bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۹۹۰۰

پیشنهاد زیباکلام به روحانی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری پیشنهاداتی را درباره تشکیل کابینه جدید ارائه کرد.

به گزارش سایت اینترنتی زیباکلام  متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دامت عظمته

با سلام و تحیات و آرزوی قبولی طاعات، این روزها موضوع تشکیل کابینه جدید حضرتعالی در رسانه‌ها مطرح هستند. اجازه می‌خواستم پاسخی که در این فقره به رسانه‌ها داده‌ام، به استماع حضرتعالی برسانم. نزدیک به پنج میلیون آراء بیشتری که نسبت به دور اول به دست آوردید، مبین آن است که علیرغم همه کاستی‌ها، اکثریت رأی‌دهندگان، سیاست‌هایتان را تأیید می‌نمایند.
 
به همین نسبت نیز سخنی به‌گزاف نرفته اگر گفته شود که انتظاراتشان از جنابعالی به نسبت دوره اول بیشتر شده است. اگر در دور اول شرایط عمومی کشور ازجمله ترکیب مجلس شورای اسلامی به‌گونه‌ای بود که احساس می‌کردید مجبور هستید در برابر تندروها عقب‌نشینی‌هایی بنمایید، به حمدالله اوضاع عمومی کشور به‌گونه‌ای هست که دیگر مجبور نیستند به بسیاری از خواسته‌های تندروها تن بدهید.

دو انتخابات اسفند۹۴ و اردیبهشت امسال به‌وضوح نشان داد خواست بخش‌های قابل‌توجهی از جوانان، تحصیل‌کرده‌ها، فرهنگیان، اقلیت‌های قومی و دینی، مدیران، نویسندگان، فرهیختگان، کارآفرینان، کارکنان دولت و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی، ساکنین شهرهای بزرگ و ... با رویکرد اعتدال و میانه‌روی جنابعالی همراهی دارند.
 
لذا واقعاً دلیلی برای بایگانی کردن خواسته‌ها و انتظارات اکثریت مردم ایران ندارید. ضمن آنکه تجربه نشان داده که هرقدر هم که شما در برابر خواسته‌های تندروها عقب‌نشینی نمایید، دست‌آخر کافی است یک مورد حسب توقعشان رفتار ننمایید و همان یک مورد تبدیل به طومار و جریانی علیه‌تان خواهد شد.

بنده جسارتاً چند نکته را در خصوص ترکیب کابینه جدید به استحضار می‌رسانم. اگرچه یقین دارم که خودتان و همکاران ارجمندتان به آن‌ها وقوف دارید و یادآوری بنده حکایت «زیره به کرمان بردن است».

۱- هیئتی مورد وثوقتان که وابستگی جناحی نداشته باشند را تعیین نمایید تا یک ارزیابی منصفانه از عملکرد اعضای کابینه به عمل‌آورند. به جای در نظر گرفتن ملاک و معیارهای جناحی- سیاسی «حتی‌الامکان» ارزیابی این گروه را در مورد نگه‌داشتن و یا برعکس کنار گذاردن همکارانتان مدنظر قرار دهید.

۲- مشارکت جدی زنان در دولت جدید. سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار، با توجه به بودجه ناچیز سازمان محیط‌زیست، کارنامه موفقی داشته‌اند؛ اما با توجه به حضور اجتماعی زنان در جامعه‌مان، پذیرفتنی نیست که بانوان کشور در کابینه‌تان حضور نداشته باشند. سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود که زنان تحصیل‌کرده کشور اگر بیش از مردان به شما رأی نداده باشند یقیناً کمتر از آنان هم نبوده‌اند.

۳- تابوشکنی کنید و از هم‌وطنان شریف و عزیز اهل سنت و کردها در کابینه دعوت به همکاری نمایید. جناب آقای روحانی عزیز، این به‌هیچ‌روی افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران نیست که علیرغم جمعیت اهل سنت و اکراد، ما حتی یک وزیر سنی مذهب یا کرد نداشته باشیم. برابری و برادری با اهل سنت فقط در سردادن شعارهای توخالی در هفته وحدت نیست. در شرایطی که جهان اسلام درکل، وجهان عرب بالأخص اعتبار چندانی برای ایران اسلامی قائل نیستند، ورود یک وزیر اهل سنت یقیناً باعث ارتقاء جایگاه ایران اسلامی در جهان اسلام بالأخص در جهان عرب خواهد شد.
 
برای یک‌لحظه تصورش را بفرمایید که نماینده جمهوری اسلامی ایران در جریان یک دیدار یا مذاکره با همتایان عربش که ایران را متهم به پیشبرد «هلال شیعی» می‌نمایند یک ایرانی سنی مذهب باشد. آوردن وزیر کرد به کابینه در جهت تقویت انسجام وحدت ملی همانند آوردن وزیر سنی مذهب خواهد بود. چندی دیگر همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان قرار است برگزار شود و تحولات دیگری که چه ما بخواهیم چه نخواهیم آثار آن بر ما وارد خواهد شد. جذب و همدلی اکراد نیرومندترین عامل در جهت استحکام وحدت ملی‌مان می‌باشد.

۴- این پیشنهاد را حتی خودم هم از طرحش می‌ترسم: آوردن یک معاون یا مشاور ارشد یهودی به کابینه. ما نزدیک به چهل سال است که شعار نابودی اسرائیل را می‌دهیم و پس‌فردا در راهپیمایی قدس این آرزو را با افتخار و به کوری چشم لیبرال‌ها تکرار هم خواهیم کرد. دولت قبلی، هولوکاست را منکر شد و بر روی موشک‌‌هایمان هم به زبان عبری نوشتیم «اسرائیل باید نابود شود» و سایر این دست اقدامات؛ اما جناب آقای روحانی نمی‌دانم اگر روزی یک فلسطینی به جنابعالی بگوید که همه شعارها و موضع‌گیری انقلابی ایران اسلامی، بیش از آنکه به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی کمک کرده باشد، آب به آسیاب تندروهای اسرائیل ریخته، نمی‌دانم جنابعالی چه پاسخی خواهید داد؛ اما این عین سخنی بود که چند سال پیش در دوران آقای احمدی‌نژاد که دریک کنفرانس بین‌المللی در یونان شرکت کرده بودم، توسط آقای «صائب عریقات» یکی از رهبران فلسطینی و از مذاکره‌کنندگان ارشد فلسطینی‌ها با اسرائیل که در آن کنفرانس حضور داشت به بنده گفته شد.
 
گیریم که حرف آقای « عریقات» درست نبوده باشد، این واقعیت که هزینه‌های گزافی که ما برای تحقق شعار نابودی اسرائیل از محل منافع ملی‌مان پرداخت کرده‌ایم آیا کوچک‌ترین جایگاه و منزلتی در جهان عرب (و حتی میان خود فلسطینی‌ها) یا سایر مسلمانان برای ما به وجود آورده؟ ما هزینه هنگفتی از محل منافع ملی‌مان برای شعار نابودی اسراییل پرداخته‌ایم، دشمنی محافل و شخصیت‌های نیرومندی را در حاکمیت آمریکا برای خودمان رقم‌زده‌ایم بدون آنکه این شعار کوچک‌ترین محبوبیت و دستاوردی نه در میان اعراب، نه جهان اسلام و نه حتی در میان خود فلسطینی‌ها برایمان به ارمغان آورده باشد.

آوردن یک ایرانی یهودی به کابینه‌تان از یکسو آب سردی بر روی آتش گداخته «ایران هراسی» که در آمریکا به راه افتاده خواهد پاشید و از سوی دیگر استقبال گسترده‌ای که افکار عمومی غیر صهیونیست در اسرائیل از این حرکت ایران خواهند نمود، معضل جدی برای صهیونیست‌های تندرو در قبال ایران به وجود خواهد آورد.

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

سی‌ام خردادماه یک هزار و سیصد و نودوشش
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
ما از این دولت هیچ انتظاری نداریم 28 سال قوه مجریه دست اصلاح طلبان بود کاری نکردند چهار سال آینده هم روش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
آقای زیباکلام تا حالا چندبار به روحانی نامه نوشتی و هر بار هم با بی اعتنایی روحانی مواجه شدی...خسته نشدی از نامه نوشتن. چطوره یه نامه هم به نتانیاهو بنویسی تا یه وزیر مسلمان ایرانی تو کابینه ش انتخاب کنه؟
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
اقای زیبا کلام بهتر است رنگ لباس شیخ را هم بفرمایید. توهم رای جمع کردن برای ایشان داری. تهمت های شیخ به دیگران باعث رای آوری او شد. خودش ان دنیا باید جواب دهد. منت شما چرا
فرا رو چاپ کن اگر ادعای رسانه بودن را داری
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
آقای زیباکلام عزیز! ما یک وزیر از هموتنان اهل سنت داشته باشیم، وزیر از هموتنان یهودی پیشکش!
اا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
نظر همه شما محترم اگر يك مقدار واقع بينانه به موضوع نگاه كنيم اين طيف از جماعت هر اتفاقي كاه بيافتد از اصولشان عقب نشيني نخواهند كرد و جاي اين سوال را دارد آيا اين اصول جايي در سياست دارد و اگر به جميع جمعيات برسيم و اين دوستان را بالا ببريم آيا مي توان براي پايين آوردن هزينه اي نشود پس اين ضرب المثل مصداق پيدا مي كند كه بالا رفتن چه آسان پايين آمدن چو دشوار.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
یه وزیر بازرگانی یهودی داشته باشیم خیلی خوبه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
دوست عزیز مگر یهودی ها در ایران چند نفرند؟ خودت هم فکر داری اینقدر دنباله رو هر نظریه ای نباش !!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
ایده بسیار جالبی است . ضمن اینکه مدتهاست ( شاید هیچگاه) در کابینه و بدنه اصلی دولت اقلیتهای مذهبی حضور نداشته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
بند 4 حماقت محض است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
مثل همیشه عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
پیشنهاد ورود اهل سنت و یهودی ها در کابینه دولت شیعه و مطلع شدن اونها از سری ترین تصمیمات دولت، چیزی به جز خیانت آشکار به کشور نیست. همون نمایندگان اقلیتی که در مجلس داریم برای هفت پشتمون کافیه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
این صادق خان سرش به چیزی خورده اصلا گیریم که وزیر یهودی انتخاب کنیم مگر در میان چند هزار نفر یهودی شخصیتی در حد وزیر شما سراغ دارید. آقا صادق مطمئن باش نظام تصمیمی به زندان فرستادن شما ندارد. لطفا کمتر تلاش کنید.
معلم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
جناب آقای زیباکلام دچارهذیان گویی شده اند پس بفرمایید یک بهایی هم بگذاریم معاون وزارت ارشاد بنظرمی رسد جناب آقای زیبا کلام خیلی ایام به کامشان هست که یک بارهم قانون اساسی جمهوری اسلامی را مطالعه نفرموده اند
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
بنظرم حرفش منطقی میاد .
بالاخره باید بپذیریم که بخشی از مردم ایران شیعه نیستند و آنها هم در صورت شایسته سالاری حقی دارند.

من خودم بعنوان یک شیعه با حرف های ایشون موافقم و برتری نسبت به دیگر اقلیت های مذهبی نمیبینم.
ناشناس
China
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
88 درصد در برابر12 درصد. آره جیگر. روشنفکریت رو حای دیگه خرج کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
تو آمریکا واروپا چند نفر شیعه وزیر سراغ داری ؟کور کورانه هر نظریه را قبول نکن
اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
تقویت وحدت ملی در ایران راه منطقی وعقلایی برای ثبات کشورایران می باشد
ناشناس
United States of America
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
حرف حساب جواب نداره.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
ماکه به روحانی رای دادیم از سیاست هایش راضی نبودیم جناب زیبا کلام! راه دیگری نداشتیم استاد!
این وزیران پیر نمی توانند تحول ایجاد کنند.من متاسفم.
حمید فرضی پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
بسیار زیبا گفته شد . این اوج عقلانیت است . امیدوارم محقق شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
این بنده خدا تا حالا یک مسئولیت اجرایی کوچک در حد مدیریت دو نفر هم نداشته و کارش فقط مطالعه و تدریس تو دانشگاهه. کلا ذهنش از همه چیز فارغه. حالش که خوب میشه در تمور مملکت داری هم نظر میده.
سعدیا شیراز داری نان مفت
می توانی شعرهای خوب گفت
گر به یزد آیی و اندازی تو خشت
اردک از پشتت در آید جفت جفت
سینا
United States of America
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
قابل تامل است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
برادر بزرگوار زنگنه با 66 سال و سابقه 12 سال وزارت نفت بازهم قراره وزیر بشه
این یعنی عدم تربیت مدیر
ناشناس
Canada
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
اینکه میشه مثل زمان اعلیحضرت محمد رضا شاه فقید، پس مردم برای چی انقلاب کردند. داداش حد خودتو نگه دار و گرنه آتیش به اختیار می شم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
انصافا حرفها وپیشنهادات منطقی و درستی است
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
جناب آقای روحانی من در هر دو دوره به شما رای دادم و موافق کامل با دکتر زیبا کلام هستم .
آناهيتا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
آقاي بيژن نامدار زنگنه كرد هستند و اما مسيحيان و دراويش گنابادي و فتنه گران عزيز و سازمان منافقين و كمونيستها و مائويستها و لكها و لرها و بلوچها و شماليها و جنوبيها و شرقيها و غرب كشوريها و مركز ايران نشينان و...را اين استاد فرزانه و زيبات كلام !!!!! فراموش كرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
آفرين استاد ،،،،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
با سلام
از عزیزان متخصص زرتشتی و مسیحی نیز باید استفاده شود
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
حسن روحاني با داشتن چنين دوستاني مانند ايشان /صادق زيبا كلام /!!! و فتنه گراني چون شياد محمد خاتمي و...ابوالحسن روحاني شد!!؟
ابوالحسن روحاني البته استاد ابوالحسن شدن را داشت و سرنوشت ابوالحسن بني صدر در انتظار اوست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
بسمه تعالی
با سلام بخشی از مطالب آقای زیبا کلام منطقی است وبخشی هم بیشتر احساسی ومبتنی بر نوعی عاطفه گرایی مخصوصا در مورد انتخاب یک مشاور یهودی . آقای زیباکلام بدانند با این اقدامات تحولی اصولی صورت نمی گیرد . قدری باید واقعیت ها را عمیق تر ادراک کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
همانا منافقين برادر يكديگرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
خوبه اگه یه وزیر بهایی، یه وزیر وهابی، یه وزیر همجنسگرا، یه وزیر از برادران مجاهدین خلق، یه وزیر شاهدوست، و امثال اینها را هم داشته باشیم تا مشکلاتمون با همه عالم تموم بشه و بشیم گل و بلبل!!!
غلامرضا
Germany
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
با این کارها نفوذ و هژمونی منطقه ای ایران افزایش می یابد.

ابعاد مثبت داخلی و بین الملل فراوانی دارد.
اگر این اتفاق بیفته،یک اقدام "نرم" در جهت تقویت انسجام و امنیت ملی است.
عاشق رهبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
تو این دولت گل و بلبل دیگه فقط وزیر یهودیمون کمه. ناسلامتی ایران ی کشور اسلامیه. اگ این وزیر جون شما برای مذهب خودش کار کنه شما می خاین جواب بدین.ماشاالله رو نیس ک...
مهین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
شعار نابودی اسراییل بخاطر اشغالگری ونامشرع بودن این نظام است ، حق گویی ، طرفداری از حق > محکومیت ظالم وظیفه انسانی هر فردی اعم از ایرانی وغیر ایرانی است آیا بخاطر منافع خودمان بایستس خودمان را به کوری وکری بزنیم ؟!!آزاد مردی کجاست از شما که ادعای روشن فکری می کنید جای تاجب است !!!!این معنای روشن فکری است !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
برخی جملات ناشی از حماقت و ترس است
حسین
United Arab Emirates
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
پیشنهادهای بسیار خوبی است امیدوارم آقای روحانی با پشتوانه آراء مردم بتواند آنها را عملی کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
کاملا موافقم. حتی چه ایرادی دارد وزیر مسیحی و زرتشتی هم داشته باشیم و برای اولین بار نشان دهیم که به حقوق اقلیتها قائلیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
ما این نوع تفکر شایسته رو تا کنون تابو میدیدیم احسنت به آقای دکتر عزیز و فرهیخته
مجله فرارو