bato-adv
کد خبر: ۳۲۲۱۲۲

ماجرای اختلاف در شورای عالی اصلاح طلبان چیست؟

تقریبا دلیل نواقص و مشکلات موجود در شورای عالی تا حدود زیادی مشخص شده است و همانطورکه از یک سال پیش مطرح می‌شد، معضل اصلی در این شورا ترکیب آن است. بطوری که بنا برگفته رهامی یک جریان خاص در حال هدایت شورا است و این مسئله خاتمی را نیز به فکر تغییرات در آن انداخته است
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
فرارو- در ایام انتخابات شورای شهر تهران، نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان به واسطه ترکیب لیست امید بر سر زبان ها افتاد و انتقادهای بسیاری در خصوص این لیست مطرح شد. اما بعد از انتخابات نه تنها این انتقادها کم نشد بلکه مباحث دیگری هم درباره آن مطرح شد و حتی عنوان شد روش‌ شورای‌عالی اصلاح‌طلبان دیکتاتوری است.

شورای عالی از دیکتاتوری تا دودستگی

به گزارش فرارو، تقریبا یک سال قبل مهدی آیتی نماینده پیشین مجلس انتقادهای تندی به شورای عالی اصلاح طلبان مطرح کرد و در آن دوره بسیاری معتقد بودند که وی صرفا به دلیل برخی اختلافات و اتفاق هایی که میان او بعضی از اعضای این شورا اتفاق افتاده، سعی در تخریب شورای عالی دارد. 

صحبت آیتی این بود که شورای سیاست‌گذاری اصلاحات یک شورای غیررسمی است و نوعی رانت و تبعیض سیاسی و استبداد حزبی در آن ایجاد شده است و استدلالش این بود که با منحل شدن شورای هماهنگی اصلاحات  توسط موسوی لاری، عده‌ای از افراد سیاسی کشور را بدون اینکه نماینده احزاب و تشکل‌ها باشند، به شورای جدیدی تحمیل کرد و عده‌ای را وارد شورای سیاست‌گذاری کرد که نماینده احزاب و تشکل‌ها نبودند.

بعد از طرح این انتقادها، در ایام انتخابات  شورای پنجم شورای عالی اصلاح طلبان لیست مورد تائید خود را منتشر کرد که حواشی بسیاری داشت. حتی تا جایی پیش رفت که بخش قابل توجهی از رای دهندگان تصمیم گرفتند بدون توجه به لیست رای دهند. اما با بحث هایی که در شبکه های اجتماعی و جلسات مختلف انجام شد تصمیم بر این شد که با توجه به تائید سیدمحمد خاتمی، به تمامی لیست رای دهند و بعد از انتخابات از شورای عالی دلیل تنظیم این لیست را جویا شوند.

البته همان روزها یکی از مسائلی که بسیار جدی مطرح شد، مسئله عدم رضایت خاتمی از لیست بود. مطرح کنندگان این مسئله دلیل این ادعا را عدم اظهار نظر وی در ویدئو منتشر شده از وی می دانستند. او در این ویدئو تنها به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده بود حرفی از شورای شهر و لیست امید به میان نیاورد.

موضوعی که حالا بعد از گذشت یک ماه از انتخابات علی شکوری راد آن را تائید کرد و از حالت شایعه خارج شد. شکوری راد در این باره گفت: رئیس دولت اصلاحات به دلیل اینکه برخی انتقادها به ایشان منتقل شد، نسبت به فهرست مسأله داشتند و تا ۶ روز بعد از بسته شدن فهرست، از تأیید فهرست خودداری کردند. 

البته در این میان نامه ای هم توسط رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتمادملی هم نوشته شد که از خاتمی خواسته بود که با توجه به نواقص و کمبودهای لیست، آن را تائید نکند. اما اعضای شورای عالی بعد از اینکه محمدرضا عارف به نظرات خاتمی توجه نکرده بود، جلساتی را با وی برگزار کردند و گفتند که اگر لیست را تایید نکند ممکن است شورا به دست جریان های دیگر بیافتد. ضمن اینکه باعث می شود لیست فشل شود. ضمن اینکه تاکید داشتند اگر لیست را تایید نکند فضا از دست می رود.

جالب‌ تر این بود که شکوری راد به مسئله دیگری هم اشاره کرد. او عنوان کرد که مشکلات لیست و اختلاف درباره آن تنها محدود به انتخابات شورا نبوده و در سال 94 برای لیست مجلس هم مشکلات داخلی زیادی در شورای عالی وجود داشت اما برخلاف این دوره رسانه‌ای نشد.

با همه این تفاسیر حالا تقریبا دلیل نواقص و مشکلات موجود در شورای عالی تا حدود زیادی مشخص شده است و همانطورکه از یک سال پیش مطرح می‌شد، معضل اصلی در این شورا ترکیب آن است. بطوری که بنا برگفته رهامی یک جریان خاص در حال هدایت شورا است و این مسئله خاتمی را نیز به فکر تغییرات در آن انداخته است و عبدالله ناصری عضور شورای مشورتی خاتمی هم این را مطرح کرده است که این شورا منحل نمی شود اما تغییرات جدی و کلانی در ترکیب آن صورت خواهد گرفت




ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
بزرگان مراقب فرزندان نااهل خود باشند این اعتماد ملی با هزینه های فراوان به دست آمده و هرکسی که در این جایگاه قرار میگیرد باید بداند تمام امید مردم به بهبود آینده کشور خلاصه شده و این پیشرفت چنانچه با عدالت نباشد و هرگونه رانتی توسط فرزندان این آقایان در چیدمان اشخاص صالح صورت بگیرد خدائی ناکرده اگر با ناکارآمدی و ایجاد یاس برای مردم باشد این وفاق ملی به شدت شکست میخورد و محال است که دوباره کسی بتواند اینچنین مردم را پای صندوق های رای بیاورد و این بزرگترین خیانت به کشور و نظام و مردم میباشد پس به شدت جلوی فرزندان ناباب خود را بگیرید و سعی کنید آنها را از این معرکه بیرون کنید من اگر بودم از همه جناح ها و سازمان ها میخواستم فرزندم را بایکوت کنند و آنرا خانه نشین میکردم اینجا مردم مطرح هستند نه نظرات خودخواهانه فرزندان سرکش و لوس و ننر آقایان
اگر خوب دقت کنید دوروبر خودتون می بینید که چه بزرگانی بودند که فرزندشان اعتبار و حیثیت آنان را بر باد داده
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین