bato-adv
کد خبر: ۴۴۱۴۱۹

مصطفی میرسلیم؛ از گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تا حمله به قالیباف

مصطفی میرسلیم؛ از گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تا حمله به قالیباف
اظهار نظر داغ میرسلیم در گفت‌وگویی رادیویی مطرح شد. او مدعی شده که برخی مقام‌های دولتی و اجرایی "برای جلب آرای نمایندگان و همچنین پس گرفتن سؤال، طرح تحقیق و تفحص و استیضاح جذابیت‌های مالی از خود نشان می‌دادند تا آرای نمایندگان را بخرند و این کار را می‌کردند."
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
فرارو- مصطفی میرسلیم منتخب دوم مردم تهران در مجلس یازدهم شب گذشته درست چند ساعت مانده به آغاز به مجلس جدید با "بی‌بی‌سی فارسی" گفتگو کرد. این گفتگو واکنش‌های زیادی در پی داشت و نهایتا منجر به عذر خواهی او شد.

به گزارش فرارو، میرسلیم در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی نکته مهم و موثری را بیان نکرد، اما اصل گفتگو با این رسانه انگلیسی از سوی یک فعال سیاسی معتبر اصولگرا که اتفاقا نامزد ریاست مجلس هم هست، عجیب بود.

او امروز در توئیتی نوشت: "این مصاحبه در شرایط مشغله زیاد کاری و بدون توجه به ماهیت تماس گیرنده انجام شده است."
 
میرسلیم افزود: «در هرحال از بی‌دقتی خود در اصل پاسخ دادن به بی‌بی‌سی که مواضع خصمانه آن برای ملت مشخص است، صرف نظر از محتوای آن، از محضر شریف مردم پوزش می‌طلبم.»

عذرخواهی میرسلیم پس از آن صورت گرفت که انتقادات زیادی از او شد. فعالان سیاسی اصولگرا گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی را توجیه‌ناپذیر دانستند چرا که قبح مصاحبه با رسانه اپوزیسیون شکسته می‌شود.

برخی اصولگرایان می‌گویند میرسلیم برای رسیدن به ریاست مجلس با بی‌بی‌سی گفتگو کرده است. این دیدگاه به ویژه در میان نزدیکان به محمد باقر قالیباف وجود دارد.

محمد صالح مفتاح از فعالان رسانه‌ای در این باره نوشت: «آقای میرسلیم عجیب است که برای کسب قدرت ریاست مجلس به شیوه‌های غیرمشروع از جمله رسانه‌های ضدانقلاب متوسل می‌شوید؟! نه از آن دوره وزارت ارشادتان و آن برخورد‌ها با مسائل فرهنگی و نه این مصاحبه با بی‌بی‌سی! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

برخی از کاربران اصولگرا هم می‌گویند میرسلیم فریب خورده که با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده است و برخی دیگر این اقدام او را یک گاف تلقی کرده‌اند.

با این حال این گفت‌وگو از منظر‌های دیگر نیز دیده شده است.

علی مجتهدزاده وکیل دادگستری در این باره نوشته است: «ظاهرا منع قانونی در خصوص مصاحبه با رسانه فارسی زبان وجود ندارد، اما ریشه برخورد‌های بسیاری مصاحبه بوده، حالا که آقای میرسلیم از نمایندگان سرشناس و گزینه ریاست مجلس انقلابی با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده است اگر عمل مسئولین را هم ملاک بدانیم این عمل نباید برای کسی مشکل ساز شود.»

محمدرضا باقری فعال اصولگرا هم در توئیتی نوشت: "امیدوارم فردا آقای میرسلیم از مصاحبه در خصوص مسایل داخلی، نه حتی دفاع از منافع ملی، با بی‌بی‌سی فارسی عذرخواهی کند. بسیاری از جوانان با شناخت به مراتب کمتر از آقای میرسلیم بخاطر دوتا مصاحبه اینطوری یا طرد شدند یا بازداشت. آقای میرسلیم هنوز هیچی نشده، رایی که بهت دادیم را خراب کردی.»
 


مصطفی میرسلیم؛ گافِ گفت‌وگو با بی‌بی‌سی و ضربه به قالیبافاحوالپرسی قالیباف و میرسلیم در افتتاحیه مجلس

حمله به قالیباف

اما میرسلیم در روز‌های اخیر بسیار پرکار شده است. او که به دنبال رسیدن به ریاست مجلس شورای اسلامی است و احتمالا با قالیباف و حاجی‌بابایی به رقابت می‌پردازد نوک پیکان انتقادات خود را به سمت‌وسوی محمد باقر قالیباف شهردار پیشین تهران و منتخب اول پایتخت گرفته است.

البته او تلاش می‌کند که مستقیما از قالیباف نامی نبرد، اما ناظران سیاسی معتقدند، هدف او منتخب اول تهران است. میرسلیم چند روز پیش در توئیتی نوشت: "هر کسی نامزد عضویت در هیات رئیسه می‌شود باید وجدانا بررسی کند انتخاب او چه هزینه‌ای بر حیثیت نظام تحمیل می‌کند."

او همچنین در اظهار نظری گفته بود: «نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است.» به نظر می‌رسد این انتقاد به قالیباف بوده است. پیشتر آقاتهرانی منتخب سوم پایتخت و دبیرکل جبهه پایداری نیز این موضوع را مطرح کرده بود که قالیباف به دنبال ریاست جمهوری است.

اما اظهار نظر داغ میرسلیم در گفت‌وگویی رادیویی مطرح شد. او مدعی شده که برخی مقام‌های دولتی و اجرایی "برای جلب آرای نمایندگان و همچنین پس گرفتن سؤال، طرح تحقیق و تفحص و استیضاح جذابیت‌های مالی از خود نشان می‌دادند تا آرای نمایندگان را بخرند و این کار را می‌کردند."

میرسلیم بدون اینکه به نام نهاد، مقام مسئول یا نماینده‌ای اشاره کند، گفت: «برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص ۶۵ میلیارد تومان فقط به یک رئیس کمیسیون در مجلس پرداخت شده است.»

روشن نیست منظور میرسلیم کدام شخص یا نهاد است، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ممکن است منظور او شهرداری تهران، در دوران قالیباف باشد. در ابتدای مجلس دهم تلاش‌های زیادی شد که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به تصویب مجلس برسد که نهایتا به نتیجه نرسید و از دستور کار خارج گردید.

این ادعای میرسلیم واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

اصولگرایان کم‌تر به این ادعا پرو بال دادند، حسن روزی طلب روزنامه‌نگار اصولگرا در توئیتی با اشاره به مصاحبه میرسلیم با بی‌بی‌سی فارسی و مطلب منتشر شده از او درباره گرفتن رشوه یک رییس کمیسیون برای کنار گذاشتن تحقیق و تفحص، نوشت: "خوب است برای شفافیت بیشتر اعتبارنامه منتخب اول و دوم تهران به صورت متقابل مورد اعتراض قرار گیرد و در صحن روشنگری شود."
 
عباس عبدی تحلیلگر اصلاح‌طلب هم ادعای میرسلیم را مورد توجه قرار داده و گفته است: "این اظهار نظر آقای میرسلیم را ثبت کنید. اگر دروغ گفته باید به عنوان تشویش اذهان عمومی محاکمه و مجازات شود. ولی بظاهر فارغ از جزییاتش حقیقت دارد."

او افزود: «در این صورت باید معلوم شود که کدام طرح تحقیق و تفحص بوده؟ کدام نماینده گرفته؟ کدام فرد یا نماینده جدید آن را پرداخته؟ و این پول از حساب چه کسانی و یا از حساب کدام موسسه عمومی و چگونه پرداخت شده است؟ و چرا تا کنون رسیدگی نشده است؟ اگر پیگیری جدی شود دست خیلی‌ها زیر ساطور خواهد بود.»

احمد مازنی نماینده پیشین تهران هم از میرسلیم خواسته است "نام رئیس کمیسیون، موضوع تحقیق و تفحص و پرداخت کننده را اعلام کند." موضوعی که البته به نظر نمی‌رسد تحقق یابد.

قطعا هدف اصلی میرسلیم رسیدن به ریاست مجلس است. در این راه بخشی از حزب موتلفه او را همراهی کرده، اما به نظر نمی‌رسد همه حزب با او یک صدا باشند. مهم این است که اسدالله بادامچیان از همقطارانش با او همراهی می‌کند. بادامچیان اخیرا اشارات معناداری علیه قالیباف داشته است.

بادامچیان گفته است: "کسی که جایگاه ریاست مجلس گام دوم را کسب می‌کند باید همت عالی و اصلی اش ریشه کن کردن فساد باشد؛ لذا با این استدلال شایسته نیست در کارنامه‌ی خدمتی نامزد‌های رئیس و هیئت رئیسه‌ی مجلس، حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد."

رسیدن میرسلیم به ریاست مجلس بسیار بعید است، اما چیزی که از رویارویی او با قالیباف باقی می‌ماند، اختلاف و شکاف است. هنوز مجلس یک دست اصولگرای یازدهم آغاز به کار نکرده، اختلافات و شکاف‌های عمیقی از این دست بروز پیدا کرده‌اند که می‌تواند نشان دهنده روز‌های بحث برانگیز مجلس باشد. بسیار عجیب است که نفر دوم (میرسلیم) و سوم (آقاتهرانی) لیست اصولگرایان هنوز به مجلس راه نیافته‌اند علیه شریک سیاسی خود و  نفر اول لیست به پا خواسته‌اند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو