرانی ها خبر داد.

این رسانه انگلیسی با اشاره به تشکیل صفوف طولانی مردم ایران در مقابل شعب اخذ رای برای انتخاب رئیس جمهوری آینده کشور نوشت: 56 میلیون نفر از جمعیت بیش از 80 میلیونی ایران واجد شرایط رای دادن هستند.

رویترز افزود: «رهبر عالی انقلاب (رهبر معظم انقلاب) پس از دادن رای گفت همه باید در این انتخابات مهم رای دهند ... در ساعات اولیه رای گیری. مردم سرنوشت کشور را تعیین می کنند.»

به گزارش خبرگزاری های ایران، شعب اخذ رای ساعت 6 بعدازظهر بسته خواهد شد که البته، غالبا این ساعت تمدید می شود. شمارش آرا از نیمه شب شروع می شود و انتظار می رود پس از گذشت 24 ساعت از پایان رای گیری، نتیجه اعلام شود.

رسانه های الجزایری: انتخابات ریاست جمهوری ایران بخوبی در حال برگزاری است
اصحاب رسانه و خبرنگاران الجزایری درنخستین ساعات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران تصریح کردند که ایران تجربه بسیار خوبی در دموکراسی دارد و انتخابات مختلف را بدون شائبه و بسیار شفاف برگزار کرده و این انتخابات به خوبی درجریان است.

مردم الجزایر و به ویژه اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه این کشور به دلیل اهمیت ایران در جهان اسلام و همچنین تجربه دموکراسی از ابتدای انقلاب اسلامی، توجه خاصی به انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می دهند.

«فیصل مطاوی» روزنامه نگار شاغل در روزنامه الوطن (به زبان فرانسوی) و همکار روزنامه الکترونیکی «کل شیء عن الجزائر» گفت: ایران با نظام انتخاباتی خاص خود یک تجربه بسیار خوب در زمینه مردم سالاری ارائه می دهد.

وی افزود: در ایران دستگاه های نظارتی بسیار کارآمدی وجود دارد که برگزاری شفاف و بدون شبهه انتخابات ،چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست جمهوری را تضمین می کند.

مطاوی تصریح کرد که تحولات ناشی از پرونده توافق هسته ای و تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بر هم زدن بازی و کنار گذاشتن این توافق ،بر این انتخابات سایه می افکند و می تواند عاملی برای مشخص کردن گزینه انتخابی مردم برای ریاست جمهوری آینده باشد.

وی در خصوص روابط ایران والجزایر نیز گفت: روابط دو کشور، راهبردی و پایدار است و این روابط با تغییر رئیس جمهوری ها دستخوش تغییر نمی شود بلکه این روابط هر روز قویتر می شود زیرا دو کشور منافع مشترک زیادی دارند و باید دانست الجزایر شریک مهمی برای ایران در افریقا و در جهان عرب است.

«عبد الرزاق بوکبة» روزنامه نگار و نویسنده الجزایری نیز گفت: تجربه مردم سالاری ایران ، تجربه بسیار شاخصی است و به نظر می رسد رقابت اصلی در این انتخابات میان آقایان رئیسی و روحانی باشد.

از سوی دیگر خانم «فتیحة بوروینة»روزنامه نگار الجزایری گفت: طی سه سال گذشته روابط ایران و الجزایر روند رو به جلو بسیار مثبتی داشته است ، مقام های دو کشور دیدارهای زیادی با هم داشته اند و ایران و الجزایر در خصوص نفت نیز توافقات بسیار خوبی داشتند و تلاش کردند ثبات را به بازار نفت بازگردانند.

وی در ادامه گفت: سیاست های ایران و الجزایر در بسیاری از پرونده های منطقه ای و از جمله پرونده یمن و سوریه ،شبیه به هم است و به همین دلیل، انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مردم الجزایر مهم است زیرا ایران هم پیمان الجزایر است.

«حسن خلاص» مدیر مسئول روزنامه غیر دولتی «الجزائر» نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران با این انتخابات ثابت می کند که در مسیر ثبات و آرامش گام برمی دارد و نهادهای مختلف خود را به صورت دموکراتیک تثبیت می کند و این بگونه ای است که شایسته است جهان به آن احترام بگذارد.

وی افزود: نهادهای قانونی قدرتمندی در ایران وجود دارد که به خوبی می تواند در نهادهای بین المللی برای دفاع از منافع و حقوق کشور، نماینده مردم باشد.

حسن خلاص تاکید کرد : ایران در عین حال که هویت دینی و قومی خود را حفظ کرده، در مسیر میانه روی گام بر می دارد.

«عدة فلاحی» پژوهشگر در مسائل جنبش های اسلامی و مشاور سابق وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر نیز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: این انتخابات ،دمکراسی موجود در ایران را به بهترین نحو ممکن به نمایش می گذارد ،نامزدها با آزادی و صراحت تمام به نقد برنامه های هم و نقد خود اشخاص می پردازند.

عده فلاحی تاکید کرد که چنین چیزی در (بیشتر) کشورهای عربی وجود ندارد، باید گفت درکدام کشور منطقه، رقابتی که میان نامزدهای انتخابات ایران می بینیم، وجود دارد؟

بازتاب گسترده آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های ترکیه
آغاز رای گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های ترکیه بازتاب وسیعی داشت و اغلب رسانه های خبری ترکیه این رویداد مهم را منعکس کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبر بخش فارسی و ترکی خود از حضور مردم ایران در پای 130 هزار صندوق رای در داخل کشورمان خبر داد و اعلام کرد که بیش از 56 میلیون ایرانی امروز می توانند در انتخابات رای دهند.

این رسانه در خبر اول خود مشارکت مقام معظم رهبری در انتخابات را در محتوای خبری خود منتشر کرده و نوشت: رهبر ایران مردم را به حضور در پای صندوق های رای فراخواند.

این رسانه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در برخی کشورهای خارجی از جمله ترکیه نوشت: ایرانیان مقیم چین، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند و برخی کشورهای آسیایی به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سایرین در رای گیری شرکت کردند.
روزنامه ینی شفق ترکیه نیز نوشت: مردم ایران برای انتخاب رئیس جمهوری امروز پای صندوق های رای رفتند.

به نوشته این روزنامه، مردم ایران می توانند در 130 هزار صندوق و بیش از 63 هزار شعبه اخذ رای، از میان چهار نامزد اعلام شده، به یک نفر رای دهند.

این رسانه نیز ضمن بازتاب حضور مقام معظم رهبری در انتخابات، از قول معظم له نوشت: رهبر دینی ایران مردم را به شرکت گسترده در این انتخابات دعوت کرد.

شبکه خبری و تلویزیونی تی.آر.تی.خبر ترکیه نیز در گزارشی اعلام کرد که مردم ایران امروز برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پای صندوق های رای رفتند.

بنا به اعلام این رسانه، بیش از 56 میلیون ایرانی می توانند آرای خود به نامزدهای مورد نظر را در 130 هزار صندوق پیش بینی شده بیندازند.

این رسانه نیز با اشاره به حضور و مشارکت مقام معظم رهبری در این انتخابات، سخنان معظم له را در خصوص دعوت به مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رای منعکس و اعلام کرد که مردم ایران از میان چهار نامزد حاضر در رقابت، یک نفر را به عنوان رئیس جمهوری آینده خود انتخاب می کنند.

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه نیز در خبر خود در خصوص انتخابات ایران با اشاره به آغاز مرحله اخذ آرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا اعلام کرد که مردم ایران می تواند تا ساعت 20 با حضور در پای 130 هزار به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

بنا به گزارش این رسانه، ایرانیان بالای 18 سال واجد شرایط رای دادن بیش از 56 میلیون نفر هستند.

این رسانه همچنین در گزارش خبری خود با انعکاس حضور مقام معظم رهبری در انتخابات اعلام کرد که رهبر ایران مردم را به حضور گسترده در این انتخابات دعوت کرد.

این رسانه همچنین در سایت خود نیز تصاویر زیادی از حضور ایرانیان در شعب اخذ رای منعکس و منتشر کرد.

تلویزیون دولتی عراق، حضور رهبر معظم انقلاب در اولین ساعات را مهمترین حادثه انتخاباتی توصیف کرد
تلویزیون دولتی عراق لحظاتی قبل دربرنامه ای ویژه با عنوان 'نگاهی به انتخابات ایران' روند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در ایران دنبال و حضور مقام معظم رهبری در اولین ساعات رای گیری را مهمترین حادثه در انتخابات ایران ذکر کرد.

تلویزیون دولتی عراق موسوم به 'العراقیه' اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین ساعات شروع رای گیری، در پای صندوق آراء حاضر شد و رای خود را به صندوق ریخت.

العراقیه افزود که رهبر معظم انقلاب بعد از اعطای رای خود، خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد.

العراقیه در ادامه با حسن هانی زاده و صباح زنگنه دو تحلیلگر ایرانی پیرامون روند انتخابات و حضور گسترده مردم در اولین ساعات رای سخن گفتند.

شبکه های تلویزیونی عراق طی دو روز گذشته بصورت گسترده و در بخش های مختلف خبری رویدادهای مربوط به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران را پوشش می دهند.

شبکه دولتی العراقیه، طی سه روز گذشته ، هر شب میزگردهایی با حضور کارشناسان ایرانی و عراقی پخش کرده است و در همه بخش های خبری خود ، بطور مستقیم از تهران پخش زنده دارد.

رویدادهای مربوط به انتخابات ایران، طی روزهای اخیر در صدر اخبار شبکه های الفرات، آفاق، بلادی، الاتجاه و سایر شبکه های وابسته به گروه های مقاومت اسلامی و نیز سایر شبکه های عراقی از طیف های مختلف اعم از سنی و کردی، قرار داشته است.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 به صورت همزمان در ایران و در 102 کشور برگزار شده است.

در این دوره، با انصراف محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.

تعداد واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو