bato-adv
کد خبر: ۳۲۱۵۳۴
"گلایه شدید" فرمانده قرارگاه خاتم‌ از روحانی:

سزاوار نیست دولت با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود

سردار عبدالله عبدالهی ضمن بیان گلایه شدید از دولت روحانی گفت: آیا سزاوار است دولت با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود؟
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۶
فرارو- فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه ضمن بیان گلایه شدید از دولت روحانی گفت: آیا سزاوار است دولت با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود؟

به گزارش  فرارو، سردار عبدالله عبدالهی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه عملیات موشکی سپاه علیه داعش پرچم همه قدرت‌ها را خواباند، گفت: از دولت روحانی گلایه شدید دارم، بنده تنها کسی بودم که در رابطه با قرارگاه همیشه با دولت بیشترین تعامل را داشتم، در سال۹۵ بالاترین رکورد کاری را برای دولت یازدهم داشتیم. آیا سزاوار است دولت با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود.

اهم سخنان سردار عدبالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را در زیر می خوانید.

  • قرارگاه طرح‌های نیمه‌کاره‌ای را به ثمر رسانده است که خارجی‌ها در ابتدای تحریم‌ها آنها را رها کردند و رفتند.

  • سپاه نهادی مردم پایه است، در دوران دفاع مقدس از این ظرفیت استفاده و با همراهی مردم موفق شدیم و پس از جنگ تحمیلی نیز با توجه به ظرفیت سپاه قرارگاه خاتم‌الانبیاء ایجاد و در بازسازی و سازندگی کشور وارد شد.

  • از ابتدای تاسیس قرارگاه خاتم‌الانبیا تاکنون دو هزار و ۵۰۰ طرح استانی و ملی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است، در دولت‌های پس از جنگ تاکنون هر طرحی که سپاه به آن وارد شد بنا به درخواست و نیاز دولت‌ها بود و سپاه هیچ اصراری برای ورود به این طرح‌ها نداشته است. هیچ‌گاه قرارگاه نگفته است که این طرح را به ما بدهید البته براساس وظیفه باید به سازندگی کشور کمک کند.

  • در دولت یازدهم ۱۸۳ طرح به اتمام رسیده است و مردم از آن بهره‌مند شده‌اند. این طرح‌ها در حوزه حمل و نقل، نفت و گاز، سدسازی، صنعت و معدن و آی تی بوده است.

  • با توجه به اینکه روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه در کشور است، توانست روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید کند و کشور را از واردات این فرآورده بی‌نیاز کرد.

  • فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولت یازدهم به اتمام رسید حدود ۷۵ درصد پالایشگاه را شامل می‌شود و ۲۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی تولید می‌کند که ۱۲ میلیون لیتر آن بنزین یورو ۴ با اکتان ۹۶ است. از ابتدای راه‌اندازی پالایشگاه خلیج فارس تاکنون ۱/۲ دهم میلیارد لیتر فرآورده تولید شده که ۳۵۰ میلیون لیتر آن بنزین بوده است.

  • در زمان ساخت این پالایشگاه ۱۷ هزار نفر در آن کار می‌کردند و ۴۲۰ شرکت پیمانکاری در این پروژه حضور داشتند. مهمترین سرمایه برای کشور نیروی انسانی است. قرارگاه خاتم‌الانبیا ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها دارد. در دو سال و نیم، سه هزار و ۷۰۰ نفر را از دانشگاه‌های برتر کشور از جمله دانشگاه آزاد جذب کردیم و دو هزار و ۱۰۰ نفر از این افراد پس از گذراندن دوره سربازی به عنوان مدیر جذب قرارگاه خاتم‌الانبیا شدند. مسئول اجرای طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از این افراد بود.

  • قرارگاه خاتم‌الانبیا ۱۷۰ هزار نیروی انسانی دارد که کمتر از دو درصد آنها نیروی رسمی قرارگاه هستند. قرارگاه خاتم‌الانبیا پنج هزار پیمانکار از بخش خصوصی دارد که با سپاه کار می‌کند و بهتر از دولت از آنها حمایت می‌شود.

  • شبهه‌ها درباره فعالیت‌های سازندگی سپاه از طرف مسئولان ایجاد می‌شود. سزاوار نیست عرصه بر مجموعه‌ای که با تمام توان و قدرت در شرایط سخت تحریم این‌گونه کار می‌کند، تنگ شود.

  • فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و از این فازها ۴۰ میلیارد متر مکعب استخراج و شیرین‌سازی گاز انجام و وارد شبکه شده است. این کار ۱۶ میلیارد دلار برای کشور منفعت داشته است. به‌جای تشویق سپاه سزاوار نیست جوسازی علیه این نهاد انجام شود.

  • بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا که در زمینه‌های گوناگون فعالیت می‌کنند، نظامی هستند. برای این شرکت‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود اما سپاه که هم توان نظامی دارد و هم مسائل عمرانی و سازندگی کشور را حل می‌کند مورد خطاب قرار می‌گیرد.

  • در حالی که ۲۴ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم این را قبول نداریم که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است. اگر به سپاه طرح‌هایی با ترک تشریفات مناقصه واگذار شده این طرح‌ها ضررده بوده است.

  • زمانی که شرکت صدرا به سپاه واگذار شد، دو هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بود. هیچ تعهدی را نمی‌توانست انجام دهد و ۲۵۰ نفر از ۳۰۰ نیروی این شرکت هر روز جلوی استانداری تجمع می‌کردند. قرارگاه این شرکت را پذیرفت و ساخت سکوها را قبول کرد و اکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر در شرکت صدرا مشغول به کارند. قرارگاه خاتم‌الانبیا ملک‌هایی را که در اختیار داشت فروخت تا بدهی شرکت صدرا به بانک‌ها را بدهد، عنوان کرد: این شرکت نه تنها نفعی برای سپاه نداشت بلکه دو هزار میلیارد تومان نیز به بانک‌ها بدهکار بود. بخش خصوصی در زمینه کارهایی که سپاه انجام می‌دهد توان انجام آن کارها را ندارد.

  • در حالی که بانک‌ها سود بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌ها می‌دهند چه کسی با دولتی کار می‌کند که نرخ سود طرح‌های آن هفت تا ۱۰ درصد است. در مقابل پول، اجرای طرح‌ها دولت به عنوان اسناد خزانه یا مشارکت اوراقی را به ما می‌دهد که ۳۰ تا ۳۴ درصد کاهش قیمت دارد اما سپاه چون می‌خواهد طرح‌ها نخوابد و به بیکاران کشور اضافه نشود کارها را انجام می دهد.

  • کسانی که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است یا ناآگاهند یا مغرض.

  • قرارگاه خاتم‌الانبیا در عین ارتباطی که با وزارت نفت دارد از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت توتالاین خبری نداشت. اکنون صنعت ساخت پالایشگاه و هر طرح بزرگ دیگری در کشور بومی شده است.

  • بخش نخست قرارداد فاز ۱۱ شامل ۳۰ چاه و دو سکو است و بخش دوم نیز ایستگاه‌های تقویت فشار و... را شامل می‌شود که بخش نخست دو میلیارد دلار و بخش دوم ۲/۸ دهم میلیارد دلار قیمت دارد. در ساخت پالایشگاه و تجهیز همه مراحل آن با مهندسی صددرصد خودکفا هستیم و در بخش نخست قرارداد فاز ۱۱ با توتال کاری نیست که در کشور انجام نشود.

  • قرارگاه خاتم‌الانبیا بزرگترین دکل‌های حفاری ۴۰۰ فوتی را در اختیار دارد که می‌توانند ۱۱ کیلومتر حفاری کنند و ممکن است این دکل‌ها بیکار شوند. مسئولان می‌گویند باید خارجی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند در حالی که سپاه بارها اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند بخش مالی را نیز تامین کند.

  • وزارت نفت گفته است می‌خواهد قراردادها به سمت مناقصه برود اما واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است. می‌گویند شرکت توتال در قرارداد باید از شرکت‌های داخلی استفاده کند اما ما هیچ وقت نباید عزت خود را زیرسوال ببریم و در حالی که توانایی داریم پیمانکار دست دو شویم.

  • اکنون ۱/۳ دهم تریلیون تومان پول در دست مردم است و اگر برای جذب آن زمینه‌سازی کنیم می‌توان این سرمایه را به بخش‌های مورد نیاز هدایت کرد. در ۲۶ اسفند ۹۴، ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در یک دقیقه به فروش رفت و در سال ۹۵ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق ستاره خلیج فارس کمتر از یک دقیقه فروخته شد در حالی که ۸۰ برابر خریداران متقاضی وجود داشت.
 

  • برای تربیت نیروی انسانی در کشور بهترین جا قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده است. این قرارگاه ۵۰ هزار نفر حقوق‌بگیر دارد که از این تعداد ۱۶ هزار نفر لیسانس، کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری هستند.

  • بانک‌های ملت و سپه همراهی بسیار خوبی در خصوص تامین مالی و مسائل ارزی با قرارگاه و مجموعه سازندگی داشتند. 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
وای به روزی که قدر داشته های خودمون رو ندونیم . اون روز،روز سقوطه .... من هم از خودروسازی هستم . ما در سال 95 حدود ششصد هزار خودرو تولید کردیم . واقعا" کار به این بزرگی !.... ولی دایما" سرکوفت میشنویم ... اینکه تیشه به ریشه ی خودمون میزنیم کار خوبیه ؟؟! تا کی ؟؟! کی یاد میگیریم نیمه ی پر لیوان ببینیم ؟؟ نکات مثبتو را در کار ببینیم و اون رو تسری بدیم به بقیه ی نقاط ؟؟!...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
مگه فقط تعداد خودروی تولیدی مهمه؟ کیفیتشون چی؟ یه سر به نمایندگی های تعمیر بزن، ببین وضع ششصدهزار تا خودروی صفرت در چه حاله؟
خودرو تولید نکردی داداش، فرقون بوده فکر کردی خودروعه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
فرغون ساز نه خودرو ساز. ماشین های چهل سال پیش با قیمت نجومی و کیفیت صفر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
خواهشا از خودروسازی نگو که هیچی نداریم.اصلا باشه ما با داشته هایمان باید به این خودروها راضی باشیم.خدمات پس از فروش چی؟خودروسازان چرا خدمات نمی دهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
سپاه عزيز ماست
لطفا دولت اگر از شما دعوت هم بكند در امور اقتصادي و سياسي دخالت نكنيد
سپاه بايد بازوي قدرتمند مردم باشد ولو نظر مردم تغيير يابد بايد تابع مردم بود
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
دیگه باید فکر چاره کرد !!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
دولت بدون تفنگ کسی حرفشو نمیخونه
آقای سردار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
ناراحت نباش سردار واقعی سازندگی، دولت با این حاشیه سازی فقط میخواد مردم و رسانه ها رو سرگرم کنه. وقتی صحبت از شفاف سازی میشه این پای دولت نجومی بگیره که میلنگه.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۶
نیکان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
سخن رییس جمهور و همه حامیان خصوصی سازی این است :
قرار بود خصوصی سازی بشود ولی شرکتهای دولتی به نهادیای دیگر حکومتی و عمدتا سپاه واگذار شد
و این کار خصوصی سازی نیست بلکه بدتر از شکل اولیه ی دولتی ان است .

پس لطفا افراد موضوع سخن را عوض نکنند و اگر جوابی دارند به این نوع واگذاری شرکتها ، بگویند .
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
سردار عزيز قرار نبود اينجور شه يعني قرار نبود سپاه كار اقتصادي كنه حتماً يك مطالعه به وصيتنامه امام داشته باش شما الان بگو تفاوت سپاه با دولت چيست از كار فدهنگي تا سياسي نظامي اقتصادي بانكي ..... هر كاري ميكنه ديگه دولت ميخواهيم چي كار؟؟؟!! واقعاً فهميدن اين خيلي سخته و پيچيده است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
چه لزومی به این همه بیانیه و سخنرانی هست؟ ظرف چند روز گذشته تقریبا روزی نبوده که یکی از سرداران سپاه به این موضع اشاره نکرده باشن. اگه واقعا قصد براینه که موضوع روشن بشه میشه نمایندگان دولت و سپاه در یه برنامه زنده تلویزیونی شرکت کنن و دولت دلایل خودش رو مطرح کنه و سپاه هم جواب بده و قضاوت رو به مردم و صاحب نظران واگذار کنن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
واقعیت اجرا شده همینه
چکار کنه سردار
مگه مسائل غیر از حرف زدن حل میشه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
همچنین سزاوار نیست که پاسخگوی کارهایتان نباشید.
همچنین سزاوار نیست که مناقصه ها را لغوکنیم و برنده بدون رقیب باشیم.
همچنین سزاوار نیست که منتقد را حتی اگر رییس جمهور باشد تهدید کنیم.
همچنین .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
در حالی که تریبون های مبلغ برادران از هیچ تهمت و افترا علیه منتخب ملت فروگذار نمی کنند، چرا یک حرف حق روحانی این همه برخی را این همه رنجانده است؟1 مگر چگونگی تصاحب شرکت عظیم مخابرات و .... از خاطره تاریخی ملت محو می شود؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
از يطرف ميگه هيچوقت ما نگفتيم اين طرح ها رو به سپاه بدين از طرف ديگه ميگه چرا فاز يازده رو به خودمون ندادين ... شماه همون ٥ تا فازي كه با سي هزارميليارد تومان گرفتي و هنوز تموم نشده رو جمع كنيد كفايت ميكنه ... در فاز ١١ سكويي به وزن ٢٠٠٠٠ تن براي تقويت فشار مخزن بايد نصب شه در حاليكه دوستان همون سكوي ١٨٠٠ تني رو هم نتونستند نصب كنند و به اب انداختند فعلا هوم رو از زير اب دربيارين باقيش پيشكش
tabandeh
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
مخالفتی با تقویت بنیه دفاعی سپاه مطرح نیست. ورود به کشمکش های جناحی و سیاسی، بانکداری، سهامداری شرکت ها، واردات و صادرات کالا و... فعالیت هایی است که به اعتبار سپاه لطمه وارد می آورد و سپاه را از وظایف ذاتیش دور می نماید
سیّد دلبر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
مفت که کار نکردین !!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
اگر مهم نیست پس به ما هم تفنگ بدید ما باید بگیم مهم هست یا نه
ناشناس
Austria
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
چرا زور میگین؟ آقا تا الان میخواستن در پروژه ها و فعالیتهای اقتصادی حضور داشته باشین. الان نمیخوان. شما وظیفه اصلیت تامین امنیت کشوره یا ساختن پل و زیرگذر؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
چرا آقایان از پذیرش حرف حق آشفته می شوند سپاه یک نهاد نظامی است و وظیفه نظامی در قانون مشخص شده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
چرا این سردار در مورد موارد ذیل چیزی نگفت :
اختلاس سردار مهرداد
ورود کالا بدون حقوق گمرک از فرودگاه پیام
ورود کالا از مرزهای جنوبی بدون گمرک و انتقال انها تا تهران بدون هیچگونه مشکل
شریک شدن سپاه در هرشرکت خصوصی موق مانند پارس آنلاین و دیجی کالا و .....
دو لیست حقوقی بودن سپاهیان
از اینگونه موارد چندین صفحه میتوان گفت که کسی پاسخگو نیست.
مدعی هستند که امنیت کشور را سپاه تامین میکند ، در درگیری سپاه انصار با تروریستها سپاه چهار ساعت شلیک کرد آخر سر دو نفر نوپو توانتستند در عرض چند دقیقه مسئله را تمام کند . اگر امنیت کشور توسط سپاه تامین میشود ارتش را تعطیل کنند. سپاه فقط یک نیروی نظامی برای اهداف خاص خودش از تمام امکانات کشور بدون حق اعتراض استفاده میکند .و به فکر امنیت عموم مردم کشور نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
سردار چقدر دل نازک شدید این همه از تمام تریبونها بر علیه دولت انواع اتهامات گفته میشه حالا یک بار کنایه کوچکی به شما زده شده و منظور هم روشنه عدم دخالت نظامیان در امور اقتصادی که بخش خصوصی میتونه انجام بده که این یه صلاح نیروی های عزیز مسلح و کشور است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
ایشون میگن به درخواست دولتها وارد پروژه ها شدیم خوب الان دولت به شما میگه از اقتصاد خارج بشید چرا عمل نمی کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
سخنان اخیر وزیر نفت در مورد شرکت صدرا و سپردن پروژه بارس جنوبی به این اقایان را هم ببینید بعد قضاوت کنید
المستور
United States
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
اگرهدف خدمت به مردم باشدودولت نماینده مستقیم مردم وتحت نظارت مجلس قوه قضاییه ورهبری!هرکاریکه منافاتی بامنافع مردم نداشته وحقوق آنان راحداکثری تامین نمایدنبایداسباب دلخوری کسانی ویانهادی درکشورباشدمگرمسایل دیگری مطرح باشد!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
سزاوار نیست یک ارگان نظامی با ورود به مناقصه ها و آزادی عمل در کسب رانت های اقتصادی به فکر منافع باشد در حالیکه بخش خصوصی و مردم این کشور از بیکاری رنج می برند در قانون وظایف این نهاد مشخص شده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
سپاه بخش مالی را چگونه میتواند تامین کند در حالی که دولت این توان را ندارد- به عبارتی یعنی منابع سپاه بیشتر است از دولت است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
سزاوارتر آن است که سپاه از عرصه اقتصاد و تجارت خارج شود چون هیچ دلیل منطقی برای این حضور وجود ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
وظیفه اصلی سپاه حفاظت از مرزهای کشور است. سپاه نباید در کارهای اقتصادی دخالت کند. هیچ کجای دنیا نیروهای نظامی در فعالیت های غیر از وظیفه خود وارد یا دخالت نمی کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
بالاخره کدوم عدد درسته.170هزارنفریا50هزارنفریادودرصد نیروی رسمی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
مگه خود وزارتخانه ها و شرکت های دولتی توان ندارند که خودشون بشوند کارفرما چرا باید یک کارفرمای واسط بوجود بیاد تا نه تنها هزینه کارها افزایش پیدا کنه بلکه به اون کارفرمای واسط نشه گفت بالای چشمت ابرو جدای از آن شرکت های سود دهی مثل مخابرات را بهشون دادند دیگه چی لازم دارند اقتصاد کل کشور باید حرکت کنه نه فقط سپاه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
بسمه تعالی
با سلام
با اصل حرف ایشان موافقم اما از سردار معظم سوال می کنم: آیا زشت نیست به رغم فرمان کتبی حضتر امام مبنی بر منع تمامی نیروهای مسلح از دخالت در سیاست ، سپاه در سیاست و اقتصاد کشور دخالت می کند؟ زشت نیست که سرداران محترم و عزیز سپاه به هر بهانه ای دولت و مقامات دولتی و آمارهای اعلام شده از سوی دولت را زیر سوال می برند؟ آیا درست است که مثلا یک مقام دولتی یا برخی دیگر از سیاستمداران کشور هم آمار و ارقام اعلامی از سوی شما مثلا قدرت موشکی شما را زیر سوال ببرند؟ ایا درست است که قرارگاه خاتم با وجود آگاهی از دلایل انعقاد قرارداد با خارجی ها، باز قراردادها را زیر سوال ببرند؟ سردار عزیز که باعث افتخار هم هستید، بیاید یک سوزان به خودمان بزنیم یک جوالدوز به دیگران و به گفته آن معصوم عمل کنیم که هرچه برای خود می پسنیدیم، برای دیگران هم بپسندیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
سردار آن پروژه های که گرفتین و در وقت مقرر به اتمام نرسیده و الان دولت قطر چندین سال هست بخاطر دیر به بهره برداری رسیدن این پروژه ها دارد بهره بردار می کند ...............
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
وقتی بخش خصوصی تا حالا نتونسته کارهای بزرگ بگیره خوب معلومه توان انجام کارهای بزرگ را نخواهد توانست پیدا کند
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
نیروی نظامی در کدام کشور دنیا کار اقتصادی انجام می دهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
به نظر می رسد اصلا دولت بی تفنگ صحیح نمی باشد
مجله فرارو