bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۵۳۰
ترامپ قرارداد تسلیحاتی به ارزش 100 میلیارد دلار با عربستان امضاء کرد

پاداش جرائم عربستان با سلاح‌های بیشتر؟

ماه اکتبر گذشته، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، یک سالن مراسم تشییع‌جنازه در صنعا پایتخت یمن را بمباران کرد که سبب کشته و زخمی شدن صدها نفر شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

پاداش جرائم عربستان با سلاح‌های بیشتر؟

فرارو- ماه اکتبر گذشته، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، یک سالن مراسم تشییع‌جنازه در صنعا پایتخت یمن را بمباران کرد که سبب کشته و زخمی شدن صدها نفر شد.

یکی از بازماندگان گفت: "فاجعه بود... نمی‌توانم عمق فاجعه را برایتان شرح دهم... اجساد سوخته همه جای سالن افتاده بودند."

بلافاصله پس‌از این بمباران غیرقانونی، دولت اوباما فروش نزدیک به 400 میلیون دلار سلاح به عربستان سعودی را تعلیق کرد.

مدت‌ها بود که عملیات نظامی نیروهای ائتلاف عربستان کشور یمن را ویران کرده و هزاران شهروند غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و کشور را به آستانه قحطی رسانده بود.

حتی پس از بمباران مراسم تشییع، حملات هوایی غیرقانونی ادامه پیدا کرد، اما تصمیم امریکا در تعلیق فروش سلاح به سعودی‌ها پیام مهمی داشت. دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، پیام بسیار نگران‌کننده و کاملاً متفاوتی به سعودی‌ها می‌دهد.

بنا به گزارش‌ها، ترامپ قرارداد تسلیحاتی به ارزش 100 میلیارد دلار با عربستان امضاء کرد. این میزان تقریباً با میزان سلاح‌های فروخته شده در هشت سال ریاست جمهوری اوباما برابری می‌کند.

زخم‌های حملات هوایی در سراسر یمن به چشم می‌خورد. ائتلاف عربستان از ماه مارس 2015 مبارزه نظامی با نیروهای مسلح حوثی و وفادار به رئیس‌جمهور سابق "علی عبدالله صالح" را آغاز کرد. از آن زمان به خانه‌ها، مدارس، بازارها و بیمارستان‌ها حمله شده است.

دیده بان حقوق بشر در دو سال گذشته 81 موردحمله غیرقانونی و جرائم جنگی از ائتلاف عربستان گزارش کرده است. در حدود 25 مورد از این حملات، از سلاح‌های آمریکایی استفاده‌شده بود.

به گفته سازمان ملل، از زمان آغاز این درگیری‌ها دست‌کم 4773 غیرنظامی کشته و 8272 نفر زخمی شدند که اکثر این جنایات توسط حملات هوایی ائتلاف عربستان صورت گرفته است. یمن فقیرترین کشور خاورمیانه است که این جنگ آن را به سمت فاجعه انسانی نیز برد.

هم نیروهای ائتلاف عربستان و هم حوثی‌های طرفدار صالح، مانع از رسیدن امداد به غیرنظامیان شدند. هفت میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند و وبا برخی از نقاط کشور را فرا گرفته است.

ترامپ باید سعودی‌ها را به تغییر مسیر و رعایت قوانین جنگ تشویق کند و مسئولان جنایات گذشته را به‌پای میز محاکمه بکشاند. اما در عوض، با این قرارداد راه را برای پیشروی سعودی‌ها در همین مسیر باز گذاشته و به آن‌ها می‌گوید "اصلاً نگران نباشید؛ سلاح‌های آمریکا تا هر وقت که بخواهید در اختیارتان خواهد بود."

ترامپ با این کار آمریکایی‌ها را نیز درخطر قرار می‌دهد. ادامه فروش سلاح به کشوری که بارها و بارها قوانین جنگی را نقض کرده، مقامات آمریکا را برای کمک به جنایات جنگی تحت مسئولیت قانونی قرار می‌دهد.

برخی از قانون‌گذاران آمریکا از این موضوع نگران‌اند. تنها قصد دارند لایحه‌ای ارائه دهند که انتقال تسلیحات به عربستان سعودی را محدود کند. کاخ سفید باید گواهی دهد که عربستان سعودی تمام اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان در یمن را انجام می‌دهد. بعلاوه، کاخ سفید موظف است به کنگره گزارش دهد آیا عربستان در حملات غیرقانونی گذشته از سلاح‌های آمریکایی استفاده کرده یا نه.

اوایل این ماه، "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "اگر دیگران را وادار به رعایت ارزش‌های خودمان کنیم و بیش‌ازحد به آنها فشار آوریم، توانایی ما در پیشبرد منافع امنیت ملی و منافع اقتصادی کم می‌شود." اما دولت آمریکا باید بداند حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه، بخشی از برنامه تقویت ملی ایالات‌متحده است.

آمریکا نمی‌تواند امیدوار باشد که ائتلاف عربستان سعودی مسئولیت جنایات گذشته و آینده را بر عهده بگیرد. شهروندان یمن که جانشان درخطر است می‌دانند آمریکا از این ائتلاف حمایت می‌کند و این بمب‌های آمریکا است که بر سرشان فرود آمده است. این یک مشکل امنیت ملی مهم است که دولت ترامپ باید توجه بیشتری به آن کند.

اگر دولت ترامپ برای محدود کردن جرائم عربستان سعودی و دیگر اعضای ائتلاف تلاش نکند، کنگره باید قدم میان بگذارد (با استفاده از قدرت خود در توقف فروش سلاح) تا زندگی غیرنظامیان یمن بیش از این نادیده گرفته نشود.

منبع: The Hill

ترجمه: وب‌سایت فرارو


bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین