bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۷۳۵۶۱

دلار ۵۰ هزار تومانی؛ داستان پرماجرای دلار در این سال‌ها؟!

دلار ۵۰ هزار تومانی؛ داستان پرماجرای دلار در این سال‌ها؟!
مرتضی افقه گفت: نرخ ارز همواره یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اقتصادی کشورمان است که هرگونه نوسان و التهاب قیمتی در آن بازار‌های مختلف را با تلاطم روبرو می‌کند، بر این اساس هرگاه ارز دچار نوسان شود، به تبع آن نیز اقتصاد تعادل خود را از دست می‌دهد، این در حالی است که برخی از اظهار نظر‌ها در رابطه به مدیریت ارز نیز نمی‌توان چندان مورد تائید باشد، در این رابطه به تازگی همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اگر اقدامات این بانک نبود، امروز دلار ۵۰ هزار تومان بود، اما در این باره چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره شود.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
فرارو- درحالی که این روز‌ها ارز با کاهش قیمت روبرو شده، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: برخی سال ۹۷ پیش بینی کرده بودند که نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان برسد؛ ضمن اینکه اگر ما برنامه‌های جلوگیری از ارزپاشی را اجرا نمی‌کردیم، قیمت دلار به حدود ۵۰ هزار تومان و تورم به بالای ۱۲۰ درصد می‌رسید.

به گزارش فرارو، رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق کردیم و این موضوع، جهش نقدینگی را ایجاد کرد؛ بنابراین شوکی که ارز ایجاد کرد به همین دلیل بود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: اکنون مسیری را طی می‌کنیم که درآمد‌های ارزی بیشتر شده است و من مطمئن هستم که فشار بر مردم کمتر می‌شود.

همتی گفت: در دو سال قبل میانگین درآمد نفتی ما به زیر ۲۰ میلیارد دلار رسید، در حالیکه در سال‌های گذشته سالانه ما بالای ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از فروش نفت مواجه بودیم که البته این ۲۰ میلیارد دلار نیز در عراق و سایر کشور‌ها بلوکه شد.

وی افزود: سیاست ما در سال ۹۷ به بعد، این بود که ارزپاشی نکرده و اجازه دهیم که نرخ ارز در بازار تعیین شده؛ به نحوی که ما قدرت تامین نیاز‌های اساسی کشور را داشته باشیم و این استراتژی اصلی ما بود.

چه کسانی به دنبال دلار ۵۰ هزار تومانی بودند؟ /آیا بانک مرکزی مانع از این کار شد؟تحریم‌های ترامپ ارز را چهار برابر کرد
مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ارز از سال ۹۷ تاکنون بیش از چهار برابر شده است، اظهار داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شد ارز بالا برود، تحریم‌هایی است که ترامپ علیه ایران وضع کرده، از آن زمان تاکنون کشورمان اوضاع سخت اقتصادی را تجربه کرد و بعد از آن نیز شاهد بودیم که تمام بازار‌های سرمایه‌ای نیز دچار التهاب بسیار زیادی شدند، به طوریکه طی دو مقطع یکی در پاییز ۹۷ و یکی نیز در ماه‌های اخیر با یک طوفان تورمی روبرو شدیم که باعث افزایش چندین برابری قیمت‌ها در بازار‌های مختلف شد.

وی افزود: نرخ ارز همواره یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اقتصادی کشورمان است که هرگونه نوسان و التهاب قیمتی در آن بازار‌های مختلف را با تلاطم روبرو می‌کند، بر این اساس هرگاه ارز دچار نوسان شود، به تبع آن نیز اقتصاد تعادل خود را از دست می‌دهد، این در حالیست که برخی از اظهار نظر‌ها در رابطه به مدیریت ارز نیز نمی‌توان چندان مورد تائید باشد، در این رابطه به تازگی همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اگر اقدامات این بانک نبود، امروز دلار ۵۰ هزار تومان بود، اما در این باره چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره شود.

افقه با تاکید بر اینکه بانک مرکزی طی این سه سال گذشته در اکثر اوقات منفعل عمل کرده است، گفت: آن زمانی که دلار  ۳۲ هزار تومان بود و روز به روز بر قیمت آن‌ها افزوده می‌شد، بانک مرکزی مشغول انجام دادن چه کاری بود، در آن تایم بانک مرکزی برای آرام کردن بازار ارز کوچکترین برنامه و سیاستی نداشت، درست است بله کسانی در اقتصاد ایران به دنبال آن هستند که قیمت ارز را به ۵۰ هزار تومان وحتی بالاتر از آن نیز افزایش دهند، اما وظیفه بانک مرکزی است که با ابزار و سیاست‌هایی که در اختیارش است، بازار را کنترل کند.

این اقتصاددان بیان کرد: اما باید به این نکته توجه کرد که علت اصلی افزایش نرخ دلار، تحریم‌های آمریکا است و تا زمانیکه این تحریم‌ها برداشته نشود، بازار ارز آرام نخواهد گرفت، در این بین تا ۳۰ درصد مدیریت موثر بانک مرکزی می‌تواند بازار را کنترل کند، اما متاسفانه ما چنین چیزی را به هیچ عنوان در این سال‌ها مشاهده نکردیم، تنها در مقاطعی بانک مرکزی اقداماتی را انجام داد، که این میزان نیز تنها ۱۰ درصد بر روی بازار تاثیر گذار بوده است؛ بنابراین اینکه بگوییم به خاطر عملکرد بانک مرکزی بوده که ارز پایین آمده، به نظر نمی‌رسد این چنین باشد.

تعامل بین‌المللی مهم‌ترین فاکتور کاهش قیمت دلار
وی با اشاره به اینکه برای ثبات بلندمدت دلار، باید تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، یادآور شد: زمانیکه شما نمی‌توانید به راحتی مبادله مالی انجام دهید و همچنین کالا جابه جا کنید، طبعا اوضاع آرامی در اقتصاد خود نخواهید داشت، با توجه به این موضوع تعامل بین المللی مهم‌ترین فاکتوری است که می‌تواند بهای ارز را کاهش دهد، بنابراین در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار داشت که بازار ارز آن چیزی باشد که ما می‌خواهیم، بلکه اول باید بستر و الزامات این کار فراهم شود و در وهله بعد نیز باید ارز به اندازه کافی به بازار تزریق شود، تا به همه نیاز‌هایی که وجود دارد، پاسخ داده شود.

افقه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در مورد ساماندهی بازار ارز  روشن کردن تکلیف FATF است، گفت: بیش از سه سال است که تصویب FATF ولوایح مرتبط به آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل است و به آن رسیدگی نمی‌شود، در حال حاضر نیز باید به این مسئله پرداخته شود که در نهایت قرار است آیا FATF تصویب شود، یا خیر؟ این همه وقت کشی معلوم نیست برای چه انجام می‌شود، مقدم بر رفع تحریم‌ها همین تصویب FATF است، زیرا که اگر تحریم‌های مالی و نفتی نیز برداشته شود، ما به دلیل اینکه نمی‌توانیم با بانک‌های جهانی و همچنین بانک‌های کشور‌ها کار کنیم، عملا رفع تحریم‌ها نیز فایده‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: حتی کشور‌هایی نظیر روسیه و چین که شرکای راهبردی ایران نیز به حساب می‌آیند، دیگر نمی‌توانیم با آن‌ها مبادله و تجارت داشته باشیم، در این زمینه به خصوص چین که شریک اول اقتصادی ما است، هیچ کدام از بانک‌های این کشور با تجار و بازرگانان ایرانی همکاری نمی‌کنند و آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند در بانک‌ها چینی حساب داشته باشند، در این زمینه حتی کولون بانک چین که کار‌های ایرانی را انجام می‌داد نیز دیگر ایرانی‌ها را پذیرش نمی‌کند و این باعث شده که عملا ما در زمینه تجارت نتوانیم اقدامی را انجام دهیم.
bato-adv
نام
Thailand
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
در در طول این دو سال اقتصاد تا حدودی سرپا بوده دلیل آن هم افزایش نرخ ارز است. افزایش نرخ باعث شده صادرات کالا افزایش پیدا بکند از طرفی واردات نیز کمتر به صرفه باشد. حالا اگر نرخ درصد بالایی پایین بیاید صدور کالاها به صرفه نخواهد بود از طرفی واردات به صورت رسمی یا قاچاق افزایش خواهد داشت آن هم به ارز نیاز است.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین