bato-adv
bato-adv

همه چیز درباره آلرژی چشم؛ علائم و درمان

همه چیز درباره آلرژی چشم؛ علائم و درمان
مردمک چشم با یک غشای نازک به نام ملتحمه پوشانده شده است. هنگامی که ملتحمه تحریک یا ملتهب شود، ممکن است التهاب ملتحمه اتفاق بیفتد که به نام آلرژی چشم نیز شناخته می‌شود.
فرارو- آلرژی چشم به نام ملتحمه آلرژیک نیز شناخته می‌شود، یک پاسخ ایمنی نامطلوب که هنگام تماس چشم با یک ماده تحریک کننده رخ می‌دهد. این ماده نوعی آلرژن است. آلرژن‌ها ممکن است شامل گرده، گرد و غبار یا دود باشند. سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها به طور معمول از خود در برابر مهاجمان مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.

به گزارش فرارو، با این حال در افرادی که حساسیت یا آلرژی دارند، سیستم ایمنی بدن آلرژن را با ماده خطرناک اشتباه می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی ضد آلرژن را ایجاد کند؛ حتی در صورتی که بی‌ضرر باشد. این واکنش به علائم تحریک آمیز متعددی مانند خارش، قرمزی و آبریزش چشم‌ها منجر می‌شود. در برخی افراد آلرژی چشم ممکن است به اگزما و آسم نیز مربوط باشد. دارو‌های بدون نسخه (OTC) معمولاً می‌توانند به تسکین علائم آلرژی چشم کمک کنند؛ اما افرادی که آلرژی شدید دارند، ممکن است به درمان اضافی نیاز داشته باشند.

علائم آلرژی چشم چیست؟
علائم آلرژی چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خارش یا سوزش چشم

• آب‌ریزش چشم

• چشم‌های قرمز یا صورتی

• پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم

• پلک‌های متورم یا پف کرده مخصوصاً هنگام صبح

ممکن است یک چشم یا هر دو چشم تحت تأثیر آلرژن‌ها قرار بگیرند. در بعضی موارد این علائم ممکن است با آب‌ریزش بینی، احتقان یا عطسه همراه باشد.
 
آلرژی چشم چیست؟
چه تفاوتی میان آلرژی چشم و چشم صورتی وجود دارد؟
مردمک چشم با یک غشای نازک به نام ملتحمه پوشانده شده است. هنگامی که ملتحمه تحریک یا ملتهب شود، ممکن است التهاب ملتحمه اتفاق بیفتد. التهاب ملتحمه معمولاً به نام چشم صورتی مشهور است. این باعث می‌شود که چشم‌ها آب‌ریزش، خارش داشته باشند و یا قرمز و صورتی رنگ شوند. اگرچه آلرژی چشم و التهاب ملتحمه باعث ایجاد علائم مشابه می‌شوند، این‌ها دو حالت متفاوت هستند. آلرژی چشم ناشی از یک واکنش ایمنی نامطلوب است. با این حال چشم صورتی نتیجه آلرژی چشم و همچنین سایر عوامل است.

این امر شامل موارد زیر است:

• عفونت‌های باکتریایی

• ویروس‌ها

• لنز‌های تماسی

• مواد شیمیایی

چشم صورتی که با یک عفونت باکتریایی یا ویروس ایجاد شده است، معمولاً باعث ترشح و آبریزش چشم در شب می‌شود. این بیماری همچنین بسیار مسری است و به طور حتم آلرژی چشم نیست.
 
آلرژی چشم چیست؟
چه عواملی باعث آلرژی چشم می‌شوند؟
آلرژی چشم ناشی از واکنش ایمنی نامطلوب به آلرژن‌های خاص است. بیش‌ترین واکنش‌ها با آلرژن‌ها در هوا ایجاد می‌شوند، مانند:

• گرده

• باد و سرما

• دود

• گرد و خاک

به طور معمول سیستم ایمنی بدن تغییرات شیمیایی در بدن را تقویت می‌کند که به مقابله با مهاجمان مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند؛ اما در افراد مبتلا به آلرژی سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک آلرژن را که ممکن است بی‌ضرر باشد، به صورت یک متجاوز خطرناک معرفی می‌کند و شروع به مبارزه با آن می‌کند.

هیستامین هنگام تماس با حساسیت‌زا آزاد می‌شود. این ماده باعث ایجاد بسیاری از علائم ناراحت کننده مانند خارش و آب‌ریزش چشم می‌شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد آب‌ریزش بینی، عطسه و سرفه شود. آلرژی چشم ممکن است در هر زمان از سال اتفاق بیفتد، به‌ویژه در ماه‌های بهار، تابستان و پاییز که درختان، علف‌ها و گیاهان در حال شکوفه هستند، بسیار رایج است. چنین واکنش‌هایی همچنین می‌تواند در صورت تماس فرد حساس با آلرژن‌ها ایجاد شود و به دلیل خارش بیش از حد چشمان خود را مالش بدهد. آلرژی غذایی همچنین ممکن است باعث ایجاد علائم آلرژی در چشم شود.
 
آلرژی چشم چیست؟
آلرژی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟
فردی که در تشخیص و درمان آلرژی تخصص داشته باشد، آلرژی را به بهترین وجه تشخیص بدون هیچ مشکلی تشخیص می‌دهد. در صورت داشتن علائم مرتبط با آلرژی مانند آسم یا اگزما مراجعه به متخصص آلرژی بسیار حائز اهمیت است. متخصص آلرژی ابتدا از شما در مورد تاریخ‌چه پزشکی و علائم ازجمله زمان شروع و مدت ماندگاری آنها سوال می‌کند؛ سپس برای تعیین علت اصلی علائم آزمایشاتی را تجویز می‌کند. آزمایش skin prick test شامل قرار دادن مقادیر کمی از آلرژن‌های مشکوک روی پوست برای مشاهده اینکه آیا یک عارضه جانبی وجود دارد یا خیر انجام می‌شود.

یک برجستگی قرمز و متورم نشان دهنده یک واکنش آلرژیک خواهد بود. این آزمایش به متخصص آلرژی کمک می‌کند تا آلرژی‌هایی را که به آن‌ها حساس هستید، تشخیص بدهد و بهترین دوره درمانی را تعیین کند.

آلرژی چشم چگونه درمان می‌شود؟
بهترین راه برای درمان آلرژی چشم جلوگیری از تماس آلرژی‌زاست. با این حال این کار همیشه امکان‌پذیر نیست، به‌خصوص اگر آلرژی فصلی داشته باشید. خوش‌بختانه درمان‌های مختلف زیادی وجود دارند که می‌توانند علائم آلرژی چشم را تسکین بدهند.

دارو‌ها
برخی از دارو‌های خوراکی و بینی می‌توانند به کاهش آلرژی در چشم کمک کنند، به‌خصوص هنگامی که سایر علائم آلرژیک وجود دارند. این دارو‌ها عبارت‌اند از:

• آنتی هیستامین‌ها مانند لوراتادین (کلاریتین) یا دیفن هیدرامین (بنادریل)

• دارو‌های ضد احتقان مانند pseudoephedrine (Sudafed) یا اکسی متازولین (Afrin)

• استروئید‌ها مانند پردنیزون (Deltasone)

اگر علائم با دارو بهبود نیافت، تزریق دارو‌های آلرژی توصیه می‌شود. در واقع نوعی از ایمونوتراپی است که شامل یک سری تزریق آلرژن است. تزریق مقدار آلرژن موجود در این شیوه درمانی به طور مداوم با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این تزریق‌ها پاسخ بدن شما به آلرژن را تغییر می‌دهند که به کاهش شدت واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند.
 
آلرژی چشم چیست؟
قطره چشم
بسیاری از انواع مختلف با نسخه و بدون نسخه قطره چشم OTC برای درمان آلرژی چشم در دسترس است. قطره‌های چشم که غالباً برای آلرژی‌های چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی آلوپاتادین هیدروکلراید هستند. ماده‌ای که می‌تواند علائم مرتبط با یک واکنش آلرژیک را تسکین بدهد. چنین قطره چشمی با نام‌های تجاری Pataday و Pazeo در دسترس است.

گزینه‌های OTC همچنین شامل قطره چشم مانند اشک مصنوعی است. آن‌ها می‌توانند به شستشوی چشم و آلرژی‌زا‌ها از چشم کمک کنند. سایر قطرات چشم حاوی آنتی هیستامین یا دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند. قطره چشم NSAID شامل کتورولاک (Acular، Acuvail) است که با تجویز پزشک در دسترس قرار می‌گیرند. بعضی از قطره‌های چشمی باید هر روز استفاده شوند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند در صورت نیاز فقط برای تسکین علائم استفاده شوند.

قطره‌های چشمی ممکن است در ابتدا باعث سوزش شوند. هرگونه ناراحتی معمولاً طی چند دقیقه برطرف می‌شود. برخی قطرات چشم ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک را ایجاد کنند. مهم است که قبل از انتخاب یک برند معتبر از پزشک خود بپرسید که قطره چشمی مناسب با توجه به علائم شما چیست.

درمان‌های طبیعی
چندین داروی طبیعی برای درمان آلرژی چشم با تاثیرات متفاوت وجود دارد، ازجمله دارو‌های گیاهی زیر:

• allium cepa که از پیاز قرمز تهیه شده است

• euphorbium

• galphimia

قبل از تست این موارد حتماً در مورد ایمنی و اثربخشی این دارو‌ها با پزشک خود مشورت کنید. یک دستمال مرطوب نخی نیز ممکن است برای افرادی که چشم‌های حساسی دارند، تسکین‌بخش باشد. می‌توانید روزی چندین بار دستمال نخی مرطوب را روی چشم بسته قرار بدهید. این کار می‌تواند به کاهش خشکی و همچنین سوزش چشم کمک کند. با این حال توجه به این نکته مهم است که این روش به طور مستقیم علت اصلی واکنش آلرژیک را درمان نمی‌کند.

درمان آلرژی چشم
محصولات زیر ممکن است به تسکین علائمی مانند خارش، آب‌ریزش چشم و قرمزی کمک کنند. این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

• آنتی هیستامین‌ها مانند لوراتادین (کلاریتین) یا دیفن هیدرامین (بنادریل)

• دارو‌های ضد احتقان مانند pseudoephedrine یا oxymetazoline

• قطره چشم حاوی olopatadine hydrochloride

• قطرات چشم روان کننده یا اشک مصنوعی

• قطره چشم آنتی هیستامین
 
آلرژی چشم چیست؟
کلام آخر
اگر آلرژی دارید و مستعد ابتلا به واکنش‌های چشمی هستید، احتمالاً هرگاه در تماس با آلرژن‌های مشکوک باشید، علائم حساسیت چشم را تجربه خواهید کرد.

اگرچه درمانی برای آلرژی وجود ندارد، درمان صحیح می‌تواند به تسکین علائم آلرژی چشم کمک کند. دارو‌ها و قطره چشم در بیش‌تر موارد مؤثر هستند. درمان‌های تزریقی آلرژی نیز ممکن است برای کمک به بدن در ایجاد ایمنی نسبت به آلرژن‌های خاص برای تسکین طولانی‌مدت استفاده شود.

اگر علائم با درمان و توصیه‌های پزشکی بهبود نیافت یا اگر مقادیر زیادی ترشحات و آب‌ریزش را در چشم خود داشتید، فوری با متخصص آلرژی خود تماس بگیرید. این ممکن است وضعیت دیگری از چشم شما را نشان بدهد.

منبع: healthline
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین