bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۴۱۲
مهدی مطهرنیا در گفت و گو با فرارو بررسی کرد

پیام انتخابات دوازدهم ریاست جمهور چه بود؟

مطهرنیا در ادامه با اشاره به جنبه دوم بحث خود افزود: «این انتخابات بعد از انتخابات های سال های 92 و 94 با پس زمینه بحران سال های 84 و 88 پیروزی طبقه متوسط چه در بخش مدرن و چه در بخش سنتی را نشان می دهد»
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
فرارو- نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد حسن روحانی با پیروزی قاطع و با کسب حدود 23 میلیون رای باز هم از ملت رای اعتماد گرفت. رقیب او ابراهیم رئیسی بیش از 15 میلیون از آرا را کسب کرده است. دیگر رقبای حسن روحانی مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا مجموعا حدود 700هزار رای کسب کرده اند که از آرای باطله کمتر است.

پیام انتخابات دوازدهم ریاست جمهور چه بود؟ چه تفسیری از روند آرایش سیاسی در این انتخابات می توان داشت.
 
پیام انتخابات دوازدهم ریاست جمهور چه بود؟
 مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی  در گفت و گو با فرارو از دو جنبه به بررسی انتخابات ایران پرداخت. او در توضیح جنبه اول آن گفت: «انتخابات 96 بازگشت آرامش به فضای سیاسی کشور را رقم زد.  کابوس انتخابات اواخر دهه گذشته، استرس های ناشی از آنچه که در آن انتخابات بر فعالان سیاسی گذشت. یا در لایه بیرونی به صورت مسائلی همچون قطع اینترنت و سیستم پیام کوتاه و ... متجلی شده بود از اذهان زدوده شده است.»

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی "این آرامش میمون و مبارک است و پیروزی یک ملت و عظمت اراده ملی در پرتو خردورزی سیاسی لایه های گوناگون مردم را نشان می دهد."

مطهرنیا در ادامه با اشاره به جنبه دوم بحث خود افزود: «این انتخابات بعد از انتخابات های سال های 92 و 94 با پس زمینه بحران سال های 84 و 88 پیروزی طبقه متوسط چه در بخش مدرن و چه در بخش سنتی را نشان می دهد»

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به روند آرا نامزدهای انتخابات گفت: «طیف آرای به دست آمده توسط نامزد پیروز انتخابات نشان می دهد، توده گرایی دموکراتیک بر عوام گرایی محافظه کارانه پیروز شده است. طبقه متوسط جامعه ملی و توده های فعال جامعه توانستند به یک ادراک مشترک سیاسی در حوزه ملی برسند.»

مطهرنیا معتقد است: «بعد از انتخابات های 92 و 94 اکنون شاهد تثبیت این جهت گیری در قالب جریان تحولخواهان دموکراتیک هستیم، کسانی که به اصول انقلاب اسلامی معتقدند اما خواهان تحولات بزرگ در راستای پیشرفت و توسعه ملی ایران هستند. این عده اگرچه خود در استخوان بندی وضع موجود قرار دارند اما رهیافت های آنها تحول خواهانه و روش های آن ها دموکراتیک است.»

به گفته این استاد دانشگاه "این گروه تازه شامل اعتدالگرایان، اصلاح طلبان، و اصولگرایان منطقی می شود که در مصادیق می توان به سید محمد خاتمی، حسن خمینی، ناطق نوری و علی لاریجانی اشاره کرد."

مطهرنیا گروه مقابل جبهه تحول خواهان دموکراتیک را اینگونه توضیح داد: «در مقابل محافظه کاران اقتدارگرا شامل راستگرایان رادیکال و نئومحافظه‌کاران جناح راست کلاسیک به اتحاد تاکتیکی رسیده اند که ظهور و بروز این اتحاد تاکتیکی در نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات است. »

به گفته این استاد دانشگاه "اتحاد تاکتیکی این دو گروه نسبت به گذشته انسجام بیشتری دارد و این انسجام با تکیه بر طبقات پایین جامعه به عنوان عوام تحریک پذیر نه توده های فعال جامعه صورت گرفت."

مطهری نیا گفت: «از این رو این جبهه تلاش کرد تا دن کیشونت وار به دستاوردهای دولت یازدهم، از جمله دستاوردهای اقتصادی و برجام حمله کند. تلاش کرد رابین هودوار به تقسیم ثروت بپردازد. 96 درصد و 4 درصد نماد این حرکت بود. تلاش کرد که مسیح گونه خود را مقدس و سخنگوی توده های مردم معرفی کند. سخنان ابراهیم رئیسی در مناظره سوم آنجا که القا می کند او "سید محرومان" است، به این موضوع بر می گردد.»

این استاد دانشگاه با اشاره به نتیجه انتخابات گفت: «در این وزن کشی قدرت جناحی که تحول‌خواه بود از روش دموکراتیک استفاده کرد و بر جناح محافظه‌کار با روش های اقتدارگرایانه پیروز شد.»

به عقیده مطهرنیا "انتخابات اخیر یک نقطه عطف و در عین حال محصول سیر تغییر جناح های سیاسی از نیمه دوم دهه 80 تا نیمه دوم دهه 90 بود." او می گوید: "دیگر اصولگرایی و اصلاح طلبی واژه هایی مناسب برای آرایش نیورهای سیاسی داخل ایران نیست."

او گفت: «جامعه ایران همیشه به سمت دو قطبی حرکت کرده است. دو قطبی دهه اول "چپ – راست"، دهه میانی "اصولگرا – اصلاح طلب" و اکنون با پوست اندازی دو قطبی "تحول خواه دموکراتیک" و "محافظه‌کار اقتدارگرا" شکل گرفته است.»

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
سلام
ما یک فرصت دوباره به دولت دادیم ما علیرغم وعده هایی که رقیب داد و صحبت هایی کرد که ما در اداره آنها را لمس می کنیم وشاهد نا برابری ها و بی عدالتی که متاسفانه در زمان شما بیشتر شده است (وقتی دولت شما سرکار آمد اختلاف من قراردادی با یک رسمی دویست هزار تومان در حکم بود ولی حالا اختلاف ما دو میلیون و پانصد هزار تومان در حکم است و با فیش حقوقی کار ندارم)
البته یک بار هم فرصت به اصلاحات در زمان دوره دوم آقای خاتمی دادیم ولی دولت ایشان نتوانست از این فرصت استفاده کنند و نابرابری ها را در جامعه و اداره ها بیشتر کرده و با پدیده ای سال 84 روبرو شدیم که از این ضعف دولت خوب استفاده کرده آقای روحانی ما از شما پول دستی نمی خواهیم ما از شما فرصت شغلی می خواهیم ما از دولت شما امنیت می خواهیم ما از دولت شما از بین بردن نابرابری ها در ادارات که در زمان شما بیشتر شده است می خواهیم آقای روحانی خواهش می کنم باعث این نشوید که 4 سال دیگر کشور به یک پدیده ای دیگر رای دهد
هنگامه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
استاد دانشگاه ما را باش !!! جاي تاسف دارد كه كسي كه راي مردم را در سال 88 نپذيرفت و مردم را به جنگ داخلي داشت سوق مي داد در حالي كه خودش دور از خطر زيست مي كرد حالا بعضي به خطرش -شياد محمد خاتمي- راي مي دهند.فتنه گري كه پش سرش فقط نفاق و فتنه و عوامل آمريكا و دشمنا ايران و اسلام سينه مي زنند ولا غير ..
عبدالمجید دلواری
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
سلام .تبریک به ادامه عقب ماندگیها
من رای ندادم زیرا کارنامه 38سال دولت مردان نظام جمهوری اسلامی ورق زدم هیچگونه پیشرفتی بعداز سرنگونی خاندان پهلوی ندیدم .به همین خاطر درانتخابات شرکت نکردم .
محسن
Netherlands
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
به عنوان یه فرد از طبقه متوسط که در دوران احمدی نژاد به فنا رفتیم، دوران روحانی با وجود همه مشکلاتش برامون بهتر از دوران قبلی بود و طبیعی بود که روحانی رو به کسی مثل رئیسی با اون اطرافیان احمدی نژادی ترجیح بدیم.
حالا جناب قالیباف روی صد بار در مورد 4% و 96% صحبت کنن و جناب رئیسی در مورد ملت بدبخت و گشنگان، باز فرقی توی واقعیت نمیکنه که طبقه متوسط روحانی رو به اینا ترجیح میده.
خروس بی محل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
آقای روحانی رئیس جمهور مطلوب و کار بلدی نیست اما در شرایط موجود بهترین بود. بهترین از این منظر که درک بالای سیاسی و اجرایی داشت. انصاف داشته باشید آیا برادر روحانی 12000 میلیارد تومن اختلاس کرد یا عزیزیان(قائم مقام آقای رئیسی)؟ سرتون زیر برف نکنید و قطعا در برابر وجدان خودتون اقرار خواهید کرد که عبدالله رمضا زاده دزد بود یا محمد رضا رحیمی، قاضی مرتضوی و تعداد بیشماری از کارگزاران اصولگرا در دولت معجزه هزاره سوم؟ آیا برای روحانی فتوی آمد که انتخاب امام زمان است؟ آیا روحانی را سید خراسانی خطاب کردند؟ شما انتخابات را نباختید بلکه اعتقادات مردم را به لجن کشیدید و این سرآغاز افول شماست. تمام بدنه مداحان و آخوندهای درباری را بسیج کردید، عضو شورای نگهبانتان در میتینگ انتخاباتی آقای رئیسی شرکت نمود ولی غافل از اینکه این مقوله ها را مردم تدین نمی دانند بلکه ملعبه قرار دادن دین می دانند. حداقل توبه کنید که امام زمان(عج) را نزد مرد سخیف کردید.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
بازنده اید خودتان هم می دانید چون چشم بستید و برای رای از زمین و زمان مایه گذاشتید و دهان گشودید بازنده اید چون عاقلان و صاحبان چشم ها می بینند که مدعیان دموکراسی در سال 88 چه کردند و ما چه می کنیم بازنده اید چون با ترس از جنگ و فریب عده ای را به سوی خود کشیدید بازنده اید چون باید پاسخگوی 4 سالی باشید که هیچ برنامه ای برایش ندارید و وارث خرابه ای هستید که خود ساخته اید بازنده اید چون به دروغ گویی شهره شدید و کل تاریخ خودتان را برای رای مخالفین نظام به گند کشیدید بازند ه اید چون اگر امروز بر دیگران با ایجاد جنگ روانی پیروز شدید فردا پست تر از شما ها با کار هایی بدتر از شما بر شما پیروز خواهند شد بازنده اید چون دیگر نمی توانید همه چیز را به دولت قبل نسبت دهید بازند ه اید چون ثابت شد فتنه گران 88 چقدر پست و لئیم بوده اند بازند ه اید این شما و این ما آینده و گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
با این طرز فکرتون شما بازنده تاریخ هستید. هیچگاه نخواستید پذیرای همه جامعه باشید، همیشه جامعه ایرانی را به خودی و غیر خودی تقسیم کردید. هنوز این موضوع در لحن شما آشکار است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
بازنده مردمی هستند که با رای شون مهر تایید بر وضعیت افتضاح اقتصادی و سیاسی زدند.بازنده مردمی هستند که فساد و غارت رو دیدند اما چشم فرو بستند و محددا گفتند:ادامه پیدا کند.بازنده مردمی هستند که باز باید وعده های سر خرمن را تحمل کنند.بارنده مردمی هستند که بار باید تا4سال چشم به دهان این به اصطلاح روشنفکران شکم سیر بدوزند.بازنده مردمی هستند که حتی ندیدند شبکه های بیگانه هم زبان به انتقاد این کلیدی ها گشودند یا دیدند اما رای دادند.بله مردم بازنده اند که به جای اندیشیدن برای اینده،برای امیدی که4سال جز ناامیدی به بار نیاورد،برای تدبیری که تحقیر و تزویر به همراه داشت،برای اعتدالی که حاصلش انفعال بود، به تفکر راحت طلبی و مفت خوری و تحقیر و فساد رای دادند.مبارک شون.4سال نوش جان شون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
خخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
معترضان 88 پست بودن که با نجابت تمام از درون زندانشون رای دادن یا اونایی رو که تو 88 بردید بالا و امروز به انتخابات و اصل نظام پوزخند میزنن!!!
کی اون عینک تعصب رو از چشماتون بر میدارید خدا میدونه
پیام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
برو آقا با کلامات بازی نکن خودتون خوب میدونید جه خبره برو بسه دیگه......!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
درکتون میکنم!خیلی سخته از مردم سیلی خوردن!اونم با این شدت!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
تو چرا خودتو خيس كردي .....
ناشناس
United States
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
احمد جان بازنده ان کاملا" درست اما قبول کن روحانی انتخاب نظامه و بس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
بازنده آنهائي هستند كه حقيقت را نديدند و خود را به خواب زندند و بعضي شان همچنان در خواب هستند و برنده24 ميليوني هستند كه راه را از بي راهه پر زرق و برق افزايش يارانه ها و ... تشخيص دادند و فريب نخوردند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
بازنده كسي ست كه دم از جنگ مي زند بدون اينكه دركي از جنگ داشته باشه و وقتي جنگ بشه ميره تو سوراخ موش قايم ميشه . بازنده كسيه كه براي تحريم تبليغ ميكنه و برجامو محكوم ميكنه بازنده كسيه كه ميخواد با تمام دنيا بجنگه و تاوان تندرويشو ملت ايران بايد بدن . بازنده كسيه كه بدون اينكه بدونه آقاي رئيسي كيه فقط از سر لجبازيو ناآگاهي ميره بهش راي ميده . بازنده اونه كه ميخواد با خواسته اكثريت ملت مخالفت كنه . فكر كردي ايران ارث باباته كه ما تاوان حماقت شما رو بديم . فعلا آب بريز روش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
اگر مخترع 96 و 4 درصدی میدانست طرف مقابل چه جوابی در مورد آن خواهند داد هیچوقت آن را بزبان نمی آورد.
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
چقدر تحلیل فضایی و دور از واقعیت های جامعه ای ارائه کرده این استاد دانشگاه!!! معلومه تو دفتر خودش تو دانشگاه میشینه و از واقعیت های کف جامعه چیزی نمی دونه. نمی دونه که امروز روز برتری جو و شانتاژ بر عقل و تفکر بود!! شانتاژی که مردم رو وادار کرد از روی ترس و علی رقم وقوف به ضعف های اقتصادی و سیاسی این دولت و بیکاری و رکود بیان و بهش رای بدن ! ملت رو از جنگ ترسوندین و از دیوار کشی!! به این میگین پیروزی دموکراتیک بر عوام گرایی؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
تاجایی که مادیدیم دروغ ودغل دوستان شما وانواع واقسام تهمت ها وشب نامه هابود والبته ولخرجی باپول بیت المال استفاده ازصداوسیمای میلی وهزینه ازعقایدمذهبی پس لطفا سکوت کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
ببين معني شانتاژو اول ياد بگير بعد به كار ببر خب! واقعيت جامعه اينه كه مردم از دست امثال تو خسته شدن مردم تحريم نمي خوان شماها گربه صفتان چشمتونو به روي خوبيهاي دولت بستيد و فقط بديهاشو مي بينيد . مردم بين دو گزينه بهترينو انتخاب كردن و امثال شما بدون اينكه بدونن برنامه آقاي رئيسي براي اداره كشور چيه صرفا جهت لجبازي به آقاي رئيسي راي دادن . دست برداريد از دنباله روي كوركورانه دست برداريد از بي تفكر اعتماد كردن .
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
روحاني كار واسه مردم نكرد ولي مردم ديگه فريب حرفهاي عوام فريبانه احمدي نژادي را نميخورد. ديگه نميگن به اين راي ميدم كه اون صرفن چون يه عده راننده شوفر ميگن دزده راي نديم.
اگه خوب نداريم ولي شركت ميكنيم تا الااقل دست بدتر نيفتد ولي مشاركتمان دليل بر تاييد بعضي افكارها و .... نيست.
مشاركتمان در مواقع اينچنيني از سر ترسمان است
ترس از بدبختي ترس از ناامني ترس ار محدوديت هاي بيشتر و .....
روحاني جبران اين الطاف اين ملت گردنته همين
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
تا کی قرار این به اصطلاح انتخاب بین بد و بدتر ادامه پیدا کند و در آخر التماس کنیم"روحاني جبران اين الطاف اين ملت گردنته همين"؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
بعضي از مردم فقط از ترس اينكه حكومت دست تندروها نيفته راي دادن بله ما كه 8 سال تاوان اشتباهات احمدي نژادو پس داديم وااقعا ديگه تحملشو نداريم
مهمت
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
فقط به حرمت حرف سيد محمد خاتمي عزيز راي داديم همين
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
فقط خاتمي
همتي
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
اميركبير:
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
احمد جان دلبندم.اینقدر نطق نکن شیرت خشک میشه. اتفاقا غالب صفاتی که برشمردی دقیقا شایسته تو و همفکرانته.ولی من نیازی نمی‌بینم زیاد بسطش بدم.
فقط به قول اون معجزه تون آب را جای مناسب بریز.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
نه به تحجر
ناشناس
United States
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
درود بر اعتدال و میانه روی ، معلومه خیلی دماغ سوخته اند 4 درصدی ها خودشان بودند که مردم تردشان کردند درود بر خاتمی و روحانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
نگاهی به سبد آرای اصولگرایان

این دوره حدوده ۱۶میلیون
دوره یازدهم حدود ۱۶ میلیون
دوره دهم ۲۴ میلیون
دوره نهم حدود ۱۷ میلیون

قضاوت با شما!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
از طبقه بندی و گروه بندی صحبت نشود
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
4 >> 96 دم مردم ایران گررررم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
ما بیشماریم و تازه این اول داستان است.
ما همدیگر را در وسعت یک کشور یافته ایم.

دیگر نظارت استصوابی مانع ما نیست.
کافی است بدانیم که جهت گیری متحجران چیست تا آن ها را نامید کنیم.
مردم عزیز
قرار بعدی ما انتخابات مجلس 98 است!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین