bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۴۵۵

تحلیل زبان بدن ترامپ در اولین سفر خارجی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
تحلیل زبان بدن ترامپ در اولین سفر خارجی اشگرچه دونالد ترامپ در تور بزرگ سفرهای خارجی‌اش حرف‌های علنی زیادی نزد اما زبان بدن این رئیس‌جمهوری آمریکا و اطرافیان او ارزش‌های گفتاری بالایی دارد و از آنجایی که برگزاری کنفرانس ریاست جمهوری در دستور کار نیست، ناظران به تجزبه و تحلیل حرکات او و نقد پیام‌های آن پرداختند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کنار هم گذاشتن رفتارهای رئیس‌جمهوری آمریکا با در نظر گرفتن تنه‌ای که ترامپ در بروکسل به نخست‌وزیر مونته‌نگرو زد تا در صف اول رهبران جهان قرار بگیرد، در کانون توجه ناظران قرار گرفته است.

جولیان زلایزر، از مورخان حوزه ریاست جمهوری می‌گوید: او حین این سفر ناراحت و منزوی به نظر می‌رسید و دیگران هم شگفت‌زده و یا سرد بودند. قیافه آنها نشان می‌داد که جامعه بین‌المللی چطور با این رئیس‌جمهور غیر معمولی آمریکا برخورد می‌کند؛ آن هم رئیس‌جمهوری که تلاش چندانی نمی‌کند که نشان دهد نقش آمریکا در ماورای سرزمینش برای او اهمیت دارد.

قطعا هیچگونه برخورد عادی و دوستانه‌ای میان ترامپ و رهبران جهان وجود نداشت اما بدون شک برخورد سرد رهبران ناتو در پنج‌شنبه گذشته زمانی پررنگ‌تر شد که آنها شاهد سخنرانی ترامپ درباره لزوم هزینه‌های بیشتر دفاعی شدند.

زمانی که ترامپ "بسیار بسیار مستقیم" خطاب به اعضای ائتلاف ناتو تاکید می‌کرد که آنها باید "نهایتا سهم منصفانه خودشان را پرداخت کنند"، هیچ کدام از سران سری به نشانه تایید تکان ندادند.

دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با ترامپ هم بسیار سرد بود. در یکی از تصاویر این دیدار که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد، پاپ با چهره‌ای گرفته در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا که پوزخند می‌زند، ایستاده است. در کنار این تصویر ناهنجار، ملانیا و ایوانکا ترامپ در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا در سکوت ایستاده‌اند و حالت غم‌انگیز آنها با پوشش سیاه‌رنگشان دو چندان شده است. ‌

در بروکسل هم پس از پایان مراسم عادی ناتو زمانی که رهبران می‌خواستند برای مرحله بعد گفت‌وگوها آماده شوند اکثرا آنها کپ می‌زدند اما ترامپ تنها راه می‌رفت. این تصویر کاملا با آنچه در اولین حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ناتو مشاهده شد، تفاوت داشت چرا که آن زمان رهبران جهان تلاش می‌کردند در یک کادر دوربین با اوباما قرار بگیرند.

این صحنه مجددا جمعه گذشته در اجلاس گروه هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا تکرار شد. پس از آنکه عکس یادگاری گرفته شد، رهبران با خوشحالی به سمت محل برگزاری ضیافت نهار رفتند اما ترامپ چند دقیقه‌ای صبر کرد و سپس برای آنکه با رهبران جهان پیاده‌روی نکرده باشد سوار گلف کارت شد. بعدا، شماری از رهبران به کنار او آمدند و برخی حین گوش دادن به صحبت‌ها می‌خندیدند.

حرکت روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ در جمع رهبران ناتو هم بسیار جنجالی شد. حین حرکت رهبران ناتو در ساختمان جدید ائتلاف، ترامپ در میان گروه بود اما ناگهان خود را به جلو رساند و با تنه‌ای که به نخست‌وزیر مونته‌نگرو زد دقیقا جلوی صف قرار گرفت. نخست‌وزیر مونته‌نگرو به سختی لبخند زد و بعدا گفت که "شرایط بی‌خطری" پیش آمد.

همچنین روزنامه ویجستی مونته‌نگرو گزارش داد: "اینطور به نظر می‌رسید که دونالد ترامپ نمی‌خواست هیچ فردی حضور او در این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار دهد."

شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید هم درباره این اتفاق گفت که این برخورد را ندیده است اما گفت که مکان‌هایی برای عکس گرفتن در نظر گرفته شده بود.

پیش از آن هم اولین دیدار رو در روی ترامپ با امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه رخ داد که دست دادن عجیب آنها همچون همیشه خبرساز شد. پس از گپی دوستانه، دو طرف با یکدیگر دست دادند اما این دست دادن اندکی طولانی و شدید شد و زمانی که ترامپ تلاش کرد دستش را جدا کند، ماکرون چند ثانیه‌ای آن را به تاخیر انداخت. لیلیان گلس، کارشناس زبان بدن می‌گوید: آنها تلاش داشتند تا خودشان را برابر نشان دهند. هر دو آنها می‌خواستند قدرت مردانه خودشان را نشان دهند.   

علاوه بر این، در دو روز متوالی تلاش ترامپ برای گرفتن دست ملانیا ترامپ ناکام مانده بود و صحنه‌های آهسته این اتفاق در رسانه‌های اجتماعی جنجال کرد.

اولین برخورد نه چندان دوستانه ملانیا با همسرش، روی فرش قرمز فرودگاه تل‌آویو رخ داد. ترامپ برای گرفتن دست ملانیا تلاش کرد اما همسرش با حالتی غیر دوستانه ضربه‌ای به دست ترامپ زد و آن را به جلو پرت کرد. فردای آن هم، ترامپ در رم دستش را برای گرفتن دست ملانیا جلو برد اما او در حرکتی کاملا زیرکانه دستش را بالا برد و موهایش را صاف کرد.

لیلیان گلس، کارشناس زبان بدن گفت: رفتار آنها باعث می‌شود مردم با تعجب سوال کنند که در روابط شخصی آنها چه مساله‌ای وجود دارد. برای دیپلمات‌ها زبان بدن بسیار حائز اهمیت است.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv