bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۴۹۴

زیر کاسه ادعای "تخلفات گسترده"!

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
بامداد لاجوردی؛ اصولگرایان به دنبال ابطال آراء نیستند آنها تنها می خواهند آراء حسن روحانی را تضعیف کنند.
 
سه شنبه روز موعود شورای نگهبان برای تایید انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است. اما ستاد انتخاباتی رئیسی در ساعات باقی مانده تا اعلام نظر نهایی شورای نگهبان تمام تلاش خود را می‌کند تا فاصله آراء را کم کند. تا جایی که روز گذشته، ابراهیم رئیسی، در جمع گروهی از هواداران خود در مشهد از مواردی  به عنوان سند اثبات مهندسی شدن انتخابات سخن گفت تا بلکه بتواند بر نظر شورای نگهبان در تایید انتخابات اعلام اثر بگذارد. وی در همین رابطه گفته است: «مهندسی کردن رای مردم امری ناپسند است،نیروهای انقلابی بر خلاف فتنه‌گران پایبند به قانون هستند، اما اگر مردم احساس کنند این تخلفات مهندسی و سازمان‌دهی شده مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد قطعا اعتماد آنان آسیب می‌بیند و این آسیب خسارت بزرگی برای کشور خواهد بود.»
 
اما به نظر می‌رسد استراتژی اخیر اصولگرایان مبنی بر ادعای مهندسی شدن انتخابات را باید در راستای دیگر استراتژی‌های غلط آنان در این انتخابات دانست که این استراتژی نه منجر به نتیجه خواهد شد و از هم اکنون محکوم به شکست است.
 
اما به نظر می‌رسد اصولگرایان در استراتژی اخیر خود به دنبال آن هستند تا با تغییر فاصله رای‌شان با حسن روحانی، از ضعیف شدن روحیه هوداران خود جلوگیری کنند. اصولگرایان از روزها قبل از انتخابات پروژه روحیه دهی به بدنه خود را کلید زدند که انصراف بی‌ثمر محمدباقر قالیباف را می‌توان در همین راستا قلمداد کرد اما همزمان شدن شکست همزمان اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و در شورای شهر در تعدادی از شهرهای بزرگ کشور، موجب تضعیف روحیه جدی در این جریان شد.
 
به همین دلیل آنها تمام تلاش خود را خواهند کرد که فاصله رای خود را با روحانی کاهش دهند. به همین دلیل موحدی کرمانی می‌گوید: «تخلفات انتخاباتی در حدی نیست که در نتیجه کلی انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رئیسی از 16 به 19 و روحانی نیز از 23 به 21 میلیون رای برسد، البته باید این را هم بگوییم که آقای روحانی رئیس جمهور است و بحثی در این مورد نداریم.»
 
اما ناگفته نماند کاهش آراء روحانی علاوه بر تقویت روحیه جبهه اصولگرایان یک منفعت دیگر هم برای آنها دارد و آنهم تضعیف پایگاه رای روحانی بر روی کاغذ است؛ فراموش نکنیم حسن روحانی در جریان سخنرانی‌های انتخاباتی در تبریز گفته بود: «نمی خواستم این کلام را بگویم اینجا بعضی کارها هست با رای پنحاه و یک درصد نمی شود اما رای بالاتر کارساز آن خواهد بود.» حالا اصولگرایان می‌خواهند از تحلیل روحانی علیه خود او استفاده کنند و رای او را 51درصدی کنند.
 
اما اصولگرایان به طور قطع و یقین ابطال نتیجه انتخابات را دنبال نمی‌کنند. درباره این ادعا دلایل زیادی می‌توان مطرح کرد که من به طور خلاصه به موارد زیر بسنده می‌کنم:
 
1.  اصولگرایان خود بر مبنای داده‌های نظرسنجی‌ها، مشاهدات و نتایج آراء و گزارش ناظرهایشان سر صندوق‌ها به خوبی می‌دانند، برنده انتخابات با فاصله زیاد، حسن روحانی است.
2.  اصرار بیش از حد بر امکان تخلف و تقلب در انتخابات 96 برای اصولگرایان جنبه تناقض‌گونه و پارادوکسیکال دارد. چرا که اصولگرایان در سال 88 بگونه‌ای از ساختار انتخابات در ایران دفاع می‌کردند که تقلب و تخلف در انتخابات غیر ممکن می‌شد و لذا آنها هرچقدر بر وقوع تقلب در این انتخابات پافشاری کنند، مردم در برابر عملکرد گذشته آنها بیشتر تردید خواهند کرد.
3.  و در نهایت مهمترین دلیل امتناع اصولگرایان از ابطال نتایج انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات در این است که شکست مجدد آنها در صورت تکرار انتخابات است و این شکست حتمی خواهد بود؛ چرا که:
 
1.  آراء روحانی قوی‌تر و مصمم‌تر وارد رقابت خواهد شد و حتی گروهی دیگر از آراء خاموش نیز به سبد رای روحانی اضافه خواهد شد چرا که این دو قطبی قوی‌تر خواهد شد.
2.  در صورت وقوع چنین شرایطی رئیسی تنها رای هواداران رده اول خود را حفظ خواهد کرد و آراء سست او، به دلیل احتمال بالای شکست برای بار دوم پای صندوق نخواهند آمد چرا که بسیاری از رای دهندگان در صورتی که شکست نامزدشان را حتمی یا با احتمال بالا ببیند، رای نخواهند داد و مشارکت نخواهند کرد.
3.  روحانی بخش قابل توجهی از آراء هاشمی طبا را به خود جلب خواهد کرد، چرا که نامزد پیروز مشخص است و روحانی چهره جدی انتخابات شده است.
4.  بنابر اظهار برخی ناظرین صندوق‌ها، گروهی از مردم نسبت به انصراف جهانگیری از انتخابات بی‌اطلاع بوده و نام او را در برگه رای‌شان نوشته بودند که در این صورت حجم این بخش از آراء باطله به نفع روحانی تمام خواهد شد چرا که آنها از نامزدهای نهایی مطلع شده‌اند و این اتفاق در انتخابات مجدد تکرار نخواهد شد.

به نظر می‌رسد اشتباهات ابراهیم رئیسی از زمانی که ستاد وی با ستاد قالیباف نزدیک شد، به طور محسوسی فاحش‌تر و مهلک‌تر شده است. گویا گروهی از مشاوران وی که امروز تئوری تقلب و مهندسی انتخابات را به وی دیکته می‌کنند، می‌خواهند از وی انتقام بگیرند. پیشنهاد ادعای تقلب برای رئیسی نه تنها بدنه اجتماعی نمی‌آورد بلکه باعث می‌شد نیروهای ستاد و تشکیلاتی هوادار وی نیز نتوانند پاسخگوی اظهارات وی در برابر سوالات عامه مردم باشند.
bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
فرارو از چی میترسی؟ طلا که پاکه چه حاجتش به خاکه؟
اگه تخلفات گسترده وجود نداشته نباید نگران باشید و اگه وجود داشته باید طبق قانون برخورد شه
ناشناس
Canada
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
ابراهیم یک حکم جلب برای حاج حسن صادر کند و با یک تیر دو نشون بزند.
ناشناس
France
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
ملت انتخابات را برده است اما این جالب است که اصولگرایان معتقد به تخلف در انتخابات هستند اینو دیگه باید احمدی نژاد دفاع کند.
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
فرض کنید (فرض محال) انتخابات باطل شود و روحانی و رئیسی به دور دوم بروند بعد مطمئن باشید روحانی بالای 30 میلیون رای می آورد. پس ابطالی در کار نیست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv