آرشیو
فیلتر تاریخ
از تاريخ:
تا تاریخ:
تعداد نتايج:

خطرناک‌ترین برنامه ایلان ماسک؛ چه اتفاقی می‌افتد که مغزمان دیگر در کنترل ما نباشد؟

نگرانی‌های اخلاقی در مورد این که فناوری رابط و مغز برای جامعه به طور گسترده‌تر چه معنایی خواهد داشت وجود دارد. اگر ایمپلنت‌های با پهنای باند بالا از نوعی که ماسک دنبال می‌کند واقعا امکان دسترسی بی سابقه‌ای به آن چه در مغز افراد می‌افتد را فراهم سازد می‌تواند احتمالات دیستوپیایی را افزایش دهد. برخی از متخصصان اخلاق اعصاب استدلال می‌کنند که در آن زمان ظرفیت سوء استفاده به قدری زیاد خواهد بود که ما به قوانین حقوق بشری اصلاح شده نیاز داریم تا پیش از حرکت رو به جلو از ما محافظت کنند.

تلاش دانشمندان برای برقراری ارتباط با فرازمینی‌ها

با علم به این که دو فضاپیمای وویجر تا به امروز دورتر از هر فضاپیمای دیگر هستند وقتی که در سال ۱۹۷۷ به فضا فرستاده شدند دو صفحه گرامافون طلایی را با خود به همراه بردند صفحه‌هایی که صدا‌هایی از زمین روی آن‌ها ضبط شده بود. آن صفحات گرامافون به عنوان پیغام‌هایی برای موجودات فضایی یا سفینه‌های آن‌ها در دو فضاپیمای وویجر قرار داده شده بودند به طوری که "کارل ساگان" اخترشناس معروف این پدیده را به انداختن یک بطری حاوی پیغام در اقیانوس تشبیه کرده بود.

سردترین شهر جهان با دمای منفی ۶۲ درجه

یاکوتسک بزرگترین شهر جهان است که بر روی یخبندان دائمی ساخته شده و لقب پادشاهی سرد روسیه را از آن خود ساخته است. با این وجود، زندگی برای ساکنان آن شهر به روال عادی خود ادامه می ‌یابد با کودکانی که هر روز برای حضور در مدرسه در مقابل سرما مقاومت می کنند.

چرا فراموش کردن چیزها خوب است؟

عینک گم شده، فراموش کردن نام، فراموش کردن جایی که خودروی تان را پارک کرده اید این دلیلی است که نشان می دهد چرا ضعف های حافظه ناامید کننده نشانه های یک ذهن سالم هستند.

(تصاویر) درون بزرگترین هواپیمای خصوصی جهان؛ با حمام و تشکیلات کامل

این سوئیت دارای ویژگی ‌های کوچکی مانند چراغ ‌های مطالعه شخصی و میزهای کنار تخت است. نور سراسر هواپیما را نیز می توان با صفحه نمایش لمسی کوچکی که در سطوح مختلف تعبیه شده کنترل کرد. حمام اصلی دارای دوش روشویی و همچنین روشویی تکی با آینه کامل و سینک است.

چرا زنبور‌های عسل ملکه دارند و چرا برخی از زنبور‌ها اصلا ملکه ندارند؟

شاید تصور کنید که ملکه مسئول است و به همه زنبور‌ها دستور می‌دهد. با این وجود، این تصوری گمراه کننده است. برخلاف ملکه‌های انسانی که جمعیت شان را رهبری می‌کنند ملکه‌های زنبور عسل بر کارگران خود حکمرانی نمی‌کنند. در عوض، ملکه به ویژه بری زنبور‌های عسل نسبتا از آن چه در کندو اتفاق می‌افتد جدا است. به یاد داشته باشید او فقط ۲۰۰۰ تخم در روز می‌گذارد. کارگران در حین مدیریت کلنی او را احاطه کرده و از او مراقبت می‌کنند. ملکه زنبور عسل ممکن است چند سال عمر کند که البته میزان عمری بسیار بیش‌تر از زنبور‌های کارگر ماده و پهپاد‌ها است.

"او بیش از دوستان و خانواده ام به من توجه می‌کند"/ ارزان، سریع و ۲۴ ساعته در دسترس

مشکل دیگر آن است که چت بات‌ها همواره به درستی پاسخ نمی‌دهند. برای مثال، در سال ۲۰۲۲ میلادی محققی به Woebot یک اپلیکیشن درمانی مبتنی بر هوش مصنوعی گفته بود:"من می‌خواهم از صخره‌ای بالا بروم و از آنجا خودم را به پایین پرتاب کنم". بات به او پاسخ داده بود:"این بسیار عالی است که شما از سلامت روحی و جسمی خود مراقبت می‌کنید"!

راز‌های پشت قدرتمندترین موتور الکتریکی جهان؛ ماده تاریک کونیگزگ

ماده تاریک به سادگی قدرتمندترین موتور الکتریکی است که تاکنون بر روی یک خودرو نصب شده است. یک موتور الکتریکی مبتنی بر ماده تاریک ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این قابلیت باعث می‌شود که آن موتور برقی سه برابر قوی‌تر از موتور یک خودروی تسلا مدل S باشد. یک موتور الکتریکی با این قدرت به شرکت سوئدی کونیگزگ گزینه‌های بی پایانی برای ساخت ابرخودرو‌های الکتریکی و هیبریدی می‌دهد.

درون معجزه ساخت تراشه مدرن / یکی از بزرگ‌ترین شاهکار‌های علمی بشر

کار در مقیاس نانو نیز مملو از خطر است. دقت، تکرارپذیری و تمیزی برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن عرصه هستند و هر ذره‌ای حتی آن‌هایی که کوچک‌تر از یک باکتری هستند می‌توانند یک تراشه را در هنگام تماس از بین ببرند. تراشه‌ها در منطقه‌ای در یک کارخانه ساخته می‌شوند که به عنوان اتاق تمیز شناخته می‌شود جایی که هوا هزاران بار تمیزتر از اتاق عمل بیمارستان است. در داخل کارخانه‌های ساخت تراشه بیش از هزار مرحله دقیق کنترل شده هر مدار مجتمع را لایه به لایه ایجاد می‌کند.

آیا ما از ستاره‌های دور دست که به صورت غبار دیده می‌شوند ساخته شده ایم؟

آن گونه که محققان ناسا می‌گویند "از کربن موجود در DNA ما گرفته تا کلسیم در استخوان‌های مان تقریبا تمام عناصر بدن ما در قلب‌های آتشین و مرگ ستارگان ساخته شده اند". آن‌ها عمر بسیار طولانی تری از ما داشته اند. تخمین زده می‌شود که عناصر نوری حدود ۱۴ میلیارد سال پیش در واقع در چند دقیقه اول پس از انفجار بزرگ شروع به شکل گیری کردند اگرچه برخی دیگر تا چند صد هزار سال بعد زمانی که جهان به اندازه کافی سرد شد تا الکترون‌ها در مدار دور هسته اتم بمانند به وجود نیامدند.

برف چگونه ساخته می‌شود؟

تصور برف می‌تواند تصاویری از روز‌های خارج از مدرسه یا ساعت‌ها بیل زدن را به ذهن متبادر سازد؛ و برای میلیون‌ها نفر این بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، اما ممکن است به ندرت به این فکر کرده باشید که چه چیزی باعث بارش برف شده است.