bato-adv
کد خبر: ۳۲۲۰۹۳
لباس پیشنهادی ایران از سوی اتحادیه جهانی تأیید شد

کار بزرگ خادم برای کشتی زنان

فعالیت بانوان ایرانی در رشته کشتی در حالی تا پیش از این غیرممکن به نظر می‌رسید که حالا با حرکت‌های مثبت رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، هر روز خبرهای خوبی از حضور بانوان علاقه‌مند به این رشته روی تشک کشتی شنیده می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
فعالیت بانوان ایرانی در رشته کشتی در حالی تا پیش از این غیرممکن به نظر می‌رسید که حالا با حرکت‌های مثبت رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، هر روز خبرهای خوبی از حضور بانوان علاقه‌مند به این رشته روی تشک کشتی شنیده می‌شود.
 
به گزارش شرق، خادم سال گذشته در اولین گام، کشتی آلیش و گراپلینگ را برای زنان راه‌اندازی کرد و بلافاصله مجوز حجاب را برای آنان گرفت تا با پوشش اسلامی در مسابقات آسیایی و جهانی به میدان بروند.
 
تلاش‌های او برای معرفی هرچه‌بیشتر کشتی آلیش بانوان در دنیا به‌قدری اثرگذار بود که اتحادیه جهانی کشتی نیز کمیسیونی را با عنوان ورزش و زنان راه‌اندازی کرده تا به نقش‌آفرینی هرچه‌بیشتر بانوان این رشته در دنیا کمک کند.
 
طوری که فرناز پناهی‌زاده با درخواست نناد لالوویچ، رئیس این اتحادیه به‌عنوان نماینده ایران به عضویت این کمیسیون درآمد. دارنده مدال طلای المپیک ١٩٩٦ آتلانتا، در تازه‌ترین اقدام سازنده‌اش برای بانوان کشتی‌گیر ایرانی و البته دیگر زنان کشتی‌گیر محجبه و مسلمان، برای حضور پررنگ‌تر آنها در میادین بین‌المللی، شیوه جدیدی از کشتی را با پوشش متفاوت، تحت عنوان «کشتی کلاسیک» به اتحادیه جهانی ارائه کرد که حالا خبر از موافقت سران کشتی دنیا با این اتفاق مهم می‌رسد.
 
براین‌اساس کمیته اجرائی اتحادیه جهانی به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده، برگزاری مسابقات ملی کشتی کلاسیک برای بانوان هیچ مانعی نداشته و ایران به‌عنوان مبدع این ورزش، نخستین کشوری است که آن را رسما راه‌اندازی می‌کند. با توجه به تأیید اتحادیه جهانی کشتی، فدراسیون کشتی ایران درحال‌حاضر می‌تواند مسابقات کشتی کلاسیک زنان را با حضور سه تیم داخلی و خارجی در جهت توسعه این رشته در بین کشورهای دیگر برگزار کند.  
 
‌دستاوردهای حضور بانوان به نفع کشتی دنیاست
موافقت اولیه با طرح کشتی کلاسیک بانوان اواخر سال گذشته در نشست کشتی‌های سنتی اتحادیه جهانی صورت گرفت که فرناز پناهی‌زاده به‌عنوان نماینده ایران در کمیسیون ورزش و زنان اتحادیه جهانی به‌خوبی از این طرح دفاع کرد و نتیجه داد.  
 
او دراین‌باره می‌گوید: «فدراسیون کشتی با این هدف که زنان ایرانی هم باید به‌عنوان قشری از این جامعه شرایط فعالیت در رشته‌های مختلف کشتی را داشته باشند، از سال گذشته تاکنون زحمات زیادی را کشیده است.
 
نه‌فقط در ایران بلکه در کشورهای مختلف بخش شایان توجهی از بانوان هستند که دوست دارند به ورزش کشتی روی بیاورند اما متأسفانه به دلیل پوششی که اتحادیه جهانی برای این ورزش (دوبنده) در نظر گرفته حاضر نیستند، در این رشته فعالیت کنند. الزاما همه این بانوان از کشورهای مسلمان هم نیستند و خیلی از خانم‌های اروپایی هم هستند که پوشش دوبنده را نمی‌پسندند.
 
با توجه به این موضوع ما درصدد این برآمدیم تا طرحی را مطابق با استانداردها و قوانین اتحادیه جهانی ابداع کنیم که فرهنگ و شعائر اسلامی هم در آن گنجانده شود. این شد که به کشتی کلاسیک که شباهت زیادی به کشتی آزاد زنان در المپیک دارد رسیدیم و خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت. فعلا در مرحله آزمون و خطا هستیم و قوانین هنوز به طور کامل نهایی نشده و به مرور این اتفاق هم خواهد افتاد. مهم این بود تأییدیه را بگیریم که گرفتیم».
 
مسئول روابط امور بین‌الملل فدراسیون کشتی امیدوار است با راه‌اندازی کشتی کلاسیک در بین بانوان ایرانی رفته‌رفته راه حضور این زنان در رویداد بزرگ بازی‌های المپیک هم باز شود. اتفاقی که شاید منجر به ماندگارترشدن ورزش کشتی در بازی‌های المپیک هم بشود.
 
 کمیته بین‌المللی المپیک پیش از این قصد داشت، کشتی را به دلایلی مانند نداشتن جذابیت لازم برای تماشاگران از بازی‌های المپیک حذف کند که اتحادیه جهانی با تغییراتی که از نظر فنی در این ورزش اعمال کرد، فعلا حضور آن تا المپیک ٢٠٢٠، در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا ابقا شده است.
 
اتحادیه جهانی حالا در تلاش است از فرصت‌هایی مانند میدان‌دادن هرچه بیشتر به بانوان استفاده کند تا هم تساوی حقوق مردان و زنان را که شعار کمیته بین‌المللی المپیک است عملی کرده باشد و هم کشتی را برای همیشه در این بازی‌ها ماندگار کند: «کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) نیز به‌تازگی در جهت حفظ حقوق مساوی مردان و زنان در ورزش تغییراتی را در برخی از رشته‌های المپیکی داده است.
 
با توجه به اینکه سهم مدال‌های خانم‌ها از مدال‌های آقایان در المپیک کمتر است، راه‌اندازی کشتی کلاسیک می‌تواند یک فرصت برای بانوان این رشته شود تا به‌واسطه حضور پررنگ‌تر آنها در میادین بین‌المللی، مدال‌های زنان در المپیک هم به اندازه مردان شود.
 
 اتفاق دیگر اینکه شاید رفته‌رفته راه ورود زنان کشتی‌گیر مسلمان با پوشش اسلامی هم به المپیک باز شود. به همین خاطر است که اتحادیه جهانی کشتی، این حرکت فدراسیون کشتی ایران را یک گام بزرگ در جهت توسعه کشتی آزاد زنان دانسته و اعلام کرده این طرح در آینده دستاوردهای بیشتری خواهد داشت».
 
در حالی زمان خیلی کوتاهی از موافقت با کشتی کلاسیک برای بانوان ایرانی می‌گذرد که سایر کشورهای مسلمان هم از این اتفاق خوشحال هستند.
 
پناهی‌زاده ادامه می‌دهد: «خیلی از کشورهای مسلمان مثل الجزایر، مصر، عراق، سوریه، لبنان و اردن از همین الان آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و می‌خواهند که آنها هم فعالیتشان را در این رشته شروع کنند. ما به‌زودی بعد از اینکه استارت مسابقات داخلی خودمان را بزنیم از آنها نیز دعوت خواهیم کرد تا تورنمنت‌های بین‌المللی‌ای را برگزار کنیم. چون فعلا ابتدای کار هستیم، اتحادیه جهانی این اجازه را به ما داده که مسابقات محدودی را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم. ما فعلا تیمی در قالب تیم کشتی کلاسیک بانوان در کشور نداریم. درحال‌‌حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای آموزش مربیان و داوران خانم فعال در این رشته هستیم تا به دنبال آن مستعدین هم از درون استان‌ها شناسایی شوند. فکر می‌کنم زمان احتمالی برای برگزاری مسابقات کشوری مهرماه جاری باشد».
 
‌کشتی زنان با لباس مناسب
همان‌طور که در گزارش‌های داوری بازی‌های المپیک اعلام می‌شود، کشیدن موی سر هنگام مبارزه، بیشترین تخلفات را در رقابت‌های بانوان به همراه داشته است؛ با توجه به اینکه زنان نسبت به مردان از ظرافت ظاهری برخوردار هستند، فدراسیون کشتی لباسی را طراحی کرده تا ضمن پوشش از ناحیه موی سر، گوش، فک و صورت زنان را نیز محافظت کند. به جای دوبنده کنونی هم یک بلوز و شلوار استرچ، از بالا به پایین در نظر گرفته شده و یک شورت کوتاه هم در آن تعبیه شده تا برجستگی‌های بدن را بپوشاند. فدراسیون کشتی ایران با همکاری نهادهای متخصص نسبت به طراحی این لباس اقدام کرده است.  
 
کشتی کلاسیک بانوان قرار است زیر نظر کمیته سنتی و پهلوانی اتحادیه جهانی کشتی فعالیت خود را انجام دهد.
خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
لگد پرونی کردن و کشتی و اینها در ملا عام رو به عنوان یه خانم برای خانمها درست نمیدونم ححاب فقط یه لایه لباس نیست.متحجر هم نیستم وکیلم و امروزی
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
یعنی چی آخه.
خب مثلا چرا مردها رو توی هیچ کجای دنیا بعنوان مربی مهدکودک ها نمیذارن؟!
چرا خیلی ها فکر میکنند که زن ها و مردها باید در همه چیز مشترک باشند.
مثلا ورزش بوکس/ کشتی و... اصلا هیچ سنخیتی با فیزیولوژی بدن زن و فلسفه وجودی زن نداره!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲
مجله فرارو