bato-adv
bato-adv

۸ ترفند برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

۸ ترفند برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی
چندین نکته برای حفظ عملکرد و افزایش سرعت سیستم عامل اندروید وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰

فرارو-گوشی‌های اندرویدی روز به روز پرسرعت‌تر می‌شوند. سازندگان چیپست‌ها به طور مداوم در حال تکامل سخت افزار‌های خود با فناوری‌های جدید هستند. گوگل نیز در تلاش است تا اندروید را با سرعت بیشتری ارائه کند. با این حال، هنوز یک چالش بزرگ وجود دارد؛ دستگاه‌های اندرویدی پس از مدتی استفاده عملکرد قبلی را نخواهند داشت.

به گزارش فرارو، پس از نصب برنامه‌ها، بازی‌ها و پر شدن اطلاعات حافظه پنهان دستگاه اندرویدی دچار کندی شده و عملکرد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از پرچمدارترین گوشی گرفته تا پایین‌ترین مدل، با گذشت زمان دچار کاهش عملکرد می‌شوند. با این حال چندین نکته برای حفظ عملکرد و افزایش سرعت سیستم عامل اندروید وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. شایان ذکر است که این نکات دستگاه شما را به طور ناگهانی به یک پرچمدار تبدیل نمی‌کند! اما می‌توان اطمینان حاصل کرد که عملکرد به حالتی که در زمان جعبه‌گشایی گوشی بود، برمی‌گردد. همچنین ثبات بیشتری را برای استفاده روزمره فراهم می‌کند.

۱- فضای ذخیره سازی داخلی خود را آزاد کنید
یکی از نکات بسیار اساسی در افزایش سرعت تلفن همراه، آزادسازی فضای ذخیره سازی داخلی است. رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند برای عملکرد بهتر نیاز به فضای خالی دارند. اگر حافظه گوشی شما پر شود، عواقبی همچون کاهش سرعت و هنگ کردن را در پی خواهد داشت. همچنین نداشتن فضای ذخیره‌سازی لازم می‌تواند در برخی از برنامه‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی به یک مشکل بزرگ تبدیل شود و در صورت رسیدن به حد مجاز، فضای کافی برای دریافت پیام‌ها، ویدیو‌ها و فایل‌ها را نخواهید داشت.

در ابتدا به قسمت Settings >> Storage بروید و مقدار فضای ذخیره سازی آزاد (free storage space) را بررسی کنید. در گوشی سامسونگ برای بررسی فضای ذخیره سازی باید به قسمت «Device Care» بروید. هدف این است که از حدود ۸۰ درصد حافظه داخلی خود استفاده نکنید و تا جایی که می‌توانید فایل‌های ناخواسته را حذف کنید یا به کارت‌های microSD ارسال کنید. از طرف دیگر، می‌توانید برخی از فایل‌های داده خود را از طریق خدمات ذخیره‌سازی ابری متعدد در فضای ابری ذخیره کنید. برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی، می‌توانید عکس‌ها و ویدیو‌های استفاده نشده را حذف کنید. گاهی اوقات پر شدن فضای ذخیره سازی بدلیل تعداد برنامه‌ها نیست، بلکه مربوط به تعداد فایل‌های ناخواسته است.

به عنوان مثال، واتس‌اپ بدلیل ذخیره کردن فایل‌های ناخواسته زیادی مانند تصاویر و ویدئو‌های ارسال شده در گروه ها، فضای زیادی از حافظه دستگاه‌ها را پر می‌کند. همچنین در منوی Settings می‌توانید حافظه کش هر نرم افزار را آزاد کنید. برنامه Files by Google نیز یک میانبر سریع برای این ویژگی ارائه می‌دهد. همچنین به شما امکان این را می‌دهد تا تصاویر تکراری، فایل‌های بزرگ و فایل‌های رسانه‌ای ناخواسته را حذف کنید.

۲- برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید
این کار ممکن است برای برخی عجیب بنظر برسد، اما رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. برای برخی از کاربران معمول است یک برنامه خاص را نصب کنند، یکبار از آن برای رفع نیاز خود استفاده کنند و سپس بدون استفاده مجدد مدت‌ها آن را روی گوشی خود نصب داشته باشند. توصیه می‌شود برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید. زیرا آن‌ها همچنان از فضای ذخیره‌سازی شما استفاده می‌کنند و در برخی موارد، حتی در صورت عدم استفاده همچنان در پس‌زمینه اجرا می‌شوند. اجرای یک برنامه در پس زمینه سبب خالی شدن باتری، اشغال کردن RAM و همچنین ایجاد یک کش غیر ضروری می‌شود. برای حذف برنامه به قسمت Settings >> Apps مراجعه کنید. در اکثر نسخه‌های اندروید می‌توانید برنامه مورد نظر خود را برای حذف سریع به بالای صفحه بکشید.

اندروید

۳- سرعت انیمیشن سیستم را تغییر دهید
تغییر سرعت انیمیشن به برخی از گرافیک‌ها اجازه می‌دهد انیمیشن خود را سریعتر به پایان برسانند و همین امر سبب افزایش سرعت دستگاه اندرویدی شما خواهد شد. این فقط یک جلوه "مصنوعی" است، اگر ترجیح می‌دهید آن‌ها را ببینید می‌توانید انیمیشن را نگه دارید. برخی از گوشی‌های هوشمند رده پایین که واقعاً این انیمیشن‌ها را بصورت عالی اجرا نمی‌کنند، با این کار سرعت بهتری پیدا خواهند کرد. همچنین اگر احساس می‌کنید که گوشی شما واقعاً نمی‌تواند از پس اجرای انیمیشن‌ها برآید، حتی می‌توانید انیمیشن‌ها را خاموش کنید.

۴- گوشی خود را ریستارت کنید
این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، اما گاهی اوقات راه اندازی مجدد دستگاه باعث آزاد شدن رم و بازنشانی برنامه‌ها می‌شود/ این کار حتی برای دستگاه‌هایی با رم محدود اجباری است. ریستارت گوشی می‌تواند منابع ناخواسته را پاک کند و حتی نشت حافظه را کاهش دهد. در صورتی که سرویس‌های زیادی روی دستگاه اندرویدی خود اجرا می‌کنید (مخصوصا سرویس‌های متا) این کار می‌تواند مفید به نظر برسد.

۵- از نسخه Lite برنامه‌ها استفاده کنید
با ظهور Android Go که اساساً یک نسخه فوق‌العاده ارزان‌قیمت اندروید برای گوشی‌های هوشمند با سخت‌افزار محدود است، شاهد عرضه اپلیکیشن‌های Lite بودیم. گوگل نسخه‌های Lite یا Go زیادی از برنامه‌های خود دارد. برخی از برنامه‌های متا نیز دارای نسخه Lite هستند. توسعه دهندگان دیگری مانند توییتر، اسپاتیفای و اسکایپ نیز به این روند پیوسته اند. نسخه Lite برنامه‌ها به کاربران Android Go اجازه می‌دهد تا از این برنامه‌ها بدون فداکاری عملکرد استفاده کنند. این برنامه‌ها حتی در گوشی‌های هوشمند مدرن نیز مفید هستند. اگر با مشکل تخلیه باتری که اغلب بدلیل فیس بوک یا اینستاگرام است، مواجه اید می‌توانید از نسخه Lite استفاده کنید. توجه داشته باشید که نسخه Lite ممکن است تمام ویژگی‌های نسخه اصلی را نداشته باشند، اما این نسخه فضای ذخیره سازی و RAM کمتری را اشغال می‌کند.

اندروید

۶- گوشی اندرویدی خود را آپدیت کنید
پیشنهاد به روز رسانی گوشی هوشمندتان کار ساده‌ای نیست. تولید نسخه‌های جدیدتر اندروید به سازنده این نرم افزار بستگی دارد. به عنوان مثال، تعداد بیشماری از کاربران منتظر اندروید ۱۲ هستند و نمی‌توانند کاری جز انتظار انجام دهند. در برخی موارد نیز ممکن است بروزرسانی منتشر شده باشد، اما کاربر متوجه آن نشده باشد. ایده خوبی است که در صورت کند شدن دستگاه اندرویدی از قسمت تنظیمات بروزرسانی نرم افزار را بررسی کنید و ببینید آیا به روز رسانی جدیدی برای گوشی هوشمند شما موجود است یا خیر. گاهی اوقات، یک به روز رسانی می‌تواند حتی بدون تغییر نسخه اندروید سبب بهبود برخی موارد شود.

اندروید

۷- تنظیمات مجدد کارخانه (Factory Reset)
بازنشانی به تنظیمات کارخانه باعث راه اندازی مجدد دستگاه شما از صفر می‌شود. این ممکن است آخرین تلاش برای ایجاد یکنواختی باشد. با ریست فکتوری باید دوباره دستگاه را راه‌اندازی کنید، دوباره وارد سیستم شوید و برنامه‌ها را از پلی استور دانلود کنید. همچنین باید برنامه‌ها و سرویس‌های مورد علاقه خود را دوباره نصب کنید. اگر دستگاه قدیمی دارید و نمی‌خواهید گوشی جدیدی بخرید، می‌توانید این راه را امتحان کنید. پیش از این کار حتما یک نسخه پشتیبان از گوشی خود تهیه کنید. هر سازنده‌ای منوی بازیابی مخصوص به خود را دارد، اما معمولاً با استفاده از دکمه‌های ترکیبی Power + Volume UP صفحه Recover ظاهر می‌شود و سپس از دکمه‌های صدا برای پیمایش گزینه‌ها و یافتن Factory Reset استفاده کنید.

۸- یک کاستوم رام نصب کنید
نصب کاستوم رام پیشرفته‌ترین مرحله برای حل این مشکل است. این کار یک راه حل برای کسانی است که گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تری دارند که پشتیبانی آن‌ها به پایان رسیده است. می‌توانید از طریق انجمن کاستوم رام ها، رام‌های سفارشی و حتی کرنل‌های سفارشی را برای گوشی خود پیدا کنید. کاستوم رام‌ها می‌توانند عملکرد دستگاه شما را بهینه کنند و سرعت دستگاه شما را افزایش دهند. شایان ذکر است که فلش کردن کاستوم رام به بازیابی کاستوم نیز نیاز دارد. هر دوی این مراحل گارانتی گوشی هوشمند شما را باطل می‌کنند. همچنین پیش از ادامه به یک بوت لودر قابل باز شدن نیاز دارید.

برخی از دستگاه‌ها حتی نمی‌توانند این فرآیند را طی کنند، بنابراین کاستوم رام ممکن است امکان پذیر نباشد. روش نصب روت بسته به گوشی هوشمند شما و سازنده آن متفاوت است. تعداد زیادی رام سفارشی مانند ParanoidAndroid, Pixel Experience, LineageOS, ArrowOS وجود دارند که جان تازه‌ای به گوشی هوشمند شما می‌بخشند. علاوه بر این، دستگاه‌هایی مانند Redmi 5 Plus هستند که تا اندروید ۱۰ را بیشتر پشتیبانی نمی‌کنند، اما به لطف کاستوم رام بدون هیچ مشکلی با اندروید ۱۲ کار می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای نصب کاستوم رام از یک متخصص راهنمایی بگیرید.

منبع: gizchina

bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین