bato-adv
bato-adv

سه دلیل فنی برای نخریدن تلویزیون‌های صفحه خمیده!

سه دلیل فنی برای نخریدن تلویزیون‌های صفحه خمیده!
نکته مهم در مورد تماشای فیلم در تلویزیون‌های صفحه خمیده این است که معمولا چند نفر به صورت همزمان روبروی تلویزیون می‌نشینند. در این صورت همه‌ افراد در نقطه بهینه برای تماشا قرار نمی‌گیرند و تنها یک نفر می‌تواند در بهترین موقعیت نشسته و از تلویزیون استفاده کند. این مسئله وقتی دردسرساز می‌شود که با شخصی مثل شلدون کوپر سریال بیگ‌بنگ تئوری فیلم ببینید و او اصرار داشته باشد همیشه جای خوب را مال خود کند
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
فرارو- جهان تلویزیون‌ها با عباراتی مثل سه‌بعدی، تلویزیون هوشمند، کنتراست داینامیک، پنل با فرکانس بالا بر حسب هرتز، وضوح بهینه شده و... احاطه شده است. در کنار همه این‌ها مدتی است با عبارتی جدید روبرو هستیم که به کلی با بقیه‌ تفاوت دارد: تلویزیون‌های خمیده. تعداد زیادی از تولیدکننده‌های طراز اول وقت و سرمایه خود را روی تولید چنین تلویزیون‌هایی متمرکز کرده‌اند و به نظر می‌آید بعضی‌ها با خودشان قرار گذشته‌اند یکی از آنها را بخرند حتی با وجود اینکه تلویزیون‌های صفحه خمیده عموما قیمت‌های بالایی دارند. شما فکر می‌کنید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خرید یک تلویزیون صفحه خمیده به‌صرفه است؟ آیا این دسته از تلویزیون‌ها همانقدر که در تبلیغات گفته می‌شود، محصولاتی عالی و بدون نقص هستند؟

اول؛ تماشای فیلم در صفحه‌خمیده متفاوت نیست
به گزارش فرارو، داستان تلویزیون‌ها و نمایشگر‌های خمیده تازه شروع شده‌ است. سوال اصلی بسیاری از دوست‌داران دنیای تلویزیون و نمایشگر این است که آیا مشکلی در مورد پنل‌های مسطح وجود داشته که حالا پنل‌های خمیده معرفی شده‌اند؟ برای جواب دادن به این سوال باید به عقب برگردیم. وقتی که تلویزیون‌های CRT با حجم زیاد و وزن بالای خود کاملا متداول بودند. این پنل‌ها در ابتدا سطحی خمیده داشتند؛ بنابراین تلویزیون با پنل غیرمسطح موضوع تازه‌ای نیست. آنچه جدید است، پنل مقعر است چرا که تلویزیون‌های CRT سطحی محدب داشتند و اشکالات زیادی متوجه‌شان بود. در سینما به دو علت از صفحات مقعر برای نمایش فیلم استفاده می‌شود. در آنجا منبع تصویر که لنز و پروژکتور است و نور روی پرده نمایش تابیده شده تا تصویر شکل بگیرد. دلیل دوم این است که در سینما فاصله صندلی تماشاگران با پرده به اندازه‌ای کم است که برای افزایش زاویه دید چاره‌ای جز استفاده از سطح مقعر به عنوان پرده وجود ندارد. بهترین نقطه برای تماشای فیلم‌هایی که روی سطح مقعر نمایش داده می‌شوند، مرکز کمانی است که سطح خمیده‌ نمایشگر را تشکیل می‌دهد.

دوم؛ تلویزیون‌های خمیده امکانات بیشتری ارائه نمی‌دهند
توضیحات مبهمی در مورد مزیت و برتری نمایشگر‌های خمیده نسبت به نمایشگر‌های تخت وجود دارد. هم ال‌جی و هم سامسونگ به عنوان دو پیشتاز در این عرصه اینگونه توضیح می‌دهند که کیفیت نمایش سه‌بعدی را بهتر کرده و بیننده را بیش از پیش در تصویر غرق می‌کند. افزایش زاویه دید، کاهش اعوجاج تصویر، بازتاب کمتر و افزایش نسبت کنتراست هم از دیگر نکاتی است که گاهی در توضیح نمایشگر‌های خمیده ذکر می‌شود. ال‌جی و سامسونگ هر دو به این مسئله اشاره کرده‌اند که تصاویر در تلویزیون منحنی شکل در عمل بزرگتر از اندازه واقعی دیده می‌شوند.

سوم؛ ممکن است با شلدون کوپر مشکل پیدا کنید
اولین مسئله این است که تصویر در تلویزیون منحنی شکل چه قدر نسبت به تلویزیونی با صفحه‌ی تخت واقعی‌تر است؟ هر چه نمایشگر بزرگ‌تر باشد و شخص در فاصله کمتری نشسته باشد، بخش بیشتری از زاویه دید چشمانش با تصویر تلویزیون پر می‌شود. با استفاده از یک تلویزیون ۵۵ اینچی نمی‌توان لذت زیادی از تماشای تصویر فراگیر برد مخصوصا اگر فاصله شما با تلویزیون به درستی انتخاب نشده باشد. برای دستیابی به پوشش ۴۰ درصدی زاویه دید، اگر تلویزیون شما ۵۵ اینچی باشد باید در فاصله‌ ۱.۷ متری آن بنشینید البته در فاصله‌ی ۱.۷ متری بد نیست رزولوشن تلویزیون به اولترا HD ارتقا پیدا کند که خود یک مسئله قابل بحث دیگر است. نکته مهم در مورد تماشای فیلم در تلویزیون‌های صفحه خمیده این است که معمولا چند نفر به صورت همزمان روبروی تلویزیون می‌نشینند. در این صورت همه‌ افراد در نقطه بهینه برای تماشا قرار نمی‌گیرند و تنها یک نفر می‌تواند در بهترین موقعیت نشسته و از تلویزیون استفاده کند. این مسئله وقتی دردسرساز می‌شود که با شخصی مثل شلدون کوپر سریال بیگ‌بنگ تئوری فیلم ببینید و او اصرار داشته باشد همیشه جای خوب را مال خود کند. با منحنی شکل شدن نمایشگر‌ها می‌توان اعوجاج تصویر در لبه‌ها و گوشه‌ها را کاهش داد. مخصوصاً اگر در فاصله‌ی نزدیک نشسته باشید. همچنین خاصیت بزرگنمایی سطح خمیده‌ تلویزیون باعث می‌شود که بازتاب اجسام نورانی بزرگ‌تر باشد و مزاحمت کمتری برای بیننده ایجاد کند. بازتاب اشیا در اندازه بزرگ‌تر به معنی درخشش کمتر است.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین