bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۳۵۳

واکنش‌های انتخاباتی مردم در شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
حضور مردم پای صندوق‌های رأی از عکس‌های انتخاباتی در نیوزیلند شروع شد؛ دانشجویانی که کیلومترها رانندگی کرده بودند تا به محل‌های مشخص‌شده برای رأی‌دادن برسند. شهروندانی که در داخل و خارج از کشور با گذاشتن عکس برگه‌های رأی خود در فضاهای مجازی، دیگران را به رأی‌دادن تشویق می‌کردند.

به گزارش وقایع اتفاقیه، ساعات اوليه رأي‌گيري، بيشترين استقبال در کشورهاي ديگري همچون اتريش، ايتاليا، استراليا، سنگاپور، چين، ژاپن، ترکيه و... بود که صف‌هاي طولاني از اول صبح، نشان از مشارکتي بي‌سابقه در سال‌هاي اخير داشت. در ايران نيز تصاويري که از شهرستان‌ها و مراکز مهم اخذ رأي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شد، نشان مي‌داد شور انتخابات، محدود به پايتخت نمي‌شود و ساير شهرها نيز سهم زيادي در اين مشارکت داشتند.

صف‌هاي طولاني و فرايند کند رأي‌گيری
حوزه‌هاي شلوغ رأي‌گيري در تهران هم واکنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي داشت. کاربراني که نوشته بودند فرايند رأي‌گيري به‌شدت کند بود و حداقل بايد دو ساعت منتظر مي‌مانديم؛ تا جايي که يکي از کاربران نوشته بود: «من ساعت 7:30 در مدرسه بشرا واقع در شهرک آتي‌ساز داخل صف ايستادم که حدودا ٥٠ نفر هم جلوتر از من منتظر بازشدن حوزه اخذ رأي بودند. رأس ٨ شروع به کار کردند اما تا ساعت 8:45 فقط ١٠ نفر داخل شده بودند و بسيار کند بود.

من ساعت 9:50 بالاخره رأیم را داخل صندوق انداختم اما بابت کد نامزد دچار شک شدم و آنجا از هر مسئولي که سؤال کردم بابت اينکه کجا اسامي و کدها را نصب کرديد که من هم استفاده کنم همه اصرار داشتند که به‌دليل اينکه تشابه اسمي ندارند کد را ننويسيد و احتياجي نيست؛ تا اينکه بالاخره از اينترنت پيدا کردم اما اکثر مردم مي‌پذيرفتند که بدون نوشتن کد رأي دهند.» در مقابل يکي از ناظران حاضر در حوزه‌ها نوشته بود: «روند کند احراز هويت و اخذ رأي واقعا تقصير ما نيست.

بدون توقف کار مي‌کنيم ولي چون کد ملي‌ها و تاريخ تولدها بايد در سيستم وارد شود و هر شعبه فقط يک دستگاه براي اين کار دارد و همچنين به اين دليل که اجازه نمي‌دن کدهارو دستي وارد کنيم، روند کار کند شده.» تذکر کاربران در فضاي مجازي فقط محدود به نوشتن کد اسامي نامزدها نبود. بسياري تذکر داده بودند که مردم دقت کنند تعرفه رأيشان حتما مهر داشته باشد؛ در غير‌اين‌صورت رأي باطله حساب مي‌شود.

بعد از عکس‌هاي بسيار زياد کاربران از برگه‌هاي رأيشان در فضاي مجازي، برخي ديگر واکنش نشان داده بودند که عکس‌گرفتن از خود برگ رأي هم اشکال قانوني دارد و حتي ممکن است منجر به ابطال کل حوزه و کل انتخابات رياست‌جمهوري شود. تذکرهايي از اين دست در فضاهاي مجازي نشان از حساسيت و نگراني مردم و شهروندان بر مشارکت حداکثري در انتخابات داشت؛ فضايي که شايد بتوان نام بي‌سابقه بر آن گذاشت و به نوعي حماسه‌اي ارديبهشتي تعبيرش کرد.

عادت قديمي رأي‌دادن در حوزه‌هاي نشان‌دار!
علاوه‌بر حساسيت کاربران در آگاه‌سازي شهروندان براي جلوگيري از اتفاقات احتمالي و باطل‌شدن رأي‌هايشان، چالش حوزه‌هاي رأي‌گيري بود. چند روز پيش از انتخابات، رباتي تلگرامي ساخته شده بود که کاربران مي‌توانستند ساعت و حوزه رأي‌گيري‌شان را مشخص کنند و به اشتراک بگذارند.

نکته قابل‌توجه، حوزه‌هاي تاريخي و قديمي رأي‌گيري مانند حسينيه ارشاد بود که بسياري از مردم اين حوزه را انتخاب کرده بودند و طبق يک عادت قديمي، رأي‌دادن در آنجا را به نوعي فعاليت سياسي قلمداد مي‌کردند؛ درحالي‌که به نظر مي‌رسد شايد کجا‌ رأي‌دادن اهميتي نداشته باشد و چه‌بسا در حوزه‌هاي ديگر رأي‌گيري، وقت کمتري هم از مردم گرفته مي‌شود. حوزه‌هاي ديگري همچون حسينيه جماران، مسجد ارگ و تعدادي از دانشگاه‌ها هم همين وضعيت را داشتند. يکي ديگر از حوزه‌هاي رأي‌گيري که واکنش‌هاي بسيار زيادي به‌همراه داشت، بيمارستان‌ها بود.

پيش‌ازاين نيز وزير بهداشت درباره حضور صندوق‌هاي سيار در بيمارستان‌ها گفته بود که از شوراي نگهبان، فرمانداري‌ها، استانداري‌ها، هيأت نظارت بر انتخابات، صداوسيما، نيروي انتظامي و همه کساني که امکان رأي‌گيري در بيمارستان‌ها را فراهم مي‌کنند، تشکر و قدرداني مي‌کنم. بسياري از شهروندان که در بيمارستان‌ها بستري بودند هم ‌رأي دادند: «پدرم با اينکه مشکل ريه داره و وضعيت خوبي نداره ولي تو بيمارستان با کمک پرستارها رأي داد اما صف حتي در بيمارستان هم صف خيلي طولاني‌ای بود.» درحالي‌که زمان رأي‌گيري در بسياري از کشورها تمام شده و نتيجه شمارش آرا به پايان رسيده است، در ۶ شهر استراليا به ‌دليل استقبال مردم چند ساعت ديگر تمديد شد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین