bato-adv
کد خبر: ۳۲۱۰۷۳
آیا "آتش بس"مخالفان دولت موقتی است؟

ابعاد نبرد سنگین سیاسی دولت و مخالفان

جوادی حصار تاکید کرد: «دولت از پیشنهاد "آتش بس" استقبال کند. مشی و مرام اصلاح طلبی این است. این آتش بس به معنای رفع تخاصم نیست، بلکه طرف مقابل می تواند با سازماندهی و تجدید قوا در فرصت های بعدی برای مبارزه آماده شود. امیدوارم این فرصت بعدی انتخابات بعدی باشد. ولی در مسیر اخلاقی تر و کارآمدتر.»
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
فرارو- حدود 40 روز از انتخابات ریاست جمهور و پیروزی قاطع حسن روحانی می گذرد، انتخاباتی که بسیاری از مرزها را شکست و ادعاها و اظهار نظرهایی در آن منتشر شد که بی سابقه بود. پس از انتخابات انتظار می رفت التهاب و تنش سیاسی پایان یابد، پایان نیافت. پینگ پنگ اظهار نظرهای تند سیاسی تا روز جمعه ادامه داشت. اما از آن روز به بعد نشانه های از پایان تنش دیده می شود.
 
به گزارش فرارو، روز جمعه حجت الاسلام محسنی اژه ای در نماز جمعه تهران با گوشه و کنایه از حسن روحانی به شدت انتقاد کرد. این شاید آخرین اظهار نظر تند علیه دولت و رییس جمهور مستقر و منتخب بود. روز شنبه از سوی یکی از تند ترین منتقدان روحانی یعنی علیرضا زاکانی پیشنهادی مطرح شد که با استقبال روبه رو شد.
 
زاکانی، عضو شاخص جمعیت ایثارگران پیشنهاد "آتش بس یک طرفه" را مطرح کرد، احمد توکلی از آن حمایت کرد. از سوی دیگر محمد رضا باهنر به انتقاد از حملات به رییس جمهور پرداخت او از سخنان معاون اول قوه قضائیه نیز انتقاد کرد. علی لاریجانی بر وحدت و هماهنگی قوا تاکید کرد و از "حاشیه سازی" اژه ای انتقاد کرد. به نظر می رسد انتقاد از اژه ای در واقع انتقاد از یک رویکرد است. رویکردی که در هفته های پس از انتخابات درباره پیروز انتخابات یعنی حسن روحانی اتخاذ شده است.
 
با شکست سکوت طیفی از اصولگرایان که اصلاح طلبان آن ها را "عقلای قوم" می دانند، همچون لاریجانی و باهنر و از سوی دیگر پیشنهاد یکی از مخالفان پروپاقرص روحانی برای "آتش بس"، اصلاح طلبان نیز وارد گود شدند و از رویکرد تازه استقبال کردند.
 
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات از اين ايده پشتيباني كرده و در توييتي نوشته است: «آقاي زاکاني در اقدامي درست پيشنهاد آتش‌بس يک‌طرفه به دوستان خود داده چرا يک‌طرفه برادر؟ گفت‌وگوي ملي را شروع کنيم.»
 
صادق زیباکلام نیز در یادداشتی نوشت: «بايد به آقاي زاكانی اولا خوش‌آمد بگوييم. بايد به استقبال آنچه ايشان مي‌گويد برويم و نبايد گفته ايشان را با لحن سرد پاسخ بدهيم. دولت و طرفدارانش بايد از اين طرح استقبال كنند.»
 
اما عباس عبدی رویکرد دیگری دارد او می گوید: «اصطلاح آتش‌بس براي وضعيتي كه توصيف كرده‌اند، اصطلاح درستي نيست. آتش‌بس به اين معنا است كه گويي دو طرف با هم جنگ دارند و حالا قرار است به طور موقت دست از جنگ بردارند. بعد از يك انتخابات مانند انتخابات ٢٩ ارديبهشت امسال اساسا چه معنايي دارد كه ما دو طرف را در حال جنگ تصوير كنيم و حالا بخواهيم ميان‌شان آتش‌بس برقرار شود؟ من معتقدم اين اصطلاحات كمكي به ما نمي‌كند.»
 
عبدی معتقد است که "پیشنهاد زاکانی" پیشنهاد اصولگرایان نیست، او افزود: «وقتي يكي از دوستان همين آقايان با بدترين الفاظ و توهين‌هاي شديدي كه هركدام موجب حد شرعي است، درباره رييس‌جمهور صحبت مي‌كند خود اين دوستان بايد جلويش را بگيرند. از اين سمت كه كسي حرفي نزده است.»
 
با پیشنهاد علیرضا زاکانی و سخنان امروز علی لاریجانی و محمد رضا باهنر به نظر می رسد عزمی برای توقف حمله به دولت آغاز شده است، با این حال سوال این است که اساسا جنگی در میان بوده است که امروز نیازمند "آتش بس" است؟ ابعاد این جنگ چطور بوده است؟ آیا این آتش بس موقتی است؟  
 
محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به فرارو گفت: «بدون تردید یک نبرد سنگین فکری، فرهنگی، سیاسی و مدیریتی از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است. در این نبرد دو رویکرد و نگاه سیاسی، دو روند زمامداری همواره با هم تداخل داشته اند. در این انتخابات این نبرد تاریخی عریانتر شد.»
 
به گفته جوادی حصار "در این انتخابات هر کدام از طرفین دیگری را به خیانت و عدم کفایت متهم می کرد. مردم به عنوان حکم نهایی داوری کردند و رای خود را به نفع آقای روحانی صادر کردند."
 
او افزود: «به این ترتیب در یک نبرد سنگین سیاسی یک طرف پیروز شد. باید طرف مقابل پس از آن کنار می کشید و از کشاندن نبرد به بعد از انتخابات خودداری می‌کرد که نکرد. ادامه نبرد پس از اعلام پیروز انتخابات اخلاقی نیست.»

جوادی حصار معتقد است: «افرادی که سخن از آتش بس زده اند، حرف عاقلانه ای را مطرح کرده اند. چرا که ادامه نبرد و جدل در گفتار و جر زدن در بازی جوانمردانه نیست. به نظر می رسد عقلای قوم اصولگرا به این نتیجه رسیده اند که این روند را متوقف کنند.»
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه "ما معتقدیم بخشی از رای 16 میلیونی آقای رئیسی، رای به منش و تئوری او و همراهانش نبود"، اظهار کرد: «بخشی از این رای به خاطر فشار اجتماعی و عدم درک مناسب و القائات خاص به دست آمد. این بخش از رای رقیب آقای روحانی را می توان با روش و برنامه مناسب برگرداند. دولت جدید باید از این ظرفیت استفاده کند.»
 
جوادی حصار تاکید کرد: «دولت از پیشنهاد "آتش بس" استقبال کند. مشی و مرام اصلاح طلبی این است. این آتش بس به معنای رفع تخاصم نیست، بلکه طرف مقابل می تواند با سازماندهی و تجدید قوا در فرصت های بعدی برای مبارزه آماده شود. امیدوارم این فرصت بعدی انتخابات بعدی باشد.  ولی در مسیر اخلاقی تر و کارآمدتر.»
 
او از برخی رفتارها در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت: «باید در اتاق های گفت و گو مسائل فی مابین رفع شود. معتقدم این اتفاقات محصول فضای ملتهب و هیجانات انتخاباتی بود که باید مدیریت می کردیم. ما باید خردمندانه تر وارد مبارزه سیاسی و انتخاباتی شویم.»
 
جوادی حصار درباره نقش روحانی در تند شدن فضای سیاسی کشور اظهار کرد: «من بخشی از رفتار آقای روحانی را تدافعی و لازم می دانستم. این از شرایط مبارزه است. آقای روحانی گاهی مجبور شد ضرب شصت نشان دهد. تا جابه جایی پتانسیل ایجاد کند، گاهی اگر این رفتارها صورت نگیرد ممکن است نتیجه انتخابات واگذار شود.»
 
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: «آقای روحانی اگر خطایی هم صورت داده است مربوط به منطق استوار، زبان رسا و منش معتدل و مجاب کننده ایشان بوده است. این مسئله هم محصول تعامل با چند جبهه موثر سیاسی است که ظرفیت ایشان را افزایش داده و باعث شده است او به سیاستمداری رشک برانگیز و غبطه آفرین تبدیل شود.»

نیکان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
منتخبان مردم و مردم انتخابگر دولت و مجلس ، با کسی جنگ ندارند و همه شهروندان را محترم میشمارند . آنان خواهان اجرای قانون و رعایت حقوق شهروندی هستند و اینکه کسانی مانع اجرای قانون نشوند .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین