bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۳۲۲

لابی‌فراکسیونی برسر صندلی‌مطهری

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
این روزها وزن کشی‌های فراکسیونی درون مجلس به اوج خود رسیده است، گاهی صدای ائتلاف به گوش می‌رسد و گاهی حرکت‌ها به سمتی پیش می‌رود که از آن استنباطی جز حرکت مستقل فراکسیونی برداشت نمی شود.
 
به گزارش خبرآنلاین، یک سال از شروع به کار مجلس دهم می گذرد و بهارستان نشینان در آستانه  دومین انتخاب هیئت رئیسه قرار گرفته‌اند. انتخاباتی که سه فراکسیون امید(اصلاح طلبان) مستقلین ( اعتدالگرایان) و ولایی ( اصولگرایان) بازیگران اصلی معادلات انتخابات در ساختمان هرمی شکل هستند.

از همین روست که این روزهای منتهی به انتخابات هیات رئیسه لابی‌ها و معادلات درون پارلمانی بین بازیگران فراکسیونی اوج گرفته است، گاهی صدای ائتلاف به گوش می رسد و گاهی حرکت ها به سمتی پیش می رود که از آن استنباطی جز حرکت مستقل برداشت نمی شود.

مذاکره ای به وسعت سه فراکسیون
«می خواهیم به یک مدل مشخص برسیم که در آن از هر طیفی حضور داشته باشد» این را کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین می گوید کسی که مدعی است  هر سه فراکسیون می توانند دور یک میز جمع شوند و پیش از انتخابات تکلیف 12 کرسی را با گفت و گو میان خود مشخص کند.

جلالی با بیان اینکه  در مورد کرسی ریاست یک وفاق نسبی وجود دارد عنوان می کند ما در این گفت و گو ها می خواهیم برای هر سه فراکسیون سهمی قائل شویم.

چرخش به راست

علی رغم ادعای مستقلین مجلس مبنی براینکه به دنبال رسیدن به یک مدل جمعی هستند اما انتقادات صریح کاظم جلالی نسبت به فراکسیون امید نشان از دارد که این جریان بیش از آنکه به دنبال ائتلاف با اصلاح طلبان باشد تمایل دارد با اصولگرایان  مجلس وارد تعامل شود. گویی آنکه مدل پیشنهاد شده از سوی ولایی های مجلس که در آن سهمی برابر بین خود و مستقلین درنظر گرفته اند اغواکننده تر از پیشنهادات فراکسیون امید برای مستقلین بوده است.

کف مطالبات فراکسیون امید
سوی دیگر ماجرا اما فراکسیون امید است که با دست فرمانی متفاوت وارد میدان رقابت انتخاباتی درون پارلمان شده است. دستورکاری که در آن بر حفظ جایگاه ریاست و نواب رئیسی فعلی تاکید شده است. شاید از همین روست که پارسایی سخنگوی این فراکسیون ادعاهای مستقلین درباره عدم علاقه امیدی ها به مذاکره بین فراکسیونی را رد می کند و می گوید«اینکه فراکسیون امید اعلام کرده است با هیچ فراکسیونی گفت و گو نمی کنیم کذب است و ما همواره آماده تعامل هستیم اما لازم به ذکر است که باید پیام انتخابات 96 را بشنویم و به دنبال تقویت گفتمان اصلاح طلبی باشیم.»

بنا به گفته این عضو ارشد فراکسیون امید، «کف مطالبه فراکسیون امید آنچنان که پیشتر نیز اعلام شده حفظ وضع موجود است اما اگر کف خواسته  به ویژه با توجه به انتخابات ۲۹ اردیبهشت و مطالبه‌گری مردم در سراسر کشور، محقق نشود، لیستی مستقل برای تمام ارکان مجلس ارائه خواهد شد.»

توافق 6 بر 6 برای حذف مطهری؟
اما در در میانه خبرهای مربوط به توافق بین فراکسیونی بر سر کرسی های هیات رئیسه، خبر توافق فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون مستقلین مهترین خبری بود که توجهات را به خود جلب کرد؛ خبری که چندان با آن مدل جمعی که ابتدا مطرح می شد همخوانی نداشت چراکه دو فراکسیون تصمیم گرفتند شش کرسی به اصولگرایان تعلق بگیرد و شش کرسی از آن مستقلین شود و از این رو عملا مدل سهم 4 کرسی برای هر فراکسیون به کنار گذاشته شد.

اما فقط تقسیم 12 کرسی میان دو فراکسیون نبود که چشم ها را جلسه بین دو فراکسیون خیره کرد بلکه شنیده هایی غیر رسمی از آن حکایت می کرد که حذف مطهری از هیات رئیسه، دود سفیدی بوده است که از دودکش توافق این دو فراکسیون بیرون آمد.

در همین راستا بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید عنوان کرده است «اعضای دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی روز گذشته رسما به آقای مطهری اعلام کرده‌اند که این دو فراکسیون با فرمول ۶+۶ به توافق رسیده‌اند و آقای مطهری هم که در جلسه مشترک این دو فراکسیون حضور داشته، گفته است که اگر با یکدیگر به توافق رسیده‌اید، چرا چنین جلسه‌ای برگزار شده است.»

او ادامه می دهد: فراکسیون امید به خاطر حفظ آرامش جامعه و مجلس همچنان راه مذاکره را باز گذاشته است.

توضیح امیدی ها از پشت پرده جلسه فراکسیون ولایت و مستقلین
محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در شرح جلسات برای انتخابات هیات رئیسه به ایسنا می گوید: در جلسه روز جمعه بعد از این‌که آقای مطهری، کف مطالبات فراکسیون امید را حفظ وضع موجود مطرح کرده، آقایان در پاسخ گفته‌اند که فراکسیون مستقلین و فراکسیون اصولگرایان، با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که با یک لیست مشترک در انتخابات هیات رئیسه حاضر شوند لذا امکان تعامل با فراکسیون امید برای ما وجود ندارد.

وکیلی ادامه می دهد: شکل توافق مذکور هم این‌گونه است که هر دو فراکسیون به ریاست آقای لاریجانی رای بدهند و از هر فراکسیون یک نفر به عنوان نایب‌رئیس انتخاب شود و 9 کرسی دیگر هیات رئیسه نیز بین دو فراکسیون تقسیم شود به شکلی که از هر فراکسیون، 6 نفر در هیات رئیسه حضور داشته باشند و هیچ یک از کرسی‌های هیات رئیسه به فراکسیون امید نرسد.

او با تاکید بر این‌که معنای توافق اصولگرایان و مستقلین، حذف پزشکیان و مطهری و سایر اعضای فراکسیون امید از هیات رئیسه است، گفت: آقای مطهری در پاسخ به این سخن دوستان، به آنها گفته که وقتی شما چنین توافقی را کرده‌اید و باب تعامل را بسته‌اید، علت برگزاری این جلسه چیست؟ آیا هدفتان تنها ابلاغ تصمیم به ما بوده؟

وکیلی درباره پیشنهاد مطهری هم گفت: آقای مطهری در پایان این جلسه از طرف شخص خود، یک پیشنهاد هم مطرح کرده و آن دو فراکسیون هم از این پیشنهاد آقای مطهری استقبال کرده‌اند. اما چون این نظر شخصی ایشان بود و پذیرفتن آن هم مستلزم حذف آقای مطهری بود، فراکسیون با تاکید بر خطوط قرمز خود، با این پیشنهاد آقای مطهری موافقت نکرد.

روی مطهری معامله نمی کنیم
الیاس حضرتی  از دیگر اعضای فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در رابطه با حذف مطهری سکوت را جایز نمی بیند و می به ایسنا می گوید: پس از دیدار جمعی از اعضای فراکسیون امید با آقای خاتمی پایداری‌ها به دنبال جمع کردن نامه‌ای علیه افراد حاضر در این دیدار بودند اما بعد از اینکه دیدند کار پیش نمی‌رود علیه اعضای هیئت رییسه مجلس که در این دیدار حاضر بودند به ویژه آقایان وکیلی و مطهری، به هیئت نظارت بر نمایندگان شکایت بردند که این امر به نتیجه نرسید، اما در آستانه انتخابات هیئت رییسه مجلس بار دیگر شاهد بودیم آن‌ها این موضوع را مطرح کردند که به این بهانه آقای مطهری از نائب رئیسی مجلس حذف شود.   

مطهری تابلو و برند مجلس و نشانه آزادگی و حریت و سروبلند قامت مجلس است که ما حاضر نمی‌شویم روی ایشان معامله کنیم. در واقع کف مطالبه ما حفظ وضع فعلی است اما حساب ویژه‌ای برای آقای مطهری قائل هستیم.

با مستقلین توافق کردیم؛ حذف مطهری گنده بازی است
این درحالیست که سید حسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس(اصولگرایان) درباره تلاش گروهی از نمایندگان اصولگرا برای حذف مطهری از هیئت رئیسه مجلس ضمن رد این موضوع تاکید دارد« چنین چیزی را نشنیده‌ام و به نظر می‌رسد این حرف‌ها گنده‌بازی یک عده خاص باشد و گرنه من نشنیده‌ام که کسی بخواهد دیگری را بزند یا حذف کند.»

واکنش مستقلین به حذف مطهری و ائتلاف با پایداری
با پررنگ تر شدن خبر حذف علی مطهری اعضای فراکسیون مستقلین نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که در راس آن می توان به سخنان رئیس این فراکسیون اشاره کرد. جلالی در این مصاحبه اخبار مربوط به حذف مطهری را تکذیب می کند و می گوید: محتوای جلسه از اساس کذب بود، چرا که جلسه مذکور در دفتر آقای مطهری وبا حضور ایشان برگزار شد و  چطور می شود با حضور یک فرد برای حذف خودش جلسه برگزار کرد.

او با اشاره به جلسه روز سه شنبه با فراکسیون امید گفت: در این جلسه دوستان فراکسیون امید پیشنهاد کردند: رییس و نواب ثابت باشند، بعد از آن یک خانم از فراکسیون زنان یک نفر نیز از فراکسیون اهل تسنن  در ترکیب هیات رییسه تعیین شود که با این حساب 7 جایگاه دیگر در هیات رییسه باقی می ماند که با این قرار، 4 جایگاه سهم فراکسیون امید و 3 جایگاه سهم فراکسیون مستقلین ولایی بود.

جلالی توضیحی درباره روند مذاکره با فراکسیون امید ارائه می دهد و نهایتا با اشاره به جلسه ای که در آن علی مطهری نیز حاضر بود گفت: آقای مطهری پیشنهاد کردند که رییس ثابت و مورد اتفاق و اجماعی باشد ودر مورد نواب رییس ؛ دو کاندیدا فراکسیون امید معرفی کنند و یک نفر فراکسیون نمایندگان ولایی و یک نفر از سوی فراکسیون مستقلین ولایی معرفی شود و در صحن این 4 نفر با هم رقابت کنند و در مورد  بقیه  کرسی های هیات رئیسه نیز ، به نسبت فعلی ، 3 نفر برای هر فراکسیون حفظ شود که این پیشنهاد نیز همان حرفی بود که ما در فراکسیون مستقلین ولایی از ابتدا زدیم و فراکسیون امید نمی پذیرفتند و النهایه  مقررشد آقای مطهری در فراکسیون امید این پیشنهاد را مطرح کند.

پاسخ عارف به جنجال عدم تمایل امید برای مذاکره
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز که در مورد مسائل مطروحه به ویژه موضوعاتی که از سوی فراکسیون مستقلین عنوان شده بود اظهار نظر مشخصی ارائه نکرده بود،روز گذشته در رابطه با نحوه ورود این فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه به ایسنا گفت: سیاست ما از ابتدای مجلس تعامل و همکاری و شعار ما گفت‌وگوی ملی در پارلمان است.
 
در این چارچوب کمیته‌ای تشکیل شد که با فراکسیون‌های مختلف مذاکره کند تا بتوانیم با تعامل مدیریت مجلس را برای سال دوم مشخص کنیم و آرامشی که در کشور ایجاد شده و مطالبات مردم را در رویکرد خود نشان دهیم.

وی با تشریح تشکیل کمیته هایی برای گفت و گو افزود: ما هنوز هم معتقدیم می‌توانیم با سیاسیون مجلس به تفاهم برسیم و با تفاهم همان مسیر سال اول را در سال دوم نیز ادامه دهیم.

مطهری و پزشکیان، خط قرمز فراکسیون امید
محمدرضا عارف نسبت به خبر حذف مطهری از هیئت رئیسه نیز واکنش نشان داد و در پاسخ به سوالی درباره پروژه برخی جریانات داخل مجلس برای حذف مطهری و پزشکیان از نایب رئیسی خاطرنشان کرد: در جلسات فراکسیون صحبت مفصلی در این زمینه داشتیم. خط قرمز ما حفظ دو نایب رئیس است و گاهی در مذاکرات حفظ رئیس و دو نایب رئیس فعلی را نیز پیگیری کردیم.

پزشکیان رقیب لاریجانی؟!
به فاصله ای کوتاه از سخنان عارف اما جلسه فراکسیون امید برای رسیدن به یک نتیجه نهایی تشکیل شد جلسه ای که قرار بود در آن بر سر مصادیق صحبت شود و نتیجه چیزی نبود جز راهی کردن پزشکیان به میدان رقابت با علی لاریجانی.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در مورد نتیجه این جلسه به رسانه ها گفت: پس از تفاهم فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون مستقلین قرار شد درصورتی که کف مطالبات فراکسیون امید مبنی بر حفظ وضع موجود محقق نشود، فراکسیون امید برای هر ۱۲ رکن هیات رییسه نامزد معرفی کند، که در همین جلسه رای گیری به عمل آمد و مقرر شد درصورت عدم تحقق کف مطالبات فراکسیون امید مبنی بر حفظ وضع موجود، مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای رییس مجلس معرفی شود.»

البته در این معرفی کاندیدای ریاست به نظر می رسد باید جای یک «اما» را خالی گذاشت و آن اینکه فراکسیون امید می داند اگر پزشکیان برای ریاست رای نیاورد این احتمال وجود دارد تا یکی از دو کرسی نائب رئیسی را به طرف مقابل واگذار کند لذا با وجود چنین ریسکی این احتمال نیز وجود دارد تا گزینه امروز امید برای ریاست روز چهارشنبه تبدیل به گزینه نائب رئیسی شود.
برچسب ها: مطهری لابی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین