bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۰۸۳۴
در همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح شد

هشدار وزیر اقتصاد به آثار مخرب نرخ بالای سود بانکی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ بالای سود بانکی یکی از عوامل ثبات‌زدای اقتصاد ایران است، بر ضرورت درک مشترک از مخرب بودن نرخ سود بانکی تأکید کرد و خواستار برداشتن گام‌هایی عملی در جهت کاهش نرخ سود شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
فرارو- وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ بالای سود بانکی یکی از عوامل ثبات‌زدای اقتصاد ایران است، بر ضرورت درک مشترک از مخرب بودن نرخ سود بانکی تأکید کرد و خواستار برداشتن گام‌هایی عملی در جهت کاهش نرخ سود شد.
 
علی طیب‌نیا در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به نرخ بالای سود بانکی اظهار داشت: نرخ سود در اقتصاد ایران به یک مانع مهم برای اشتغال و تولید و یک عامل ثبات‌زدا برای نظام بانکی تبدیل شده است.
 
در ادامه گزیده سخنان وزیر اقتصاد را بخوانید:
 
  • وی با بیان اینکه نرخ کنونی سود بانکی هیچ تناسبی با نرخ سرمایه‌گذاری‌های مولد و نرخ تورم ندارد، افزود: نرخ بالای سود، هزینه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، توان بازپرداخت تسهیلات را تقلیل می‌دهد. نرخ بالای سود منجر به کاهش سودآوری بانک‌ها، کاهش قدرت بازپرداخت تسهیلات، افزایش مطالبات غیرجاری و افزایش هزینه تجهیز منابع بانک‌ها می‌شود و این عوامل باعث می‌شود بانک‌ها در صورت‌های مالی خود، درآمدهای موهوم شناسایی کنند.
  • رونق بخش مسکن و بازار سرمایه بدون کاهش نرخ سود امکان‌پذیر نیست. با وجود تلاش‌های دولت برای توسعه بازار سرمایه و رشد پایدار اقتصادی، تا زمانی که الزامات نهادی و سیاستی برای کاهش نرخ سود بانکی تدوین و اجرایی نشود، تحقق این اهداف و تلاش‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • برای ایجاد هماهنگی سیاست‌های مالی و پولی باید نهاد سیاستگذار مالی تشکیل شود تا به درستی بین سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی هماهنگی به وجود آید، چرا که بسیاری از کشورها پس از تجربه چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی، به ایجاد چنین نهادهایی مبادرت کردند.
  • در گام اول پیشنهاد می‌شود با ایجاد کمیته یا ستاد هماهنگی بازار مالی، نیازهای این بخش را برطرف کنیم و علاوه بر این نیاز است به یک درک مشترک از مخرب بودن نرخ سود بانکی برسیم.
  • در این شرایط باید گام‌های مهم در جهت کاهش نرخ سود برداشته شود و تمرکز سیاستگذاران اقتصادی بر رشد پایدار اقتصادی که ضرورتی انکارناپذیر برای اقتصاد ایران است باشد که تحقق این امر تا حدود زیادی در گرو بازار باثبات مالی است؛ به همین دلیل باید عوامل ثبات‌زدا را از این بازار حذف کرد.
  • {با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد و تورم تک‌رقمی}: امسال سالی است که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است.
  • در سال گذشته موفق شدیم از بحران رکود تورمی که در سال 91 و 92 از آن رنج می‌بردیم رهایی یابیم، به طوری که رشد اقتصادی سال گذشته براساس محاسبات اولیه 12.5 و نرخ تورم 9 درصد بوده است. برآوردها نشان می‌دهد بخش عمده این رشد مربوط به افزایش تولید گروه نفت بوده است، اما با این وجود رشد بخش غیرنفتی روند رو به بهبودی داشته به طوری که از منفی 1.8 درصد در سه ماهه اول سال گذشته به 2.9 درصد در تابستان، 5.4 درصد در پاییز و 5.6 درصد در فصل زمستان افزایش یافته است.
  • {با اشاره به میانگین رشد اقتصاد در چهار دهه گذشته که 2.3 درصد بوده است}: چنین رشدی نمی‌تواند نیازهای جامعه را تأمین کند و از طرف دیگر این رشد هم ناچیز است و هم پرنوسان و در بسیاری از موارد متأثر از درآمدهای نفتی است.
  • برای پایان دادن به این چالش‌ها و روند نگران‌کننده بیکاری جوانان، سال 96 را سال جهش رشد اقتصادی باید قرار دهیم که لازمه تحقق چنین هدفی، حفظ ثبات در سیاست‌های داخلی و خارجی است.
  •  تجربه جهان و ایران به خوبی نشان می‌دهد که از دل واگرایی داخلی و ایجاد تنش در روابط خارجی و نوسان در بازارها، رشد تولید و اشتغال به دست نمی‌آید، به همین دلیل از همه کسانی که علاقمند به پیشرفت ایران هستند درخواست می‌کنم این دستاورد دولت را در معرض تحرکات ثبات‌زدا و تنش‌زا قرار ندهند، چرا که از چنین تحرکاتی همه آحاد جامعه آسیب خواهند دید و هیچ فرد و گروهی از آن منتفع نخواهند شد.
  • در طول دولت یازدهم گام‌هایی در این جهت برداشته شد که از جمله آنها افزایش سرمایه بانک‌های دولتی به 59 هزار میلیارد تومان در سال 95 و همچنین ایجاد بازار بدهی برای تبدیل کردن بدهی انباشته شده دولت در ترازنامه بانک‌ها به اوراق بهادار بود.
  • این اقدام دولت منجر به بهبود گردش مالی بانک‌ها خواهد شد و بدهی دولت به سیستم بانکی را از حالت راکد و منجمد خارج خواهد کرد.
bato-adv
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
یعنی آقای وزیر بعد از چهار سال تازه متوجه شدند که نرخ بالای سود بانکی آثار مخربی دارد؟ واقعا جالبه.
ناشناس
Germany
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
ايشون يه جور ميان حرف ميزنن، هر كي نشناسه، فكر ميكنه ايشون يه كارشناس هستن، بابا جون تو وزير اقتصادي، همه كاره اقتصاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
فقط خجالت بكشيد و مردمو با دردهاشون تنها بگذاريد
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
آقای وزیر این افزایش ارز تا کجا ادامه خواهد یافت باز به سوی بدبختی بیشتر می رویم هنوز هم هنوزه 400 در صد کاهش ارزش پولی برای مردم جبران نشده است واقغا از مدیریت آقای سیف متاسفیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
جالبه اقایون فقط هشدار می دهند تاوانش رو مردم پس می دهند
شما بجای هشدار لطف کن یک بخشنامه به بانکها بزنید و نرخ سود بانکی رو کم کنید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
تو فك كردي من پولمو از بانك در ميارم ميذارم تو بورس و صنعت داغون كشور!!!!!!!!!!!!!!!
نخير در ميارم ميرم ارز و طلا و ملك ميخرم و دست دولت دزد هم نميدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هادي
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
شما برو اقتصادت و درست كن بعد حرف از كاهش سود بزن
انقدر دهن ما مستاجرا را سرويس نكنيد كه موجرين از رهن كم كنن بذارن رو اجاره
بابا اول اقتصادتو درست كن بعد انگولي كن سود بانكي و!!!!!!!!!!!!!!!!!
داود رئيسي
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
واي بر شما و واي بر اين اقتصاد ربوي،بترسيد از قهر خدا و آه مظلوم،بينديشيد بر ايات قران و سرنوشت قوم هايي كه هريك به معصيتي عذاب شدند
داود رئيسي
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
اين دولت ،دولت صاحبان نقدينكي است،تا اين دولت در راس كار است اميدي به كاهش سود بانكي نيست
ViZ ViZ
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
خب پس شما چه کاره ای؟
چرا جلوی سود بالای بانکی رو نمیگری؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
شما نرخ سود بانکی را کاهش بده بعد ببین بلافاصله بازارهای ارز و مسکن چه تورمی را ایجادخواهند کرد. پول دنبال سوده. وقتی از طریق درست نشود ثروت تولید کرد همه دنبال راه های نادرست میروند. از جمله دلالی و سود بانکی بالا گرفتن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
عزیز دل یه هشدار در خصوص دریافت بالای بهره بانکی هم بده!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
آقای وزیر! وقتی بورس فقط ضرر و زیان دارد و دلالی بر اقتصاد غلبه کرده شما میگویید مردم سرمایه های خرد خود را چه کار کنند؟ همه میدانیم که سود بانکی باید پایین باشد و اصلا وضعیت به گونه ای باشد که پول در اقتصاد بچرخد و در بانک محبوس نباشد. اما مگر اقتصاد ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد و امکان تولید وجود دارد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
خلاصه یجوری بشه ملت بیچاره نشن !!!
پایین اومدن سود بانکی خیلی وحشتناک اجاره نشین هارو ضربه زده و ملکی که من توی شهران با 40 میلیون رهن کامل میکردم الان با 40 میلیون پول رهن بالای 500 هزار تومن باید کرایه هم بزارم روش یا اینکه پول پیشم رو خیلی بیشتر کنم ...
این باعث شده هم نرخ اجاره بره بالا هم یه خونه رو قولنامه کنی نفری نزدیک 1 میلیون پول بنگاه بدی !!!
ناشناس
France
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
یکی از خدمات بزرگ روحانی کنار زدن سیف میتونه باشه. دست آوردهای بانک مرکزی سیف:

1. تک نرخی نکردن ارز با وجود وعده هر سه ماه یکبار.

2. سامان ندادن به موسسات غیر مجاز قبلی و حتی مجوز دادن به موسساتی که میلیونها نفر را سرگردان کردند. بطوریکه ماجرا بعد امنیتی بخود گرفته!

3. سود بانکی بالا و غیر منطقی بانکها که ضربه مهلک به اقتصاد کشور وارد کرده. در چهار سال حضور ایشان بانکها معادل 100 در 100 سپرده مردم را سود داده اند!!! آخه کجای دنیا اینجوریه! و من سرم رو کجا بکوبم از دست این بی مدیریتی!

و...

اگر ایشان کنار نرود اقتصاد ایران همچنان قفل خواهد ماند. و چه بسا منفجر خواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
فرارو قشنگ مشخصه که فقط از دولت طرفداری می کنید و حاضر به نشر هیچ انتقادی از دولت نیستید بخصوص از وزیر اثتصاد و سیاست هایش. تابحال بیش از 20 کامنت برروی اخبار اقتصادی در هفته های مختلف گذاشتم هیچکدام را چاپ نگردید. متاسفانه هیچ ایده ای از دموکراسی ندارید. شما هم یکی مثل روزنامه کیهان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
شما که مرتب از کاهش سود بانکی می کنی بهتره اول کاهش قیمت ها پیشقدم بشوید و حداقل به همان نسبت که نرخ سود سپرده کم میشود به همان اندازه از قیمت کالا کم شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
آقاي وزير متاسفم. زماني كه به دنبال كنترل نقدينگي و تورم بوديد به همه (حتي به قول خودتان بدون مجوزها) اجازه داديد با هر سودي مشتري جذب كنند و امروز كه اوضاع خراب شده اين مشتريان را در موسساتي چون فرشتگان تنها گذاشته ايد!! دستيابي به هدف با هر وسيله اي! واقعا برايتان متاسفم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
خواهشمند است هر تصمیمی که در این خصوص اتخاذ می گردد قبلش به مردم اطلاع رسانی گردد تا مردم فرصت کافی برای تصمیم گیری داشته باشند.
مجله فرارو