bato-adv
کد خبر: ۳۲۱۳۰۰
جریان اصولگرایی؛ نبرد قدرت یا آشفتگی بدون فرمانده

"پشت پرده" چه خبر است؟

اختلافات درون اصولگرايان فارغ از اختلاف برداشت و تحليل كه اشكالي ندارد حتي در صورت رسيدن به نتايج خوب هم هست؛ بعضا محصول رسوخ بعضي از افكار قدرت گرايانه است كه ريشه در تفكرات غير ديني و دنياگرايانه دارد. تفكراتي كه اگر كنترل نشود هويت اصولگرايي را مخدوش خواهد كرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۶
فرارو- تغییر نظر علیرضا زاکانی در کمتر از 24 ساعت، اولین اتفاق از این دست میان اصولگرایان نیست. موارد مشابه آن در ایام انتخابات از سوی احمد توکلی و محمدرضا باهنر دیده شده بود. که این نشان دهنده آن است که شرایط در درون این جریان به هیچ عنوان عادی نیست اما چه چیزی باعث این تغییر مواضع می‌شود؟

به گزارش فرارو، مدت ها است که اظهار نظرهای فعالان و چهره های اصولگرا به شکل خاصی عجیب شده است. مثلا در ایام انتخابات محمدرضا باهنر در یکی از سخنرانی های خود از دولت حمایت کرد و گفت: زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمد کشور تورم 44 درصدی را تجربه می‌کرد اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تورم حداقل 30 درصد کاهش پیدا کرد و اگر از من سؤال شود که حاضری به قبل از برجام برگردیم می‌گویم مخالفم به نظر من نظام هم چنین عقیده‌ای ندارد که به قبل از برجام برگردیم.

اما دقیقا چندروز بعد ناگهان دیدگاه های باهنر تغییر کرد و درباره انتخابات و دولت گفت: دولت آدم های خوبی دارد اما خسته است و حال دویدن دنبال کار را ندارند. انشاالله با تصمیمی که مردم در جمعه این هفته می گیرند تغییرات جدی را شاهد باشیم. چرا که بحران‌های بسیاری از جمله بحران اشتغال، اقتصادی، محیط زیست، شدت مصرف انرژی درحال سرازیر شدن به سمت ماست.

این اتفاق برای احمد توکلی هم رخ داده بود. به همین دلیل هم نامه نگاری عباس عبدی با وی صورت گرفت. زیرا توکلی در ایام انتخابات ناگهان در یک سکوت عجیبی فرو رفت و بعد از آن مواضع تندی نسبت به دولت و روحانی اتخاذ کرد. این اتفاقات موجب شد که این گمانه زنی مطرح شود که بازی در درون جریان اصولگرایی تا حدود زیادی با گذشته تغییر کرده است. اما ابهامات درباره این نوع تغییر بسیار زیاد بود.

 با این حال ماجرا آنجایی شفاف تر شد که موضوع طرح آتش بس از سوی علیرضا زاکانی مطرح شد. البته پیش از این زاکانی نسبت به توهین به رئیس جمهور در روز قدس هم واکنش نشان داده بود و آن را محکوم و بسیاری را غافلگیر کرده بود اما ماجرای آتش بس بسیار متفاوت بود. او به فاصله یک روز با وجود اینکه احمد توکلی هم آن را تائید کرده بود و قصد داشت با آب طلا آن را بنویسید، پس گرفت و گفت زمان آتش به اختیار است و قرارداد توتال را دلیل آن معرفی کرد.

این درحالی بود که با توجه به سابقه و نفوذ امنیتی زاکانی و همچنین اخبار یک ماه گذشته، کاملا مشخص بود که این قرارداد در حال انجام است و دیر یا زود اتفاق می افتد. بنابراین نمی توان آن را دلیل تغییر نظر وی دانست. بنابراین مجددا همان فرضیه گذشته مطرخ می شود که در داخل جریان اصولگرایی شرایط کاملا به هم ریخته است اما می توان این به هم ریختگی را ناشی از جنگ میان بلوک های قدرت این جریان دانست.

این جنگ میان لیدرهایی در حال جریان است که بنا بر گفته یکی از فعالان اصولگرا که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، عرصه را بر تمامی کسانی که نگاه متفاوت دارند تنگ کرده اند. بطوری که برخی خود را از عرصه سیاسی خارج کرده اند و دیگر تمایلی به حضور ندارند یا حداقل خود را از این جریان سیاسی بیرون کشیده اند.

پیش از این در افکار عمومی اینگونه مطرح می شد که جنگ در داخل اصولگرایان میان تندروهای نواصولگرا و سنتی ها است. جنگی که موجب شد افرادی مانند لاریجانی و مطهری دیگر در این جریان جایی نداشته باشند. اما اتفاقات اخیر نشان می دهد که ماجرا فراتر از آن است و آنچه موجب خروج این افراد از این جریان بود بسیار بزرگتر از نواصولگرایان است.

دیدگاه فعالان اصولگرا درباره جنگ قدرت
امیر محبیان
در همین خصوص امیر محبیان تئوریسین جریان اصولگرایی در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: جنگ قدرت بر اساس مفهومي كه به ذهن ها متبادر مي شود؛ درون جريان اصولگرايي وجود ندارد ولي اختلاف ديدگاه وجود دارد و اين اختلاف هم نشانه خوبي است نه بد. اما آنچه كه نگران كننده است موضع گيري هايي است كه از ثبات مبتني بر هويت و نظريه قدرتمند برخوردار نيست. افرادي نظراتي را بدون ارزيابي دقيق و همه جانبه مطرح مي كنند وچون از عمق تئوريك برخوردار نيست در برابر اولين انتقادها عقب نشيني مي كنند. 

وی تاکید کرد:  اين ها ربطي به جنگ قدرت و امثالهم ندارد. اساسا بر پايه ديدگاه اصولگرايي جنگ قدرت در چارچوب ارزش هاي ديني معنا ندارد چون قدرت از خداست و بر حسب ايمان و عمل صالح عزت و قدرت  از سوي پرودگاراعطا مي شود. 

این استاد دانشگاه افزود: در عين حال اختلافات درون اصولگرايان فارغ از اختلاف برداشت و تحليل كه اشكالي ندارد حتي در صورت رسيدن به نتايج خوب هم هست؛ بعضا محصول رسوخ بعضي از افكار قدرت گرايانه است كه ريشه در تفكرات غير ديني و دنياگرايانه دارد. تفكراتي كه اگر كنترل نشود هويت اصولگرايي را مخدوش خواهد كرد.
 
 حسن بیادی
همچنین حسن بیادی فعال میانه رو اصولگرا در این باره به فرارو گفت: اینکه جنگ قدرتی در جریان اصولگرایی وجود دارد کاملا درست است. زیرا به دليل نبود يك ريش سفيد عاقل و منصف همچون مرحوم آيت الله مهدوى كنى و مرحوم عسكراولادى درميان دوستان اصولگرا، افرادى در پشت پرده از باندهای بسیار با نفوذ و قدرتمند رسوخ كرده و حضور دارند که اختيارات بسیاری در نهادهای مهم کشور  و يا در بخش‌هايى مسئوليت‌هاى سنگينى بعهده دارند. نوعاً این افراد در حال برنامه ریزی در راستای منافع و بقاى خودشان در سيستم اجرايى كشور هستند.

وی ادامه داد: نمونه آن را می توان در مسئله قوانین دید. مگر در کشور قانون احزاب نداریم؟ پس چرا احزاب در ایران مستقر و اثرگذار نیستند و توان اجرایی ندارند؟ مگر قانون انتخابات نداریم؟ مگر همه تاکید ندارند که این قوانین متناسب شرائط فعلى نيستند؟ پس چرا اصلاح نمی شود؟ این مسائل  درباره کلیت قانون اساسی هم صدق می کند ولی بازنگری نمی شود سوال اين است كه چه كسى و يا كسانى مانع اين اصلاحات هستند.

وى در ادامه در مورد معضلات موجود تصریح کرد:  این جریان پشت پرده و باندهاى متصل به قدرت و ثروت صرفا در جریان اصولگرایی در حال جنگ نیست بلكه اين معضل در ديگر جريان‌هاى سياسى از جمله اصلاح طلبان هم وجود دارد و در بخش های مختلفی با توجه به قدرت و نفوذشان موفق شده شرایط را باب میل خود نگه دارند. حالا هم در جریان به‌ظاهر اصولگرایی به دلیل اینکه به شدت تمامیت خواه هستند در قالب برخی گروه ها و تشکل های سیاسی در صحنه هاى انتخابات ورود پيدا مي‌كنند و چون نوعاً در افراد كم جنبه و خالى از ظرفيت داشتن قدرت القاء دانائى مي‌کند لذا اين باندها سعی در حذف دیگران و در دست گرفتن کامل قدرت دارند.
 
حسین کنعانی مقدم
البته در این میان حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌و‌گو با فرارو نظر کاملا متفاوتی دارد و ضمن رد هرگونه جنگ و جدال در جریان اصولگرایی گفت:  به دلیل آنکه در جریان اصولگرایی یک فرماندهی واحدی وجود ندارد و از احزاب و تشکل های مختلف تشکیل شده است معمولا برخی نگاه ها و مواضع حزبی خود را مطرح می کنند و به اسم جریان تمام می‌شود.

وی گفت: اصلا قدرتی در جریان اصولگرایی وجود ندارد که قرار باشد برای آن جنگی رخ دهد. مگر در کشور قدرت دست اصولگرایان است که بخواهند بر سر آن بجنگند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
جنگ ثروت -قدرت و تمامیت خواهی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین