bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۱۹۵
جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با فرارو رای حلال را تحلیل کرد

توهین به مردم!

سوالی که برای من پیش می آید این است که اصلا این آقایان از کجا و با چه معیاری متوجه شدند که آرای رئیسی حلال است و آرای روحانی خیر؟ یعنی 24میلیون نفر رای حرام انداخته اند؟ رای حرام از لقمه حرام می آید.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
فرارو- «رای حلال» اصطلاحی است که بعد انتخابات ریاست جمهوری وارد ادبیات سیاسی کشور شده است و نخستین بار احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آن را مطرح کرد و دیگر اصولگرایان هم این خط را دنبال کردند. اما اصلاح اینچنینی معمولا با واکنش‌های مختلف همراه است که رای هم از این مسئله مستثنی نبود.

به گزارش فرارو، بعد از اعلام نتیجه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که رقبای روحانی تاکید داشتند دولت در انتخابات تخلف های گسترده انجام داده است و منتظر حمایت شورای نگهبان بودن، احمد جنتی اعلام کرد: بنده سلامت انتخابات را تایید می کنم که خیلی خوب بود، اما تخلفاتی هم صورت گرفته که بر اساس گزارش های ناظران از دور و نزدیک و برخی گزارش های مردمی بوده است و شورا نیز حسب مورد به مسأله ورود داشته است.  وی گفت: البته بخشی از تخلفات، طبیعی است و در همه دوره های انتخابات اعم از مجلس و ریاست جمهوری بوده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند رأی مردم، حق الناس است، لذا اگر کسی در فرایند انتخابات خدای ناکرده تخلفی مرتکب شده باشد باید توبه کند.

این اظهارات دبیر شورای نگهبان موجب شد موجی از انتقادها در فضای مجازی شکل بگیرد و کاربران معتقد بودند که اگر تخلف یا تقلبی صورت گرفته است باید برخورد قانونی صورت گیرد و لزومی ندارد مسئله را دینی و اسلامی کنید و به توبه کردن وصلش کنند. 

ضمن اینکه به طور کلی کاربران به دنبال دلیل مطرح کردن این مسئله از سوی احمد جنتی بودند. آنها تاکید داشتند اگر این تخلف ها یک امر عادی در انتخابات است، چرا در دوره‌های قبل حتی به صورت گذرا به آن اشاره نمی‌شد؟ چرا در شرایطی که رقبا با طرح تخلف سعی در تشویش اذهان عمومی دارد یک مقام رسمی باید این مسئله را مطرح کند؟

اما آنچه که ماجرای دینی و مذهبی کردن انتخابات را به اوج خود رساند، اظهارات موحدی کرمانی بود. او با تقسیم رای دهندگان به دو دسته، عنوان کرد: رئیسی ۱۶ میلیون رای حلال داشت. این صحبت موحدی کرمانی به واکنش شدید وزارت کشور مواجه شد و آنها در بیانیه ای اینگونه پاسخ دادند که همه مراحل انتخابات با حضور ناظران شورای نگهبان انجام شده و وارد کردن «هرگونه ابهام در حماسه بزرگ مردم‌سالاری دینی، خدشه به آرای مردم و توهین و بی‌اعتبار نمودن دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات و به ویژه» ناظران شورای نگهبان است.

وزارت کشور همچنین اعلام کرد که تقسیم بندی رای‌دهندگان «به عناوینی مانند انقلابی و غیرانقلابی یا آرای حلال و... ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می شود».این وزارتخانه تاکید کرد که تقاضای دبیرکل جامعه روحانیت مبارز برای افزایش آرای ابراهیم رئیسی از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون «با هیچ منطق شرعی، قانونی و مردمسالاری مطبق نیست و ادعایی غیر باور است».

البته علاوه بر وزارت کشور که به صورت رسمی پاسخ ادعاهای موحدی کرمانی را داد، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هم آن را بدون پاسخ نگذاشته بود و در حساب توییتری خود نوشت: این دوستان خود را نماد اسلام و ارزش‌های آن پنداشته و مجاز می‌دانند تا در کارزار انتخابات بیشترین بهره‌ را از دین برده و هر فاجعه‌ای! را توجیه دینی کنند. در کنار توجیه دینی مجازند مخالفان خود را به بی دینی، توده‌واری، رای حلال و رای حرام و... متهم کنند؛ که البته تهران پاسخ شان را در ۹۴ و ایران در ۹۶ داد؛

ابوطالبی ادامه داد: دوستان؛ تحریک بیشتر دوقطبی در کشور، به مصلحت ملی نیست؛ کشور، یک ملت، یک رهبر، یک دولت دارد، به نتایج انتخابات و دولت مشروع برآمده از آن متعهد بمانیم.تحریک، راه ماندگاری آراء شما نیست؛ راه نگه داشتن هواداران نیست؛ راه ماندن در عالم سیاست و سیاست ورزی نیست؛ باید اخلاق و اعتماد به ملت را پیشه کنیم؛

اما این تقسیم مردم به دو یا چند دسته از سوی اصولگرایان از همان روزهای نخست ایام تبلیغات کاندیداهای این جریان آغاز کردند.

اما این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه کار به جایی رسید که آرای مردمی تقسیم بر دو قسمت رای حلال و حرام شد. در همین خصوص جهانبخش خانجانی سخنگو اسبق روابط عمومی وزارت کشور در گفت‌وگو با فرارو با بیان این نکته که این تقسیم بندی ها و ادعا توهین به ملت ایران است گفت: به طور کلی طرح مسائلی مانند رای حلال و حرام یا انقلابی و غیرانقلابی، توهین به ملت ایران است و باعث ایجاد انشقاق در صفوف به هم پیوسته مردم می‌شود. انتخابات یک امر سیاسی است و نباید آن را به دین و مذهب وصل کرد.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته یکی از  مراجع دینی که این روزها در قید حیات نیست در خصوص لیست برخی کاندیداها اعلام کردند که این لیست را امام زمان تائید کرده است. اما همان دوره 40 نفر از این نمایندگان توسط شورای نگهبان رد صلایت شدند. خب بعد از این اتفاق و اون ادعا آیا مردم نمی پرسند که چرا شورای نگهبان افرادی را که امام زمان تائید کرده بود را ردصلاحیت کرده است؟ یا نمی پرسند اگر این افراد صلاحیت ندارند چرا امام زمان آنها را تائید کرده است؟

این فعال سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که وقتی چنین مسائلی مطرح می شود، دین، جامعه و مردم  مورد توهین قرار می گیرند. یک گروهی طرفدار کاندیدایی بود از همه ابزارهای که در اختیار داشت چه به صورت قانونی و چه غیر قانونی استفاده کرد تا این کاندیدا در انتخابات موفق شود. ولی این اتفاق رخ نداد حالا باید بیایند حرام و حلال را مطرح کنند؟

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: موضوع این است که جریان مقابل به واسطه اینکه رای اکثریت را ندارد تلاش دارد با استفاده از این اصطلاح‌ها و دسته بندی ها مردم را تحت تاثیر قرار دهد اما متوجه نمی شوند که هیچ وقت این تاکتیک موفقیت آمیز نبوده است.

این فعال سیاسی افزود: سوالی که برای من پیش می آید این است که اصلا این آقایان از کجا و با چه معیاری متوجه شدند که آرای رئیسی حلال است و آرای روحانی خیر؟ یعنی 24میلیون نفر رای حرام انداخته اند؟ رای حرام از لقمه حرام می آید. تفسیر آن مشخص است و لزومی ندارد من بیشتر از این مسئله را تشریح کنم. ولی باید از مردم عذرخواهی کنند و بیشتر از این برخلاف منافع ملی و اجتماعی اظهار نظر نکنند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو