bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۳۰۱۶

پشت‌پرده شب برکناری ولیعهد سابق عربستان

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از رخدادهای شب ۲۰ ژوئن شب خلع محمد بن نایف از ولیعهدی پرده برداشت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۶
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از رخدادهای شب ۲۰ ژوئن شب خلع محمد بن نایف از ولیعهدی پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی در گزارش مفصل خود به منابع اطلاعاتی آمریکایی و منابع دیگری که آنها را معاونان نزدیک به خاندان حاکم عربستان خوانده، استناد کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: بعد از اینکه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به شاهزادگان برجسته و مسئولان امنیتی ابلاغ کرد که می‌خواهد آنها را ببیند شاهزادگان برای نشست در کاخ الصفا در مکه حاضر شدند.

این روزنامه افزود: زمان نشست از عمد 20 ژوئن انتخاب شده بود که همزمان بود با آخر ماه رمضان و تعداد زیادی از شاهزادگان قبل از سفر به خارج از عربستان برای سپری کردن تعطیلات عید فطر در مکه حضور داشتند.

نیویورک تایمز نوشت: تقریبا ابتدای نیمه‌ شب شخصی محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان را مطلع کرد که پادشاه عربستان تمایل دارد او را ملاقات کند.

این روزنامه آمریکایی آورده است: محمد بن نایف وارد اتاق دیگری شد و مسئولان دربار پادشاهی موبایل‌های او را گرفتند و در این دیدار روی وی فشارهایی آوردند تا از پست‌های خود یعنی ولایتعهدی و وزارت کشور کنار برود.

منابع گفتند: محمد بن نایف اول مخالفت کرد اما کمی که زمان گذشت به دلیل بیماری قند و خستگی مزمنی که ناشی از اثرات  ترور ناکام وی در سال ۲۰۰۹ بود، احساس درماندگی کرد.

منابع افزودند: در همان زمان مسئولان دربار از اعضای هیئت بیعت دعوت کردند یک جلسه تشکیل دهند. صحبت‌ها با اعضای هیئت بیعت در مورد عدم صلاحیت بن نایف جهت تصدی پست پادشاهی عربستان به بهانه اینکه او از مشکلات جسمانی به دلیل ترور ناکامش رنج می‌برد، آغاز شد.

نیویورک تایمز گزارش داد، برخی در مورد این مساله صحبت کردند که ولیعهد سابق به برخی از داروهایی که به دلیل مشکلات ناشی از این ترور می‌خورد، اعتیاد پیدا کرده‌ است.

منابع افزودند: ظرف سال‌های مدیدی دوستان نزدیک محمد بن نایف نگرانی خود را نسبت به وضعیت جسمانی او مطرح می‌کردند. به ویژه اینکه او دچار درد مداوم بود و پس از این حمله، نشانه‌هایی مبنی بر نامساعد بودن وضعیت جسمانی‌اش خود را نشان می‌دادند.

در همین حال بروس ریدل، افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرد، تمامی شواهدی که به دست آمده نشان می‌دهد که ولیعهد سابق در هنگام تلاش برای ترورش دچار جراحت‌های خطرناکی شد و وی به صورت کشنده و به شدت به مصرف داروها اعتیاد داشت.

پیشتر این روزنامه از حبس خانگی محمد بن نایف در کاخش در شهر جده خبر داده بود اما عربستان گزارش‌های منتشر شده توسط نیویورک تایمز مبنی بر حبس خانگی بن نایف را تکذیب کرد.

این روزنامه نوشت: انتقال قدرت از آنچه که علنا نشان داده می‌شد، جدی‌تر بود. پس از اینکه بن نایف نیز پذیرفت که از قدرت کنار رود راهی کاخش در شهر جده شد اما به وی اجازه خروج از این کاخ داده نشد.

نیویورک تایمز نوشت: همچنین عبدالعزیز الهویرینی از دوستان نزدیک به ولیعهد سابق نیز تحت حبس خانگی قرار گرفت. الهویرینی به عنوان شخصیتی با نفوذ در روابط به ویژه در روابط امنیتی با ایالات متحده شناخته شده است.

حبس خانگی الهویرینی باعث نگرانی تعداد زیادی از مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا شده بود و آنها نگرانی خود را به کاخ سفید در مورد تاثیر تصمیم برکناری محمد بن نایف و برکناری الهویرینی در آینده درمورد تبادل اطلاعات میان ایالات متحده و عربستان مطرح کردند.

یک مسئول آمریکایی و یکی از مشاوران خاندان حاکم عربستان گفته بودند که تسریع در برکناری محمد بن نایف به دلیل مخالفتش با تحریم‌های اعمال شده بر قطر بود.

اما عربستانی‌ها به آمریکایی‌ها در مورد الهویرینی اطمینان داده و در بیانیه رسمی اعلام کردند که او همچنان در منصبش باقی می‌ماند و حمایت خود را از محمد بن سلمان اعلام کرده است اما منابع در مورد تصمیم در خصوص جایگزین کردن عبدالعزیز بن سعود بن نایف برادرزاده محمد بن نایف به جای او در پست وزیر کشوری گفتند که او نزدیک به محمد بن سلمان است.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو