bato-adv
bato-adv

لیزر موهای زائد؛ از نکاتی که قبل از لیزر باید بدانید تا افردای که نباید لیزر کنند

لیزر موهای زائد؛ از نکاتی که قبل از لیزر باید بدانید تا افردای که نباید لیزر کنند
لیزر مو‌های زائد صورت و بدن یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی در جهان به شمار می‌رود و بعد از تزریق‌های ضد چین و چروک پوستی، بیشترین مراجعه افراد به کلینیک‌های زیبایی برای انجام لیزر مو‌های زائد است.
فرارو-از گذشته تا به امروزه حذف مو‌های زائد که می‌تواند شامل مو‌های صورت، گردن، شکم و کمر، ناحیه تناسلی و دست‌ها و پا‌ها باشد، دغدغه بزرگی برای خانم‌ها و آقایان بوده است. از روش‌های سنتی حذف مو‌های زائد می‌توان به تراشیدن با تیغ، استفاده از پودر‌ها و کرم‌های موبر، بند انداختن، اپیلاسیون و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. ولی از آن جایی که این روش‌ها موقتی هستند، همچنین عوارضی مانند حساسیت و رشد مو‌های زیر پوستی و یا خارش زیاد به همراه دارند، امروزه روش‌های نوین حذف مو‌های زائد طرفداران بیشتری پیدا کرده اند. با پیشرفت علم روش‌های زیادی برای حذف این مو‌ها معرفی شده است که لیزر یکی از نوین‌ترین تکنولوژی‌های در این زمینه است. اگر قصد دارید تا برای خلاص شدن از مو‌های زائد خود از لیزر استفاده کنید، اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا با دیدی بهتر تصمیم خود را بگیرید.


لیزر مو‌های زائد چیست؟

به هر نوع موی ضخیم و تیره‌ای که در خطوط میانی بدن مانند سینه، صورت، چانه و گلو رشد می‌کند، موی زائد می‌گویند. موی زائد به دلایل هورمونی و غیر هورمونی رشد می‌کند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موی زائد در بدن شما شود، شما نمی‌توانید بدون درمان بیماری اولیه، لیزر انجام دهید. اختلالات هورمونی باعث می‌شود که در قسمت‌هایی از بدن که مو ندارد، مو‌هایی زخیم و تیره رشد کنند. اگر مشکلات هورمونی دارید، درمان دارویی از رشد مو‌های زائد جلوگیری می‌کند و استفاده از لیزر فقط خرج اضافی است.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد
 
لیزر، یک پرتو نور با انرژی بالا است که می‌تواند انرژی خود را به قسمت خاصی از بدن منتقل کند. این پرتو‌های نور ممکن است از لحاظ قدرت و نوع بافتی که می‌توانند هدف قرار دهند متفاوت باشند. در روش حذف مو‌های زائد، رنگدانه موجود در ساقه مو، با یک طول موج (یا رنگ) خاص لیزر مورد هدف قرار می‌گیرد. این انرژی فولیکول (پیاز) مو را گرم می‌کند و موجب آسیب به سلول‌هایی می‌گردد که باعث رویش مو می‌شوند. اگر آسیب به اندازه کافی انجام شود، این امر باعث جلوگیری از رشد بیشتر مو‌ها می‌شود. این اثر بر فاز آناژن یا فعال رشد مو بسیار موثر است. فاز آناژن زمانی است که مو‌های جدید شروع به رشد می‌کنند. فولیکول مو اصلی‌ترین دلیل رویش مو است. آسیب رساندن به آن باعث توقف رویش مو و از بین‌رفتن مو‌های زائد می‌شود. لیزر مو‌های زائد سلول‌های تولید کننده مو در ریشه را هدف قرار می‌دهد و باعث از بین بردن طولانی مدت یا دائمی آن‌ها می‌شود.

در صورتی که علاقمند به رفع مو‌های زائد با لیزر هستید، توجه داشته باشید که روش‌های لیزر، IPL و SHR، روش‌های حذف دائمی مو نیستند، بلکه این روش‌ها باعث کاهش دائمی مو می‌شوند. سازمان FDA آمریکا معتقد است که روش لیزر می‌تواند تا هفتاد درصد مو‌ها را کاهش دهد، اما قادر به از بین بردن کامل آن نیست. انجمن متخصصان پوست آمریکا نیز اعلام کرده تمام مو‌های ناخواسته در اثر لیزر از بین نمی‌روند، زیرا برخی از آن‌ها نسبت به درمان با لیزر مقاوم هستند و برخی دیگر هم قدرت رشد مجدد پس از لیزر را دارند.


انواع سیستم‌های لیزر مو‌های زائد

دو سیستم برای از بین بردن مو‌های زائد وجود دارد: سیستم‌های لیزری و سیستم‌های غیر لیزری. دستگاه‌های غیر لیزری، سیستم‌های نوری هستند که IPL نام دارند. این دستگاه‌ها مناسب هستند، اما قدرت‌شان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آنجایی که سیستم‌های لیزری گران‌قیمت هستند، سیستم غیرلیزری IPL طراحی شد که دسترسی به آن آسان‌تر و هزینه‌هایش کمتر است، اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستم‌های لیزری انواع مختلفی دارند ازجمله الکساندرایت و دایود با مکانیسم‌ها و طول موج‌های مختلف که هریک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و ... کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده می‌شود، شاید مناسب پوست سبزه نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است و پزشک باید با تمامی این لیزر‌ها آشنایی داشته باشد.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد

در کل چهار سیستم پرکاربرد برای حذف مو‌های زائد وجود دارد که بیشترین استفاده در میان افراد را به خود اختصاص داده است. این چهار سیستم عبارتند از؛

ــ سیستم لیزر الکساندرایت
ــ سیستم لیزر دیود
ــ سیستم لیزر Nd- YAG
ــ سیستم نوری IPL

 

۱. سیستم لیزر الکساندرایت (الکس)

یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های لیزر دنیا برای از بین بردن مو‌های زائد می‌باشد. یکی از خصوصیات منحصر بفرد این دستگاه قابل تنظیم بودن طول موج (Pulse Duration) و میزان انرژی برای از بین بردن هر نوع مو و پوست می‌باشد. لیزر الکساندرایت از نوع لیزر‌های جامد است که دارای طول موج ۷۵۵ نانومتر و در محدوده نور مرئی می‌باشد. با توجه به جذب بالای ملانین در این طول موج کاربرد ویژه آن، از بین بردن مو‌های زاید است. برخی کارشناسان لیزر الکس را قدرتمندترین و پرتاثیرترین لیزر در میان سیستم‌های موجود می‌دانند. این دستگاه مجهز به سیستم خنک کننده مخصوص برای جلوگیری از سوزش می‌باشد. البته لازم به ذکر است میزان درد استفاده از این دستگاه به طزر قابل توجهی بیشتر از موارد بالا و بخصوص لیزر‌های IPL است.


۲. سیتم لیزر دایود

لیزر‌های دایود رفع مو‌های زاید موجود به صورت پالسی و با طول موج‌های ۸۰۰ یا ۸۱۰ نانومتر می‌باشند. جذب این طول موج در ملانین تا حدی کمتر از لیزر‌های الکساندرایت و یاقوت و بیشتر از Nd: YAG, IPL‌ها می‌باشد. به علت محدوده وسیع تنظیمات طول پالس و انرژی کاربرد‌های وسیعی داشته و قابلیت استفاده در پوست‌های تیره را نیز میسر می‌سازد. اگر فرد آگاهی و تجربه کامل نداشته باشد می‌تواند پوست فرد را بسوزاند. این دستگاه در نژاد ایرانی مناسب است. لیزر دایود مزایای جلبی هم دارد که شامل عمق نفوذ بیشتر نسبت به سیستم الکس، کاهش ریسک به خاطر پالس یکنواخت، خنک سازی سطحی و قابلیت استفاده در پوست‌های تیره است.


۳. سیستم لیزر Nd- YAG

لیزر‌های Nd: YAG برای استفاده در یک لامپ برق یا لیزر دیودی بطور اپتیکی پمپ شده اند. آن‌ها یکی از رایج‌ترین انواع لیزر هستند، و برای بسیاری کاربرد‌های دیگر استفاده شده اند. لیزر‌های Nd: YAG نوعا با یک طول موج ۱۰۶۴nm، در مادون قرمز، نور منتشر می‌کند.


۴. سیستم نوری IPL

آی پی ال intense pulse light یعنی سیستم‌های نوری شدید پالسی؛ در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپ‌های زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می‌کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختار‌های مختلف پوست داشته باشد و می‌توان با گزینش فیلتر‌های مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد. دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن مو‌های زاید و جوان سازی پوست و روشن نمودن لک‌های صورت وهم چنین آثار سطحی جوش‌های صورت (آکنه) می‌باشد. دستگاه IPL لیزر نیست، اما کارایی و عملکرد مشابه دارد. ارزان‌تر است و سریع‌تر عمل می‌کند. سیستم IPL می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد دارای پوست روشن با موی تیره باشد.

 



چه کسانی نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهند؟

کسانی که مشکلات خاصی ندارند، اگر پوست آن‌ها روشن‌تر و رنگ مو‌های آن‌ها تیره‌تر باشد کاندید مناسبی برای انجام لیزر می‌باشند و لیزر به خوبی به آن‌ها پاسخ می‌دهد. اما چنانچه از مشکلات خاصی رنج می‌برند، بهتر است که از لیزر کردن مو‌های زائد خود صرف نظر کنند. مهمترین این مشکلات خاص را می‌توان به چهار دسته اصلی به شرح ذیل تقسیم کرد؛


۱. اشخاصی که دارو‌های خاصی مصرف می‌کنند

ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل جزو دارو‌هایی است که به پرپشت شدن مو‌ها و رشد آن‌ها کمک می‌کند. در صورتی که از این دارو استفاده می‌کنید لیزر مو‌های زائد نتیجه مطلوبی را برای شما ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین اگر نمی‌توانید مصرف دارو را به طور دائمی قطع کنید نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهید.

آکوتان: اگر متخصص به شما توصیه کرده آکوتان مصرف کنید؛ هرگز نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهید؛ چون اثر بخشی آن را به طور قابل توجهی کاهش داده و حتی ممکن است موجب رشد بیش از حد مو‌های شما بعد از لیزر شود. همچنین آکوتان موجب می‌شود پوست شما بسیار حساس شود و با کوچکترین تحریکی اثر زخم و سوختگی روی آن باقی بماند. این تحریک شامل لیزر مو‌های زائد نیز می‌شود؛ بنابراین افرادی که آکوتان مصرف می‌کنند نباید از لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ برای حذف مو‌های زائد خود استفاده کنند.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد

داروی کنترل هورمون تیروئید: با مصرف برخی از دارو‌های کنترل کننده هورمون تیروئید گاهی اوقات رشد مو‌ها تحریک شده و و بیماران در نواحی خاصی از بدن خود تجمع مو را مشاهده می‌کند؛ به همین علت تمایل دارند سریعتر لیزر مو انجام دهند. اما متاسفانه تازمانی که متخصص پوست و مو و پزشک غدد آن‌ها اجازه نداده نباید از لیزر کندلا الکساندرایت برای حذف مو‌های زائد خود استفاده کنند.

دارو‌های حاوی ترکیبات طلا: لیزر مو‌های زائد برای افرادی که از دارو‌های حاوی ترکیبات طلا استفاده میکنند؛ ضرر دارد؛ بنابراین پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند که تا پایان دوره مصرف این دارو‌ها از حذف مو‌های زائد خود با لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ خودداری کنند.


۲. افراد داری بیماری‌های خاص و پوستی

تیروئید کم کار و پرکار: افرادی که تیروئید پرکار و کم کار دارند؛ معمولاً دچار مشکلات پوستی و ریزش موی شدید می‌شوند. در صورتی که غده تیروئید در ترشح هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند؛ مو‌های فرد نیز رشد عادی نخواهند داشت. چون ترشح هورمون تیروئید توسط این غده روی رشد مو تاثیر قابل توجهی دارد تا زمانی که بیماری کنترل نشده و دوز طبیعی از این هورمون وارد بدن نشود نباید لیزر مو‌های زائد انجام داد.

لوپوس: بیمارانی که مبتلا به لوپوس هستند همواره به نور حساسیت دارند. به همین علت نور لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ نیز برای آن‌ها مضر است و نباید هیچ گونه نوری روی پوست آن‌ها تابیده شود.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد

کلوئید: افرادی که مبتلا به کلوئید هستند در صورتی که ناحیه‌ای از پوست بدنشان زخم شود و یا دچار سوختگی شود؛ گوشت اضافه می‌آورند. به همین علت لیزر مو‌های زائد برای آن‌ها توصیه نمی‌شود. چون احتمال دارد ناحیه لیزر شده نیز گوشت اضافه بیاورد.

لیکن پلانوس: بیماری لیکن پلانوس در حقیقت نوعی تحریک سیستم ایمنی بدن است که دلیل آن مشخص نیست. در صورتی که به این بیماری مبتلا باشید لیزر مو‌های زائد می‌تواند برای پوست شما ایجاد عفونت یا آلرژی کند. گاهی اوقات اختلالات سیستم ایمنی نیز بیماری لیکن پلانوس را ایجاد می‌کند. هرچند که این بیماری خیلی جدی تلقی نمی‌شود و شاید نیاز به درمان خاصی نداشته باشد، اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهد.

لنتیگو: افرادی که به بیماری لنتیگو مبتلا هستند؛ روی پوست خود لکه‌ها و رنگدانه‌های کوچکی می‌بینند که رنگ آن با سایر نواحی پوست بدن متفاوت است و این لکه‌ها به صورت عرضی و طولی روی پوست پراکنده می‌شوند. این بیماری نوعی هایپرپلاسیا می‌باشد که به صورت خطی گسترش پیدا می‌کند لیزر مو‌های زائد برای بیماران می‌توانند موجب شدیدتر شدن بیماری شود و بنابراین بیماران مبتلا به لنتیگو نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهند.


۳. افراد دارای اختلالات هورمونی

اگر دارو‌هایی مانند ماینوکسیدیل، استروئید‌های آنابولیک، تستسترون و سیکلوسپورین مصرف می‌کنید؛ احتمال بروز علائم اختلالات هورمونی مانند رشد بیش از حد مو‌های زائد و هیرسوتیسم در شما بسیار بالاست. چون مصرف این بیماری‌ها به علت وجود بیماری‌های مزمنی است که درمان آن‌ها طولانی مدت می‌باشد؛ لیزر مو‌های زائد برای این افراد ممنوع است. حتی اگر اختلالات هورمونی و رشد مو‌های زائد بیش از حد دلایل ژنتیکی و سابقه فامیلی داشته باشد نیز نباید لیزر مو انجام گیرد، چون تأثیر چندانی نخواهد داشت. همچنین در صورتی که بعد از یائسگی دچار اختلال هورمونی شده‌اید و با افزایش تستسترون و کاهش استروژن مواجه هستید که موجب شده مو‌های صورت شما پرپشت‌تر و ضخیم‌تر شوند تا زمانی که اختلال هورمونی برطرف نشود؛ لیزر مو‌های زائد تاثیری در درمان آن نخواهد داشت. در هرصورت تا زمانی که اختلالات هورمونی درمان نشوند؛ بیماران نباید از دستگاه کندلا الکس یا کندلا یگ برای حذف مو‌های زائد بدن و صورت خود استفاده کنند.


۴. افراد آسیب پذیر در برابر لیزر

آکنه و اگزما: افرادی که روی پوست آن‌ها زخم عفونی، آکنه دائمی یا هر ضایعه‌ای مانند آکنه، اگزما یا جوش‌های چرکی دارند که درمان نمی‌شوند و به طور دائم روی پوست وجود دارند نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهند. چون انجام لیزر موجب پخش شدن عفونت داخل خون شده و بسیار خطرناک است.

افراد باردار و شیرده: بارداری و شیردهی یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی بانوان است. چون متخصصین نمی‌خواهند هیچ گونه آسیبی به مادر و فرزند وارد شود آن‌ها را از انجام دادن عمل‌های غیر ضروری مانند لیزر مو‌های زائد منع می‌کنند؛ بنابراین اگر باردار یا شیرده هستید نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهید، چون عوارض جانبی آن هنوز مشخص نشده است.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد
 
افراد دارای تتو: سیستم لیزر مو‌های زائد به نحوی طراحی شده که توسط رنگدانه‌های تیره موجود در فولیکول مو جذب شوند. این رنگدانه‌ها درون لایه‌های پوست داخل فولیکول مو قرار دارند. پس لیزر باید از لایه پوست عبور کرده و به آن‌ها برسد. اگر هر عاملی مانند تتو که رنگدانه‌های تیره بسیار زیادی دارد روی پوست وجود داشته باشد؛ اشعه لیزر نمی‌تواند از لایه پوست عبور کرده و به فولیکول مو برسد بلکه توسط رنگدانه‌های تاتو جذب می‌شود و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان تنظیماتی انجام داد که نور لیزر توسط جوهر تاتو جذب نشود. به همین علت در صورتی که در ناحیه که می‌خواهید لیزر مو انجام دهید تتو داشته باشید ممکن است پوست شما آسیب شدیدی ببیند و دچار سوختگی شوید. حتی ممکن است جای زخم آن به مدت طولانی در آینده نیز باقی بماند پس اگر تتو تو دارید نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهید.

افراد برنزه یا سولاریزه: در صورتی که توسط دستگاه سولاریوم یا حمام آفتاب برنزه کرده اید اصلاً نباید لیزر مو را شروع کنید، چون حذف مو‌های زائد با لیزر کندلا الکساندرایت روی پوست‌های برنزه شده می‌تواند اثر سوختگی و زخم به جای بگذارد؛ بنابراین اگر به تازگی برنزه کرده اید لیزر مو‌های زائد برای شما ممنوع است.


نکات مهمی که قبل از انجام لیزر باید بدانید

انجام لیزر مو‌های زائد قواعدی دارد که باید به دقت مد نظر قرار گیرد. درست است که در هنگام انجام چنین کاری مشاوره‌های لازم را دریافت خواهید کرد، اما باید توجه داشته باشید که انجام هرگونه لیزر مو‌های زائد بدون داشتن اطلاعات و آگاهی لازم ممکن است باعث دردسر شما شود چرا که گاه مشاوران به تصور اینکه شما اطلاعات مقدماتی را دارید، برخی تذکرات کوچک، اما مهم را به شما نگویند. در اینجا ما شما را با برخی از نکات بسیار مهم قبل از انجام لیزر آشنا خواهیم کرد.

ــ قبل از لیزر حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید چه نوع لیزری بهترین انتخاب برای پوست شماست.
ــ اگر اپیلاسیون کرده‌اید صبر کنید تا مو‌های شما دوباره رشد کنند.
ــ اگر حمام آفتاب گرفته‌اید یا سولاریوم انجام داده‌اید صبر کنید تا اثرات آن از بین برود. در غیر این صورت پوست شما در هنگام لیزر می‌سوزد. برای از بین رفتن این اثرات بین ۴ تا ۶ هفته صبر کنید.
ــ لیزر مو‌های زائد تنها ریشه مو‌های شما را هدف قرار می‌دهد؛ بنابراین قبل از انجام لیزر، حتما مو‌های زائد خود را با تیغ بتراشید.
ــ حداقل تا ۴ هفته قبل از جلسه اول لیزر مو‌های زائد نباید زیر نور شدید خورشید قرار گرفته باشید. بهترین فصل انجام لیزر در پاییز و زمستان است.
ــ هر جلسه لیزر معمولا باید بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد.
ــ لیزر کردن مو‌های اطراف چشم‌ها ممنوع است.
ــ لیزر کل بدن را در یک جلسه انجام ندهید. بدن شما نمی‌تواند حجم زیادی از لیزر را تحمل کند. این کار را طی چندین جلسه انجام دهید.
ــ بهترین فاصله بین جلسات لیزر مو‌های زائد ۴ تا ۶ هفته است. این فاصله بهترین زمان برای رشد فولیکول مو‌های شما است. با رعایت این فاصله بین جلسات لیزر مو‌های زائد، می‌توانید به بهترین نتیجه برسید.
ــ بهترین نتیجه معمولاً بعد از ۳ ماه مشخص خواهد شد، بنابراین زیاد عجول نباشید.

 


۶ نکته بسیار مهم که قبل از لیزر مو‌های زائد باید بدانید



مراقبت‌های لازم در روز انجام لیزر

۱. روز انجام لیزر پوست خود را از هرگونه مواد آرایشی و خوشبوکننده‌ها پاکسازی کنید.
۲. از لباس‌هایی که در آن احساس راحتی می‌کنید استفاده نمائید، زیرا پس از اتمام کار لیزر، باید ناحیه‌ی موردنظر با کرم پوشانده شود و تنگ بودن لباس احساس ناخوشایندگی را برای شما به همراه خواهد داشت.
۳. نیم ساعت قبل از انجام لیزر در محل حاضر شوید تا بتوانید از کرم بی حس کننده به منظور جلوگیری از احساس درد یا سوزش حین لیزر استفاده کنید.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد
 

مراقبت‌های بعد از انجام لیزر

۱. برای تسکین درد پس از انجام لیزر باید از کیسه‌ی یخ بر روی ناحیه‌ی لیزر شده استفاده کنید.
۲. به منظور جلوگیری از قرمزی و تورم از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.
۳. بهتر است در معرض نور آفتاب قرار نگیرید بهر حال اگر مجبور به ایستادن جلوی آفتاب شدید از ضدآفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده کنید.
۴. تا ۴۸ ساعت از دوش آب گرم، سونا استفاده نکنید.
۵. تا ۴۸ ساعت از مواد آرایشی بر روی پوست خود استفاده نکنید، زیرا منافذ پوست بسته و پوست تحریک می‌شود.
۶. بعد از انجام لیزر، مو‌هایی که به جا مانده‌اند را دست‌کاری نکنید چرا که ریشه‌ی آن‌ها کنده می‌شود. در صورت لزوم از تیغ برای رفع مو‌های زائد خود استفاده کنید.
۷. از مرطوب کننده‌ی پوست پس از انجام لیزر استفاده کنید.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد
 

عوارض لیزر مو‌های زائد

سوختگی: از عوارض نادر و شدید لیزر مو‌های زائد سوختگی است که معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که متخصص و یا اپراتور لیزر مهارت و توانایی کافی نداشته و آماتور باشد. در واقع این عارضه به علت خطای انسانی رخ می‌دهد؛ بنابراین بهتر است برای پیشگیری از این عوارض به مراکز مطمئن و مورد اعتماد و با سابقه مراجعه کنید.
 
راهنمای جامع لیزر موهای زائد

قرمزی و التهاب پوست: گاهی ممکن است بعد از لیزر احساس کنید پوست شما کمی ملتهب و برجسته شده است و به قرمزی می‌زند. در این حالت بهترین راهکار این است که محل التهاب را خنک نگه داشته و بعد از اینکه با آب سرد محل را شستشو دادید، از پماد‌های آرام‌کننده مانند زینک اکساید استفاده کنید.

پوست پوست شدن: ممکن است بعد از لیزر احساس کنید که نواحی که لیزر کرده‌اید پوست پوست می‌شود. اما این مشکل تا جایی که مراقبت‌های کافی و لازم را انجام دهید مشکل حادی نخواهد بود. فقط برخی افراد دچار این مشکل می‌شوند و جزو عوارض خفیف لیزر است. اگر بعد از لیزر احساس پوست پوست شدن داشته باشید، به معنای این است که پوست شما خشک شده است. استفاده از لوسیون و کرم‌های مرطوب کننده می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

تغییرات رنگ پوست: ممکن است تغییرات خیلی خفیف در رنگ پوست خود مشاهده کنید. البته این تغییر رنگ بستگی به خود مراجعه‌کننده دارد و ممکن است روشن‌تر و حتی تیره‌تر شود. جالب است بدانید که افراد با رنگ پوست روشن، احتمالاً رنگ پوست‌شان تیره شود و افراد سبزه به رنگ روشن‌تر تغییر رنگ دهند.

عفونت پوست: اگرچه این عارضه بسیار نادر است، اما در صورتی که اپی‌درم پوست آسیب ببیند، ممکن است عفونت پوستی رخ دهد. در صورت مشاهده این عارضه، حتماً در اسرع وقت با کلینیک لیزر خود تماس گرفته و از درمان خودسرانه آن بپرهیزید.

تبخال: اگر در گذشته تبخال زده‌اید، احتمال دارد که پس از لیزر نیز در اطراف یا روی لب تبخال بزنید. این تبخال‌ها ناشی از ویروسی به نام هرپس هستند که اصولاً به طور غیرفعالی درون بدن هستند. این ویروس در شرایطی مانند استرس فعال می‌شود و موجب تبخال زدن می‌گردد؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی لیزر استرس خود را مدیریت کنید چرا که قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.

آسیب دیدن چشم: اشعه‌های قدرتمند لیزر می‌تواند برای چشم شما مضر باشد. این خطر به خصوص وقتی محتمل است که لیزر صورت انجام می‌شود. برای رفع این ریسک استفاده از عینک‌های مخصوص برای اپراتور و مراجعه‌کننده ضروری است.

ایجاد زخم: این مشکل نیز از عوارض شدید و نادر لیزر مو‌های زائد است که به علت اشتباه پزشک و متخصص لیزر رخ می‌دهد؛ بنابراین باز هم انتخاب بهترین مراکز لیزر شما را این عوارض مصون می‌دارد.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین