bato-adv
کد خبر: ۴۴۰۶۲۳
حسن لاسجردی کارشناس مسائل اسرائیل در گفتگو با فرارو

تشکیل کابینه ائتلافی در اسرائیل؛ آیا نتانیاهو و گانتس دوام خواهند آورد؟

یک کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به اینکه این رژیم امروز با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه داد:برگزاری سه انتخابات ظرف سه سال‌گذشته نشان‌دهنده این مسئله است که وضعیت سیاسی صهیونیست‌ها به هیچ عنوان مطلوب نیست، با توجه به این موضوع دو رقیب انتخاباتی تصمیم گرفتند، با یکدیگر یک دولت ائتلافی شکننده را تشکیل دهند، قرار است دریک سال و نیم آتی نتانیاهو نخست وزیر و گانتس وزیر دفاع و در یک سال و نیم بعدی نیز این افراد جابه‌جا خواهندشد، بنابراین باید در کوتاه مدت شاهد باشیم، همچنان سیاست‌های نتانیاهو اجرای خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
فرارو- بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، نخست‌وزیر اسرائیل کابینه خود را به کنست معرفی کرد تا به رکود سیاسی که بیش از یک سال است بر رژیم صهیونیستی حاکم است، پایان دهد. به موجب توافق ائتلافی بنیامین نتانیاهو با شریکش بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی-سفید قرار است نتانیاهو ۱۸ ماه نخست‌وزیری را برعهده بگیرد و بعد از آن گانتس این پست را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش فرارو، براساس توافق انجام شده دو طرف پذیرفتند نخست وزیری به صورت دوره‌ای بین دو نفر تقسیم شود. یک دوره ۱۸ ماهه با یک ماه فرصت انتقال برای نتانیاهو و به همین میزان فرصت برای گانتس در دوره دوم. بخش بعدی این توافق در خصوص پست‌های دولت بود. در دوره نخست که ریاست دولت در اختیار نتانیاهو قرار دارد، گانتس به عنوان معاون نخست وزیر گماشته می‌شود و همان اختیارات نخست وزیر را خواهد داشت.

تعداد وزارتخانه‌های این دولت بالاترین رکورد از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی را دارد و از ۳۴ وزارتخانه تشکیل خواهد شد. نیمی از این تعداد به هرکدام از دو طرف خواهد رسید. در دوره‌ای که نتانیاهو نخست وزیر است پست وزارت جنگ و وزارت خارجه در اختیار گانتس خواهد بود و در دوره نخست وزیری گانتس، این پست‌ها جابه جا خواهد شد.
 
تشکیل کابینه ائتلافی در اسرائیل؛ آیا نتانیاهو و گانتس دوام خواهند آورد؟
حسن لاسجردی
اجبار اجتماعی باعث تشکیل کابیته ائتلافی شد
حسن لاسجردی کارشناس مسائل اسرائیل در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه مشکلات داخلی این رژیم و همچنین اجبار اجتماعی باعث شد کابیته ائتلافی بالاخره در سرزمین‌های اشغالی تشکیل شود، اظهار داشت: با توجه به برگزاری چندباره انتخابات در اسرائیل و ایجاد بن‌بست سیاسی در این رژیم، بالاخره دو رقیب متخاصم بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس تصمیم گرفتند، دولت ائتلافی تشکیل دهند تا رژیم صهیونیستی بیش از این با مشکلات بیشتری روبرو نشود.

وی افزود: با توجه به تشکیل دولت ائتلافی، تعیین وزیر برای وزات‌خانه‌های خارجه، جنگ یا همان دفاع، داخلی و دارایی از اهمیت بسزایی برخوردار بود، به عنوان مثال وزارت امور خارجه با توحه به مشکلاتی که صهیونیست‌ها با آمریکا دارند، یا ارتباطاتی که می‌خواهند با اعراب برقرار کنند، مهم است، همچنین وزارت دفاع که از همه مهم‌تر است، سیاست برخورد با فلسطینی‌ها را تعیین خواهد کرد و وزارت داخلی یا همان کشور نیز وضعیت امنیت داخلی این رژیم را مشخص می‌کند، به نوعی می‌توان گفت، این چهار وزارت‌خانه میان لیکود و ائتلاف آبی‌-سفید تقسیم شد.

لاسجردی با اشاره به اینکه خود گانتس به عنوان وزیر جنگ مشخص شده است، گفت: با توجه به اینکه گزینه‌هایی نظیر لیبرمن و اشکنازی نیز حضور داشند، اما با توجه به سابقه نظامی گانتس و جایگاه سیاسی فعلی‌اش، او وزیر جنگ شد و اشکنازی نیز به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شده است، وزارت‌خانه‌های داخلی و دارایی نیز به اعضای لیکود رسیده، این در حالیست که باید منتظر تعدیل جزئی سیاست‌های اسرائیل باشیم، چرا که با حضور گانتس قطعا تغییراتی در این زمینه رخ خواهد داد، اما به دلیل نخست‌وزیری نتانیاهو، خط اصلی این رژیم حفظ خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: با توجه به اینکه حرف آخر را نخست وزیر می‌زند، باید دید که گانتس در جایگاه وزارت جنگ آیا سیاست‌های نرم‌تری را در قبال فلسطین اتخاد خواهد کرد، اما باید به این نکته توجه داشت که الان دو قطب مخالف در کابینه رژیم صهیونیستی قرار دارند، در یک سو نتانیاهو و لیکود که یک حزب دست راستی افراطی است، اما در سوی دیگر ائتلاف دست چپی آبی- سفید، معلوم است که این دو از سر ناچاری ناگزیر به همکاری با یکدیگر شدند.
 
تشکیل کابینه ائتلافی در اسرائیل؛ آیا نتانیاهو و گانتس دوام خواهند آورد؟
گانتس و نتانیاهو
اوضاع داخلی اسرائیل وخیم است
وی اضافه کرد: شیوه کرونا در سرزمین‌های اشغالی، وضعیت بد اقتصادی، تضعیف امنیت داخلی این رژیم و... همه مشکلاتی را فراهم آورده تا مسئولان این رژیم به این نتیجه برسند، که برای خروج از این وضعیت باید دولت را تشکیل دهند، از سوی دیگر کابینه جدید اسرائیل با مشکلات فعلی و همچنین مشکلات آینده این رژیم روبرو خواهند بود و کار بسیار سختی برای همکاری با یکدیگر دارند.

لاسجردی با تاکید بر اینکه گانتس سیاست‌های افراطی نتانیاهو را تعدیل خواهد کرد، اذعان داشت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی برای امضای پیمان صلح با فلسطینان نیاز دارد که در سیاست‌های خود متعادل‌تر باشد، دولت آمریکا و ترامپ نیز از تشکیل این دولت ائتلافی استقبال کرده‌اند، اما نکته مهم این است که باید دید، تا چه حد این کابینه شکننده و متعارض می‌تواند به کار خود ادامه دهد و آیا نتانیاهو می‌تواند گانتس را تحمل کند.

این کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به اینکه این رژیم امروز با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه داد: برگزاری سه انتخابات ظرف سه سال‌گذشته نشان‌دهنده این مسئله است که وضعیت سیاسی صهیونیست‌ها به هیچ عنوان مطلوب نیست، با توجه به این موضوع دو رقیب انتخاباتی تصمیم گرفتند، با یکدیگر یک دولت ائتلافی شکننده را تشکیل دهند، قرار است در یک سال و نیم آتی نتانیاهو نخست وزیر و گانتس وزیر دفاع و در یک سال و نیم بعدی نیز این افراد جابه‌جا خواهند شد، بنابراین باید در کوتاه مدت شاهد باشیم، همچنان سیاست‌های نتانیاهو اجرای خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید دید در عرصه عمل نیز کابینه جدید اسرائیل از خود چه عملکردی برجای خواهد گذاشت، مسئله مهم این است که نتانیاهو و گانتس تا چه میزانی می‌توانند با یکدیگر کنار بیایند، اگر آن‌ها ساز خوشان را بزنند، امکان رخ دادن هر احتمالی وجود دارد، بنابراین باید در دید در فاز میدانی در کابینه جدید رژیم صهیونیستی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو