bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۸۲۷۰
کارشناسان از تغییرات در دولت می گویند

روحانی با چه کسانی "اتمام حجت" کرد؟

فلاحت پیشه گفت: «سخنان اخیر آقای روحانی نشان می دهد ایشان صدای انتقاد سازنده ملت را شنیده است. مردمی که با وجود کاستی ها و مشکلات به پای صندوق رای رفتند و با اختلاف معنا داری نسبت به 4 سال پیش به ایشان رای دادند.»
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
فرارو- حسن روحانی در ضیافت افطار  اعضای دولت کابینه با مدیران خود اتمام حجت کرد. او از عملکرد برخی مدیران دولت گلایه کرد و گفت در این چهار سال "پاشنه هایشان خوابیده" بوده است و "لخ لخ" می کردند. به عقیده ناظران سخنان صریح رییس جمهور نشان می دهد دولت دوم حسن روحانی شاهد تغییرات وسیعی خواهد بود.
 
به گزارش فرارو، پس از پیروزی قاطع و درخشان حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از ناظران از وجود ضعف های اساسی در دولت اول روحانی و لزوم ایجاد تغییرات گسترده در کابینه دوازدهم سخن گفتند.
 
حسن روحانی روز شنبه در ضیافت افطار با وزرا، روسای سازمان ها، مدیران و استانداران همصدا با دیدگاه اغلب ناظران و تحلیلگران به انتقاد از عملکرد برخی مدیران دولتی پرداخت و گفت: "ما در 4 سال دولت یازدهم، به دلایلی یک خورده سخت گیری نکردیم."
 
او با تاکید بر اینکه "همه ی افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند." افزود: «اما همه هم یک جور نبودند، مختلف بودند. بعضی ها با همه ی توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی ها گیوه را بر کشیدند و به میدان امدند، آستین ها را بالا زدند و به میدان آمدند. اما بعضی ها پاشنه ی گیوه شان خوابیده بود و بر نکشیدند. لخ لخ کردند. یک مقدار راه آمدند و مسیر را آمدند و زحمت کشیدند. سعی انان مشکور.»
 
او با اشاره به حملات به دولت و واکنش مدیران به این حملات گفت: «یک عده وقتی به دولت حمله می شد، با همه ی قدرت آمدند دفاع کردند، با همه ی وجودشان دفاع کردند. چون دفاع از دولت، دفاع از ملت است. اشتباه نشود، این بحث وکیل الدوله و .. لاطائلات است. دولت منتخب ملت است. ما چیزی نداریم جز رای مردم. دولت و ملت نداریم، ملت است که دولت را انتخاب می کند. همه چیز برای ملت است. کسی که از دولت دفاع می کند، از رای مردم دفاع می کند، از اکثریت دفاع می کند، از ملتش دفاع می کند.»
 
روحانی گفت: «بعضی ها سخت شان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف می زدند و آرام. اگر در تنگنای 30 خبرنگار قرار می گرفتند، در آن تنگنا یک کلمه ای می فرمودند. حرف نمی زدند و سینه سپر نمی کردند. نمی شود؛ ما یک بار سنگینی بر دوش داریم. هر کسی که آماده است که این بار را بر دوش بگیرد باید داوطلب باشد. باید با خدایمان عهد ببنیدیم. من کاملا برایم روشن بود. می دانستم چقدر این انتخابات سخت خواهد بود و به دوستان مان هم گفته بودم. با خدایم عهد کردم، گفتم خدایا، جانم حیثیتم و آبرویم را با تو معامله می کنم و به میدان می آیم.»
 
مخاطب این سخنان روحانی کدامیک از اعضای کابینه است؟ گلایه حسن روحانی دامن کدام وزیر یا معاون او را خواهد گرفت. صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید که این انتقاد روحانی بیش از همه به نزدیکان خود او می رسد.
 
او با تاکید بر اینکه در انتخابات روحانی تنها بود، به انتخاب گفت: «شما کمتر وزیر دولت را می دیدید، کمتر کسی را در حلقه ی نزدیک روحانی می دیدید که در انتخابات آستینش را بالا زده باشد و رخت کار تنش کرده باشند و قرص و محکم وارد میدان شده باشد. در واقع، هشتاد تا نود درصد. بار انتخابات را خود روحانی تنها به دوش می کشید. در استان ها و شهرستانها، روحانی تک و تنها بود. از آن حلقه ی نزدیک، مثل نهاوندیان، نوبخت، واقعا کسی را نمی دیدیم که ایشان را همراهی کند.»

زیباکلام در ادامه افزود: «به جز زنگنه، ظریف و طیب نیا و قاضی زاده هاشمی واقعا کس دیگری را ندیدم که در حمایت از روحانی جلو بیاید البته دکتر رحمانی فضلی. باوجود انکه اصولگراست و هیچوقت ادعای اصلح طلبی نداشته، اما بعنوان وزیر کشور خوب عمل کرد و در مسیر قانون به روحانی کمک کرد.»

زیباکلام از عملکرد محمد نهاوندیان رییس دفتر حسن روحانی و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت به شدت انتقاد کرد و گفت: «جدا از اینکه نمی دانم دغدغه آقایان چه بوده، باید بگویم اینها اصلا توانی هم ندارند. واقعا نمی دانم آدمی مثل نوبخت چرا باید چنین جایگاه مهمی داشته باشد. من ظرف این سه سال گذشته، بارها به رشت رفته ام، دل اصلاح طلبان رشت از ایشان خون است.»
 
در همین حال امروز محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که به نظر شما رئیس‌جمهور در کدام بخش از کابینه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد؟ گفت:‌ «باید منتظر ماند، اما پیش‌بینی من این است که 50 درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.»
 
 روحانی با چه کسانی
 
پژواک "انتقاد ملت" در سخنان روحانی
اما حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی سخنان حسن روحانی را "امیدوار کننده" و "کم سابقه" خواند و به خبرنگار فرارو گفت: «روحانی در طول مبارزات انتخاباتی بسیار اذیت شد. از یک طرف مردم مطالبات خود را مطرح می کردند و از طرف دیگر وعده های انتخاباتی رقبا نشان می داد که ضعف هایی در عملکرد دولت وجود دارد.»
 
او افزود: «جای امیدواری دارد که ایشان وجود ضعف را تائید کرده اند و تاکید کرده اند که عده ای مدیران دولت پاشنه ها را برنکشیده اند.»
 
به عقیده این فعال سیاسی اصولگرا "دولت حسن روحانی در سه حوزه موفق عمل کرده است. سیاست خارجی، نفت و بهداشت و درمان."
 
فلاحت پیشه بدترین کارنامه دولت را در حوزه اقتصادی دانست و گفت: «به صورت ویژه دولت عملکرد مناسبی در کنترل رکود و بیکاری نداشته است. در مبارزه های انتخاباتی هم مشخص شد مهمترین مطالبه خانواده های ایرانی بحث اشتغال است. دولت پس از انتخابات اولین گام را برداشت، یعنی برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی.»
 
به گفته فلاحت پیشه دولت یازدهم در زمینه زیر ساخت هم ضعف داشته است. او گفت: «برای مثال دولت باید راه آهن را طبق برنامه توسعه به همه استان ها مخصوصا استان های مرزی می رساند، که هنوز این اتفاق نیافتاده است. آقای روحانی در سفر استانی به کرمانشاه قول داد راه آهن تا پایان 4 سال به این استان برسد اما در سفر انتخاباتی خود مشاهده کرد این وعده تحقق نیافته است.»  
 
این نماینده مجلس تاکید کرد «دولت آینده باید مصوبات رییس جمهور گذشته، سفرهای مقام معظم رهبری و دولت کنونی را ارزیابی کند و سعی کند این مصوبات را تحقق بخشد.»
 
او یکی دیگر از ضعف های کابینه دوازدهم را وجود غرور کاذب بین مدیران دانست و گفت: «دو وزارت خانه نه در حد وزیر حتی در حد مدیرکل هم حاضر نیستند با یکدیگر بر سر پروژه های برزمین مانده گفت و گو کنند.»
 
فلاحت پیشه گفت: «سخنان اخیر آقای روحانی نشان می دهد ایشان صدای انتقاد سازنده ملت را شنیده است. مردمی که با وجود کاستی ها و مشکلات به پای صندوق رای رفتند و با اختلاف معنا داری نسبت به 4 سال پیش به ایشان رای دادند.»
 
به گفته این نماینده مجلس وزارتخانه های اقتصادی در دولت جدید بیش از دیگر وزارتخانه ها در معرض تغییر قرار دارند. او به وزارتخانه‌های "صنعت و معدن، اقتصاد و جهاد کشاورزی" اشاره کرد.

فلاحت پیشه گفت: «اولین آزمون آقای روحانی در دولت جدید این است که باید کارایی سنجی دولت را به کار بیاندازد. متاسفانه اکثر روسای جمهوری اعضای کابینه را از اطرافیان خود قرار می دهند، که این درست نیست. کابینه باید از خبرگان تشکیل شود و رابطه اعضای کابینه با رییس جمهور باید بدون تعارف باشد.»
 
پیام به مردم و اتمام حجت با مدیران
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان نیز در گفت و گو با فرارو با بیان اینکه پیش از این هم معلوم بود که آقای روحانی به این جمع بندی رسیده است که کابینه نیازمند خانه تکانی جدی است، گفت: «سخنان آقای روحانی پیام به افکار عمومی و اتمام حجت با بخش های ناکارآمد دولت بود.»

به عقیده ناصری "اعضای کابینه باید بتوانند با افکار عمومی ارتباط برقرار کنند و با مخالفان دست و پنجه نرم کنند" او افزود: «مشخص است که کدام بخش ها در دولت باید ترمیم شوند. باید بیش از نیمی از کابینه تغییر کند.»
 
ناصری گفت: «در گام اول باید وزارت کشور تغییر کند. تا وزیر جدید بتواند تغییرات معناداری در حوزه استانداران و فرمانداران صورت دهد. نحوه برگزاری این انتخابات و مشکلات و حاشیه های پیرامون آن هم نشان می دهد تغییرات در وزارت کشور ضروری است.»
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اظهار کرد: «تغییرات دیگر باید در حوزه های معیشتی و اقتصادی همچون وزارت صنعت و بازرگانی باشد. حوزه اطلاع رسانی دولت نیز نیاز به ترمیم دارد. که در گام اول باید سخنگوی دولت تغییر کند.»
 
ناصری در ادامه یکی از نقاط ضعف دولت اول روحانی را "حوزه آموزشی" دانست و گفت: «در دانشگاه ها بسیار از انفعال وزارت علوم انتقاد می شود. نارضایتی و گله مندی در این حوزه زیاد است.»
 
ناصری با بیان این که "وزارت کار و رفاه یکی از وزارتخانه های ناموفق بوده است" افزود: «در این وزارتخانه باید تغییرات صورت گیرد. اما  وزیر بهداشت، آقای هاشمی از وزرایی بوده که از ابتدا در دولت سینه سپر کرد و از دولت دفاع کرده بود. به عقیده من عملکرد آقای هاشمی با وجود برخی ضعف ها و انتقادها  نمره قبولی می گیرد.»
 
ناصری در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی تجلیل کرد و گفت: «آقای حجتی با وجود اینکه در ابتدای دولت یازدهم حاضر نبود مسئولیت قبول کند و با اصرار فراوان به وزارت جهاد کشاورزی رفت اما در این حوزه موفق عمل کرد.»
 
به عقیده این فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از چالش ها روحانی در دولت بخشی از تیم مدیریتی او است که از چهره های فعال در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بودند و با روحانی به دولت آمدند. ناصری گفت: «آقای روحانی باید فارغ از وابستگی های گذشته خود عمل کند و معیار را کارآمدی افراد بگذارد.»

ناصری در پایان با انتقاد از وضعیت رسانه ای دولت گفت: «سخنگوی دولت باید تغییر کند. سخنگو باید هیچ مسئولیت دیگری نداشته باشد. او باید مسئول اطلاع رسانی در دولت باشد. تجربه دولت دوم اصلاحات در این زمینه بسیار موفق بود و آقای رمضان زاده با توجه به اینکه تنها یک وظیفه یعنی سخنگویی دولت را بر عهده داشت یکی از درخشانترین عملکردها را در این زمینه ثبت کرد.»

به گفته ناصری سخنگوی دولت باید بتوان هماهنگی میان تیم اطلاع رسانی دولت را بر قرار کند. او افزود: «رقیب رادیکال آقای روحانی دست بالا را به لحاظ اطلاع رسانی دارد، به همین خاطر سخنگو باید سر تیم حوزه اطلاع رسانی دولت شود.»

bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین