bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۳۳۴
چرا ابراهیم رئیسی و حامیانش بحث "تخلف" را پیش کشیدند؟

زیباکلام: اصولگرایان شوکه شده‌اند/ جوادی حصار: "تخلف" توجیه شکست است

زیباکلام درباره این که دولت با ادعاهای "تخلف" باید چگونه برخورد کند اظهار کرد: «دولت باید قرص و محکم بپرسد که کدام دستگاه، در کجا و چگونه مرتکب تخلف شده است. دولت باید از اصولگرایان بخواهد به جای "آی دزد، آی دزد" گفتن درباره ادعای تخلف توضیح دهند»
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
فرارو- حامیان ابراهیم رئیسی با گذشت بیش از یک هفته از انتخابات همچنان در تریبون های عمومی و خصوصی انتخابات را زیرسوال می برند. روز پنجشنبه حجت الاسلام موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت تهران از تخلف گسترده در انتخابات سخن گفت.
 
او اظهار کرد: "ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد گزارشات و تخلفات رأی آقای رئیسی از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون افزایش و رأی روحانی نیز از حدود ۲۳ میلیون به ۲۱ میلیون کاهش پیدا کند."
 
هرچند موحدی کرمانی گفته است با این حال نتیجه انتخابات تغییری نخواهد کرد، اما سخنان او شائبه تقلب گسترده در انتخابات را تائید می کند. او در حالی این آمار را ارئه کرده که هیچ منبع رسمی برای آن ذکر نکرده است.
 
موحدی کرمانی در ایجاد شائبه در نتیجه انتخابات تنها نیست. حجت الاسلام احمد خاتمی نیز در خطبه های نماز جمعه از تخلفات انتخاباتی سخن گفته بود.
 
بسیاری دیگر از فعالان انتخاباتی ستاد ابراهیم رئیسی بر بحث تخلف پافشاری می کنند.  
 
ابراهیم رئیسی و ستاد انتخاباتی اش تاکنون بارها از تخلفات گسترده در انتخابات سخن گفته اند. رئیسی اعتراض خود در این باره را به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان منتقل کرده است.
 
شب گذشته رئیسی طی سخنانی در مشهد بازهم از تخلف سخن گفت این بار او تاکید کرد که تخلفات "مهندسی" و "سازماندهی" شده اند.
 
از سوی دیگر در رسانه های حامی ابراهیم رئیسی این بحث بسیار مورد توجه قرار می گیرد و تبلیغ می شود که او در این انتخابات شکست نخورده است، بلکه در واقع پیروز انتخابات بوده است.
 
با وجود اینکه بحث تخلف بسیار مورد توجه اصولگرایان و حامیان ابراهیم رئیسی است اما تاکنون هیچ سندی در این باره منتشر نکرده اند. ستاد انتخاباتی رئیسی می گوید اسنادش را در اختیار شورای نگهبان قرارد اده است.
 
بنا به اعلام وزارت کشور حسن روحانی ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار رای، و ابراهیم رئیسی ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار رای آورده است.
 
حال سوال اساسی این است که چرا حامیان رئیسی تلاش دارند به بحث تخلف در انتخابات دامن زنند. این اصرار چه تبعاتی برای اصولگرایان و نظام خواهد داشت؟ دولت با این ادعاها چگونه روبه رو شود؟
 
صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار فرارو گفت:  «من فکر می کنم متاسفانه اصولگرایان از نتیجه انتخابات شوکه شده اند. این اولین بار نیست که از نتیجه انتخابات جا می‌خورند. اولین بار دوم خرداد سال 76 این اتفاق افتاد و آن ها نتیجه انتخابات را باور نمی کردند.»
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه "برای اصولگرایان شوک 29 اردیبهشت شبیه به شوک 2 خرداد بود" افزود: «اصولگرایان به جای رویارویی با حقیقت و ارزیابی دقیق و درست اتفاقات انتخابات هر بار با ناکامی مواجه می شوند خود را به یکسری مسائل حاشیه ای و برخی بدیهیات سرگرم می کنند.»
 
زیباکلام ادامه داد: «این بار آن ها پس از باخت می گویند تخلف شده است اما ژست قانون گرایی هم گرفته اند و می‌گویند بینید ما سطل آشغال آتش نزدیم. آنها پشت سنگر تخلف "موضع" گرفته اند و سر خود و هوادارانشان را گرم کرده اند. در حالی که 10 روز از انتخابات گذشته است، هیچ چیزی از تخلف اعلام نکرده اند. هیچ سندی رو نکرده اند.»
 
به گفته این استاد دانشگاه "آن ها اگر مدعی تخلف هستند باید بگویند این تخلف چه وقت، چگونه و از سوی چه نهادی و یا فرد و گروهی صورت گرفته است."
 
او افزود: «به نظر من ادعای تخلف نهایتا تا 10 روز دیگر در رسانه ها مطرح می شود پس از آن وقتی آب ها از آسیاب افتاد موضوع دیگری را دستمایه قرار می دهند و آرام آرام از بحث تخلف عبور می کنند و آن را به فراموشی می سپارند.»
 
زیباکلام  گفت: «ای کاش اصولگرایان اینقدر شهامت داشتند و با واقعیت ها رویارو می شدند، از خود می پرسیدند چرا نتیجه انتخابات اینگونه شد؟ 4 سال پیش پس از شکست 4 نامزد اصولگرا (جلیلی، قالیباف، رضایی و ولایتی) مجموع آرایشان از روحانی کمتر بود، اصولگرایان  گفتند ما اجماع نکرده بودیم اگر اجماع کرده بودیم می بردیم. این دوره که فقط با یک نامزد و با اجماع کامل در انتخابات حضور پیدا کردند باز هم رایشان به اندازه مجموع آرای 4نامزد اصولگرای سال 92 است. این بار برای توجیه دست به دامن تخلف شده اند.»
 
زیباکلام درباره این که دولت با ادعاهای "تخلف" باید چگونه برخورد کند اظهار کرد: «دولت باید قرص و محکم بپرسد که کدام دستگاه، در کجا و چگونه مرتکب تخلف شده است. دولت باید از اصولگرایان بخواهد به جای "آی دزد، آی دزد" گفتن درباره ادعای تخلف توضیح دهند»
 
"تخلف" توجیه شکست است
محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر اصلاح طلب و فعال سیاسی نیز در گفت وگو با فرارو درباره ریشه مطرح شدن بحث تخلف از سوی اصولگرایان گفت: «این بحث از این ناشی می شود که اصولگرایان در دوران تبلیغات انتخاباتی به هواداران خود القا کرده بودند که پیروز قطعی انتخابات هستند، آنها وعده داده بودند که غیر ممکن است شکست بخورند، اکنون باید بتوانند افکار عمومی هوادار خود را قانع کنند. در واقع بحث "تخلف" برای توجیه هواداران است.»
 
به گفته این تحلیلگر سیاسی "اصولگرایان خود خوب می دانند که برنده انتخابات مردم ایران بودند به خاطر حرکت و رویکردی که پای صندوق آرا داشتند. آقای جنتی هم نتیجه انتخابات را تائید کرده است."
 
او درباره بحث "تخلف" گفت: «باید قانون ملاک عمل قرار گیرد. انتخابات با نظارت شورای نگهبان برگزار شد، دولت نیز آن را اجرا کرد. گزارش های روز انتخابات نشان می دهد تخلفات چگونه بوده است.»
 
جوادی حصار افزود: «جنس تخلف بسیار مهم است. یک زمانی تخلف غیر ارادی و سهوی است و زمانی تخلف ارادی و مهندسی شده است که آن زمان تبدیل به تقلب می شود. اما اینکه در یک صندوق به دلیل مشکلات تدارکاتی رای گیری دیر آغاز شده است دیگر تخلف سهوی است. البته باید بررسی شود و ابعادش مشخص گردد، اسنادش به دادگاه ارائه شود و با متخلف برخورد شود. اما تخلفات اینگونه همیشه در تمام انتخابات ها بوده است.»
 
به گفته این تحلیلگر سیاسی "شبهه ایجاد کردن و خالی کردن دل مردم و رای دهندگان باعث ایجاد بی اعتمادی به انتخابات می شود. این درست نیست که هر وقت برنده شدند انتخابات عالی برگزار شده و عاری از هرگونه تخلف و تقلب بوده است، الان که باخته اند می گویند تخلف شده است."

جوادی حصار با اشاره به یکی از سخنان آیت الله جنتی در زمان ثبت نام گسترده در انتخابات مجلس گفت: «آقای جنتی یک روزی اعتراض کردند و گفتند نهضت ثبت نام راه انداخته اند تا تعداد ردصلاحیت های افزایش یابد و هزینه رد صلاحیت را برای نظام و شورای نگهبان بالا ببرند. حالا اگر نهضت "گزارش تخلف" راه افتاده باشد چه می شود؟»

او با انتقاد از بحث "رای حلال و رای حرام" گفت: «وقتی ادعا می کنند رای فلانی حرام است باید ریشه یابی شود که چرا حرام است، "حرمت" از نظر فقهی معنا و مفهومی دارد آیا کسی که این حرف را می زند نباید توضیح دهد دقیقا منظورش چه بوده است و چرا این رای حرام بوده است؟ و بر چه مبنایی این ادعا را مطرح کرده است؟»

به عقیده این تحلیلگر مسائل سیاسی دولت در برابر ادعای تخلف باید مطابق توصیه‌های قرآنی عمل کند "وقتی به سخن لغو بیهوده رسیدید کریمانه و بزرگوارانه از کنارش بگذرید."

جوادی حصار افزود: «بسیاری از این ادعاها مصادیق لغو است، به نظر من رسانه ها هم نباید به این بحث ها ورود پیدا کنند. این ادعاها مصادیق تشویش اذهان عمومی است.»

او در پاسخ به این سوال که عده ای معتقدند حامیان ابراهیم رئیسی بحث "تخلف" را برای آینده سیاسی خود مطرح می کنند، گفت: «این تحلیل بی ربط نیست. آنها با این کار بدنه نیروهای خود را توجیه می کنند تا در کنارشان بمانند. آن ها می خواهند عقبه 15 میلیونی را برای انتخابات بعدی حفظ کنند.»
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
سلام
مدیران محترم فرارو مدت هاست که با لفاظی های خود تمام قد در مقابل رهبری می ایستند. بحث تخلف رو هم حضرت آقا مطرح و دستور پیگیری هم داده اند. شماها با انجام این تخلفات و تحریک حامیان رئیسی به دنبال تطهیر چهره نجس فتنه گران در سال 88 بودید. که الحمدلله مثل همیشه بینی شما به خاک مالیده شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
این همه عکس و فیلم از تخلفات گسترده در شبکه های اجتماعی وجود دارد باز هم می گویید هیچ سند و مدارکی نیست؟!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
اگر آقای زیبا کلام در سال 88 هم اینطوری تحلیل میکردن، هیچ وقت اون بلوا به پا نمی شد.
منصف باشیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
از 16 میلیون 10 میلیونش برای شعار افزایش یارانه بود که البته نمی فهمند که این شعارها پایه های نظام را هدف قرار داده بود!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
سال 88 ، اصلاح طلبان ، تقلب
سال 96 ، اصولگرايان ، تخلف
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
متاسفانه اصلا انتخابات ازادی تقریبا نبود چرا که ان از تهدید مردم که اگر به رییسی رای بدهید جنگ میشه و همه چیز خراب میشه در حالی که دروغی بیش نبود ان هم از کم امدن تعرفه رای در بسیاری از روستاها و مناطق پایین شهر که رییسی رای داشت فکر کنید....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
چرا از کم و زیاد شدن آراء اینقدر سراسیمه شده اید؟ بابا گفتن شما پیروزید چرا اینقدر ترسیدید اگه تخلفی نبوده خوب ریلکس باشید اما خودتون هم میدونید چه خبر بوده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
خوب اگر پیروز شده مبارکش باشه
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
عجب!!؟

حرف زیباکلام شبیه حرف رییس ساواکه!

نصیری: اینا مردم نیستن ضبط صوته!؟

آقای زیبا کلام !
اینا مستندات نداشته شما در 88 نیست
بلکه هزاران فیلم عکس و شاهدعینی تخلفات در 96 است
منتظر باشید...
عبدالحمید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
بعید نیست برای جلوگیری از شکست در انتخابات اتی برای رای دهندگان هم شرط احراز صلاحیت رای دادن بزارن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
متاسفانه اطراف آقای رئیسی را جبهه پایداریها امثال آقای مرتضوی گرفته اند و ایشان را همچون آقای احمدی نژاد وارد ماجراجوییهای بی نتیجه می کندد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
باباتوروخدابیخیال شید مگه دراین مملکت هم تقلب و تخلف انتخاباتی می شود مگه قرار نبود که نتیجه هرچه شد به آراء مردم احترام گذاشته شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
تخلف کردن حالا طلبکار هم شدن
...
ناشناس
France
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
این نکته را بخاطر داشته باشید که اصولگرایان بالاخره اقرار کردند که میشود در انتخابات تخلف باشد .احمدی نژاد باید دفاع کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
اون کسی شوکه شده که چهار سال به منتقدای دولت می گفت شما ۴ میلیون بیشتر نیستید، حالا با ی لشگر ۱۶ میلیونی مواجه شده، اونم حداقل!
خب زیباجان اگه قبل از حرف زدن ی کم مطالعه بفرمائید و مثلا غیر از خوندن شرق که گزارش بنرهای خیابون های تهران علیه سفر فابیوس رو کار کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
همون احمدي نژاد به درد اينا ميخوره كه به هيچ جاش حسابشون نميكرد و هر غلطي ميخواست ميكرد. روحاني زياد ملايمت به خرج داده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
الان اردوغان داره برای مردم کشورش سخنرانی می کنه می گه یادتان هست در دولت قبل برای گاز پول میدادید؟ما برایتان از ایران گاز مجانی آوردیم".
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
آقای زیبا کلام شما سیاسی خوندی، اگر حقوق خوان بودی میدونستی که تخلف رو نباید برای دولت توضیح بدن که ...
بررسی تخلفات از باب نظارت به عهده ی شورای نگهبانه ...
با همین نوع تحلیل رفیقاتون سال 88 کشور رو ریختن بهم ...
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین